Dopravci Železnice

Deset let v modrobílé. Některé vlaky dosud ČD nestihly přelakovat

Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy
Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy

Před deseti lety to byla zpráva, která zejména mezi železničními fanoušky vzbudila velký rozruch. Tehdejší generální ředitel Petr Žaluda představil nový designový manuál od Studia Najbrt, který znamenal sjednocení do modrobílé barvy.

Všechny moderní firmy dbají na to, aby měly jasný korporátní vzhled. Podívejte se na letecké dopravce, bankovní pobočky, čerpací stanice nebo řetězce restaurací. Většinu z nich poznáte na první pohled už na dálku. Vlaky Českých drah musí být také jasně identifikovatelné,“ řekl tehdy Žaluda.

Deset let poté emoce zejména z diskuzních fór zmizely, modrobílé vlaky se staly v podstatě standardem Českých drah. Spolupráce se Studiem Najbrt ale v podstatě skončila v roce 2017. „Ty protesty jsou vždycky na začátku než si na to lidé zvyknou a pochopí, že to je ku prospěchu,“ řekl Aleš Najbrt ze Studia Najbrt.

„Cílem bylo v době otevírání trhu sjednotit design a image Českých drah. Design se postupně vyvíjel a upravoval na základě praktických zkušeností z denního provozu, proto se mohou některé detaily mírně odlišovat, například barva střechy či piktogramy,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle něj design bude i nadále reagovat na aktuální potřeby vzniklé při provozu a rozvoji služby. „Jde například o možnost vizuálně zdůraznit určení některých vozů pro vybrané služby, jako je například přeprava jízdních kol. Tyto úpravy menšího rozsahu již realizujeme ve vlastní režii,“ dodal Šťáhlavský.

Většina vozidel Českých drah je už v novém designu. Výjimkou jsou pendolina, u kterých se ani přelakování nechystá. „Do aktuálně platného designu Najbrt byla většina vozidel upravována při příslušných stupních oprav nebo modernizací. Většina vozidel tak je v současnosti už ve vnějším designu Najbrt, kromě motorových vozů a jednotek, hlavně Regionova. Kromě toho jsou vyčleněná vozidla, která mají reklamní / propagační design nebo retro design. S aplikací vnitřního designu se začalo o něco později,“ dodal Šťáhlavský. Nové vlaky jsou už dodávány vždy do designu Studia Najbrt.

Podle Českých drah nový design splnil očekávání v oblasti sjednocení vzhledu vozidel a jejich příslušnosti k Českým drahám na otevřeném trhu. „V minulosti před jeho zavedením byl vzhled vozidel roztříštěn a byly využívány různé typy nátěrů a barevných kombinací u hnacích vozidel i u osobních vozů,“ dodal Šťáhlavský.

Studio Najbrt začalo se skupinou České dráhy pracovat v roce 2006, kdy vyhrálo soutěž na logo a jednotný vizuální styl ČD Cargo. „Poté jsme pracovali na novém orientačním systému pro nádraží, změnili kompletně normy piktogramů pro ČD, doporučili a zavedli nové firemní písmo ČD Fedra a společně s lidmi z marketingu navrhli barevné řešení vlakových souprav ČD včetně nových Railjetů. Rakouští partneři byli překvapeni, že České dráhy mají vše kompletně vyřešené a mohli tak Railjety „obarvit“ našimi barvami i piktogramy,“ dodal Najbrt. Připomněl, že hotové je i nové logo Českých drah, které ale dopravce zatím nepoužil. „Naše práce pro ČD se výrazně omezila v roce 2013 s příchodem nového ředitele Dalibora Zeleného. Poté jsme už s drahami spolupracovali jen výjimečně,“ dodal Najbrt.

České dráhy aktuálně žádné zásadní změny v designu nechystají.

[yop_poll id=24]

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DRABADURA

První varianta Najbrta byla na bl…zvracení. Pak tam někdo dostal rozum a poslední varianta DÍKY BOHU BEZ ŠEDÉ je skvělá.
Co se mě nelíbí, je zjevná lakovací nekázeň – viděl jsem plecháče s nesmyslně lomeným tmavěmodrým pruhem, loko ČD Cargo s nesmyslným bleděmodrým obdelníkem na horní tmavěmodré polovině, motoráky s místo jen tmavěmodrými dveřmi s tmavěmodrým pruhem až na střechu, motoráky s bílou střechou místo tmavěmodré – no prostě lidová tvorba, která mě ser…

K.L.

Tu hnusnou šedo-šedo-modro-modrou kombinaci vymyslel někdo komu chybí elementární vkus,nebo někdo kdo ty České dráhy opravdu nemá rád. Původní barevné řešení elefantů je daleko zdařilejší a červeno-krémové motorové vozy vypadají taky mnohem lépe než najbrt. Doporučoval bych inspirovat se barvami české vlajky.

Zdeněk K.

Jak bylo řečeno, v rámci úspor (už dobré dva tři roky), se nám vrací Olomoucké 843 z dílen pouze s obnoveným lakem, takže třeba 002,022,027,031 zůstávají v červené, která jim sice sluší víc ale v soupravách které už jsou (kromě 043.012) všechny v modrém to nevypadá nijak extra. Na začátku se muselo všechno v rámci korporátního nátěru přelakovat a stejně to nedotáhli do konce a výsledkem jsou „Kakadusoupravy“… :/

TPal.

Design Najbrt se postupně zlepšuje. Určitě se mi nátěr vozů Českých Drah líbí víc než nátěry Deutsche Bahn. Ale třeba s porovnání PKP IC a nebo zejména ÖBB trochu zaostává. Byl bych pro to, aby se uskutečnily dvě věci: 1. Aby vozy pro dálkovou (zejména mezinárodní) měly trochu jiný nátěr než vozy pro regionální dopravu; 2. Aby se zrušil koncept interiéru, popř. aby koncept interiéru pro dálkové vlaky se od regionálních taky lišil. Sice na nové interiéry vlaků jako soupravy Siemens-Škoda a dvoupatrová souprava od Škody se těším, ale přeci jen si myslím, že pro dálkovou dopravu by bylo vhodné… Číst vice »

Jan

1. To je práve to, čo byť nesmie, a je super, že to s najbrtom v zásade zmizlo. Ak odlíšiť regionálku, tak jedine tým, že sa tie vozy naopak natrú do schémy definovanej koordinátorom IDS (tak aby bola zasa jednotná pre všetkých dopravcov v tej regionálke).

Zdeněk

Pro šotouše je ovšem jednotné barevné provedení poněkud nudné.

Zdeněk

Barevné řešení vozidel ČD je střízlivé, elegantní a moderní, i když mi tam tak trochu schází červená barva. Ale všechny tyto kladné vlastnosti vyniknou jedině tehdy, když je vůz nebo hnací vozidlo čisté, a k tomu pokud možno naleštěné, jak to vidíme u zahraničních dopravců. Pokud je špinavé, ošumělé, zašlé, s rezavou střechou, špinavými okny atd., může být barevné řešení exteriéru sebeatraktivnější, přesto bude vypadat nevábně.

Okoloidúci

Lepšie ako ZSSK, kde síce je papierovo pekný blonski, ale línie sú niekedy mimo + červená má vo vozovom parku reálne asi 6 odtieňov. Ale sám o sebe je veľmi pekný. Rovnako ako ich nový dizajnový jazyk.

Majkl

Design není zlý, jen trochu studený. Mně osobně by se to líbilo v kombinaci s červenou. To už by vlaky byly v národních barvách. Negativně ovšem vnímám všechny interiéry druhé dekády (a elefanty), všechno bílý a prěsvicený (studený). Ve dne je to Ok, ale večer, nebo obecně, když se setmí, připadám si tam jak někde na vyšetřovně.

Petr

Jsem v tomhle nejspíš ve výrazné menšině, ale studený interiér mi vyhovuje, protože většinou se cestou vlakem snažím udělat nějakou práci, a ta „vyšetřovna“ jak vy říkáte mě drží v pozoru.

IGCT

Já jsem taky pro studený

Tronda

Prý sjednotit vzhled, ale na pendolino a služební audiny vedení ČD zapomělo, přitom co víc je asi „vlajkovou lodí“. Lachtan někde na záloze?

Lolookie

Pendolino bylo vynecháno záměrně, je to i v článku.

Tronda

To sice je, ale svědčí to akorát o schizofrenii vedení ČD, kdy nám napřed řeknou, že vozidla ČD musí být jasně identifikovatelná a v další větě řeknou, že pendolino, jako jejich vlajkovou loď, vlastně zákazník ani identifikovat nemá, asi si má myslet, že pendolino patří úplně jinému dopravci. Stejně tak služební audiny, ty také nejsou v najmrtu, jak při procházce Prahou zákazník zjistí, že se kolem něj zrovna prohnal ředitel ČD, když jeho vozidlo nemůže jasně identifikovat?

Lolookie

Vzhledem k reklamním kampaním doprovázejících Pendolino by změna nátěru byla spíše kontraproduktivní. Právě kvůli tomu, že se jedná o vlajkovou loď by mohlo svým vzhledem vybočovat od zbytku vozového parku.

Jackub

A co jsou potom 814 a 854? Taky vlajkové lodě? 😀

Jan

V dobách, keď začínalo, bolo výrazné marketingové oddelenie a tvárenie sa, že „to ani nie sú ČD“ dlhú dobu hnacím motorom úspechu pendolina. Dnes už sa povesť ČD výrazne vylepšila a kľudne by šlo aj pendolino do Najbrta premaľovať , ale pokiaľ sa dráhy stále chcú tváriť, že to je niečo extra tak je to zbytočné. Až sa odoberú do výslužby, na vlaky do Linzu alebo Mnichova (po elektrifikácii), potom bude premaľovanie dokonca na mieste.

DRABADURA

Souhlas, taky bych přemaloval pendolíno. Nejdřív na zkoušku jen jedno a pak by se vidělo.

Alfons

A ja zase pamatuji doby, kdy „nejhezci“ a nejbarevnejsi casti vlaku byly ruda hvezda na cele lokomotivy…

Alfons

*byla

michal

Na začátku bylo breku, jak se to šotouškům nelíbí a teď najednou jo.. Fakt nevíte co chcete a hezky to ukazuje, že není radno takovým lidem věřit.

Lolookie

Už od začátku byla skupina lidí (i mezi šotouši), kterým se nový design líbil, mimo jiné jde i o zvyk. Stejně tak je tu spousta lidí, kterým se to nelíbí a nikdy líbit nebude, aneb 100 lidí – 100 chutí. Není možné vymyslet něco, co se bude líbit všem, protože každému se líbí něco jiného. A navíc – nemůžete všechny házet do jednoho pytle. Šotouši nejsou žádná organizace, ale jen označení pro určitý typ lidí, kteří mají společnou pouze jednu věc, a to zájem o železnici.

a8n

A taky se současná verze od původní liší, některé nejhorší chyby odstranila a menší naopak přidala.

Pako

Když před deseti lety začali s Najbrtem, byla to ukázka nevkusu, i dítě ze školky by vymyslelo něco hezčího. Byť se to do dnešní doby celkem vychytalo, tak když se podíváme do okolních zemí, snad všude to těm vlakům sluší víc, snad jen na tom Railjetu to ujde…

Josef Hošek

Přesně tak, pouze Railjetu to sluší. Jinak hnus, typický sled barev pro Východní blok

David

Jistě, typický východněblokový sled barev, jako… třeba jako KLM.

Tronda

On to byl také výborný kšeft pro kamarády, za přelakování jednoho vozu ČD solili dva míče, aby pak následně spoustu takto přelakovaných vozidel sešrotovali, ukázka „kvalitního“ hospodaření státního molochu.

Lolookie

To, jestli je něco hezké, nebo ne, je relativní. Není to něco, co se dá změřit, záleží pouze na pohledu každého člověka. 100 lidí – 100 chutí. Mně se najbrt líbí, víc než jeho zahraniční ekvivalenty.

JindraLne

Ale jo, nakonec je tenhle styl celkem povedený a rozhodně lepší než zelená/červená předtím (zvlášť tu zelenou mám podvědomě zafixovanou se školními výlety a zaplivanými Béčky). Takže nakonec pozitivní dojmy.

Rtep

Podoba vozidel ČD se mi opravdu líbí. Vnímám v tom prostě vkus, grafické cítění a poctivou práci.
Oproti tomu třeba ty kyblíky barvy, vylité na motoráky GW Train, jsou pouhou snahou se nějak odlišit, nic víc v nich není. Tedy kecám, vlastně je. Cirkusové cyklovozy aspoň vyvolají pobavení těch, okolo nichž tyto maringotky procválají :-))

Leoš Konečný

NO ty si jaryn, GW Train jsou mnohem víc povedenější než nějaký ČD

Roman Svačina

Že všech nátěrů žel. vozů u nás i v zahraničí se mi nejvíce líbí tehdejší bílo-červený nátěr dřívějších vozů Bmz, Bee, Bpee atd.

patology_chef

Tak samozřejmě, že svoji práci nebudu pohanět, i kdyby to byly rozvařené nudle. Modrá matlanice u ČD budiž, ale u Carga dosáhli nanejvýš toho, že mašiny nejsou vidět, vše je tmavé a když se podívám po odstavených mašinách všech barev třeba v Kútech, tak jsou laminátky Carga nejnudnější. Na druhou stranu cením, že Najbrt neudělal z národních dopravců strakatý cirkus. Mně osobně se nejvíc líbila hned ta první verze.

Jako perličku bych vzpomněl pana Větrovce, někdy v roce 2008 šéfa marketingu Carga. Optimisticky tvrdil, že do tří let budou všechny cargovky modré. Směju se dodnes, a zaplaťpámbů, že nejsou 😀

Vokurka

Vážně do tří let???Taková 123 024 ta má špičkový lak….ne nadarmo se jí říká KFOR nebo UNPROFOR….U té by se měl fotit managment ČD CARGO a OSŽ CARGO…a ne u nových vectronů…..

BoH

“ „Ty protesty jsou vždycky na začátku než si na to lidé zvyknou a pochopí, že to je ku prospěchu,“ řekl Aleš Najbrt ze Studia Najbrt.“ // Ale lidé si nestěžovali, že je to jednotný, ale že je to hnusný a moc pozitivního se od té doby nezměnilo. Ale prostě Najbrt – dělat hnusný věci a samolibě je obhajovat mu vždy šlo…

BoH

Chápu mínusy, ale nechápu, jak se to skutečně může někomu líbit. Hlavně ta první verze, kterou zjevně dělali funkcí kyblíček v malování.

frost

s tim malovanim jste to vystihl, aneb prachy snadno a rychle. pamatuju si na prvni setkani s Elefantem v prvni verzi Najbrtu, myslel jsem, ze se pozvracim. v posledni verzi se na to uz da alespon divat, ale stejne je to nesrovnatelne s jednotkami v okolnich zemich

Lolookie

Protoze každý to vnímá jinak, každému se líbí něco jiného.

a8n

Pod tu poslední větu bych se podepsal.

PetrB

Najbrt má však ty loga jak přes kopírák…

Hodně štěstí

Myslím, že je to poslední co cestující tíží. Jestli jsou všechny vozidla modré.

David

Jo super, jednotný design je správná cesta a Najbrt těm vlakům sluší. V železničáři, kde je tomuto věnováno několik stran, mimojine psali i o HV, která zůstanou v retro laku. Nicméně nechápu, proč například několik libereckých 843 a některé 854 se při dílnách nalakují zase na červeno krémovou… To samé vagóny. Reginy se také některé obnovují v tom původním hnusně žlutém 🤔

mirekk

Však se to v článku píše, že některá HV se lakují do retro nátěrů. U regín to bude tím, že je financují kraje a asi je prostě chtějí odlišit.

Vojta Valeš

Ale rozdíl je mezi retro nátěrem a klasickým červeno krémovým nátěrem. A u těch Regionov, když už do toho strká prsty kraj, tak si to nelakují do klasický žluto-zelený ale svých vlastní nátěrů/polepů.

David

Přesně tak, viz třeba Pardubický papouškoreginy. Na rakvích to není historický retro nátěr a už vůbec ne, když jich je několik 😉 to samý jsou červený katry.

Alexandr

Katrům červenokrémová sluší mnohem víc než korporátní modrá. Jsem rád, že 854 a spol. dostaly výjimku a na většině vozidel zůstala červená, která zřejmě symbolizuje ropný pohon. Podobnou výjimku mají RegioNovy. Když už jsou Regíny tak mizerná vozidla sama o sobě, tak aspoň to žlutozelené zbarvení je pěkné. Žlutá a zelená jsou převažujícími barvami české zemědělské krajiny, na malé lokálky se tyto barvy hodí.

Jarek

Nové laky regiošuku se už dělají v Najbrtu a překvapivě to vypadá celkem dobře.

Franz

Jo, u nás na lokálce jezdí žluté i modré Regíny a ty modré vypadají líp.

Jackub

Na základě čeho dostaly ty 854 výjimku? 😮

Apollo17

Na základě šotopředstav tehdejší GŘ ČD.Ještě větší výjimku dostaly 854 021 a027,kterým na výjimku zůstaly dveře lámačky a stará sedadla.

Jan Sova

Jo Burešovo Česko jedině v barvách kvetoucí řepky.

Vojta Valeš

Ta vyjímka na 854 a 814 už pár let neplatí