Daňové příjmy klesají. Plzeňský kraj nevylučuje zrušení soutěže na lokálky
Nové vedení kraje musí rozhodnout, zda budou nabídky ekonomicky přijatelné
V Plzeňském kraji vrcholí rozhodování o osudu soutěže na zajištění vlakových spojů v oblasti Jihozápad, kde jde o dva soubory: Pošumaví a Český les. Podle zjištění deníku Zdopravy.cz se přihlásily nejméně dvě firmy. Účast potvrdily České dráhy a GW Train Regio, naopak ji vyloučil Leo Express. Arriva a RegioJet věc ponechaly bez komentáře.
Osud soutěže je ale nejistý. Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) musí nyní nové vedení kraje rozhodnout, zda budou nabídky ekonomicky přijatelné, a vzít v úvahu finanční možnosti kraje. Náměstek nevyloučil ani, že kraj veřejnou zakázku zruší a nevyhlásí e-aukci, která má podle zadávací dokumentace následovat po otevření obálek. „To teď nejsem schopen říct, protože výrazně klesají daňové příjmy kraje a jsou také propady v tržbách z jízdného (příjem kraje),“ uvedl náměstek pro ČTK. Kraj se podle něj rozhodne do konce roku.
„Konalo už se první jednání hodnotící komise, která teď musí s nabídkami seznámit nové členy výborů,“ řekl vedoucí odboru dopravy Dušan Pakandl, který je členem hodnotící komise. Podle něj by se elektronická aukce mohla konat v prosinci či lednu. Mezitím se ještě setká hodnotící komise s uchazeči. E-aukce by byla soutěží, v níž by mohli účastníci v intervalech snižovat nabídnutou cenu. Výsledky musí schválit vedení kraje, které se ale může rozhodnout už dříve, že zakázku zruší. Musela by se opakovat i tehdy, pokud by kraj kvůli propadu daní i pasažérů chtěl objednat méně kilometrů, než bylo v parametrech zakázky.
Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk), linky P23 Domažlice – Klatovy, v případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.
Pro každý provozní soubor má kraj jiné požadavky na kvalitu vozidel, v obou případech mu ale budou stačit starší vozidla po modernizaci.
V případě Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musí jich mít nejméně osm (šest kmenových, dvě záložní). Vozidla přitom nemusí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky, minimální rychlost je 80 km/h.
V praxi to znamená, že pro Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy, pro Pošumaví pak modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.
Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022. Pokud se nepodaří vysoutěžit zakázku včas, dojde nejspíš k prodloužení smlouvy s Českými drahami.
s využitím ČTK