Daň za expanzi i blokádu. Qatar Airways sice vzrostly tržby, ztráta vylétla na devítinásobek

Qatar Airways a Boeing doladily na aerosalonu smlouvu na nákup 5 nákladních Boeingů 777F. Kontrakt má hodnotu 1,7 miliardy dolarů v ceníkových cenách. Foto: BoeingQatar Airways a Boeing doladily na aerosalonu smlouvu na nákup 5 nákladních Boeingů 777F. Kontrakt má hodnotu 1,7 miliardy dolarů v ceníkových cenách. Foto: Boeing

Letecká společnost Qatar Airways pokračovala v posledním finančním roce jako jediný dopravce z oblasti Perského zálivu v dvouciferném růstu tržeb.

Letecká společnost Qatar Airways pokračovala v posledním finančním roce jako jediný dopravce z oblasti Perského zálivu v dvouciferném růstu tržeb. Expanze, ke které dochází i přes blokádu části letových tras v okolí Katartu přinesla aerolince ale současně velkou ztrátu. Meziročně se její objem téměř zdesetinásobil.

Vyplývá to ze zveřejněné výroční zprávy za finanční rok začínající 1. dubna 2018 a končící 31. března 2019. Aerolinka přiznala ve výroční zprávě ztrátu 639 milionů dolarů, o rok dříve byly aerolinky ve ztrátě 69 milionů dolarů. V tiskové zprávě označila výsledky za mimořádný úspěch.

Aerolinky z oblasti Perského zálivu zažívaly v poslední dekádě velký růst a byly jedním z hlavních tahounů prodejů nových letadel, v poslední době se jim ale přestalo dařit a počty cestujících už nerostou. Qatar Airways jsou výjimkou: firma loni zaznamenala nárůst tržeb o 14 %na 13,23 miliard dolarů. Počet cestujících přitom stagnoval na 29,484 milionech, nabídnutá kapacita takzvaných sedačkokilometrů (ASK) stoupla o více než 13 %.

„I přes velké výzvy, které v leteckém průmyslu nelze s ničím porovnat, jsme dosáhli expanze naší sítě i flotily a zaznamenali jsme výrazný růst tržeb,“ řekl šéf Qatar Airways Akbar Al-Baker. Výzvou považuje Al-Baker především blokádu letových prostorů okolních zemí, s kterou Katar dlouhodobě nesouhlasí a kvůli které musí některé lety plánovat s velkou oklikou. Lety z Kataru zakázaly Spojené arabské emiráty a Saudská Arábie, do zákazu největší trhy Qatar Airways. „Pokud bylo cílem nás oslabit, podařil se jim přesný opak,“ dodal Al-Baker.

Za ztrátou vidí firma kromě blokády i postupný rozvoj linek, vyšší náklady na palivo i kurzové rozdíly. „Náš úspěch je postaven na dodržování strategie poskytnout zákazníkům to nejlepší,“ dodal Al-Baker. Firma jen za loňský finanční rok otevřela jedenáct nových linek, další chystá na příští letový řád.

Katarský dopravce pokořil v uplynulém roce hranici 250 letadel ve flotile, dalších 300 kusů má aerolinka objednáno.

Tagy qatar airways Top
15 komentářů