Další sovětské schody jsou pryč: Stanice Karlovo náměstí se po modernizaci otevírá
Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes po deseti měsících (cca v 11:00) otevřel zmodernizovaný vestibul a vchod do stanice metra
Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes po deseti měsících (cca v 11:00) otevřel zmodernizovaný vestibul a vchod do stanice metra B Karlovo náměstí. Obnova stanice vyšla na 250 milionů, k nejnáročnějším pracím patřila výměna starých sovětských eskalátorů za nové a lehčí. Oproti plánům se stanice otevírá o týden dříve.
Vedle jezdících schodů dělníci vyměnili také osvětlení eskalátorového tunelu, opravili podhledy, obklady stěn, dlažby, bezpečnostní prvky na schodišti či vstupní prosklené stěny. Stanice se dočkala také nového nerezového odvodňovacího systému, byly vyčištěny nástěnné malby či obnoveny antigrafitti nátěry.
Staré sovětské eskalátory sloužily ve stanici od poloviny osmdesátých let. Pouze jejich odstraňování zabralo 35 dnů. Jeden schod původních eskalátorů vážil až 40 kilogramů, hmotnost nového je o více než polovinu nižší. Celý ocelový kolos byl demontován na jednotlivé sekce, stroje musely být částečně rozřezány, aby je bylo možné dostat ven. Nové eskalátory byly vyrobeny v závodě společnosti Schindler v Dunajské Středě na jižním Slovensku.
„Modernizace vestibulu a eskalátorů není jedinou akcí, kterou ve stanici Karlovo náměstí realizujeme. Na konci června příštího roku zde zprovozníme výtahy, čímž se Karlovo náměstí stane 46. bezbariérovou stanicí metra v Praze,“ uvedl šéf DPP Petr Witowski. V příštích letech se chce podnik pustit do modernizace stanic Florenc, Anděl, Jiřího z Poděbrad či Nádraží Holešovice.
Podle náměstka primátora pro dopravu a šéfa dozorčí rady DPP Adama Scheinherra se bude v dalších stanicích podrobně zkoumat stav sovětských eskalátorů. „Pokud se prokáže, že je už nebude možné opravit, necháme je vyměnit. Budeme je s DPP řešit jednotlivě podle stavu každého. Neplánuji plošně vyměnit všechny staré nebo naopak vůbec žádný,“ doplnil Scheinherr.
Sovětské eskalátory typu Leningrad jsou ještě ve více než deseti stanicích, například na iřího z Poděbrad, Floře či Želivského.
O stanici metra Karlovo náměstí
Karlovo náměstí je podzemní trojlodní ražená stanice, která byla otevřena v roce 1985. Je založena 40 metrů hluboko a dlouhá je 165 metrů, a to včetně technologického zázemí. V pracovních dnech projde stanicí průměrně 66 tis. cestujících, z toho vestibulem Resslova 48 tis. cestujících.