Další zvrat v kauze D49. Správní soud na popud Dětí Země zrušil stavební povolení

Stavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSDStavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD

Podle šéfa ŘSD Radka Mátla rozhodnutí soudu ohrožuje letošní otevření dálnice. Stavba se musí zakonzervovat.

V neuvěřitelné soudní bitvě o dostavbu dálnice D49 v úseku Hulín – Fryšták došlo ke zvratu, který není příznivý pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Nejvyšší správní soud (NSS) vyhověl rozkladu ekologického spolku Děti Země a zrušil stavební povolení. Oznámil to na síti X šéf ŘSD Radek Mátl.

Téměř dvacetikilometrový úsek dálnice se po jedenáctileté pauze začal znovu stavět v prosinci 2021, otevírat se měl koncem letošního roku. Aktuální rozhodnutí soudu ale podle Mátla letošní zprovoznění ohrožuje.

„Další postup ohledně správního rozhodnuti je zejména na rozkladové komisi ministerstva dopravy, kam byl spis vrácen. Z hlediska stavby musí být stanoven rozsah konzervačních prací pro minimalizaci škod plynoucích ze zastavení realizace akce,“ uvedl Mátl. Vyjádřil přitom víru, že stavební povolení „v dohledné době opět nabude právní moc“. Podrobnosti k dalšímu vývoji deník Zdopravy.cz poptává i na ministerstvu dopravy.

Byl to přitom Nejvyšší správní soud v Brně, který otevřel cestu k dostavbě léta zablokované dálnice, když v roce 2019 s definitivní platností zamítl dvě kasační stížnosti ekologických aktivistů. Spor se týkal výjimek pro chráněné druhy.

Ředitelství silnic a dálnic tak mohlo pokračovat ve stavebním řízení, které pravomocně získalo v listopadu 2021. Ministr dopravy zamítl šest rozkladů, které proti povolení podaly čtyři spolky (Vizovické vrchy, Spolek pro ekologii Kostelec, Egeria a Děti Země) a dvě fyzické osoby. Spolky (už po zahájení stavby) následně pohnaly věc k Městskému soudu v Praze, který ovšem stavební povolení potvrdil.

D49 Hulín - Fryšták včetně provizorního napojení u Fryštáku. Pramen: ŘSD

D49 Hulín – Fryšták včetně provizorního napojení u Fryštáku. Pramen: ŘSD

Věc se tak dostala k Nejvyššímu správnímu soudu, který loni v září odmítl rozklad spolku Egeria, nyní ale dal za pravdu Dětem Země a zrušil rozhodnutí ministra dopravy i městského soudu.

„Budeme rozporovat především podmínky závazných stanovisek, které podle nás nejsou kvalitní a je potřeba je zpřísnit. Hlavní spor je o paragraf 23 zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, který umožnil vydat nové závazné stanovisko EIA bez účasti veřejnosti, takže to tam budeme také namítat jako právní problém,“ uvedl v době zahájení stavby v prosinci 2021 šéf Dětí Země Miroslav Patrik.

Paralelně se vede soudní spor o umístění 22 stavebních objektů, které s D49 souvisejí. Krajský soud v Brně nedávno zrušil na základě žaloby Dětí Země a spolku Egeria rozhodnutí Krajského úřadu Zlínského kraje z předloňského září o změně umístění 22 objektů na budovaném úseku dálnice D49. ŘSD následně oznámilo podání kasační stížnosti.

Příprava a stavba D49 se svou délkou vymyká i tuzemským zvyklostem. Stavbu dálnice D49 silničáři slavnostně zahajovali už v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy pod heslem „vyhladovění stavebních firem“ stavbu zastavilo. K obnovení došlo po dlouhých soudních tahanicích až v prosinci 2021.

Na úsek Hulín – Fryšták, který má u Fryštáku dočasně končit provizorním sjezdem, mají navázat další čtyři dálniční stavby: Fryšták – Lípa (1.2. a 3. etapa) a Lípa – Vizovice. Zbylých 25 kilometrů od Vizovic ke státní hranici se Slovenskem, které jsou rozděleny do tří úseků Vizovice – PozděchovPozděchov – Horní LidečHorní Lideč – státní hranice, bude silnicí I. třídy (silnice pro motorová vozidla). Zhruba polovina má mít tři pruhy a polovina má být čtyřpruhová.

D49 Hulín – Fryšták

Hlavní trasa:
Délka: 17 300 m
Plocha vozovek: 445 000 m²
Počet všech stavebních objektů: 230
Zhotovitel: Sdružení Hulín – Fryšták Skanska DS, a. s., Eurovia, a. s., Metrostav a. s., DSP, a. s. Porr, a. s.
Cena stavby dle smlouvy: 5 959 599 028 Kč (bez DPH)

Tagy D49 D49 Hulín - Fryšták Děti Země NSS ŘSD
191 komentářů