Děti Země hájí žalobu proti MÚK Nošovice. Stavbu by stačilo jen asi o 200 metrů posunout k Frýdku-Místku, uvádí

Vizualizace MÚK Nošovice. Zdroj: ŘSDVizualizace MÚK Nošovice. Zdroj: ŘSD

Křižovatka, přes kterou dnes vede cesta do automobilky Hyundai, je místem častých tragických nehod.

Ekologický spolek Děti Země se vyjádřil k žalobě podané proti pravomocnému územnímu rozhodnutí ke stavbě mimoúrovňové křižovatky Nošovice, která má napojit areál nošovické automobilky Hyundai na dálnici D48. Krajský soud v Ostravě by měl o žalobě rozhodnout do poloviny července.

„Děti Země sice s výstavbou nové MÚK souhlasí, ale měla být mimo lesní biokoridor s výskytem více než třiceti zvláště chráněných druhů živočichů,“ uvádí spolek.

Územní řízení probíhalo patnáct a půl roku, neboť až na čtvrtý pokus se úřadům podařilo rozhodnutí definitivně vydat.

„Příprava křižovatky u průmyslové zóny Nošovice je typickou ukázkou dysfunkce státu a amatérismu státního investora, který hodlá raději stavbu asi devatenáct let cestou objevování slepých cest připravovat a stavět, ačkoliv by stačilo ji jen asi o dvě stě metrů posunout k Frýdku-Místku, takže by se ochránil migrační lesní biokoridor se Žermanickým přivaděčem i s biotopy více než třiceti zvláště chráněných druhů živočichů a současně by se lépe zajistila pohoda bydlení obyvatel Vojkovic a Nižní Lhoty,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Plánovaná MÚK Nošovice vpravo, současná křižovatka vlevo nahoře. Zdroj: ŘSD

Plánovaná MÚK Nošovice vpravo, současná křižovatka vlevo nahoře.
Zdroj: ŘSD

V prvním bodě žaloby Děti Země žádají, aby ke stavebnímu řízení byl předložen projekt výsadby místně původních dřevin. Krajský úřad se podle nich ale tímto zmírňujícím opatřením řádně nezabýval. Ve druhém bodě své žaloby navrhují, aby projekt vegetačních úprav obsahoval počty a druhy sázených dřevin, které budou jen místně původní.

„Krajský úřad ovšem tvrdí, že je zbytečné předem navrhovat jeho obsah, neboť tento projekt bude ke stavebnímu řízení předložen, takže až pak budou moci Děti Země navrhovat jeho změny,“ píše spolek.

Děti Země ve třetím bodě své žaloby upozorňují, že chybí platné závazné stanovisko o zásahu křižovatky do ložiska nerostných surovin. Krajský úřad ale neuvádí, proč rozhodl i bez něho, ačkoliv jde o povinný podklad. Poslední čtvrtý bod žaloby Dětí Země, který byl zaslán v dubnu 2025, uvádí, že se krajský úřad řádně nezabýval jejich návrhem na uložení dvou nových podmínek o způsobu monitoringu stavu hladiny a kvality vod ve studních v okolí křižovatky, které přitom podle spolku doporučuje uložit hydrogeologický posudek z prosince 2020.

Závazek státu

K napojení areálu na dálnici prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky se původně zavázal stát. Od slibu, který byl součástí pobídek pro korejského investora, už to bude dvacet let. Nová mimoúrovňová křižovatka za 300 milionů má překlenout železniční trať z Frýdku-Místku na Český Těšín a dálnici D48.

Nedaleko areálu automobilky tak zůstává jen zaslepený kruhový objezd. Veškerá doprava, která do a ze závodu míří, tak musí jezdit přes nepřehlednou křižovatku v obci Dobrá. Křižovatka je místem častých dopravních nehod s mnohdy tragickým koncem.

Děti Země podaly žalobu proti oddalované stavbě MÚK Nošovice. Den na to se tam stala další smrtelná nehoda

Tagy Děti Země Dobrá Hyundai Nošovice MÚK Nošovice Nošovice
30 komentářů