Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Další zpoždění pro poslední úsek D1. ŘSD nemůže pro obchvat Přerova získat povolení

Stavba dálnice. Autor: MDČR
Stavba dálnice. Autor: MDČR

Děti Země uspěly s žádostí o odkladný účinek žaloby, která znemožňuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím získat povolení pro poslední úsek dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Olomoucká pobočka Krajského soud v Ostravě přiznala žalobě odkladný účinek.

Stavba, kterou chce ŘSD začít stavět ještě letos, tak může získat opět další zpoždění. Děti Země v žalobě podané na začátku prosince loňského roku napadly verdikt Ministerstva životního prostředí. To potvrdilo výjimku o k zásahu do některých biotopů. Podle žalujících to je v rozporu se zákonem. Současně Děti Země navrhly, aby soud posoudil, zda by byla vhodnější jiná trasa tohoto dálničního obchvatu Přerova.

„Krajský soud odkladný účinek přiznal v souladu s ustálenou judikaturou i podle zkušeností jiných spolků, takže nejde o nic neobvyklého. Nelze tedy nyní v trase dálničního obchvatu Přerova ničit cenné biotopy například skrývkou zeminy do doby, než soud rozhodne, zda výjimka ze zákona byla vydaná v pořádku. Očekáváme, že soud o naší žalobě rozhodne za několik měsíců, nejdříve si v březnu,“ komentuje postup krajského soudu předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle žaloby nebyl zohledněn škodlivý zásah obchvatu Přerova na biotopy celkem 49 zvláště chráněných druhů organismů. „Není také zcela jasné, kam a za jakých podmínek se budou živočichové stěhovat, kdy začíná a končí vegetační období a hnízdění ptáků, což je důležité pro terénní práce, a kolik a jakých druhů dřevin se má nově vysadit

Plán posledního úseku D1 okolo Přerova. Foto: ŘSD
Plán posledního úseku D1 okolo Přerova. Foto: ŘSD

Podle něho je v žalobě také namítáno, že existují trasy obchvatu Přerova, které se vyhýbají dotčeným biotopům i Dluhonicím, kde má dojít k demolici několika domů a dálnice způsobuje negativní vliv na bydlení.

I když chce ŘSD začít stavět ještě letos, podle aktuálního stavu nemá nejen povolení, ale ani potřebné pozemky. V aktualizovaném materiálu o přípravě stavby z prosince 2017 uvedlo, že má z  884 vlastníků je vypořádáno 711 majitelů což odpovídá 80 % pozemků. „Zpracovávají se znalecké posudky na stanovení náhrady na zřízení věcných břemen a nájemní smlouvy. ŘSD se již podařilo vykoupit některé klíčové pozemky pro stavbu dálnice D1 u Dluhonic. Dále pokračují vyvlastňovací řízení na pozemky, které se nedaří vykoupit,“ uvedlo ŘSD.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

No, hlavně že současná situace je úplně ideální a v Přerově to žádný negativní vliv na bydlení tisíců lidí nemá. A my budeme řešit dva kverulanty z Dluhonic. Když bylo Patrikovi nabízeno, jít si užít Přerov, že by ho tam ubytovali na týden, tak už se neobtěžoval ani odpovědět. Takže další zdržení, křečci přestěhováni k Přerovu. A počítám, že za pár měsíců se čistě náhodou objeví křečci zase v Brně na místě nového nádraží…

David Brzezniak
Host
David Brzezniak

Děti země…? To je ta největší verbeš a ostuda celého národa. Ano je v pořádku, když se silnice má stavět někde v CHKO, ale tady v Bohumíně nás už vytáčí několik let. Koupili si vzácnou žábu, hodili jí do trávy tam, kde se měl stavět obchvat několik obcí najednou a ejhle…? Vše stojí a v naší městské části Skřečoň a všech obcích ve směru na Karvinou a hraniční přechod v Chotěbuzi projede několik tisíc aut denně. A teď se úplně ta samá situace opakuje v Přerova. Ať se přestěhují do blízkosti takové cesty a potom by hned změnili názor, parchanti.

Jiří
Host
Jiří

Nevím, jak funguje příprava projektu silnice. Ale nebylo by třeba vhodné se sejít s těmi aktivisty předem a domluvit se, co jim bude vadit a co jsou ochotni tolerovat?
Vždyť to je pořád dokola. Jestli to není jen o aroganci a neschopnosti ŘSD.
Když to jde jinde, proč to nejde u nás? Buď udělejme podobné zákony jak v okolí, a nebo ať to připravují kompetentní lidé.

Jen tak
Host
Jen tak

Nebylo. Byznys techto aktivistu spociva v tom, ze jsou proti vsemu a proti vsem.

A jejich presstavy jsou vesmes vzdy nerealizovatelne.

Tomas
Host
Tomas

Ne, chyba je v tom, že jeden jediný aktivista se může pořád dokola odvolávat, přestože se ho ta stavba přímo ani nijak netýká, zatímco tisíce těch, kterým doslova ničí zdraví a život chybějící dálnice, mají právo si leda ulevit v diskuzi. A nějaký magor o trochu níž tomuhle dokonce říká demokracie.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Ano, byznys těchto skupinek spočívá v torpédování čehokoli. Existuje snadné řešení. Zanést do zákona možnost odvolání (dovolání, rozkladu…), JEDNU možnost. Která když je vypořádána, vyřešena, už se neopakuje.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

U normálních aktivistů by to tak fungovalo. Jenže Patrik není normální. On se odvolává v nejpozdějším možném termínu, k jakékoliv výstavbě či modernizaci či čemukoliv kde může, zjevně jen za účelem zdržení stavby. Nevím, jestli tím chce bojkotovat opravu a výstavbu nové infrastruktury protože by nejradši žil v jeskyni u ohně, anebo jestli očekává peníze za stažení (toto jsem slyšel jen jako pomluvu). Bárta z VV mu dokonce nabídl nějakou placenou pozici konzultanta, aby se podobným průtahům zabránilo. Z druhé ruky to prý ničemu nepomohlo.. Zkrátka, Patrikovi nejde o ochranu přírody. Jemu jde jen a pouze o zdržování s výmluvou… Číst vice »

Jan Sova
Host
Jan Sova

Ti aktivisti mají celorepublikově „soudně zaběhlý“ model napadání staveb. Je veřejným tajemstvím, že každý, kdo nechce prodat své pozemky, nebo ustoupit v rámci své obce (u Přerova to byly Dluhonice) nějaké strategické stavbě, může kontaktovat držitele tohoto soudního know-how. Co za to toto sdružení nebo jeho aktéři chtějí, je opředeno tajemstvím rovněž. Ostatně tento model využívá řada „zájmových“ sdružení i v jiných oblastech. Stačí vyšlapat tu správnou právní cestičku. Je to hnus, který můžeme morálně odsuzovat, ale s naší sluníčkářskou soudní praxí se jen tak nepohne. Ave křečci !!!!

Petr
Host
Petr

Jiří: To nelze. Oni se nechtějí domluvit, oni chtějí jen zdržovat a programově škodit. Obzvláště Patrik s kamarády.

Daniel
Host
Daniel

Nechápu proč se pořád jen mluví o potřebě změnit legislativu, ať už ji konečně změní a podobné spolky zadupou do země!

Tomas
Host
Tomas

Je to totální neschopnost státu a hlavně ministra dopravy, že si neumí poradit s jedním ekoteroristem.

Jen tak
Host
Jen tak

To nespuvisi s konkretnim ministrem ci vladou. To souvisi s tim, ze proste demokracie a lide maji koznist oblivnit deni kolem sebe.

Demokracie je sivela, ale sve stinne stranky ma.

Daniel
Host
Daniel

To není demokracie, ale obstrukce! Tito „aktivisti“(nesnáším to slovo, co to vůbec znamená?) neovlivňují dění kolem sebe, ale klidně na druhém konci republiky. Naopak lidé kteří tam bydlí a nedostavěnou dálnicí trpí den co den NEMAJÍ dostatečnou možnost ovlivnit dění kolem sebe, které se jich přitom bezprostředně týká, a to kvůli těmto spolkům. Desítky tisíc lidí v okolí si můžou dálnici přát, další třeba i stovky tisíc lidí si ji mohou přát po celé republice protože tamtudy cestují, ale jeden spolek budižkničemů, jeden „člověk“, to může blokovat celé roky a ty desetitisíce lidí s tím neudělají nic! K zblití…

Tomáš
Host
Tomáš

Asi se to dalo čekat, ale je to pěkně v p…. Chudáci Přerováci, kteří na D1 v tomhle úseku čekají jak na smilování.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll