Další rána pro Boeing. Nález vady uzemnil testovací flotilu letounů 777X

Boeing 777X. Foto: BoeingBoeing 777X. Foto: Boeing

Vadu objevili na části spojující motor s křídlem.

Americký výrobce letadel Boeing musel uzemnit testovací flotilu letounů 777X a zastavit jejich certifikační letové zkoušky. Pro program 777X i firmu samotnou jde již o několikátou komplikaci za posledních pár let. Podle analytiků společnosti Bloomberg by aktuální problém mohl vést k dalšímu odkladu zahájení dodávek letounu 777X, a to asi na rok 2026.

Nejnovější komplikace spočívá v selhání klíčové části konstrukce letounu (závěsu motoru), spojující motor s křídlem. Vada byla objevena během rutinní kontroly po jednom z testovacích letů. Následná inspekce dvou dalších testovacích letounů nalezla ve stejné části konstrukce trhliny.

Závěs motoru (thrust link) je nejdůležitější částí pylonu, přenášející tah motoru na konstrukci letadla.

„Náš tým součást vyměňuje a zachycuje veškeré poznatky. Letové testy budou pokračovat, až budeme opět připraveni,” uvedl Boeing.

Začátek certifikace nabral značné zpoždění

Certifikační letové zkoušky Boeingu 777-9 (777X) odstartovaly pod dohledem regulátorů přibližně před měsícem. Výrobce tehdy v prohlášení uvedl, že jde o důležitý krok, aby byl letoun certifikován a mohlo se začít s jeho dodávkami zákazníkům z celého světa.

Zkoušky začaly se značným zpožděním, Boeing původně plánoval zahájení dodávek prvních letounů 777X na rok 2020. K hlavním zákazníkům, kteří na nový typ letadla čekají, patří například Emirates či Singapore Airlines. Ty ještě nedávno předpokládaly, že první stroj převezmou ke konci roku 2025. Stejný termín uváděl i samotný výrobce.

Pokrok u nového Boeingu 777-9, odstartovaly certifikační letové zkoušky

Za dosavadním zpožděním v programu 777X stály komplikace jako pandemie, problémy v navrhovacím i výrobním procesu či požadavky amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA).

Nové motory, sklápěcí křídla či větší kapacita

Širokotrupý Boeing 777X bude k dispozici ve dvou variantách, kratší 777-8 a delší 777-9. Oproti předchůdcům v podobě Boeingu 777-200 a Boeingu 777-300 nabídne 777X nové motory GE9X, sklápěcí křídla z kompozitních materiálů či větší kapacitu.

Kratší Boeing bude mít kapacitu až 365 cestujících a maximální dolet 16 tisíc kilometrů, delší pak přepraví 414 cestujících s doletem necelých 14 tisíc kilometrů. Půjde o nejdelší dopravní letadlo světa.

Tagy 777X boeing Boeing 777X
65 komentářů