lot
Zprávy

Další rozšiřování zón placeného stání v Praze. Nově budou na Hanspaulce a na Ořechovce

Zaparkovaná auta v Praze 6. Foto: FB Prahy 6
Zaparkovaná auta v Praze 6. Foto: FB Prahy 6

 Zóny placeného stání začnou na celém území Hanspaulky v Praze 6 platit v pondělí 2. listopadu, na Ořechovce budou od pondělí 23. listopadu. Rozšíření zón placeného stání na celé území městské části je v plánu od dubna 2018, kdy to schválilo zastupitelstvo Prahy 6. 

„Rozšíření zón na Ořechovku bylo plánované již v minulé etapě. Nakonec k realizaci v plné šíři nedošlo kvůli separátním komplikovaným jednáním ohledně úprav směrnosti některých ulic v lokalitě. Problém u rozšíření parkovacích zón nastává pouze v počtu parkovacích automatů,“ uvedl místostarosta Prahy 6 Jiří Lála (ODS), který zodpovídá za řešení problematiky dopravy.

Bez omezení budou moci na modré zóně na Hanspaulce a na Ořechovce parkovat pouze lidé s platnými parkovacími oprávněními, které se týkají celé oblasti placeného stání v šesté městské části. Za první auto lidé stejně jako v zónách ve zbytku Prahy zaplatí 1200 korun ročně, druhé vyjde na 7000 korun. V ulici Na Pískách by měla být smíšená zóna, ve které by mohli za poplatek parkovat delší dobu i nerezidenti. Za hodinu parkování ve fialové zóně by měli návštěvníci zaplatit 20 korun, doplnil mluvčí Prahy 6 Jiří Hannich.

Další krok proti přespolním řidičů

Důvody pro zavádění parkovacích zón podle mluvčího radnice vycházejí mimo jiné z požadavků obyvatel Prahy 6. Cílem je upřednostnit rezidenty a zamezit parkování takzvaných přespolních řidičů. Podle radnice je žádoucí, aby tito lidé využívali prioritně hromadnou dopravu, případně auta nechávali na záchytných parkovištích. „Jestliže pak ubude přijíždějících vozidel, nebudou se v takové míře vytvářet dopravní kolony a uvolní se celkový dopravní tok na šestce,“ doplnil za radnici Prahy 6 Hannich.

Do systému parkovacích zón se dosud zapojily Praha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16 a 22. První regulace parkování začala v 80. letech, takzvané modré zóny byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1. Systém zón byl v srpnu spuštěný ve Vršovicích a části Vinohrad, která spadá pod Prahu 10, a od pondělí 5. října platí v pražských Strašnicích.

V lednu 2021 budou parkovací zóny nově platit v Praze 18 a rozšířené budou i na další oblasti v Praze 9 a v Praze 5. Vyplývá to z informací na webu Parkuj v klidu.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Nejsem pro žádné zóny nikde. Ať si každý zaparkuje tam, kde si urval místo.

123

No, zóny někde na P1 nebo Holeškách chápu. Na Hanspaulce taky … je potřeba vybírat peníze. A to je vše. Že by jako někdo přijel na H odstavit auto, aby pak využil skvělé 131 a ještě lepší 216 a drncal se tím na metro … jako když to vidím. A okolo Evropské, včetně stanice Bořislavka, zóny už jsou. A skvělá hláška je tady … https://www.prazskypatriot.cz/zony-placeneho-stani-budou-na-hanspaulce-i-orechovce/ … „Podle radnice je žádoucí, aby tito lidé využívali prioritně hromadnou dopravu, případně auta nechávali na záchytných parkovištích.“ Marně přemýšlím, kde je nejbližší záchytné parkoviště, na kterém by ti zmiňovaní lidé měli to auto nechat,… Číst vice »

Karel

tak to me pobavilo, v Praze 6 chteji po lidech, aby vyuzivali MHD… bohuzel chybi kapacitni zeleznice do Kladna a velka vystavba na severozapad od Prahy. Autobusy byvaly pred covidem kolem 7-8 hodiny plne a tak lide po takovych zkusenostech radeji jedou autem. Stejne tak chybi parkoviste na okraji Prahy, pripadne v Kladne po modernizaci zeleznice. K narustu parkovani prispela i Blanka, kdy se pri vyuziti tunelu zkratila doba dojizdeni autem.

Tom

Bydlím v Praze 6, v oblasti dále od metra. Domnívám se, že zóny placeného stání v méně atraktivních lokalitách, vzhledem k vazbě na metro by zóny měly platit jen ve všední dny (tak jak to nyní v P6 je) a zároveň ve všední dny cca od 6 do 20 hod. Později už to brzdí společenský život rodin a z hlediska parkování dojíždějících to nemá efekt. Večer jde už jen o výběr peněz.

MaraSourak

Na Orechovce prespolni ridici, dobry vtip 😀

Tom

Je jich tam docela dost. 5 min. tramvají k metru a nic bližšího už v Praze 6 není. Některé ulice jsou úplně plné.

MaraSourak

Aha, tak jsem projizdel asi jinou casti Orechovky

robert

Ti autíčkáři jsou neskuteční. Nárokují si prostor, který jim nepatří. Kdybych si postavil na veřejný prostor zahradní domek stejného půdorysu jako auto, tak mě budou popotahovat. Ale pokud bude mít čtyři kola, tak je to v pořádku.
Kdy si lidi uvědomí, že ve městě není tolik místa na shromažďování takového šrotu? Sídliště jsou plná, autíčkáři parkují, kde nemají a ještě jim to přijde v pohodě. Zapnou blikačky a tím je vše vyřešeno. Neskutečné, jak se jim tahle anarchie toleruje.

Milion plus

Roberte Roberte, ještě že svět není plný lidí jako vy

petr 5

Úplně postačí těch pár kousků.

robert

Myslíš těch lidí, kteří nepřekážejí na silnici se svým pekáčem? Ano, je to škoda.

Vašek

Roberte, vylezte zpátky na strom!

robert

Nechci ti lézt do tvého obydlí. 🙂

Jaaaa

A jak vidno podle hodnocení, lidem to prostě vyhovuje. Autíčkáři prostě milují komunismus.

libcha

„Cílem je upřednostnit rezidenty a zamezit parkování takzvaných přespolních řidičů.“

Mě to může být úplně jedno, ale nezdá se vám, že tenhle přístup není zrovna fér? Nemůže to dokonce být bráno jako nějaká diskriminace?

Jakub P

Parkování zabírá prostor. Spousty a spousty prostoru. Prostor ve velkejch městech je velmi drahá věc. Zpoplatnění je tedy jednoznačně na místě. A dá se to klidně brát tak, že rezidenti to maj levnější, protože část z toho už platěj v daních. Tam moc diskriminaci neprokážete. Možná by se mohli ozvat rezidenti bez auta a chtít nějakou slevu na dani…

libcha

Samozřejmě že parkování ve městě zabírá především setsakramentsky mnoho prostoru.

To však neznamená, že by pro jeho využití měli mít rezidenti jiné podmínky, než ostatní.

Váš argument s daněmi je takový vachrlatý. Daně musí platit každý, a to třeba i na venkově, kde parkování problém není. Tuším že v minulosti nějaké město chtělo zavést MHD zdarma pro rezidenty, a nakonec z toho sešlo (i když třeba v Tallinnu to tak mají).

Možnost parkovat před svým domem není základní lidské právo.

Jakub P

Ano, daně platí každý (teda skoro ). A část z nich jde obci, která z nich platí svoje investice do infrastruktury. Tak není celkem důvod, aby rezidenti, kteří na tu infrastrukturu přispěli, ji neměli levnější. Osobně s tím celkem počítám, že když jedu do jiné obce autem, budu možná platit za parkování víc než místní. Pravděpodobně dám i za krátkodobý jízdenky na MHD víc, než místní v přepočtu za celoroční. A přijde mi to normální, chci být vítaná návštěva, ne návštěva, která hlavně vysmejčí všechno, co je zadarmo a nic na infrastrukturu, kterou využívá, nepřispěje. Souhlasím, že parkovat před vlastním… Číst vice »

Andrej

Ja by som rad oponoval, pretoze podla danoveho urcenia ide od statu v prepocte na jedneho obyvatela vacsim mestam viac. Opakujem, aj v prepocte na obyvatela. Prahe najviac. Rozdiel medzi Prahou a malymi dedinami je mnohonasobny. Pretoze sa uz v danovom zakone predpoklada, ze velke mesta budu spadovymi, ze ich infrastrukturu budu pouzivat aj nerezidenti. A su tak za to velkoryso kompenzovane. Spravodlive by teda bolo, ked uz chcu velkeza mesta za rovnaku sluzbu vyberat odlisne sumy podla povodu uzivatela tejto sluzby, aby im bola odobrata kompenzacia za svoju funkciu spadovosti, aby sa dotacie zo statu dostali na uroven priemerneho… Číst vice »

Jakub P

Jj, nejaka kompenzace za to, ze infrastrukturu velkeho mesta pouzivaji i lide z jeho okoli v zakone o rozpoctovem urceni dani je, to je pravda. Vzhledem k cenam ty infrastruktury si ovsem opravdu nejsem jistej tim, jestli je tato kompenzace „velkorysa“ ostatne ani tim, jestli je dostatecna.

A to, aby cele okoli dojizdelo do mesta denne autem a lidi po meste taky, to si z prostorovych duvodu nemuze dovolit zadne velke mesto. I kdyby bylo sebebohatsi. Teda pokudchce byt mestem, kde se da dobre zit.

Andrej

Mesto medzi 10 000 až 20 000 obyv., ktoré v pomere k svojej veľkosti môže byť pre svoje okolie v relatívnych jednotkách spádové skoro ako Praha (ikeď asi až tak nie, a takých bude málo), dostane na jedného obyvateľa od štátu 4x menej. To mi príde ako veľkorysá kompenzácia. Samozrejme, Praha voči sebe funguje defacto aj ako kraj, ale keď aj toto zoberieme do úvahy, stále je to viac než trojnásobné. Čím sa dá tento rozdieľ obhájiť za stavu, keď Praha účtuje za hypotetické každodenné parkovanie rezidentovi desiatky tisíc ročne, prípadne mu to úplne zakazuje? Aké Prahou financované služby priemerný… Číst vice »

Jakub P

To parkovani zdaleka neni tak astronomicke, jak pisete, furt je i pro nerezidenty vetsinou levnejsi nez komercni. Jsou tu taky P+R parkoviste za extremne dotovane ceny, rovnez silne dotovana MHD, ulice, chodniky, mista pro odpocinek, podpora kulturnich akci, atd. To vsechno muzou vyuzivat a taky vyuzivaji mistni i navstevnici. Min cizich aut na ulicich neni uplne ono. Praha by predevsim potrebovala min jakychkoliv aut na ulicich. A zpoplatneni parkovani je jedno z celkem dobrych opatreni, jak tomu pomoct. Motivuje jak prespolni, aby do mesta pokud mozno dojizdeli jinak, pripadne auta co nejvic vytezovali, tak mistni, aby zbytecne nejezdili autem po… Číst vice »

Odpadlik

Každý na ně nadává, každý doufá že se zas zruší a ono ne, naopak rostou další.

Bodejť by nerostly, když zatím nikdo nepřišel s lepším řešením.

Prostě poptávka po parkování je vyšší než nabídka, tzn ceny rostou (už to není zdarma). Jednoduché.

Eda

Přijde mi to jako mor a je jasné, že ta hlavní motivace není na většině míst, aby místní zaparkovali (to by je totiž radnice nechala parkovat pro 1-2 auta zdarma!!) ale počet aut krát 1200 až 7000, panečku to je byznys, a to ty ceny ještě porostou!

Modrý mor (v obou smyslech slova). Je to hnus a sviňárna. Skoro k ničemu to není pro občany dobré. Viz další příspěvky.

Jaaaa

Stačí auto nemít a problémy s parkováním nemáte. Problémy s auty cizích lidí ale stále ano.

Eduard

Jak vidím, tak ty modré zóny jsou jak korona. Snad v příštích volbách s tím Pražané zatočí.

...

Jsou horší. Korona časem přejde.

Eduard

Doufám, že i ty modré zóny zmizí. Jen lidé musí být proti nim. Pokud politici zjistí, že jim zrušení modrých zón zajistí pobyt u koryt, tak zmizí stejně jako svého času zmizely poplatky u lékaře. Je to jen a jen na lidech. Na tom co preferují. Pokud si navolí Piráty a jim podobné, tak pak se nesmí divit.

Spálená tlumivka

Jo, Piráti jsou ten pravý důvod 😀 Hlavně, že za Krndy, Béma, Svobody nebo toho moravského klauna, co pak z Prahy utekl jako malý harant z pískoviště, se modré zóny vůbec nerozšiřovaly.

Olda

No…, jak tu diskuzi sleduji, by mne jen zajímalo pro koho ten Kuba vlastně maká? Argumentace široká, nadšení nezměrné, hledání smysluplnosti zavedení zón až na dřeň autorů… No to asi ne, protože to vypadá, že primární účel mu uniká. Tedy jak zóny se stávají dalším z nástrojů, ještě více dojící a znepříjemňující žití kmánům, jak je vyhnat z cest, aby nestínili vyvoleným. Takže pro městapo, pohůnek konšelů, či věrný džurbas Jacka Sparrowa?

Jakub P

Konspiracnich teorii netreba, pouha prokrastinace. A vzhledem k tomu, ze jsem na volne noze a placenej od kusu, jedinej, koho moje psani sem neco stoji, jsem ja sam.

Horst

Modrá fakt není dobrá. Je to cesta do zdi a k nevratným škodám na občanské společnosti.

Honza

Jakým škodám konkrétně?

Eduard

Třeba k tomu, že musíte zbytečně lítat po úřadech, nemůže jen tak za vámi přijet návštěva a každý řemeslník Vám naúčtuje parkovné. MP místo toho, aby dbala na klid, usměrňovala bezdomovce, tak jde po „špatně“ zaparkovaných autech jak husa po flusu.
Parkování jako takové se neřeší, jen se automobilisté šikanují s sdírají s kůže.

Jakub P

Zajímavý, jak v tom nemáte skoro žádný pravdivý argument. Nemusíte lítat po úřadech, dá se to vyřídit online. A i když tam jdete osobně, je to záležitost na pár minut jednou za rok. Návštěvy běžně jezdí, drtivá většina z nich parkovací automat nebo platbu přes mobil zvládne, u těch pár výjimek jim s tím pomůžu. Řemeslník si zcela pochopitelně účtuje nejen parkování, ale považte, dokonce i cestu (většinou autem). Většinou míň, když je místní a víc, když jede zdaleka. V cenách práce řemeslníků je ovšem nějaký parkovný většinou celkem zanedbatelná položka. MP v terénu řeší převážně auta parkující tam, kde… Číst vice »

Eduard

Tak to je opravdu velký rozdíl, že nemusíte osobně na úřad a musíte něco dělat on-line. Ale budiž. A co lidi, kteří nemají internet? Na ty jste nepomyslel. Nebo na lidi, kteří bydlí v jedné části Prahy, ale rodiče či prarodiče o které se musí starat mají v jiné části Prahy a nemůžou za nimi jezdit autem. Takových případů, kdy modré zóny lidem komplikují život je spousta. Pro město jsou zóny vynikající dojnou krávou a neskutečnou malou domů těm správným lidem.

Jakub P

Ti lidi bez internetu si to právě vyřídí jednou za rok během deseti minut. Oproti době, kterou jako provozovatelé strávěj nutnou péčí o auto je to prkotina. Co se týče toho dojíždění za účelem péče o příbuzné, je možné dostat velmi zlevněnej tarif právě za tímto účelem. Jak moc musí takový příbuzný pomoc potřebovat nevím a hledat to kvůli vám nebudu. Každopádně zase platí, že pro občasnou rychlou pečující návštěvu to stojí pár korun (daleko míň, než provoz auta jako takovej). Modrý zóny samozřejmě komplikace jsou. Mají být. To není jejich špatná vlastnost, to je jejich základní účel. Protože když… Číst vice »

Horst

Dobrý den, musím říct, že Vaše nadšení pro komplikace je fascinující. Ale on Vám to osud vrátí…..třeba až budete potřebovat někoho s berlema odvézt na adresu, tam na něj počkat a zase nechat nastoupit….Vy nechytrý člověče. Zejména teď, kdy jet hromadnou dopravou znamená riskovat zdraví.

Jakub P

Mam volnou pracovni dobu a velkyho kombika. Naprosto bezne pomaham kamaradum z jinych ctvrti, kteri nemaji auta, neco vetsiho prevezt, takze mam celkem prehled, kolik to kratkodobe stani v zonach stoji. Ve srovnani s provozem auta jako celkem (palivo, servis, porizovaci cena) jsou to pri stani na na par desitek minut az hodinu zanedbatelne penize. Jo, odrazuje to od toho, nechat auto bez premysleni kdekoliv stat cely den (nebo nekolik dni) a to je dobre. PS s tim rizikem v hromadne doprave se to ukazuje jako prehnane obavy. Nikde na svete snad nenasli nejakej vetsi pocet nakazenejch z MHD. S… Číst vice »

Paja

A jak ty vaše návštěvy parkují na modré zóně? To by mě opravdu zajímalo. Na fialové ano, za výpalné.

Jakub P

Předpokládám, že stejně jako já, když jedu jako návštěva mimo svůj obvod a parkuju tam na modrý. Zaparkuju, zadám do telefonu kód ze značky (protože se mi nechce zapínat v telefonu gps), vyberu dobu stání a potvrdím platbu … je to ostatně úplně stejný jako na fialový, když se člověku nechce zdržovat s hledáním a obsluhou automatu.

No a když to je máma, která se platit přes telefon a kartu nechce učit, tak mi zavolá, kde zaparkovala a kterým autem a já to zaplatím za ni.

A některý to možná risknou bez placení, to už je na nich.

Milan

Stejné to není, např. Praha 2 omezila parkování na modré jen na hodinu.

Jakub P

Postup placeni pres web je stejny. Ostatni podminky, jako je cena nebo max doba stani se pochopitelne lisi, proto je samozrejme sikovnejsi pouzit fialovou zonu.

Kalanis

Koukal jsem na web, nenašel jsem formulář. Oni totiž na úřadě chtějí OTP, podle kterého se dohledává, kdo je majitel a kde tedy může parkovat.

Kalanis

To je jiná MČ. A ve zdejší a na parkujvklidu nic.

petr 5

Na modré dnes můžete parkovat také. Stačí aplikace v mobilu a on-line platba. Je to časově omezené ( snad 2 hodiny ? – já nikdy nepřešvihl 30 min.)

123

Parkovací automat je na Hanspaulce momentálně jeden a na smíšené zóně je 13 míst. Kde většinou samozřejmě někdo parkuje. A na těch Pískách to nebude o moc lepší. Takže na automaty zapomeňme.

Výsledek … kdo nemá placatý mobil a datový tarif, tak na Hanspaulce prostě nezaparkuje.

Takže ty vaše ódy na radost jsou v tomto případě spíš pohádkou.

Jakub P

Ja nekde psal, ze jde na modrejch platit bez chytryho telefonu nebo aspon pomocnika, kterej ma moznost platit pres web? Vidim jen popis placeni pres chytrej telefon.

Povazuju to za naprosto dostatecne, protoze chytrej telefon ma dnes drtiva vetsina ridicu. A tech par vyjimek, ktery ho nemaj nebo na tohle neumej pouzit si holt nekomu znamymu rekne. (Jak ostatne taky z vlastni zkusenosti popisuju vyse)

123

Značná část seniorů jej samozřejmě nemá. A fakt by mne zajímalo jak by to říkání mělo vypadat … jako že někdo zaparkuje a na ulici někoho shání aby jako co?

Prostě vám virtuální parkovací hodiny stačí a na ostatní holt s..e pes.

Jj, taky přístup. A bojovníků za vyšší dobro vcelku častý.

Jakub P

Jak jsem psal, je to i pripad moji mamy. Chytrej telefon teda ma, ale ucit se pres nej platit nechce. Ucit se ovladat parkovaci automat ostatne taky ne. A ja to chapu, technika nikdy nebyla jeji konicek a neparkuje v Praze casto. Takze zaparkuje, zavola mi kod ze znacky, ktery auto a na jak dlouho a. Ja ji to zadam.

Ten pomocnik nemusi byt vubec na miste, staci mu kod zony, RZ a doba…

Normalni hledani reseni versus hledani vymluv.

Jiří

Máte v článku věcnou chybu, 24 8 t r se připojila Praha 10.