Desítky miliard a tisíce kilometrů tratí. Vláda schválila plán zavádění ETCS
Plán počítá s vybavením 4 800 kilometrů tratí do roku 2030 s náklady ve výši 47 miliard korun.
Vláda dnes schválila materiál ministerstva dopravy s názvem Plán moderního zabezpečení české železnice – Implementace evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS. Popisuje, jak bude postupně tento systém zaváděn a kolik bude stát.
Plán počítá s vybavením 4 800 kilometrů tratí do roku 2030 s náklady ve výši 47 miliard korun. O deset let později už by měla být zabezpečena celá síť, která dnes čítá zhruba 9000 kilometrů. Provoz s ETCS tak má být i na regionálních tratích.
Ministerstvo u nich plánuje nižší úroveň zabezpečení v provedení L1 LS Stop. Zatímco u vyšších stupňů automatický systém vlak brzdí už před návěstí Stůj, v případě L1 ho zastaví nouzově až po projetí návěsti. To v řadě případů nemusí nehodě zabránit.
„Jedině v případě zavedení výhradního provozu vlaků pod dohledem systému ETCS lze splnit požadovaný cíl zásadního zvýšení bezpečnosti železniční dopravy,“ uvedlo ministerstvo v předkládací zprávě. Materiál je kompletně ke stažení zde, obsahuje i tabulky zavádění výhradního provozu na jednotlivé tratě.
„Další zvýšení bezpečnosti železničního provozu dlouhodobě potřebujeme, roste počet projetí návěsti Stůj a my na to musíme reagovat. Proto vláda dnes schválila tento plán a proto do budování tohoto zabezpečovače dáváme několik miliard korun ročně,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. Podle něj systém, na rozdíl od jiných evropských zemí, kde ETCS slouží zejména k zajištění interoperability, pomůže v České republice zejména tím, že zvýší úroveň bezpečnosti.
Technologií je již vybaveno přes 650 kilometrů tuzemských tratí.