Další úvěr pro České dráhy. Firma si půjčí 300 milionů eur od EIB
První jízda ComfortJetu s cestujícími. Foto: České dráhy
Dopravce použije peníze hlavně na soupravy ComfortJet.
Dopravce použije peníze hlavně na soupravy ComfortJet.
kolik by musela stát jízdenka, kdyby tohle měli splatit….a ti co jim peníze půjčili se budou o to zajímat…
Slušné! Asi už není daleko meta: „závazky ČD přes 200 miliard“
A uvidíme jaký bude dopad derivátů, které ČD uzavřela.
Chtelo by to hlavne dalsí soupravy na vnitrosátání dávkove vlaky. Interjety s jidelákem a 1 nízkopodlažním vozem.
vnitrostátní dálkové vlaky 🙂
ať se nažerou doma…
Jezdim ted pravidelne HK-PHA primo a ocenil bych stejne jako za dekadu v Berlinerech palacinku rano a teplou veceri vecer. Je spousta veci, na ktere clovek mesice v kuse nema cas. Neni to jen o hospode, co treba honecker s GP200 kde je holic. sauna nebo treba telocvicna na jogu ci fitko? Po 12-14 hodinach v praci by to byl vyborne vyuzity cas…
Jen, aby České dráhy nedopadly, jako ČSA.
Přitom stačí vyvést majetek do nové společnosti, co to výhodně koupí, dráhy napsat na bezdomovce a schránku s dluhem poslat do likvidace. Nic těžkého.
nebuďte vtipný….nedostali by ani desetník, kdyby nebyla státní organizací…
CSA se snažily létat komerčně, a nešlo to. ČD to řeší jen tam, kde jim to jde. Jinak všechno subdodávka státní služby. To je něco jiného. Nemá to jak krachnout a to taky odráží jejich rating. Pokud by nebyly státní, měli by vyšší riziko krachu a nižší rating.
Tady nejde až tak o vlastnickou strukturu, že 100 % akcií ČD vlastní stát, ale spíše o vysoutěžené nebo přidělené dlouhodobé výkony, které smluvně zajišťují přísun peněz od objednavatelů. Samozřejmě, že kdyby se podíl ČD na trhu závazkové dopravy dále snižoval, může to vést ke snížení ratingu.
Nechci do nikoho “prozatim” kopat, ale par e-mailu a 7-8 Vectronu je fuc a dalsi tak 2-4 na ceste do “zluteho hajecku”.
Šéfe, mám tady to vyúčtování akce Žlutá Zimnice z EU. Kolik nám napařili? Jenom 31.94? Půjčte si dalších 300…
Tak ten úvěr se sjednával asi i před tou pokutou, kterou pravděpodobně bude ještě Bůh ví jak dlouho řešit SDEU. Navíc myslíte, že kvůli tomu by měly ČD přestat modernizovat?
Nejméně 6 lidí pochopilo o jaký typ nadsázky jde, ostatní asi nesdílí můj smysl pro humor…
Cetl jste vubec ten clanek? Tam pisou o uroku 5,5%.
Mimochodem, ceske spotrebitelske pujcky na smesny milion ci dva maji uroky mezi 4,8 a 13,4%….
To je úrok z červnových dluhopisů. O úrokové sazbě tohoto úvěru na 300 mil. EUR se v článku nepíše. A 31,94 mil. EUR je pokuta za dohodu s ÖBB.
Coze? ja myslel ze dalsich 20 a to je teprve na ty co ani nejezdi? ahaa
Ony ale už aspoň některé jezdí.
To si myslel špatně. ahaa
Trošku z jiného soudku, ale když třeba ČD vydají dluhopisy, mám jako obyčejný člověk možnost si je nějak koupit? Protože tohle považuju za docela dobrou a vcelku bezpečnou investici.
Pokud máte peníze navíc, není výhodnější na hypotéku koupit byt a pronajímat ho?
Neni.
Zřejmě tedy budu výjimka (prozatím mám 43 mínusů), ale „pouhé“ 3 melouny v penězích „na viděnou“ na nákup jednoho dluhopisu ČD, k dispozici fakt nemám.
Proto v mé situaci považuji za schůdnější formu zhodnocení peněz pořízení investičního bytu.
No, pokud na něj más hotovost, a nebudeš si na něj brat hypošku, tak asi dobrý. ale jinak spíš velký špatný,.
aspon tedy mě by kombinace (momentálně) drahý hypošky a toho, že musíš mít docela kliku, abys narazil na bezproblémovýho nájemníka (tím myslím aspon toho, aby platil víceméně čas), víc, než odradila.
Já jsem vycházel z toho, že velkou část měsíční splátky hypotéky zaplatí měsíční nájemné a po splacení hypotéky máte byt, který můžete, za aktuální tržní cenu, prodat. Co se týká obezřetnosti při výběru nájemce, tak v tom máte naprostou pravdu.
Vzhledem k počtu nesouhlasných reakcí na můj výše uvedený dotaz (aktuálně 64), je mezi zdejšími čtenáři zřejmě velká část těch, kterým nákup dluhopisů ČD, po 3 mil. Kč za kus, nečiní žádný problém, a to je jen dobře.
Redakci může skutečnost, že tento server má tak bonitní klientelu, jen těšit.
v zakladu je to teorie hezka, a vlastne logicka, kazi ji jen fakt, ze pokud narazis na najemce neplatice (a tech neni malo), tak trva rok, rok a pul, nez ho z bytu dostanes.
To nijak nezpochybňuji, to je riziko podnikání, úměrné tomu, kolik procent takových lidí se v populaci zájemců o nájemní bydlení nachází a osobní odpovědnosti při výběru nájemce.
Otázka je, kolik těch peněz navíc máte a jestli je chcete bezpečně uložit. Nebo dlouhodobě spotřebovávat. Auto je jednoznačně spotřební zboží. A nemovitost jsou jednoznačně dobře investované peníze, ale musíte jich mít fakt hodně +přináší to nejednu starost a povinnosti.
Já bezstarostnost investic do vcelku bezpečných dluhopisů ČD nijak nezpochybňuji, jen jsem považoval nominální hodnotu 3 mil. Kč, pro běžného člověka za poněkud omezující podmínku.
Proto jsem nadhodil možnost zhodnocení peněz, s mnohem menším vlastním počátečním kapitálem, což je samozřejmě provázeno nutností se více starat.
Jednoznačný poměr reakcí na můj příspěvek (doposud 10:71) mi dal na vědomost, že dluhopis ČD v nominální hodnotě 3 mil. Kč je problém pouze pro mně a pár dalších jedinců, nikoliv však pro většinu zdejších čtenářů.
Nemáte…
Máte. Prostě zajdete do emitující banky a jeden si tam koupíte. Poslední emise má nominální hodnotu 3 miliony Kč za kus. 😉
Na burze je třeba obchodován dluhopis ČD CZ0003562340, nominále je ale 3mil Kč.
5.5% to je tak úrok v seriózní bance na USD, v Česku možná přebíješ inflaci o 2% a možná 2% proděláš.
Nevím jak dluhopisy ČD, ale European Sleeper teď nabízí úrok 10% a splatnost 3 roky. Minimální investice 5000 EUR.
No, to je spíš ze sekce sponzorských darů než bezpečných investic 😉
Ano, trochu hobby firma. Ale do Bruselu jsme dojeli, i když ne zrovna včas (za což ES vrátil 25% jízdného).
Zkusím to znovu v dubnu na SC do Amsterdamu.
Svezu se doufám taky, každopádně to prosím nedoporučujte nikomu jako investiční příležitost. Dluhopisy soukromých firem, obzvláště v takovém úrokovém pásmu, patří do diverzifikovaného portfolia spravovaného profíky – tedy vlastně stejně jako ty emise ČD s nominálem 3 Mio.
Já nejsem investor, tohle považuji skutečně za jistou formu hobby, koupil jsem 5 podílů ES a půjčil jim 10 000 EUR. Když zkrachují, budu smutný, ale o dům mě to nepřipraví. Když nezkrachují, budu mít pár Euro navíc a dobrý pocit z podpory mé oblíbené noční vlakové dopravy.
Mnohem líp než jeden dluhopis vyjde (na % bezpečnosti a výnosu) držet S&P, index NASDAQu nebo nějakých top 30 kvalitních amerických firem. Pokud teda nebude mít burza slabší rok třeba a bude to delší horizont.
Tak ČD mají určitě lepší rating než European Sleeper, což při tržbách 49 mld. Kč a zisku skoro 4 mld. není divu. Dluhopisy mají tedy nižší úrok, ale věřitelé mají větší šanci, že se ke svým penězům dostanou. Na druhou stranu, celkové zadlužení ČD už dosahuje téměř dvojnásobek ročních tržeb. Pravda stále je kolem 70 % celkových aktiv.
U státních firem typu ČD se obecně předpokládá, že dluhopisy případně zaplatí stát, takže to umožňuje nižší úrokovou sazbu. Druhá věc je, že ČD mají ještě nějaký majetek (pozemky, objekty), který se dá zpeněžit.
Kdežto European Sleepar je velmi malá firma téměř bez nemovitého majetku.
Stat nic neplati. Platime to my obyvatele.
Není důvod, proč by 99% obyvatel ČR mělo platit dluhy firmy ČD/SŽ, které si svou laxností, neschopností nebo „všechoschopností“ zavinilo 0,25 % obyvatel ČR
Copak daňoví poplatníci splácí dluhy Letiště Praha?
Takže doted se nevedelo jestli za comfortjety budeme vubec schopni zaplatit nebo jak
Také mne to překvapilo, že části CJ už se prohánějí po kolejích a ČD teprve řeší, z čeho je zaplatí? Protože kdyby to mělo být dalšími dluhopisy, to už by asi muselo být předběžně zveřejněno.
My kdo my?
My jako ČR
ČD= 100% vlastněné statem
Spíš byl úvěr schválen, ale ne plně čerpán.
Schopni zaplatit – to je u velkýc firem relativní. 1.Máte nějaký přijem (u čd jsou to tržby, nebo dotace VHD) 2. Využiváte různé uvěry, které jsou bud na něco konkretního nebo nedefinováné 3. Výdate dluhopisy atd. 4. Fakturu za zboží zaplatite později – ale i penálem (většínou je vyhodnější než uvěr, ale dodavatel muže říct bye, bye) U velkých firem je to tak, že se penize vyslověně točí….a jde o to jak rychle. Máte nějaký bussnies plán. Objednate vlaky, i zaroveň zažadate o uvěry. A obojí nějakou dobu trvá… Za první vlaky mohly platit ze svoji, nevím zda ten uvěr… Číst vice »
Modernizace je samozřejmě chválihodná, ale vše se děje především na dluh.
Ano, tak funguje volné tržní hospodářství… Zdravím vás v roce 2024.
A dodal bych, že zejménaz toho důvodu, že cizí kapitál je levnější než vlastní… Aneb základy ekonomie.
A jakže se to dělo za ČSD?!? Tam vše zatáhl stát, takže se peníze akorát sypaly do černé díry.
ČSD byly součásti ministerstva dopravy a ceklově vše funhovalo úplně jinak vlastně až do roku 2003.
Tak jistě, ČSD a později unitární ČD byly ukázkovou černou dírou na peníze, což jste nám zajisté chtěl sdělit. Ale o tom už sem ale psal ve svém předchozím příspěvku.
A dnes to je jinak? Stát financuje provoz SŽ více, než 10 miliardama ročně, kraje platí dopravcům okolo 15 miliard, MD dotuje dalšíma miliardama dálkové vlaky a jako třešnička na dortu 50 miliard na investice z fondu dopravní infrastuktury. Za ČSD to bylo všechno smíchané dohromady.
Nejen, že bylo všechno smíchané dohromady, ale taky nebylo známo co stojí kolik peněz. Dneska jsme dál alespoň v tom, že tyhle informace o cenách jednotlivých dopravních výkonů a staveb jsou veřejně dostupné.
Dokonce bych řekl, že v hospodaření ČD a objednávek je teď lepší pořádek než v důchodovém, zdravotním systému a daních, kde se to postaru míchá stále všechno nějak dohromady a jedeme neudržitelně.
Tak funguje každej větší podnikatel. POkud si je jistek, že mu ty vozidla vydělají n asplátku úvěru a na provozní náklady, tak není důvod to nepokrýt úvěrem. Navíc takovou částku by málokterá firma měla jen tak volně na účtech.
V kapitalismu existuje inflace, takže mnohdy je lepší si půjčit peníze a ty pak splácet, protože nákup vlaků později může být mnohem dražší a nebo nedostatkové zboží.
Jinak to nejde, než na dluh.
To je paradox podnikových financí. Je daleko levnější investice řešit úvěrem. K ostatním reakcím ještě přidám ten rozměr, že tady hraje roli i vliv času na nastřádání dostatečných prostředků, aby mohlo být financováno vlastními zdroji. Než by ten čas nastal, tak by ČD nejspíš už dávno ujel vlak 🙂
To není žádný paradox, natož podnikových financí. Pořizovat investice na dluh je naprosto v pořádku. Financovat zadlužením běžný provoz může být cesta do pekel. Stejně je to u osobních financí. Vzít si hypotéku na byt nebo leasing na auto je OK, financovat půjčkou dovolenou nebo vánoční dárky je jeden z kroků k osobnímu bankrotu.
Asi jste mě nepochopil. Tím paradoxem míním to srovnání, které nastínil příspěvek původní – paradox to je z toho pohledu, kdy obyčejný člověk „nákup na dluh“ vnímá automaticky jako chybné řešení dané situace. Pro podnik to je ale velice výhodný způsob financování a v mnoha případech jako jediný vhodný.
Proč by měl obyčejný člověk vnímat „nákup na dluh“ jako chybné řešení dané situace? Třeba v případě koupě bytu? Koupil jsem byt na hypotéku v době, kdy byly příznivé úrokové sazby a i cena toho bytu byla OK. Místo toho, abych platil nájem někomu cizímu a vedle toho šetřil na koupi bytu, splácím hypotéku a platím méně, než kolik bych platil na nájmu a až hypotéku splatím, byt bude můj. To je přece není chybné řešení dané situace. To je naopak velmi výhodné řešení dané situace i pro „obyčejného člověka“. Stejné je to s lokomotivou. Za x let (třeba 10)… Číst vice »
Měli spořit do prasátka a až by nastřádali 10 miliard, tak by šli do Siemensu a tam by jim to vyskládali na dřevo.
To prasátko bych chtěl vidět 😂🤣😂🤣🚂
Naštěstí jedou na dluh a nečekají až to budou moci dát na dřevo. Naprosto běžný princip. Vzdáleně to připomíná hypotéku. Taky nebudete čekat, až budete mít našetřeno celou částku na dům, ale pro vás splátky hypotéky na jedné straně jsou výrazně převýšeny výhodami bydlet ve vlastním. Tady je to podobné, jen ta výhoda je v tomhle provozní výnos, který vám pokryje splátky i se ziskem.
Max 6%
Úvěr je v EUR, ale tržby/dotace pro ČD jsou zejm. v CZK.
Čili opomíjíte cizoměnové úvěrové/úrokové riziko.
Těch 180 vozů jsou ty, co chodí teď, nebo je v plánu nákup dalších na základě třeba nějakě opce. Sice předpokládám, že jsou to vozy z teď probíhajících dodávek comfortjetů, nicméně může někdo upřesnit?Děkuji.