DB spustila rozsáhlou výměnu betonových pražců, jejich vada mohla být za tragickou nehodou
Vykolejení osobního vlaku v Burgrain. Foto: Polizei OberBayern
Problém se týká celkem 165 úseků po celém Německu. První testy ukazují vadné složení materiálu.
To by se v Německu nestalo!
Budou tu škodu po společnosti vymáhat?
Už jsem to četl xkrát a stále tomu nerozumím. „Společnost DB Netz se jako správce infrastruktury rozhodla zahájit mimořádnou výměnu více než 200 tisíc betonových pražců……Důvodem je podezření…. „ Práce probíhají preventivně, neboť v souvislosti s nehodou u Garmisch-Partenkirchenu prověřují vyšetřující orgány i pražce určitého typu,“…. I když vyšetřování ještě nebylo ukončeno, DB Netz se rozhodla jako preventivní opatření prošetřit stejné pražce po celé síti. “ Tohle mi připomíná postup se kterým se lze setkat v autoservisech . Nevím čím to je, ale mohlo by to být tohle. Vymění se a ono ejhle problém nezmizel. Tak jen aby se nepřišlo… Číst vice »
Vy tu očividně nerozumíte více věcem…
Oficiálně to nebylo uzavřeno, ale v zásadě moc dobře vědí čím to bylo, jen to nemohou bez zprávy napsat naplno. Jinak by těžko investovali tolik € do opravy.
A teď si představte, že by všichni lidé na celém světě rozuměli všemu a přemýšleli o jedné a té samé věci naprosto stejně. To by byla nuda, že?
No a? To chcete čekat na další nehody, abyste měl statisticky podloženo, že ty pražce zvyšují pravděpodobnost nehody?
Jestli věříte na empirismus, tak „vyzkoušíme – uvidíme“ je naopak jediná cesta k poznání. Navíc předpokládám, že ty pražce budou zkoušet i laboratorně, aby se ujistili, že mohly způsobit nehodu. A samozřejmě, že příčina nakonec může být jiná, 100% jistota nikdy není.
Nebo můžete věřit třeba na Boží vnuknutí. Za mě to při vyšetřování nehod není dobrá cesta.
Nerozumím tomu proč jsou v článku uvedeny dvě informace a to ta, že prověřují a druhá, že vyměňují.
To už tady jednou bylo. U východoněmeckých DR se doprava v 80. letech málem zhroutila kvůli vadným betonovým pražcům. Kvůli pomalým jízdám se tam tehdy na některých tratích zcela rozložil GVD… Taky většina těch úseků, o kterých je v článku řeč, je v nových spolkových zemích; jenom to Bavorsko mě překvapuje. A kromě toho už někdy před 20 lety byl problém prohlášen za vyřešený, tak by mě docela zajímalo, proč se vynořil znovu. Po sjednocení Německa se ty vadné pražce ve velkém drtily a drť se používala při terénních úpravách nebo stavbě silnic.
Tak problém zřejmě není úplně vyřešený: Ono se to v Německu čas od času vynořuje znovu, např. koncem nultých let, a to nejen u dráhy, ale i na některých východoněmeckých úsecích dálnic. Říkají tomu Betonkrebs – rakovina betonu, a trochu chemie k tomu je i na české wikipedie, kde si to dokonce vysloužilo samostatné heslo:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Alkalicko-k%C5%99emi%C4%8Dit%C3%A1_reakce
V některém ze starých ročníků časopisu Modelleisenbahner z popřevratových let je o té pražcové krizi u DR docela obsáhlý článek, ale teď to zrovna nedokážu rychle najít…
Tak jsem to konečně našel. Modelleisenbahner 08/1991, článek Die Geschichte einer Katastrophe, str. 6-10. O rozsahu té tehdejší katastrofy svědčí pár čísel: Postiženo bylo v NDR zhruba 8000 km kolejí z celkové 14 000 km dlouhé sítě, a to především na elektrifikovaných a dalších hlavních tratích, z čehož k datu vydání citovaného článku byly vyměněny pražce na cca 1/3 délky. Ke stejnému datu bylo u tehdejších DR kvůli vadným betonovým pražcům 1600 pomalých jízd o celkové délce cca 2600 km. Celkový počet vadných pražců, který bylo nutno před sjednocením obou německých správ v síti bývalé DR vyměnit, se odhadoval na… Číst vice »
Ahaaa…takže je to jasnější. Potřebovali rychle vyrobit nové pražce na výměnu těch vadných, ale jak se spěchalo, tak zase vyrobili vadné…
Doporučuji deepl.com . Překlady velice kvalitní
Třeba aby náhodu problémů nebylo v dnešní době málo.
Ten problém u DR byl – jak jste zmínil výše – alkáliovou reakcí kameniva (ASR). Nemyslím si nutně, že by současná „aféra“ musela mít tu samou příčinu. Samozřejmě spekuluju, protože těch konkrétních informací jsem moc nenašel: reaktivita kameniva vzhledem k ASR se dneska kontroluje (na rozdíl od 70-80 let, kdy to byl nový problém). Beton se při ASR rozpadne „uniformě“, v celém objemu. U toho aktuálního vykolejení v Burgreinu se mluví jako o možné příčině o horizontální trhlině v pražci. Takováhle kauza proběhla ve Švédsku a příčinou bylo nedodržení teplotního režimu (moc teplo z venku v kombinaci s „rychlým“ cementem,… Číst vice »
To už rady bylo nejednou. Pražce (PB2 ?) se rozpadávaly již na mezideponii v ŽPSV a ty, co již byly v tratích nadělaly ČSD spousty problémů…
No hezký. Ale na Kozí by stačily.
U nás máme naštěstí jen jednoho výrobce pražců dovoleného na SŽ. Podezřele dražšího, než ty německé 🙂
No aby ne, když si tam dosadili svého člověka jako náměstka…
Chyba lávky. Krom ŽPSV je v tuzemsku i KŠ Prefa a používají se i bet. pražce z Polska a Německa…
Proč lžete.
Jako by v ČR nebylo dost použitých pražců.
No tak když jich tady je taková spousta, tak proč takové horentní sumy za opravy tratí?
Práce je stejná s použitým i s novým pražcem. A pokud se přitom dělá spodek a propustky…
Jenže je tady ještě otázka zda částka obsahuje pražce nové nebo již jednou použité .
Na starém práci máte víc šrotu, musíte udělat hmoždinky, třídění…
To je jako když si někdo myslí, že při stavbě domu ušetří tím, že najde levnější materiál na zdivo, protože přece těch cihel se kupuje velká hromada. No, něco ušetří, ale v celém rozpočtu za stavbu jsou ty cihly špetka.
stojím v České Třebové a všude kolem pražce….
Když ma děvče z Třebové , rado chlapce z Hradce , posila mu na vojnu , železnični pražce, … Ale to pri vzniku teto rozverne pisne byly mysleny dřevene prazce
Stojím v Dejvicích na Vítězném náměstí a všude kolem Pražáci 😱
A to je co za písničku?
Světě div se, ty s dřevěnými hmoždinkami jaksi nikdo moc nechce – a ví proč…
Tam nevadí vykolejení vlaku?
Co rozdíl rychlostí. Nic?
A ta rychlost při které se pražec na 100% nerozpadne je jaká?
0 km/h…
A nejde též o následky případného vykolejení při nižší rychlosti?
Pokud je to opravdu chybou materiálu při výrobě, tak se beton rozpadne, ikdyby se po trati nejezdilo.‘
Dřevěný také zhnije časem, ikdyž se nejezdí.
Není pravda
Spíš váha těch vlaků..