Další úvěr pro České dráhy. Firma si půjčí 300 milionů eur od EIB

První jízda ComfortJetu s cestujícími. Foto: České dráhyPrvní jízda ComfortJetu s cestujícími. Foto: České dráhy

Dopravce použije peníze hlavně na soupravy ComfortJet.

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal82

Chtelo by to hlavne dalsí soupravy na vnitrosátání dávkove vlaky. Interjety s jidelákem a 1 nízkopodlažním vozem.

Michal82

vnitrostátní dálkové vlaky 🙂

liborzima

Jen, aby České dráhy nedopadly, jako ČSA.

jfp

Přitom stačí vyvést majetek do nové společnosti, co to výhodně koupí, dráhy napsat na bezdomovce a schránku s dluhem poslat do likvidace. Nic těžkého.

MajsterN

CSA se snažily létat komerčně, a nešlo to. ČD to řeší jen tam, kde jim to jde. Jinak všechno subdodávka státní služby. To je něco jiného. Nemá to jak krachnout a to taky odráží jejich rating. Pokud by nebyly státní, měli by vyšší riziko krachu a nižší rating.

MartinS.

Tady nejde až tak o vlastnickou strukturu, že 100 % akcií ČD vlastní stát, ale spíše o vysoutěžené nebo přidělené dlouhodobé výkony, které smluvně zajišťují přísun peněz od objednavatelů. Samozřejmě, že kdyby se podíl ČD na trhu závazkové dopravy dále snižoval, může to vést ke snížení ratingu.

Jarda V.

Nechci do nikoho “prozatim” kopat, ale par e-mailu a 7-8 Vectronu je fuc a dalsi tak 2-4 na ceste do “zluteho hajecku”.

Jan

Šéfe, mám tady to vyúčtování akce Žlutá Zimnice z EU. Kolik nám napařili? Jenom 31.94? Půjčte si dalších 300…

mlokXCM

Tak ten úvěr se sjednával asi i před tou pokutou, kterou pravděpodobně bude ještě Bůh ví jak dlouho řešit SDEU. Navíc myslíte, že kvůli tomu by měly ČD přestat modernizovat?

Jan

Nejméně 6 lidí pochopilo o jaký typ nadsázky jde, ostatní asi nesdílí můj smysl pro humor…

Petr

Cetl jste vubec ten clanek? Tam pisou o uroku 5,5%.

Mimochodem, ceske spotrebitelske pujcky na smesny milion ci dva maji uroky mezi 4,8 a 13,4%….

MartinS.

To je úrok z červnových dluhopisů. O úrokové sazbě tohoto úvěru na 300 mil. EUR se v článku nepíše. A 31,94 mil. EUR je pokuta za dohodu s ÖBB.

Rudolf

Coze? ja myslel ze dalsich 20 a to je teprve na ty co ani nejezdi? ahaa

El Barto

Ony ale už aspoň některé jezdí.

dizgrafy

To si myslel špatně. ahaa

Vesper

Trošku z jiného soudku, ale když třeba ČD vydají dluhopisy, mám jako obyčejný člověk možnost si je nějak koupit? Protože tohle považuju za docela dobrou a vcelku bezpečnou investici.

Karl vB.

Pokud máte peníze navíc, není výhodnější na hypotéku koupit byt a pronajímat ho?

Air Traveller

Neni.

Karl vB.

Zřejmě tedy budu výjimka (prozatím mám 43 mínusů), ale „pouhé“ 3 melouny v penězích „na viděnou“ na nákup jednoho dluhopisu ČD, k dispozici fakt nemám.
Proto v mé situaci považuji za schůdnější formu zhodnocení peněz pořízení investičního bytu.

Air Traveller

No, pokud na něj más hotovost, a nebudeš si na něj brat hypošku, tak asi dobrý. ale jinak spíš velký špatný,.

aspon tedy mě by kombinace (momentálně) drahý hypošky a toho, že musíš mít docela kliku, abys narazil na bezproblémovýho nájemníka (tím myslím aspon toho, aby platil víceméně čas), víc, než odradila.

Karl vB.

Já jsem vycházel z toho, že velkou část měsíční splátky hypotéky zaplatí měsíční nájemné a po splacení hypotéky máte byt, který můžete, za aktuální tržní cenu, prodat. Co se týká obezřetnosti při výběru nájemce, tak v tom máte naprostou pravdu.
Vzhledem k počtu nesouhlasných reakcí na můj výše uvedený dotaz (aktuálně 64), je mezi zdejšími čtenáři zřejmě velká část těch, kterým nákup dluhopisů ČD, po 3 mil. Kč za kus, nečiní žádný problém, a to je jen dobře.
Redakci může skutečnost, že tento server má tak bonitní klientelu, jen těšit.

Air Traveller

v zakladu je to teorie hezka, a vlastne logicka, kazi ji jen fakt, ze pokud narazis na najemce neplatice (a tech neni malo), tak trva rok, rok a pul, nez ho z bytu dostanes.

Karl vB.

To nijak nezpochybňuji, to je riziko podnikání, úměrné tomu, kolik procent takových lidí se v populaci zájemců o nájemní bydlení nachází a osobní odpovědnosti při výběru nájemce.

Jirka

Otázka je, kolik těch peněz navíc máte a jestli je chcete bezpečně uložit. Nebo dlouhodobě spotřebovávat. Auto je jednoznačně spotřební zboží. A nemovitost jsou jednoznačně dobře investované peníze, ale musíte jich mít fakt hodně +přináší to nejednu starost a povinnosti.

Ferda

Nemáte…

M19

Máte. Prostě zajdete do emitující banky a jeden si tam koupíte. Poslední emise má nominální hodnotu 3 miliony Kč za kus. 😉

dantex

Na burze je třeba obchodován dluhopis ČD CZ0003562340, nominále je ale 3mil Kč.

MajsterN

5.5% to je tak úrok v seriózní bance na USD, v Česku možná přebíješ inflaci o 2% a možná 2% proděláš.

troglj

Nevím jak dluhopisy ČD, ale European Sleeper teď nabízí úrok 10% a splatnost 3 roky. Minimální investice 5000 EUR.

Jan Pytela

No, to je spíš ze sekce sponzorských darů než bezpečných investic 😉

troglj

Ano, trochu hobby firma. Ale do Bruselu jsme dojeli, i když ne zrovna včas (za což ES vrátil 25% jízdného).
Zkusím to znovu v dubnu na SC do Amsterdamu.

Jan Pytela

Svezu se doufám taky, každopádně to prosím nedoporučujte nikomu jako investiční příležitost. Dluhopisy soukromých firem, obzvláště v takovém úrokovém pásmu, patří do diverzifikovaného portfolia spravovaného profíky – tedy vlastně stejně jako ty emise ČD s nominálem 3 Mio.

troglj

Já nejsem investor, tohle považuji skutečně za jistou formu hobby, koupil jsem 5 podílů ES a půjčil jim 10 000 EUR. Když zkrachují, budu smutný, ale o dům mě to nepřipraví. Když nezkrachují, budu mít pár Euro navíc a dobrý pocit z podpory mé oblíbené noční vlakové dopravy.

MajsterN

Mnohem líp než jeden dluhopis vyjde (na % bezpečnosti a výnosu) držet S&P, index NASDAQu nebo nějakých top 30 kvalitních amerických firem. Pokud teda nebude mít burza slabší rok třeba a bude to delší horizont.

MartinS.

Tak ČD mají určitě lepší rating než European Sleeper, což při tržbách 49 mld. Kč a zisku skoro 4 mld. není divu. Dluhopisy mají tedy nižší úrok, ale věřitelé mají větší šanci, že se ke svým penězům dostanou. Na druhou stranu, celkové zadlužení ČD už dosahuje téměř dvojnásobek ročních tržeb. Pravda stále je kolem 70 % celkových aktiv.

noerf

U státních firem typu ČD se obecně předpokládá, že dluhopisy případně zaplatí stát, takže to umožňuje nižší úrokovou sazbu. Druhá věc je, že ČD mají ještě nějaký majetek (pozemky, objekty), který se dá zpeněžit.
Kdežto European Sleepar je velmi malá firma téměř bez nemovitého majetku.

Mengo

Stat nic neplati. Platime to my obyvatele.

Avlaky

Takže doted se nevedelo jestli za comfortjety budeme vubec schopni zaplatit nebo jak

MartinS.

Také mne to překvapilo, že části CJ už se prohánějí po kolejích a ČD teprve řeší, z čeho je zaplatí? Protože kdyby to mělo být dalšími dluhopisy, to už by asi muselo být předběžně zveřejněno.

Michal M

My kdo my?

Avlaky

My jako ČR

ČD= 100% vlastněné statem

troglj

Spíš byl úvěr schválen, ale ne plně čerpán.

Permonik

Schopni zaplatit – to je u velkýc firem relativní. 1.Máte nějaký přijem (u čd jsou to tržby, nebo dotace VHD) 2. Využiváte různé uvěry, které jsou bud na něco konkretního nebo nedefinováné 3. Výdate dluhopisy atd. 4. Fakturu za zboží zaplatite později – ale i penálem (většínou je vyhodnější než uvěr, ale dodavatel muže říct bye, bye) U velkých firem je to tak, že se penize vyslověně točí….a jde o to jak rychle. Máte nějaký bussnies plán. Objednate vlaky, i zaroveň zažadate o uvěry. A obojí nějakou dobu trvá… Za první vlaky mohly platit ze svoji, nevím zda ten uvěr… Číst vice »

Vít

Modernizace je samozřejmě chválihodná, ale vše se děje především na dluh.

Bartol

Ano, tak funguje volné tržní hospodářství… Zdravím vás v roce 2024.

Pípa

A dodal bych, že zejménaz toho důvodu, že cizí kapitál je levnější než vlastní… Aneb základy ekonomie.

Bram

A jakže se to dělo za ČSD?!? Tam vše zatáhl stát, takže se peníze akorát sypaly do černé díry.

Vendelin

ČSD byly součásti ministerstva dopravy a ceklově vše funhovalo úplně jinak vlastně až do roku 2003.

Bram

Tak jistě, ČSD a později unitární ČD byly ukázkovou černou dírou na peníze, což jste nám zajisté chtěl sdělit. Ale o tom už sem ale psal ve svém předchozím příspěvku.

Apollo 17

A dnes to je jinak? Stát financuje provoz SŽ více, než 10 miliardama ročně, kraje platí dopravcům okolo 15 miliard, MD dotuje dalšíma miliardama dálkové vlaky a jako třešnička na dortu 50 miliard na investice z fondu dopravní infrastuktury. Za ČSD to bylo všechno smíchané dohromady.

Ondra K.

Nejen, že bylo všechno smíchané dohromady, ale taky nebylo známo co stojí kolik peněz. Dneska jsme dál alespoň v tom, že tyhle informace o cenách jednotlivých dopravních výkonů a staveb jsou veřejně dostupné.

MajsterN

Dokonce bych řekl, že v hospodaření ČD a objednávek je teď lepší pořádek než v důchodovém, zdravotním systému a daních, kde se to postaru míchá stále všechno nějak dohromady a jedeme neudržitelně.

PvvS

Tak funguje každej větší podnikatel. POkud si je jistek, že mu ty vozidla vydělají n asplátku úvěru a na provozní náklady, tak není důvod to nepokrýt úvěrem. Navíc takovou částku by málokterá firma měla jen tak volně na účtech.

Pavel Kopeček

V kapitalismu existuje inflace, takže mnohdy je lepší si půjčit peníze a ty pak splácet, protože nákup vlaků později může být mnohem dražší a nebo nedostatkové zboží.

Ares

Jinak to nejde, než na dluh.

jaroslav.dohnalik

To je paradox podnikových financí. Je daleko levnější investice řešit úvěrem. K ostatním reakcím ještě přidám ten rozměr, že tady hraje roli i vliv času na nastřádání dostatečných prostředků, aby mohlo být financováno vlastními zdroji. Než by ten čas nastal, tak by ČD nejspíš už dávno ujel vlak 🙂

MartinS.

To není žádný paradox, natož podnikových financí. Pořizovat investice na dluh je naprosto v pořádku. Financovat zadlužením běžný provoz může být cesta do pekel. Stejně je to u osobních financí. Vzít si hypotéku na byt nebo leasing na auto je OK, financovat půjčkou dovolenou nebo vánoční dárky je jeden z kroků k osobnímu bankrotu.

jaroslav.dohnalik

Asi jste mě nepochopil. Tím paradoxem míním to srovnání, které nastínil příspěvek původní – paradox to je z toho pohledu, kdy obyčejný člověk „nákup na dluh“ vnímá automaticky jako chybné řešení dané situace. Pro podnik to je ale velice výhodný způsob financování a v mnoha případech jako jediný vhodný.

MartinS.

Proč by měl obyčejný člověk vnímat „nákup na dluh“ jako chybné řešení dané situace? Třeba v případě koupě bytu? Koupil jsem byt na hypotéku v době, kdy byly příznivé úrokové sazby a i cena toho bytu byla OK. Místo toho, abych platil nájem někomu cizímu a vedle toho šetřil na koupi bytu, splácím hypotéku a platím méně, než kolik bych platil na nájmu a až hypotéku splatím, byt bude můj. To je přece není chybné řešení dané situace. To je naopak velmi výhodné řešení dané situace i pro „obyčejného člověka“. Stejné je to s lokomotivou. Za x let (třeba 10)… Číst vice »

dizgrafy

Měli spořit do prasátka a až by nastřádali 10 miliard, tak by šli do Siemensu a tam by jim to vyskládali na dřevo.

Roman

To prasátko bych chtěl vidět 😂🤣😂🤣🚂

DavidS

Naštěstí jedou na dluh a nečekají až to budou moci dát na dřevo. Naprosto běžný princip. Vzdáleně to připomíná hypotéku. Taky nebudete čekat, až budete mít našetřeno celou částku na dům, ale pro vás splátky hypotéky na jedné straně jsou výrazně převýšeny výhodami bydlet ve vlastním. Tady je to podobné, jen ta výhoda je v tomhle provozní výnos, který vám pokryje splátky i se ziskem.

Vendelin

Max 6%

MaPe

Těch 180 vozů jsou ty, co chodí teď, nebo je v plánu nákup dalších na základě třeba nějakě opce. Sice předpokládám, že jsou to vozy z teď probíhajících dodávek comfortjetů, nicméně může někdo upřesnit?Děkuji.