obrazok-zdopravy

Daň za modernější vlaky a autobusy. Středočeští radní schválili zdražení tarifu PID

První motorový vůz Regio-Shuttle RS1 po renovaci v DPOV v barvách PID. Foto: ROPID - Martin ŽarnovickýPrvní motorový vůz Regio-Shuttle RS1 po renovaci v DPOV v barvách PID. Foto: ROPID - Martin Žarnovický

Kraj nově zavede skupinovou jízdenku, poprvé zvýhodní nákup elektronickou cestou.

Středočeský kraj se chystá po čtyřech letech zvýšit cenu jízdenek pro cestování veřejnou dopravou v tarifu PID. Dražší jízdné má pokrýt rostoucí náklady na zajištění dopravní obslužnosti. K jejich nárůstu dochází především kvůli rozsáhlé modernizaci na železnici. Nový tarif má platit od ledna 2026.

Nový tarif Pražské integrované dopravy počítá se zdražením o 30 % u papírových a 20 % u elektronických jízdenek. Materiál dnes doporučili ke schválení zastupitelům krajští radní.

V posledních čtyřech letech vzrostly náklady na zajištění dopravní obslužnosti téměř o 30 %. Současný tarif už tuto realitu neodráží. Pokud chceme nadále obnovovat vozidla, zavádět bezemisní technologie a rozvíjet infrastrukturu, musíme přistoupit k úpravě jízdného,“ vysvětlil důvody zvýšení cen jízdného radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký. Rostou hlavně náklady na železniční dopravu, což způsobuje hlavně pořízení nových jednotek.

Borecký: Proč musíme zdražit jízdné ve veřejné dopravě

Podíl pokrytí celkových nákladů tržbami z jízdného ve Středočeském kraji v posledních dvou letech klesá: loni to bylo 31,8 %, letos to bude už jen 29,1%. Kraj příští rok zaplatí za provoz autobusů a vlaků 5,2 miliardy korun. Zdražení má podle kraje zajistit udržitelnost systému.

Veřejná doprava má zůstat kvalitní, dostupná a spolehlivá. Ale nemůže fungovat bez odpovídajícího financování,“ dodal Borecký.

Automatická valorizace

Zvýšení jízdného by mělo přinést přibližně 375 milionů korun ročně a přispět k udržení poměru výnosů z jízdného na krytí nákladů kolem 35 %. Součástí změn bude rovněž zavedení nových produktů. Půjde například o skupinové jízdné. Kraj zároveň plánuje zavést mechanismus automatické valorizace jízdného v návaznosti na inflaci, podobně jako je tomu u státních železničních tarifů.

Změna cen se bude týkat jak jednotlivých jízdenek, tak předplacených časových kuponů. Nově rozlišuje mezi jízdným zakoupeným v papírové podobě a elektronicky (např. v aplikaci PID Lítačka). Zatímco u papírových jízdenek je navrženo navýšení o 30 %, elektronické jízdné má být zvýšeno pouze o 20 %, což má motivovat cestující k využívání digitálních kanálů a zefektivnit odbavení.

Například běžná 30minutová jízdenka pro tři tarifní pásma (typicky pro cesty mezi Prahou a přilehlými částmi Středočeského kraje) se v papírové podobě zvýší z 30 Kč na 39 Kč, v aplikaci PID Lítačka pak bude stát 36 Kč. Nejkratší jízdné pro dvě pásma vzroste z 20 Kč na 26 Kč (papírově) a 24 Kč (elektronicky). Dlouhé relace přes 13 pásem budou stát až 208 Kč v papírové a 192 Kč v elektronické podobě. Zdražení se dotkne i přepravného, které se zvyšuje z 20 na 25 Kč (papírově) a 23 Kč (elektronicky). Jízdní doklady pro děti, studenty a seniory zůstávají i nadále zvýhodněné.

Kromě středočeského zastupitelstva budou úpravy řešit ještě orgány hlavního města, kraj s nimi už změnu ceníku projednal.

Tagy PID Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
85 komentářů