Dalších téměř 15 kilometrů D35 se otevírá řidičům, stavba mohla už dva roky stát
ŘSD nyní soutěží stavbu dalších dvou úseků D35.
Česká dálniční síť se dnes rozrostla o dalších 14,7 kilometru. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovozňuje dálnici D35 mezi Časy a Ostrovem v Pardubickém kraji. Stavba vyšla na více než 3,2 miliardy korun, její součástí je i most přes železniční koridor v Uhersku, který se stavěl unikátní metodou.
Nový úsek navazuje na loni zprovozněnou část mezi Opatovicemi nad Labem a Časy. Pro řidiče mezi Hradcem Králové a Olomoucí to znamená další dálniční úsek, který nahradí kapacitně a bezpečnostně již nedostačující silnici I/35. Až do Mohelnice by měla být dálnice hotová v roce 2028.
Podle předsedy vlády Petra Fialy měla být dálnice D35 hotová dříve, než se začala modernizovat D1. V programovém prohlášení vlády proto výstavbu D35 označila vláda za jednu z priorit. „Jsem rád, že se výstavba nyní skutečně naplno rozběhla. Naším cílem je postupně zahájit všechny zbývající části dálnice D35 v následujících třech letech,“ uvedl při zprovoznění nového úseku premiér Petr Fiala. „K urychlení dostavby D35 chceme také využít partnerství se soukromým sektorem. V srpnu vláda schválila záměr Ministerstva dopravy, aby poslední dva úseky dálnice D35 byly zařazeny do PPP projektu,“ dodal.
D35 se po dokončení stane novou dálnicí pro spojení velké části Čech se střední a severní Moravou. Část aut dosud musí po silnicích I. třídy nebo delší trasou po D1. „Absencí dálnice D35 trpí lidé v obcích ležících na současné silnici I/35 a s postupnou dostavbou dalších úseků D35 zároveň vzrůstá atraktivita této silnice jako spojnice středních Čech s Moravou. I proto je tak důležité, že jsme dálnici D35 konečně přestali zanedbávat a pracujeme na její urychlené dostavbě,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla současná silnice I/35 již nesplňuje požadavky na bezpečnou dopravu. „Dnes zprovozněná stavba představuje kapacitní, směrově rozdělenou komunikaci, která umožní plynulejší a tím i bezpečnější jízdu. Výrazně zlepší dopravní situaci a sníží hluk a exhalace v obcích podél silnice I/35, kterými již nyní nebude projíždět zejména těžká nákladní doprava,“ dodal. ŘSD pokračuje v intenzivní přípravě dalších úseků, u dvou již hledá zhotovitele. Jde o úseky Sadová – Hořice a Janov – Opatovec. Veškeré informace o posledním vývoji s přípravou D35 najdete pod tagem D35.
Nová odpočívka Dolní Roveň
Součástí nového úseku je nový most přes železniční stanici v Uhersku, který se budoval zcela unikátní metodou. Jeho výstavba probíhala po polovinách podél frekventované železniční trati z Prahy do Olomouce. Obě poloviny mostu byly nakonec otočeny a spojeny přímo nad kolejištěm.
Součástí dnes zprovozněné stavby je také oboustranná odpočívka Dolní Roveň. Na obou stranách zde budou k dispozici čerpací stanice, restaurace, dětská hřiště a odpočinkové zóny s vysázenou zelení.
Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou a po dokončení bude s celkovou délkou 210 kilometrů druhou nejdelší dálnici v ČR. D35 je také v celé svojí délce součástí globální sítě TEN-T evropských dopravních koridorů. Zhotoviteli bylo sdružení firem Eurovia CS, Metrostav a Swietelsky stavební.
Silnice mohla být hotová o dva roky dříve. Viníkem zpoždění je Petr Rafaj, bývalý šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jím vedený úřad zrušil první soutěž na zhotovitele. Soud o pár let později konstatoval, že tento krok byl v rozporu se zákonem. ŘSD muselo vypsat soutěž znovu, ve druhém pokusu byla cena o půl miliardy korun vyšší.