kmax

Dalšímu českému letišti přibyla linka do Malagy. První let z Pardubic byl vyprodán

Ryanair na inauguračním letu Malaga - Letiště Pardubice. Foto: Jan HrabalRyanair na inauguračním letu Malaga - Letiště Pardubice. Foto: Jan Hrabal

Letům z Česka do Španělska se v posledních letech daří.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Za mě je na našich letištích už dost Španělska a i Itálie. Podle mě je málo letů do Řecka. Tam se snad odjinud než z Prahy neléta. A nízkonákladová asi žádná.

OpenTTD-master

Je to opravdu 737-800? Podle té fotky to spíš vypadá na Maxe, podle toho zakončení křídla…

Jan Sůra

https://www.flightradar24.com/data/flights/fr4727
Split Scimitar winglet se používá i u 737-800

Lkprak

„Všechny pravidelné lety z Česka spojuje jedna věc, provozuje je společnost Ryanair“.

Jako fakt????
O linkách TVS a EW z Prahy jste už slyšeli?

M.Z.

…kdyby se utahl 1x týdně ráno hladolet na AMS nebo FRA, otevrelo by se mnohem vice normalnich destinaci… Takhle to bude dobre nadale jen na parky, rizky a sandaly…

Pav

Aby to melo smysl, musel by to být hladolet od KLM nebo Lufthansy.

Bez toho to nemá smysl.

Apex

No, KLM sice létá některé destinace, které by se s PED snad daly srovnat, ale obávám se, že žádné z nich není vzdálené od jiného letiště, kam provozují několik linek denně. A LH už vůbec ne, zejména v dnešní době.

J.K.

Od KLM to nejde protože KLM nemá hladolety, ani na krátkých tratích…:

Zdeněk

Ještě by to chtělo posílit lety na Kanarske ostrovy jiným dopravcem, a rozbít tak fakticky monopol SW….

Andy

Z územních celků, které ještě nemají spojení do Malagy už ubývá jen Kardašova řecice a Golčův jeníkov… doufám ze krajští radní už se dávají do práce!

Jirka

To aby na Vysočině postavili letiště. O právě jihočechů létat do Málagy ze svého letiště ale nelze pochybovat.

Igelkott

Nejsem odborníkem na letectví. Nicméně mě napadá otázka. Dá se reálné Letiště Pardubice vůbec dostat do černých čísel? Děkuji za info od odborníků.

Honza

Neda, spoleha na to, ze je tam armada, ktera to plati.

Lukáš F.

Je tam historicky silné cargo díky Foxconnu, a fungují li dobře autobusy z letiště na nádraží, tak i relativně dobře dostupná Praha. Jestli má nějaké české letiště mimo Prahy potenciál nebýt bezedná díra na peníze, tak Pardubice mají určitě lepší pozici než ČB nebo KV.

Joe

No tak to žijete s tím cargem hodně v minulosti. Cargo z foxconnu letělo naposledy před 4 lety a i to bylo po několikaleté pauze. Silné roky, kdy se pro foxconn letělo o víkendu i 3x s velkým letadlem, no tak to už bude víc jak 10 let. A různé ad hoc cargo za posledních 5 let takřka vymizelo. A vše co odsud odletělo, bylo převážně díky nakládce do letadel s vlastní rampou. Byly časy, kdy se poptávaly velice zajímavé nákladní lety, ale na EBĚ tehdy seděli takoví „odborníci“, že než aby si sehnali pořádný nakladač, tak raději poptávku odmítli… Číst vice »

Jirka

Jakmile se dokončí D35 bude tam lepší dopravní dostupnost I z Olomouckého kraje.

Dominic

Může, jen z lowcost linek to nikdy nebude, po vzoru menších letišť musí vydělávat na neleteckých službách – parkování, pronájem obchodních ploch, reklama…

Jarda

Nevi nekdo jestli uz konecne pristi rok zpoplatni parkovani?

Adam

Pokud budou mít i nějaké „business“ destinace a ne pouze koupácké, tak určitě

Apex

Zkusím odpovědět i s ohledem na odpovědi diskutujících, kteří dosud reagovali přede mnou. Ano, je možné, aby letiště typu PED, tj. s objemem cestujících někde kolem (podle situace) kolem 150000 – 200000 cestujících ročně, bylo v černých číslech, dokonce si myslím, že provozně by letiště mělo být v černých číslech už dnes. Ostatně, historický příklad toho, že je to možné, je třeba v KLV, kdy byli v letech 2011 – 2014 profitabilní i s polovičním objemem cestujících. Civilní část letiště PED má výhodu v tom, že funguje ve smíšeném provozu na vojenském letišti a proto objektivně nenese všechny náklady na… Číst vice »

Apex

Ono to tak úplně jednoduché není, dle platné smlouvy s AČR musí EBA armádě platit přibližovací, přistávací a parkovací poplatky a poplatky za výcvikové lety, přičemž přistávací a parkovací poplatky odvádí ve výši 80% ceny uvedené v AIP a parkovací poplatky se neplatí u letadel při průletu do 1 hodiny stání (v této souvislosti by bylo zajímavé vědět, jak se to řeší v případě poskytovaných slev, tj. zda to za RYR hradí EBA v dohodnuté výši nebo zda armáda akceptuje, že jsou poskytovány slevy). Výnosy EBA tak primárně tvoří letištní taxa, handling a palivové hospodářství. Je ale pravda, že dle… Číst vice »

Joe

A navíc se některé poplatky po aktualizaci smlouvy už odvádí armádě ve výši 100 % a došlo i ke zdražení. Mimo jiné díky tomu ztratil zájem o base trainingy smartwings, nyní už létá pouze do Brna.

Paolo1

Takže už chybí jen České Budějovice a K.Vary🙂 Jinak ty ranní odlety z Málagy jsou peklo, vstávat ve 3 nebo 4 ráno to by nebylo nic pro mě

nadya

mám to stejně, Raději letět večer než ráno. Ale jinak super, že i Pardubice mají na zimu. Snad přibude nějaká nová linka z Ostravy. na příští rok.

Paolo1

Já beru ideálně odlety mezi 10 – 20 hod. Myslím, že Brno i Ostava nějakou novou linku dostanou.

Otansiho

Brno by mělo mít Gironu.

Paolo1

Já jsem četl o Barceloně, ale to se nevylučuje. Vzhledem ke strategii Ryanairu na našich regionálních letištích to vidím, že v Brně i Ostravě doplní Alicante a to bude vše. Aspoň, že je tam i Bergamo a snad bude zase i Řím.

Lada

Ja to nakombinoval. Odlet Ostrava 9:50 přílet do Brna z Malagy 14:40. Jsme z Olomouce a na letiště nás hodí…

Paolo1

To je výhoda, když může člověk kombinovat více letišť.

Otakar

Ano, Morava si může snáze vybírat – v dosahu Brno, Ostrava, Katowice, Krakow, Bratislava, Vídeň, Wroclaw, Praha …

Praha naopak Pardubice, Drážďany, Norimberk, Linz.

Otansiho

Idealni, tak premysli spousta lidi i skrz cenu letenek a casy letu.

Pardubak

To se to RYRu létá, když neplatí téměř žádné poplatky a pro letiště je tak každá rotace RYRu ztrátová. Zisk je vlastně jen na palivu. Letiště se to snaží dokrývat letními chartery, kde jsou handlingové poplatky řádově 10x vyšší než co platí RYR. To je ale nedostatečné, proto stále červená čísla. Je to ale částečně pochopitelné, protože vedení letiště je politická trafika a úspěch letiště se měří hlavně podle počtu odbavených cestujících a nových linek. Hlavně otevírání nových linek se politikům líbí, když se můžou přijít vyfotit jako pan Hrabal dnes. A ty ztráty? Ty se vždycky nějak vysvětlí. Může… Číst vice »

J.K.

Ježíš vždyť mají ztrátu jenom pár milionů, a 200 tisíc cestujících ročně. Kdyby jenom každý stý cestující dal litr za parkování tak už to sundá dva miliony ze ztráty jenom samo o sobě… Ale asi parkuje víc lidí než jeden ze sta, ne?

Apex

V zásadě máte pravdu, ale fakt, že RYR platí zlomek cen, které má letiště oficiálně stanovené, není jen problém PED, ale značné části všech podobných, ale i větších letišť. Bohužel, a to si málokdo uvědomuje, že vyjednávací síla dopravce je extrémní a mnohdy, ne-li vždy, probíhá jednání ve smyslu: buď naše podmínky nebo žádné lety. A po pravdě, neznám politika, ale ani šéfa letiště, který by se postavit tomuto vydírání, protože by okamžitě byl terčem kritiky za to, že „brání rozlétání letiště“. Bohužel, z ULCC se ve vztahu k letištím stalo monstrum, které vysává a když není co, tak letiště… Číst vice »

Pardubak

Máte naprostou pravdu. Já se jen snažil upozornit, že nová rotace RYRu není nutně výhra a spása. Samozřejmě čím více lidí na letišti bude, tím je větší potenciál v navázaném neleteckém obchodě. To se ale zatím v Pardubicích moc nedaří, protože zavedení parkovného by byla politická smrt a 15% z tržeb v občerstvení zřejmě nestačí k černým číslům. Na cargo absolutně chybí zázemí. Každé cargo je spíš taková partyzánská hurá akce. Takže opravdu jediné, co zbývá je palivo a chartery. Jak jste zmiňoval tu letištní taxu, tak z té jsou malé výnosy zase kvůli dohodám s CK. Takže je to… Číst vice »

Jarda

To parkovani by se melo zpoplatnit bez debat. Nevidim jediny duvod proc dotovat nekomu dovolenou… A ta tisicovka uz nikoho nevytrhne…