Další velká soutěž na elektrizaci Vláry. SŽ hledá projektanty na modernizaci 22 kilometrů
Stanice Nemotice na Vlárské dráze. Foto: Správa železnic

Vlaky mezi Nesovicemi a Kyjovem mají zrychlit na 120 km/h.
Vlaky mezi Nesovicemi a Kyjovem mají zrychlit na 120 km/h.
Na území ZL kraje jako by rozfragmentovaná Vlára už ani neexistovala. Lidi přesedlali do aut a do vlaku se už nevrátí a kdysi využívané spojení spěšnými vlaky do Brna slavný ZL kraj už vůbec nezajímá, proto to převzal soukromý autobusový dopravce.
Protože to kdysi frekventované spojení spěšnými vlaky do Brna má náhradu – o 20 minut rychlejší rychlík ze Starého Města, který má zásuvky, wifi a automaty s občerstvením.
Ano, pantery jsou při jízdě hlučné, ale na to se dá zvyknout. Stokrát lepší než muset si při jízdě v létě zacpávat uši před každou stanicí aby člověk z toho skřípotu nepřišel o sluch.
Na ten se lidi a studenti od Vlárského průsmyku po Uh. Brod musí zase nějak dostat a to je zase riziko, všichni víme jak vlaky navazují a nejen Ariva jezdí. 100x lepší Bobobus 😉
Mne osobně štve, že se nepostaví tato přeložka, která by značně zrychlila provoz z Brna do Kyjova: https://mapy.cz/s/logobudane
Původní trať přes Brankovice by se zjednokolejnila (tím by bylo možné i zvětšit poloměry oblouků v rámci šířky dvoukolejného tělesa) a v Nemoticích by se vybudoval oblouk na Koryčany. Přeložená a stará trať by v Nemoticích samozřejmě nebyly propojeny, protože by to byla naprosto zbytečná a hlavně drahá komplikace.
Nicméně tím pádem by v Nemoticích nebyl možný přestup od Kyjova/Veselí do Koryčan.
(s ostatním principiálně souhlas)
Pro jízdu z Koryčan do Kyjova je přeci mnohem vhodnější autobusová linka, vždyť vlakem by to byla velká zajížďka…
V tomhle návrhu bych taky udělal nádraží ve Snovídkách a v Nemoticích v obci zastávku.
V tomhle úseku mě fascinuje ten do očí bijící nezájem řešit směrem k Brnu Koryčany…
Jak řešit? Autobusy a P+R už přece dávno někdo vynalezl.
Jak řešit? V koncovém úseku např. takto https://mapy.cz/s/komepokege
a v Nemoticích tak, aby tam bylo napojení s perónem (což by při klínovém uspořádání šlo i při umístění na okraji novostavby na dnešním kyjovském zhlaví stanice – na okraji nové trati směr tunel do Nesovic. 🙂
Vedou tam koleje, takže tam musí jezdit vláček.
Co je na tom k nepochopení?
Pěkný blábol, protože Koryčany se nabízí jako vhodné místo pro ukončení vlaků od Brna.
Jj, srov. s Hustopečemi nebo Boskovicemi.
Tohle můžete říct prakticky o jakémkoli místě.
Jak by se daly vyřešit Koryčany? Asi se nebavíme o pendlu 810 do Nemotic, ale o nějakém přímém vlaku. Tím se nabízí prodloužit ty vlaky, co končí nebo mají končit v Nemoticích / Nesovicích. Jenže je tam úvrať, která to o pár minut zpomalí a vzhledem k prostorovým podmínkám se z ní těžko bez nějakých nákladných řešení udělá přímé napojení. Potom nádraží v Koryčanech je umístěním úplně nanic, dalo by se asi celkem rozumně prodloužit do oblasti zastávky Koryčany, závod, kde jsou v okolí i nějaké bytovky, to by celkem šlo (byť z jižní a západní části města pořád celkem… Číst vice »
A to všechno dokáže řešit klimatizovaný autobus. Na záchod byste měl před nástupem do vozidla – většině cestujících to tak nějak zvládá. Bonus je pak klimatizace, nižší docházkové vzdálenosti a že na cestu s kočárkem nemusíte pravidelně do fitka.
Souhlas, chtěl jsem ukázat, že v tomto případě by to sice teoreticky železničně šlo, ale že to nedává moc smysl a proto se to taky neřeší.
> Ale pořád budeme na jízdní době do Brna okolo hodiny. Oproti 19 minutám autobusem do Nesovic, který může navazovat na spěšňák
…který to jede 40 minut, a tedy je to přece jen pomalejší a ještě k tomu s přestupem.
A do Koryčan na rozdíl od obcí na hlavní trati existuje nějaká dojížďka i z Brna „naopak“. A široko daleko je to největší místo, coby cíl Os od Brna tzv. „jasná záležitost“ (jakkoli uznávám, že topologie sítě tomu aktuálně zrovna nepřeje).
Tahle trať je bohužel reálná ukázka, jak má SŽ totálně reverzní priority? Z dnešního pohledu jsou ty peníze za rekonstrukci zastávek jenom vyhozené peníze. Veselí nad Moravou je učebnicovým příkladem.
Ve Veselí se dělalo i nové zab. zař., kdy to předchozí bylo už celkem staré.
Taky už v roce 2015 (mmch. sice dvoukolejka, ale i tak s úplným zastavením provozu) se dělaly mezistaniční úseky mezi Blažovicemi a Nesovicemi.
Samotné Nesovice (i když jen s úrovňovým přechodem, který má být při další modernizaci nahrazen podchodem) už někdy v roce 2010 (resp. první část už někdy 2008).
Myslel jsem čistě úpravy, které na trať jako takovou neměly žádný vliv. A toho se udělalo spousta, což se o samotné trati říct nedá. Cokoliv se na ni udělalo, je z dnešního pohledu zanedbatelné. A vozový park? To je kapitola sama pro sebe.
Tak mezi Blažovicemi a Nesovicemi ke zvýšení traťové rychlosti (tzn. ve 3 mezistaničních úsecích) došlo, ale stejně bez zkrácení jízdních dob v jízdních řádech. Na což navazují další faktory – např. že Sp vlaky jsou stejně fixovány Veselím v L:00 h + souběžně konkrétní trasou na Černovické spojce (musejí vyjet z Brna hl. n. už v L:28 h, aby přes odb. Černovice projely dostatečně brzy na to, aby hned asi za 3 minuty mohl toutéž odbočkou projet protijedoucí vlárský Os základní taktu). A celkově – nebýt omezené kapacity brněnského uzlu, tak by už dnes mohly na příslušné části dolní Vláry… Číst vice »
Asi chápete, že z pohledu pouhého cestujícího, tohle nijak neomlouvá, jak často a dlouho to tam jezdí. Zvláště když za to platím nemalé peníze.
A hlavně, vůbec to nesouvisí s vozovým parkem, který je naprosto strašný.
Však v tom souhlas, kterýžto souhlas jsem i rozšířil na to, že i ta četnost nic moc (jen 2h takt „zrychlených“ spojů, které ale zastavují i tak relativně často).
To je nejhorší dvojkolejka spolu s dvojkolejkou Cheb – Chomutov. Strašné oblouky, vracečky atd…….
SUDOP?
A drátizace EŽ. A když to bude jinak, tak mě vzbuďte…😁
To že jižní část Vláry se takřka rozpadá SŽ nevadí, radši budeme po kouscích opravovat úseky v relativně dobrém stavu, zato Kyjov se do té doby dost možná rozpadne úplně
Kyjov? Vždyť na jeho projekt byla vypsána soutěž hned 14 dní po této (17.12.).
22 km? To je tempo, to je fičák. Už chci volat dost dost! Ať ty firmičky nesedřete. Po ještě menších kusech by to nešlo?🤪🤪
Ta dosavadní trať a vlaky je takové správné retro, v okolí Brna už vzácné.
Jenže to retro je tam už celé dekády.
Na začátku těch vašich „celých dekád“ to byla možná ještě moderna.
Tehdy tam slouzilo jiné retro a co tam slouží dnes byla jinde moderna.
S tímhle tempem se tam hydry dožijí 70…
Doufejme, že ne. Už letos tam plní úlohu záloh za 842 a 843, turnusované nejsou. Navíc klesá dostupnost ND na převodovky a lepší to nebude.
Kdy je v plánu elektrifikace Staré Město-Uherské Hradiště-Uherský Brod?
Podle mapy v roce 2028, ale víme, jak to u Sprželu chodí…
Stanice Nemotice slouží dvěma obcím, a tak nějak mi z toho vychází, že když se vzdálenost z jedné z nich zkrátí, tak z té druhé se naopak prodlouží … ono to bude spíš tak, že správa navrhuje perony u přejezdu na záhlaví, protože je to nejjednodušší a nejlevnější řešení, a trošku neuměle to maskuje vstřícností k cestujícím 😉
Je to tak, navíc ze Snovídek nedávno postavili chodník k současné stanici, který jim bude celkem k ničemu, pokud teda k nové zastávce nebudou chtít chodit oklikou (možná někteří stejně budou, protože v tom úseku poblíž nádraží chodník není). Zase zajištění bezpečného přístupu přes přejezd bez nutnosti budovat (bezbariérový) podchod je asi celkem značná úspora, když srovnám ty výhody a nevýhody, tak toto řešení chápu: + zkrácení cesty z Nemotic (438 obyv.) o 250 m – prodloužení cesty ze Snovídek (333 obyv.) o 250 m, případně o 150 m při cestě kolem silnice (přičemž malá část Snovídek u této silnice… Číst vice »
Souhlasím, jen podotknu, že chodník byl postaven cca před 5 lety. Než dojde k přesunu zastávky, chodník bude jistě více než 10 let starý. Odhaduji spíš 15 až 20 let. To už mi zrovna jako zmařená investice nepřijde. Ten „chodníček“, kterým se k nádraží do té doby chodilo, už byl dlouho neodpovídající.
…..by mělo dojít k zahájení stavby v roce 2027
No teda. 2027 to bude úžasný rok. Začne se stavět snad na 4000km tratí. A 2028 ten zbytek.
Nn, VRT Praha – Brno až 2031 a t-240 Zastávka – Jihlava taky „po roce 2030“.
Mmch. ŽUB má jaký termín? 😀
Zabezpečovač, bude konečně?
Bude
Evropský?
Jiný se budovat nesmí.
Bude ve výhledu, tj. reálně nikdo neví, kdy.
Zase se to nevešlo do projektu, protože by to bylo moc velký a třeba by se to dělalo zaráz i s traťovou zabezpečovačkou, takže by to třeba mohl vyhrát i někdo jiný než AŽD?
Pokud se nepletu, tady ty stavby jsou snad podlozeny platným UR, takže i termín by snad nemusel být z říše snů…
Na co je potřeba územní rozhodnutí, pokud se trať pouze modernizuje/rekonstruuje na stávajících drážních pozemcích? 🙂 🙂 🙂
Netvrdím však, že na modernizaci/rekonstraci tratě není potřeba stavební povolení, protože to je potřeba i na rekonstrukci domu s novou podkrovní přístavbou, což je za mě srovnatelné s přidáním sloupů a na ně zavěšeného trakčního vedení ke stávající trati a popasnými změnami zastávek na ní.
Co se týče zvýšení traťové rychlosti až o polovinu ze současných 80km/h, tak bude za mě realizováno zejména použitím kolejí s pružným uchycením k pražcům + jinými/lepšími jízdními vlastnostmi elektrických vlaků proti dosud tam jezdícím motorovým.
Podle staré stavební legislativy dlouhé roky platilo, že nové inženýrské sítě se povolují umístěním do území. Stožáry trolejového vedení a veškerá nutná kabelizace okolo jsou novými inženýrskými sítěmi, které je nutno nějak povolit.
Podotek:
Nejde jen o inzenyrske site te stavby samotne, ale dost jde i o prelozky stavajicich siti.
Zrovna u useku mezi Nemoticemi a Kyjovem se me osobne uzemni rizeni dotklo. Na poli tam mame od distributora sloup 22 kV vedeni, ktere trat prechazi. Co naplat, ze v 70. letech pri zdvoukolejnovani Vlary se pocitalo s tim, ze vyhledove by mohlo dojit k jeji elektrizaci a to vedeni se udelalo pro tehdy platne normy prechodu nad elektrizovanou trati. Normy se zmenily a vedeni se musi zvednout na novem sloupu, byt ke splneni nove normy chybela vyska (myslim) 30 cm.
Kromě úseku Kyjov- Veselí jsou už územka na všechny úseky. Na úsek Blažovice- Nesovice se bude na jaře žádat už o stavební povolení a příští rok i samotná stavba.
Škoda, že ekonomicky nevyšel tunel z Nesovic do Nemotic. Trať by se tím významně zkrátila a zrychlila.
Přesně tak – cokoliv jiného není skutečnou modernizací/zrychlením/VELKOU akcí.
Mmch. kdo ji zde o tolik let zdržuje?
Především obsah státní kasy.
Za což ale nemůžou Děti Země ani Dědek z Tetčic (kterým se mnohá zdržení dávají za vinu, přičemž není jasné, jestli by se ta která stavba realizovala v případě, kdy by to příslušní nezdržovali, viz i váš komentář).
P. S. Moc nechápu, v čem se ten stav státní kasy za pár let zlepší, že najednou bude modernizována Vlára, trať Brno – Přerov, Zastávka – Jihlava, budou budovány VRT atd.
Napadá mě přesun prostředků z budování na silnicích, protože bude už z velké části hotovo.
… a už budou zbývat jen „drobnosti“ jako (ať zůstanu podél t-340) obchvaty Bučovic, Brankovic a obcí nad nimi, dále Kyjova, Vracova, Bzence, popřípadě i Veselí apod. 🙂
Tak ten obchvat Kyjova by az tak nehorel. Kyjov hlavne potřebuje privadec k D55. Tzn. obchvat Vlkose, Vracova, Bzence.
Nejen zkrátila a zrychlila, ale i podstatně vylepšily sklonové poměry – nebyla by nutná dnešní jízda přes dlouhý kopec.
Ta posuzovaná varianta C zahrnovala jenom krátší tunel, který by zkrátil trasu cca. o kilometr, přitom by se dala zkrátit klidně o 8 kilometrů https://mapy.cz/s/nuhepocuta, v původní stopě by se mohla ponechat 1 kolej pro příměsto a odklony.
No jako hrát si s mapama umí každé děcko, ale tohle je opravdu nereálné.
Toto by bylo daleko efektivnější https://mapy.cz/s/dubecuvaco
2km tunel + pár set metrů nové tratě, ale namísto modernizace násobně delšího úseku (+ i Nemotice by se daly zredukovat na pouhý nákladní obvod).
přesnější zákres bez zásahu do zástavby obce Snovídky https://mapy.cz/s/fofadeveso
P. S. Nemotice mají střed osídlení tak jako tak mimo dnešní žst. (i kdyby přejezd) = jejich obsluha by i tak byla nejefektivnější linkou Kyjov – Koryčany 🙂 příp. s krátkou přestupní dobou v zast. „Snovídky u tunelu“ od Sp vlaku z Brna.
Předpokládám, že by to nevyšlo, ale přijde mi škoda, že v té studii nebyly porovnány ty víc zkracující varianty (včetně té od zmiňované xyz)
A co je na tom nereálné?
Osobně bych navrhl ještě něco delšího a rozvinutějšího:
https://mapy.cz/s/nenehokoze
Pro zjednodušení je to bez nějakých kreslení oblouků.
Nádraží by bylo cca na úrovni Snovídků.
Rychlá vrstva by jezdila tunelem, k tomu bych udělal linku Brno – Koryčany, a na staré trati bych nechal jednu kolej s nějakými výhybnami (třeba i Brankovice), kde by jezdili primárně jen osobáky (zrychlené tředa do/ze Slavkova).
Primesto tam je snad vse, ne? Je to primestska doprava Brna.
Dneska ano, ty tunely by právě dávaly smysl, kdyby tama jezdila i nějaká dálková doprava, nejspíš na Slovensko. Je ale pravda, že po modernizaci přerovské tratě to i do Hradiště a Brodu bude rychlejší „vrchem“ (přes Kroměříž), resp. nákladnou modernizací bysme se nejspíš dostali na podobné jízdní doby.
Ty tunely dávají smysl i pro vnitrostátní relace.
Pro eventuální cesty z Moravy do Pováží existuje dvojkolejná, elektrifikovaná, v posledních letech na několika místech vylepšená trať o průsmyk vedle…
Tady by to mohlo jezdit rovnou z Veselí, a to už těch průsmykůje víc.
Např. z Brna do Trenčína a jeho okolí už je to docela zajížďka.
Zajížďka to je, ale přes Bratislavu jsme podle jízdního řádu (ha ha ha), na čase 3:13. Rychlík Brno – Trenčianská Teplá byl za federálu ještě o něco pomalejší…
Ale zde není diskutován federální stav, ale stav se zmodernizovanou dolní Vlárou + k tomu případně elektrizovanou (+ ve stávající stopě zrychlenou) tratí Veselí n/M. – Nové Mesto nad Váhom.
V té Bratislavě je na přestup 25 minut. Tedy spolu s již běžícími úpravami trati od řeky Moravy po Blavu, se hravě dostaneme na hypotetický čas Brno – Trenčín cca 2:40. Přičemž libovolná další investice v tomto směru jsou mnohem lépe vynaložené peníze než snaha o zrychlení úseku Pitín – Slavičín…
Ne Pitín Slavičín, ale Veselí – Nové Mesto. Tato trať je technicky mnohem kvalitnější a potenciálně rychlejší.
Z Veselí do NMnV je to po kolejích cca 70 km., courákama 1h44.
Autem mi navigace odhaduje cestu na 44 minut.
Pro srovnatelný čas by ta trať musela mít parametry srovnatelné s koridorem Praha – Kolín…
Proč do toho pořád pletete dnešní stav s courákama, když (nejen) já jsem měl na mysli nové, zrychlené spojení?
(mezi Veselím a NMnV zastavení jen asi 3x – Velká nad Veličkou, Myjava, Stará Turá)
Nejrychlejší rychlík Brno-Trenčianska Teplá jezdil 3 hodiny a 3 minuty, nejpomalejší 3 h 20 minut. A to traťová rychlost činila nejvýše 80 km/h. Svého času tudy vedlo nejrychlejší spojení z Brna do Žiliny.
No, a přímej RJ z Brna do Žiliny cez Blavu má podle jízdního řádu (pravda, jenom podle řádu) jízdní dobu 3h50…přičemž je tu potenciál zrychlení na trase Brno – Blava a ještě větší potenciál na trase Brno – Ostrava…
…a jak by se potom obsluhovala dopravna Brankovice hl.n.?
Autobusem
Klidně by tam mohla zůstat jedna z původních kolejí.
Škoda, že se celá akce neprezentuje jako modernizace propojení Brna (I. koridor) s Považským koridorem. Navazující trať Veselí-Nové Mesto nad Váhom má velmi slušné parametry, žádné přejezdy a mohla by sloužit jako odklonová i pro nové rychlíkové relace z Brna směr Trenčín-Žilina, ale i Nitra-Zvolen. Pak by se možná tyhle modernizační vložky dostaly do jiného světla.
Akorat, ze federace tu neni uz 33 let.
To vůbec nevadí – přeshraniční vazby jsou velmi silné, ostatně viz vytížení přeshraničních silnic v té oblasti.
Mmch. relace Brno – UH bude vlakem pořád nejrychlejší přes Břeclav, tzn. vlastně taková linka Brno – (bez zastavení) Kyjov – (skoro/zcela bez zastavení) Veselí n/Mor. – „někam dále“ by skoro dávala víc smysl vést právě na Slovensko než do UH (nebo přinejmenším ve Veselí rozpojovat/spojovat).
Brno – KM – ZL – Lidečko – tunel Lúky – obchvat Púchova. 🙂 Tam cestou i někdo žije…
Ehm, řeč jde o zemi, kde shodili ze stolu i spojku Trnovec – Nitra…
To by ale byla novostavba. Toto by byla modernizace stávající tratě (resp. i elektrizace + hlavně pak tam mít zrychlené spoje a ne samé couráky).
…a proč to rovnou nevést z Brankovic blíž ke Koryčanům? Možná stejně drahý jako tunel a obslouží více lidí.
Aby tam byly dva tunely ve výsledku nejspíš podobné délky, ale s bonusem další zajížďky, to vše kvůli obci o 2700 obyvatelích?
Tak mohlo by se to i u Brankovic zatunelovat a trat vyvest na povrch u Zlechova….
Jen jaksi ty orachy to nedovoli.
Na regionální trati? Výborný nápad.
Proč se u nás všechny stavby takhle kouskují? Proč nemůžou soutěžit modernizaci celé tratě Blažovice – Veselí nad Moravou najednou?
Aby si mohlo nahrabat více lidí…
Nemaj na to penize.
Myslete politicky.
Nebo rovnou do Bojkovic.
Aby to mohla vyhrát pořád ta stejná spřátelená firma (pšt, o tom se ale nesmí mluvit).
Velkým zahraničním firmám se to v tu chvíli nevyplatí (když se jedná o krátký úsek) a o stavbu se nezajímají.
Kdyby se to dělalo najednou,tak by pan ředitel SZ neměl postavený dva baráky za 60 000 000kc v Dlouhé Třebové dělala je mu zpratelena firma help,která bude mít zakázku na železnici v České Třebové a okolí🤣
Proč něm do Veselà? Aspoň do Klobúk!
Protože když vám někdo hodí do povolení stavby v libovolném místě vidle, tak stojí prostě vyřizování povolení všude.
Soutěžit to klidně na jednou můžou, ale projednávání je pak stejně opruz.
Srov. s elektrizací Brno – Zastávka, pro kterou měli pravomocné územní rozhodnutí od konce roku 2017 (poté, co po skoro roce bylo zamítnuto odvolání Vody z Tetčic) a stejně si Dobrá správa realizaci rozdělila (jeden začátek 2,5 roku po zamítnutí odvolání, druhý začátek více než 5 let poté).
Tzn. toto samo o sobě nic neznamená.
A nebyl tam pak při projektování problém s Vechtrovnou?