Autobusy

Desetimiliardový tendr na autobusy ve Zlínském kraji. Ústup Zemka, nástup Transdevu

Iveco Crossway společnosti ČSAD Bus Uherské Hradiště. Foto: ČSAD Bus Uherské Hradiště
Iveco Crossway společnosti ČSAD Bus Uherské Hradiště. Foto: ČSAD Bus Uherské Hradiště

Obyvatele Zlínského kraje čeká od prosince letošního roku v řadě oblastí s velkou pravděpodobností střídání autobusového dopravce. V soutěži na dopravní obslužnost uspěli podle dnes podaných nabídek i dopravci, kteří dosud v kraji nejezdili.

V každé oblasti přišla alespoň jedna nabídka. Z cen, které firmy nabídly je patrné, že v některých oblastech dojde k výměně dopravce,“ potvrdil krajský náměstek pro dopravu Pavel Botek. Detaily o jednotlivých nabídkách nechce kraj oficiálně zveřejnit až do vyhodnocení soutěže. Redakci Zdopravy.cz se podařilo získat od dopravců protokol z otvírání obálek.

Zřejmě největším překvapením je prohra dosud největší dopravní skupiny ve Zlínském kraji, firem společnosti ČSAD Invest Zdeňka Zemka. Ta nabídla nejnižší cenu jen na Kroměřížsku, Krodos Bus nabídl o dvacetník méně než Arriva. V ostatních oblastech Zemkovy firmy prohrály, včetně regionu Vsetínska, kde sídlí ČSAD Vsetín. Pro Zemkovy dopravní firmy tak může jít o druhou velkou ztrátu byznysu, firma tento týden prohrála dvě velké soutěže v Plzeňském kraji.

Kraj teď čeká hodnocení nabídek i vypořádání připomínek. Proti zadávací dokumentaci podala přes 50 stran námitek společnost BusLine jen hodinu před lhůtou pro podání nabídek, k ÚOHS podala stížnost také společnost Transdev. Ta přitom ve dvou oblastech míří k vítězství, spojila se s firmou TQM. Transdev loni ovládl většinu autobusové dopravy v Moravskoslezském kraji.

Zlínský kraj na rozdíl od jiných krajů v soutěži nepožaduje úplně nová vozidla, průměrné stáří musí být 6 let. Odhadovaná cena zakázky byla téměř 11 miliard korun. Podobně jako u vlaků se kraj rozhodl navýšit počty spojů o zhruba pět milionů kilometrů ročně, což je nárůst o pětinu. Změnou jízdních řádů má ale jezdit i tak méně autobusů, namísto 365 jich bude potřeba 344.

Nabídky dopravců pro jednotlivé oblasti (cena za kilometr)

Zlín
Arriva 38,01
ČSAD Vsetín 38,89

Uherské Hradiště
ČSAD Bus Uherské Hradiště 35,30

Kroměříž
Krodos Bus 37,89
Arriva 38,04
Vsetín

Vsetín
Transdev+TQM 34,97
ČSAD Vsetín 37,89
Arriva 37,92

Valašské Meziříčí
Transdev+TQM 35,50
ČSAD Vsetín 37,89

Valašské Klobouky
ČSAD Bus Uherské Hradiště 34,71
ČSAD Vsetín 37,89

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan
Host
Milan

Pocital nekdy nekdo pomer pocet prepravenych osob/rok/vyse dotace?

petr766
Host
petr766

Jak je to vlastně s ČSAD Uherské Hradiště – to je pořád samostatná (regionální) firma, nebo také už patří pod někoho jiného resp. spoluprace s nějakým dalším dopravcem? Je zajímavé, že zrovna jim nikdo „do zelí“ v rámci VŘ v podstatě v „domácí“ oblasti nelezl a stejně tak to vypadá, že oni nikam jinam.

petr766
Host
petr766

A Housacar tam není vůbec předpokládám že ten už je víceméně začleněn jako pevná součást ČSAD Vsetín? Kdežto Krodos (zatím) na venek působí jako samostatný dopravce…

svojsin
Host
svojsin

ČSAD UH je samostatná firma, Krodos Bus patří do skupiny pana Zemka.

petr.r
Host
petr.r

housacar je zemkovo, krodos je zemkovo…jen na venek, ale já studuji ty nabídky cen a tuším, že dopravci to počítali i s vjezdem na autobusák a počítali i jaký dopravce bude jezdit vlakem a nevím jak to počítali, jaký měli model, třeba krodos zdražil a vlak i bez průkazky je levnější. Do brna lidi jezdí levnější arrivou, rj nebo flixbusem. Zemek tady musí skončit, že dost starostů si to přálo, nebot mu museli platit výpalný a když nezaplatili, tak autobus buď nestavěl nebo objížděl tu vesnici.

predseda
Host
predseda

Zdrazil cely zlinsky kraj a krodos je i tak nejlevnejsi

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Teď ale tržby z jízdného poputují kraji. Takže zdražení/zlevnění oproti současnému stavu se špatně porovnává.

petr.r
Host
petr.r

a ještě nevíme, jak kraj dá strop za vjezd na autobusák a povolí brát lidi i nekomerční linky.

petr.r
Host
petr.r

třeba relace km-zl o deset korun, ale zase jedou o 20-25min déle, ftl který jede přes holešov je též za 45kč a ty ceníky potom nad 35km už jsou o deset kč dražší. Jak bude ids zlínského kraje, tak se to sjednotí a aji tak, vlakem jezdí čím více lidí, ale jestli nebudou jezdit sharkové, tak se uvidí.

Ludvík
Host
Ludvík

ČSAD Uherské Hradiště je samostatná firma. Jejím působištěm je v podstatě stejnojmenný okres. Samozřejmě některé linky hranice okresu překračují. Jezdí do Zlína i do Brna. Má provozovny v Uherském Hradišti a Uherském Brodě. Obě provozovny mají vlastní zázemí, autobusy i řidiče. Celkem uvádějí 125 autobusů. ČSAD Uherské Hradiště se zabývá i nákladní dopravou. Doplněk tvoří další činnosti souvisejíci s dopravou – servis a opravy asi nepřekvapí, dále nabízejí celní služby a mají veřejnou benzínku i pro osobní auta. Větší část jejich dosavadního působiště spadá ve VŘ do souboru 2 – Uherské Hradiště. Malá část, kolem města Bojkovice, byla zařazena do… Číst vice »

Sedloň
Host
Sedloň

Je prosím někde k dispozici přesnější rozložení oblastí a nejlépe plán jednotlivých linek?

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

https://stavebnionline.cz/Profily/profil.asp?Typ=2&ID=113&IDZak=6573
Dodatečné informace č. 25 – přílohy – v zipu jsou soubory p18 až p28

Eva
Host
Eva

Ahoj. Tyto jízdní řády jsou už zastaralé. Teď jsou zpracovány jinak. Na to odkaz nemáte, prosím?

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Víte ještě o nějakých novějších než ze září 2018? Ty ze září 2018 jsou totiž v těch dodatečných informacích 25. Nahoře na té stránce jsou skutečně zastaralé JŘ, podle kterých se VŘ vypisovalo někdy v r. 2016.

Eva
Host
Eva

Děkuju za upřesnění 😊.
Teď v mobilu to sice neotevřu, ale doma se podívám.

Eva
Host
Eva

Ano, našla jsem…😊 Děkuji moc

petr.r
Host
petr.r

na tohle jsme čekali tři roky a jedno je jistý, že tady je všechno zemkovo a jsem zvědav, jak nasolí cenu za vjezd na svoje autobusový nádraží který mu prodalo ods asi za 1kč . Tady ta cena je nižší, nebot výplaty jsou třetinový vůči česku.

petr766
Host
petr766

Jinak kraj chtěl nějak řešit (dotovat?) spojení Zlína a regionu s Brnem či Olomoucí. Čili oblast, kde ČSAD Vsetín a spol. ztrácí cestující ve prospěch nedotovaných linek, kterým kraj nepovolil přepravu ani mezi městy v regionu, právě aby chránil ČSAD Vsetín (dřívější personální vazby se prostě nezapomínají, když dříve a asi stále na kraji dělají v dopravě zaměstnanci, co dřívě dělali u jednotlivých dopravců…). Takže z Brna se dostanu do Zlína za 1:30, ale např. z KM do Zlína musím povinně ČSAD Vsetín. A když zrovna nejede nějaký zbylý spoj od Brna, tak to trvá skoro hodinu ujet nějakých 35… Číst vice »

predseda
Host
predseda

A proto kraj zruší všechny páteřní spoje. KM-BpH, KM-Brno, KM-Zlín

petr.r
Host
petr.r

a v novým grafikonu vlaků má to být taky ubytek tych přímých vlaků.

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Je to přesně naopak. Přímých vlaků ZL–KM v novém GVD přibude. Z dnešních 5 párů/den bude 8 párů/den.

petr766
Host
petr766

Pamatuju se, jak se roky říkalo, že to „prostě nejde“ a jezdil jsem tenkrát z KM do ZL se dvěma přestupy. Naštěstí to aspoň většinou navazovalo, tak celková jízdní doba nebyla tak strašná. Pak jsme raději praktikovali spolujízdu a byl klid.

petr766
Host
petr766

Btw chtělo by to ty vlaky natáhnout až na Kojetín a navázat na R8 Regiojetu.

petr.r
Host
petr.r

to je to, že o tym rozhoduje kraj a né lidi, i z postoupek a bezměrova by si to našlo cestující, momentálně jezdí vlakem levněji než autobusem s krodosáckou průkazkou. Znám dost lidí, co jezdí do barumu a ty si to chválí, akorát se neví, jestli tam zůstanou sharky.

petr.r
Host
petr.r

četl jste podrobně? kde není kladívko, tak dva páry vypadnou

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Odkud jste vzal tyto informace? Nic se neruší. Kdybyste si prošel dokumentaci k VŘ, tak zjistíte, že tyto linky byly vysoutěženy v rámci oblasti Zlín.

petr.r
Host
petr.r

já jsem to zevrubně, ale jak bylo řečeno hodinový takt se konat nebude a vyčetl jsem to, že se ruší spoje mimo kladívko a ty linka kroměříž -vizovice je soubor A, krežto kojetín-valmez a rožnov je D a na to jsou sharky, kdežto na ten soubor A nabídlo čd regionovy a to 9kusů.

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

V tomto komentáři jsem měl na mysli autobusy, reagoval jsem na Předsedův komentář „A proto kraj zruší všechny páteřní spoje. KM-BpH, KM-Brno, KM-Zlín“. Na železnici jde o posílení přímých spojů skutečně jen v pracovní dny, o víkendech jsou s přestupy.

pavel
Host
pavel

Bdtax Fan Kde jste četl, že se ruší páteřní spoje? Všechny autobusy které nyní jezdí Krodos na lince KM- Brno zůstanou i po roce 2019. Další vámi uváděné spoje tam jsou, ale možná o něco méně nestudoval jsem cšechny stránky.

predseda
Host
predseda

ja jsem myslel autobusove spoje. projdete si podrobne co je v zadavaci dokumentaci

petr766
Host
petr766

Budou teda rušit nebo ne? Jinak KM Brno v podstatě jde pouze o ty vesnice pro „couráky“, kdo jede do Brna, tak jede Arrivou nebo SA, případně těmi pár zbylými rychlejšími Vsetíny…

pavel
Host
pavel

Kde jste byl na zrušení spojů jak píšete? Km -Brno Krodos úbytek 2 spoje. Dál se mě to nechtělo počítat, ale nějaké tam jsou. Úbytek a to téměř o 30 procent je na spoji Kroměříž -Litenčice v X

petr.r
Host
petr.r

km-zlín jezdí přímý vlaky, ale, že nemohou brát cestující RJ, flixbus je tuším dílem zemka

petr766
Host
petr766

Ano, Zemek + kontakty na kraji. Není totiž důvod, aby Zemek brát mohl a ostatní ne…

petr766
Host
petr766

On to Zemek vykasíruje na poplatcích za vjezd na nádraží…
Jinak ne že bych zrovna Vsetínu fandil, to ani omylem, ale že by konečně na kraji začal o dopravě po těch 20 ztracených letech někdo trochu přemýšlet? Nebo si mysleli, že to Vsetín má doma (když koupil Housu a Krodos) a nečekali, že někdo přijde s nižší cenou?

predseda
Host
predseda

To si delas srandu s tim,ze na kraji zacal někdo premyslet? Nemate nikdo z vás vůbec potuchu co kraj na lidi chysta a kolik to bude stat zbytecne vyhozenych penez..

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Proč by nikdo neměl mít potuchu? Vždyť návrhy JŘ jsou veřejně k dispozici v zadání VŘ už od září. Kolik to bude stát peněz je teď díky tomuto článku veřejné také. Kraj „na lidi“ chystá konečně důstojný systém veřejné dopravy, který si prosperující region jako Zl. kraj zaslouží. Spíše by se měli stydět ti, kdo stagnaci VHD nechali zajít tak daleko.

petr766
Host
petr766

Tak už 20 let se mluví o IDS, což by konečně mělo nějak fungovat? (poté, co si to Zemek pojistil nákupy). Mluvilo se o nějakých těch spojích mimo region (Brno, OL – za tím opět tuším jeho lobbing jak odstavit konkurenci). A další věci. Jinak si nedělám iluze o krajských úřednících už od doby, kdy kraj vznikl a na dopravu šel exČSAD manažer tenkrát z Krodosu atd. A to už je hodně dlouho a v podstatě jediným výstupem za x let bylo to, že se dá ve vlaku jet na jízdenku MHD Zlín…. plus něco s Napajedly. Jinak je dopraav… Číst vice »

Sedloň
Host
Sedloň

Takže může nastat zase tristní situace, kdy ve zlíně budou dva autobusáky… Nepředpokládám, že dopravci počítají ve svých kalkulacích s penězi za vjezdy do nádraží. Zemek vlastní Zlín, Vsetín, Valašské Meziříčí, Kroměříž… Nemůžou města nádraží odkoupit!

Guest :)
Host
Guest :)

Kupříkladu ve VM se plánuje v relativně brzké době vystavět nové AN poblíž vlakového (hned vedle OC Křižanova Pila) ale Vsetín je beznadějný

petr.r
Host
petr.r

ano a město valmez to bude stavět na vlastním, aby zamezil tomu vybírání poplatků a tím zdažováním autobusů, ve zlíně to město jak se bude budovat vlakáč taky řeší.

Michal
Host
Michal

Vsetín bude stavět v rámci rekonstrukce nádraží taky autobusové stanoviště v jiné poloze, Zemek se do 4 let může se svým autobusákem jít klouzat (navíc mu nepatří pozemky, jen zařízení autobusáku)

petr.r
Host
petr.r

A za kolik? za stejnou cenu jak jim to ods prodala(darovalo)? Třeba zlín má poplatek za vjezd za 70kč a v případě dálkových linek je to za 120kč kdežto KM 55 a nerozlišuje RJ, FTL atd. když to vynásobíme počtem spojů, tak je to dobrý byznys.

predseda
Host
predseda

zemek kromeriz nevlastni

petr.r
Host
petr.r

od kdy? Kroměříž ne, ale krodos je jeho a nesmí se to přejmenovat na vsetín z důvodu autobusů na dotaci, nádraží je krodos servis taky jeho a do toho je i čerpačka, kde dováží z rakouska naftu, zemek po zakoupení chtěl ušetřit a dovezl místo z rakousku tu svoji zelenou břečku a všechny autobusy stály. Jen dílna je tezas praha. Nákladní doprava před prodejem byla převedena včetně bystřice a holešova do vyškova-vydos.

Petr
Host
Petr

Nic proti ,ale lepší podpořit Českou firmu.EU jen povinnými výběrovými řízeními chtěla docílit toho ,že se sem nacpou Německé firmy a odsají tučné zisky.Jakmile ovládnou trh ,tak přitvrdí.Bohužel čeští politici to nechápou,nebo chápou za tučné provize.

noerf
Host
noerf

Vcelku by mě zajimalo porovnání cen Kč/km v jednotlivych krajích. Když tady i na Plzeňsku přišli nabidky na ceny 34-40 Kč/km a tuším, že někde v severních Čechách jsou ceny i nad 50 Kč/km.

PetrB
Host
PetrB

Na severu jsou i nad 50 Kc, protoze prevzal provoz po soukromych dopravcich regionalnich linek primo Ustecky kraj a to vlastni spolecnosti Dopravni spolecnost Usteckeho kraje (DSUK) … nez to zacala jezdit tato spolecnost byla cena u soukromych dopravcu ruzna, ale pohybovala se v cene cca. 30 Kc za km napric celym Usteckym krajem

PetrB
Host
PetrB

Zemek to projel v Plzenskem kraji (CSAD autobusy Plzen) , ted ve Zlinskem kraji (CSAD Vsetin) , no a jeste zbyva Karlovarsky (CSAD autobusy Karlovy Vary)…
No a oak Zemek je v Marianskych Laznich znamy tim, ze by byl rad, kdyby doslo ke zruseni trolejbusu v tamnejsim provozu, takze za me jsem rad, ze Zemek mizi z trhu…

Axel
Host
Axel

Chápete, že Arriva (autobusy) nepodala nabídku na oblast Valašské Klobouky a (předpokládám okres) Uherské Hradiště? Tj. na oblasti, kde bude jezdit Arriva (regionální vlaky) a kde již Arriva jezdí vlakem Praha-Olomouc-Uh. Hradiště-Trenčín-Nitra

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Arriva má dost svých starostí ve středních Čechách, tak proč by si měla chtít přidělávat potenciální další na Moravě?

svojsin
Host
svojsin

Arriva docela ztratila na stř. Moravě , popř. severní a nechala se slyšet, že půjde Vsetínu „po krku“ ve Zlínským kraji. Nakonec to vypadá, že vyhrála jednu skupinu(?). Větší ouspěch mají v Plzeňským kraji….
Jinak Arriva Morava nebyla tak problémová, jako je Pražská.
Ono už i v Příbrami to bylo o něčem jiném, spoje nevynechávali…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Díky za upřesnění – já to do detailů nesleduji. Ale nějakou strategii Arriva asi má: je to jeden velký konglomerát i s vlaky, takže si v rámci svého „distribuovaného portfolia“ firma jistě poradí tak, aby z na situaci příliš netratila.

Axel
Host
Axel

Dobrý den, díky za reakci. Chápu Vás správně, že cílem Arrivy bylo udržet současnou kapacitu, a přesunout ji na sever Zlínského kraje?

Já tím svým dotazem mířil jinam – když už Arriva chce investovat do převzetí vlakové dopravy, tak by mohla ušetřit na zázemí, pokud by Arriva na stejném území provozovala i autobusy. Pletu se,že dopravce souběžným provozem vlaků/busů může ušetřit? Vím že takto souběžně funguje např. regionální doprava v části Štýrska = vlaky i busy provozuje GBK – mapy bus i vlak linek jsou tady:http://www.gkb.at/index.php/fahrplan/strecke/bahnstrecken.

Pěkný den.

petr766
Host
petr766

Jestli jdou tržby kraji, tak jim to asi bude celkem jedno, jestli budou jezdit tam nebo tam 😉

jiný Petr
Host
jiný Petr

Snad Zemkovy firmy, nikoli Zemkovo firmy. Co je to za divnou češtinu?

petr.r
Host
petr.r

tady na moravě se neřekne jinak než zemkovo-tj zemek, zemek, zemek

Kirschner
Host
Kirschner

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Transdev

Další moloch. Tak jen tak dál.

PetrB
Host
PetrB

A Zemkovo firma neni koncern?

Partneři



CSCARGO