DB spustila rozsáhlou výměnu betonových pražců, jejich vada mohla být za tragickou nehodou

Vykolejení osobního vlaku v Burgrain. Foto: Polizei OberBayernVykolejení osobního vlaku v Burgrain. Foto: Polizei OberBayern

Problém se týká celkem 165 úseků po celém Německu. První testy ukazují vadné složení materiálu.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ajznban

To by se v Německu nestalo!

Elb

Budou tu škodu po společnosti vymáhat?

Tomáš679.2

Už jsem to četl xkrát a stále tomu nerozumím. „Společnost DB Netz se jako správce infrastruktury rozhodla zahájit mimořádnou výměnu více než 200 tisíc betonových pražců……Důvodem je podezření…. „ Práce probíhají preventivně, neboť v souvislosti s nehodou u Garmisch-Partenkirchenu prověřují vyšetřující orgány i pražce určitého typu,“…. I když vyšetřování ještě nebylo ukončeno, DB Netz se rozhodla jako preventivní opatření prošetřit stejné pražce po celé síti. “ Tohle mi připomíná postup se kterým se lze setkat v autoservisech . Nevím čím to je, ale mohlo by to být tohle. Vymění se a ono ejhle problém nezmizel. Tak jen aby se nepřišlo… Číst vice »

Ivan

Vy tu očividně nerozumíte více věcem…

Oficiálně to nebylo uzavřeno, ale v zásadě moc dobře vědí čím to bylo, jen to nemohou bez zprávy napsat naplno. Jinak by těžko investovali tolik € do opravy.

Tomáš679.2

A teď si představte, že by všichni lidé na celém světě rozuměli všemu a přemýšleli o jedné a té samé věci naprosto stejně. To by byla nuda, že?

Jirka P

No a? To chcete čekat na další nehody, abyste měl statisticky podloženo, že ty pražce zvyšují pravděpodobnost nehody?

Jestli věříte na empirismus, tak „vyzkoušíme – uvidíme“ je naopak jediná cesta k poznání. Navíc předpokládám, že ty pražce budou zkoušet i laboratorně, aby se ujistili, že mohly způsobit nehodu. A samozřejmě, že příčina nakonec může být jiná, 100% jistota nikdy není.

Nebo můžete věřit třeba na Boží vnuknutí. Za mě to při vyšetřování nehod není dobrá cesta.

Tomáš679.2

Nerozumím tomu proč jsou v článku uvedeny dvě informace a to ta, že prověřují a druhá, že vyměňují.

hank

To už tady jednou bylo. U východoněmeckých DR se doprava v 80. letech málem zhroutila kvůli vadným betonovým pražcům. Kvůli pomalým jízdám se tam tehdy na některých tratích zcela rozložil GVD… Taky většina těch úseků, o kterých je v článku řeč, je v nových spolkových zemích; jenom to Bavorsko mě překvapuje. A kromě toho už někdy před 20 lety byl problém prohlášen za vyřešený, tak by mě docela zajímalo, proč se vynořil znovu. Po sjednocení Německa se ty vadné pražce ve velkém drtily a drť se používala při terénních úpravách nebo stavbě silnic.

hank

Tak problém zřejmě není úplně vyřešený: Ono se to v Německu čas od času vynořuje znovu, např. koncem nultých let, a to nejen u dráhy, ale i na některých východoněmeckých úsecích dálnic. Říkají tomu Betonkrebs – rakovina betonu, a trochu chemie k tomu je i na české wikipedie, kde si to dokonce vysloužilo samostatné heslo:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Alkalicko-k%C5%99emi%C4%8Dit%C3%A1_reakce
V některém ze starých ročníků časopisu Modelleisenbahner z popřevratových let je o té pražcové krizi u DR docela obsáhlý článek, ale teď to zrovna nedokážu rychle najít…

hank

Tak jsem to konečně našel. Modelleisenbahner 08/1991, článek Die Geschichte einer Katastrophe, str. 6-10. O rozsahu té tehdejší katastrofy svědčí pár čísel: Postiženo bylo v NDR zhruba 8000 km kolejí z celkové 14 000 km dlouhé sítě, a to především na elektrifikovaných a dalších hlavních tratích, z čehož k datu vydání citovaného článku byly vyměněny pražce na cca 1/3 délky. Ke stejnému datu bylo u tehdejších DR kvůli vadným betonovým pražcům 1600 pomalých jízd o celkové délce cca 2600 km. Celkový počet vadných pražců, který bylo nutno před sjednocením obou německých správ v síti bývalé DR vyměnit, se odhadoval na… Číst vice »

Ondřej

Ahaaa…takže je to jasnější. Potřebovali rychle vyrobit nové pražce na výměnu těch vadných, ale jak se spěchalo, tak zase vyrobili vadné…

Kandelábr

Doporučuji deepl.com . Překlady velice kvalitní

Tomáš679.2

Třeba aby náhodu problémů nebylo v dnešní době málo.

Kubrt

Ten problém u DR byl – jak jste zmínil výše – alkáliovou reakcí kameniva (ASR). Nemyslím si nutně, že by současná „aféra“ musela mít tu samou příčinu. Samozřejmě spekuluju, protože těch konkrétních informací jsem moc nenašel: reaktivita kameniva vzhledem k ASR se dneska kontroluje (na rozdíl od 70-80 let, kdy to byl nový problém). Beton se při ASR rozpadne „uniformě“, v celém objemu. U toho aktuálního vykolejení v Burgreinu se mluví jako o možné příčině o horizontální trhlině v pražci. Takováhle kauza proběhla ve Švédsku a příčinou bylo nedodržení teplotního režimu (moc teplo z venku v kombinaci s „rychlým“ cementem,… Číst vice »

Pražec

To už rady bylo nejednou. Pražce (PB2 ?) se rozpadávaly již na mezideponii v ŽPSV a ty, co již byly v tratích nadělaly ČSD spousty problémů…

Tomáš679.2

No hezký. Ale na Kozí by stačily.

Vojtěch Suchan

U nás máme naštěstí jen jednoho výrobce pražců dovoleného na SŽ. Podezřele dražšího, než ty německé 🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No aby ne, když si tam dosadili svého člověka jako náměstka…

Pražec

Chyba lávky. Krom ŽPSV je v tuzemsku i KŠ Prefa a používají se i bet. pražce z Polska a Německa…

Tomáš

Proč lžete.

Jiří Kocurek

Jako by v ČR nebylo dost použitých pražců.

Tomáš679.2

No tak když jich tady je taková spousta, tak proč takové horentní sumy za opravy tratí?

Jiří Kocurek

Práce je stejná s použitým i s novým pražcem. A pokud se přitom dělá spodek a propustky…

Tomáš679.2

Jenže je tady ještě otázka zda částka obsahuje pražce nové nebo již jednou použité .

Alfonse

Na starém práci máte víc šrotu, musíte udělat hmoždinky, třídění…

Kubrt

To je jako když si někdo myslí, že při stavbě domu ušetří tím, že najde levnější materiál na zdivo, protože přece těch cihel se kupuje velká hromada. No, něco ušetří, ale v celém rozpočtu za stavbu jsou ty cihly špetka.

ABC

stojím v České Třebové a všude kolem pražce….

Adamgolias

Když ma děvče z Třebové , rado chlapce z Hradce , posila mu na vojnu , železnični pražce, … Ale to pri vzniku teto rozverne pisne byly mysleny dřevene prazce

Ondřej

Stojím v Dejvicích na Vítězném náměstí a všude kolem Pražáci 😱

vbb

A to je co za písničku?

Pražec

Světě div se, ty s dřevěnými hmoždinkami jaksi nikdo moc nechce – a ví proč…

bkv

Tam nevadí vykolejení vlaku?

Tomáš679.2

Co rozdíl rychlostí. Nic?

bkv

A ta rychlost při které se pražec na 100% nerozpadne je jaká?

Petr Šimral

0 km/h…

SYN

A nejde též o následky případného vykolejení při nižší rychlosti?

Jiří Kocurek

Pokud je to opravdu chybou materiálu při výrobě, tak se beton rozpadne, ikdyby se po trati nejezdilo.‘
Dřevěný také zhnije časem, ikdyž se nejezdí.

Alfonse

Není pravda

Elb

Spíš váha těch vlaků..