Dopravci Železnice Železniční průmysl

Další proměna starých motoráků 810. Odívají se do barev Pardubického kraje

Přeměna motoráku 810 pro Pardubický kraj. Repro Železničář
Přeměna motoráku 810 pro Pardubický kraj. Repro Železničář

Nesmrtelné motoráky řady 810 dostanou šanci na další život i v Pardubickém kraji. České dráhy na základě smlouvy s krajem aktuálně provádějí modernizaci osmi těchto vozů.

V dceřiné společnosti DPOV se do vozů dosazují například sedáky s větší roztečí, informační systém, wifi či zásuvky USB. Součástí proměny je i změna vzhledu. Vozy budou nově oděny v kombinaci žlutého, modrého a červeného laku, což jsou barvy kraje.

„První takto upravený vůz je již v provozu. Obdobné požadavky na vzhled vozidel najdeme i v jiných krajích. Do všech vozů bude ještě doplněn informační systém pro cestující, zásuvky pro drobnou elektroniku, wifi nebo GPS zařízení,“ doplnil mluvčí kraje Dominik Barták. V krajských barvách už jezdí na Pardubicku Regionovy.

Na 40 let staré motoráky 810 přitom nesázejí jenom v Pardubicích a okolí, větší či menší modernizaci pro ně chystá i Středočeský či Moravskoslezský kraj. Samotné České dráhy loni na jaře přiřkly modernizované verzi nové označení RegioMouse. Vozy dostávají nové sedačky či WC, topení, polospouštěcí okna, nové prostory pro kola a velká zavazadla. Původní motor z Liazu nahrazuje šestiválec Tedom.

Vozy 810 kompletně zmodernizoval a změnil na řadu 816 také dopravce GW Train Regio.

152 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

Já si myslím, že s těmi chcipaky si už ČD nadělaly tolik ostudy, že už jim nepomůže zhola nič. Už měly být dávno vyřazené a nahrazené něčím novějším, protože poslední byly z roku 1986!. A změní se to jen tehdy, až poslední chxipak nebo jeho přívěs 010 se stísněnými sedadly a nevětratelnym interiérem bude definitivně vyřazen a zničen tak, že jej nebude možné opravit a vrátit do provozu! O životnosti delší než 20 let se s vámi žádný konstruktér bavit NEBUDE!

bohyn

„O životnosti delší než 20 let se s vámi žádný konstruktér bavit NEBUDE“
Wow, fakt? Běžte vrátit diplom, teda jestli nějaký máte.

Železničář z venkova

Teď ještě čím je nahradit.
Helmut (ř.844) NENÍ adekvátní náhrada.
Je provozně dražší a příliš velký

Železničář z venkova

Drahý Hansi u železničních vozidel se počítá s životností minimalne třicet let. Samozřejmě s tím, že mezitím dojde k modernizaci.
Ostatně staré dobré Bobiny mají mnohdy 60 let a na mnoho výkonů jsou stale vyhovující

Přemek

Je pozoruhodné, že se nenašel nikdo, kdo by vyřešil původní a beze změny přebírané řešení náprav do podoby odlišné od kostitřasu. Přitom se nabízí spousta analogií z autokonstrukcí. Odpružení by bylo možné řešit nesrovnatelně komfortněji…

Marián Pískala

Aaaaaa, Přemek už je i konstruktér 😂

Jirka

A čím byste se v autokonstrukcích inspiroval? Je vám doufám jasný, že většina těch autokonstrukcí počítá s tím, že vozidlo jezdí jen jedním směrem a navíc nezaručuje konstantní rozchod? Jediné seriózní vozidlo s „poloosami“ je Talgo, takže to asi nebude tak lehké jak si myslíte.

Aleš

Z autokonstrukcí určitě ne, ale dalo by se řešit třeba pohyblivým podvozkem (řešení podobné tramvajovým podvozkům). Ale to by byl moc velký konstrukční zásah a musela by se udělat nová homologace (takže by se to prodražilo = nevyplatilo). Nicméně přes mouchy, které tyhle motoráky mají, se jedná zjevně o spolehlivé stroje (když pominu „nefunkčnost“ při prvním sněhu nebo vyšší vrstvě listí).

Přemek

Šestiválec Tedom je odvozenina původního LIAZu. Uplatňuje se i v generátorech.

Aleš

A slouží dokonce i na ropných vrtech! A je vidět, že Tedom motor konstrukčně vymazlil.

Hanzi

Další proměnou by nejen 810 ale většina vozového parku měla projít na kovošrotu.

Zdeva

Kdo to tam dá…(peníze na desítky až možná stovky kusů vozového parku).O nákladech viz níže…a o vhodné náhradě 810 taky níže…

VRT

Jen vloni zahučelo 6 giga. Kdyby Agrofert vyráběl drážní vozidla, bylo by možná jinak.

jirka

regiomyši a podobnou havěť NEBRAT !!

dopravopat

Šukafon si zaslúži jedine autogen, nie ďalšie nátery.

PedroKV

Nejhorší stroj všech dob. Už aby to šlo do šrotu. Chvíli u nás jezdil Siemens Desiro a to je úplně jinej level.

Marián Pískala

Myslíte finanční? To je

Petr

To stejné bych si přál i u Regionov, které jsou ještě hlučnější než původní 810.

Aleš

Někde jsem četl, že to Regionova byla nejmenší zlo z nabízených řešení (i co se týče finanční stránky). Ale docela mě překvapilo, jak narostla spotřeba paliva. Ale pořád je to podstatně méně, než polská hvězda RegioShark…

Leinad

Šukafon by bylo dobré vozidlo, kdyby jezdilo na výkonech které má – motorová tramvaj 10 km, v místě kde by EVO1 byla příliš nákladná.
Ne když se udělá souprava 810/010/814 a vozí lidí přes celý okres.

JarynJarin

Co byste na ty naše rozpadlé lokálky furt chtěli omg

Marián Pískala

„První takto upravený vůz je již v provozu.“

No 810.059-6 v provozu sice je, ale „takto upravený“ fakt není … neb WiFi, USB a IS do toho v dílnách někdo zapomněl dát :-/

Anonym

Volby se blíží… Vím, že se nic nezmění… ale ta naděje je příjemná.

Jiří Šrámek

Včera jsem jel 810 v původním stavu (bez jakékoli modernizace!) z Jedlové do Krásné Lípy. Jako rychlík Kolín – Rumburk. Ne, opravdu už znovu ne. Jeden „vůz“ pro opravdu velmi mnoho cestujících. Hodně lidí to vzdalo s tím, že „pojedeme dalším“. Fakt průs*r. A pak tu čtu názory, jak někdo frfňá, že mu náhodou, jako náhrada, přijela souprava, kde bylo „Béčko“. Kur*a, do hajz*u, i my tady na konci světa platíme stejné jízdné (…daně, zdr.p., soc.p…….), tak proč cestujeme jako odpad, na kterém nezáleží?

Zdeva

Tento případ ale není o 810ce,ale o lidech kteří ji na rychlík Kolín-Rumburk vypravili…

Miloš

místo rychlíku měla jet z kapacitních důvodů aspoň souprava 810+010+810 nebo 814+810 nebo 2x 810

Jiří Šrámek

Nejela. Přijela jedna 810. Narvaná po víčko už na příjezdu. A na peróně v Jedlové čekalo cca 50 lidí.

Milansol

Taky jsem tu retro jízdu absolvoval. Z Rumburka (Šluknova) do Jedlové byl motorák poloplný, pak ten kousek do Nového Boru i část stojících. A konec, výluka, přejezd busem do České Lípy.

Milansol

Foto „obsahu“ motoráku v Rybništi jsem dočasně dal na Google Mapy: Restaurace Nádraží Jedlová.

Michal

„Včera jsem jel“ .. vidíte, jel jste. Nestál jste na peronu a neutíkal jste pěšky. A místo vděku budete akorát frflat.

Petr

Snad se jednou dočkáme i přeměny v HKV, v jejich věku už to byla každá M131.1.

Roman Svačina

Není (v našich na to nejsou peníze) žádné umění koupit nový motorák, umění je, vdechnout starému motoráku nový život. To je názor, který jsem včera slyšel. Teď otázka zda dobrý, či nikoliv. Bojím se, že v ČR je to dobrý názor, bez ohledu na dopravce…

IGCT

810 je nejlepší motorák u nás. A má nejnižší provozní náklady vůbec.

Jiří Šrámek

Jak často tím cestujete?

VRT

Tihle mají místo mozku převodovku z 810, to jinak není možné.

bohyn

Ne, to je těmi otřesy. Stejný problém jako u boxerů, nebo čutálistů.

Zdeva

Pane VRTe proč tedy jezdí 810 (..)?

Přemek

A vy tam asi máte výVRT. Stačila by úprava podvozků a sedadel a při nízkých nákladech a zachování jednoduchosti a tím i modernizací povýšení spolehlivosti by se něco jako 810 HM mohlo po místních tratích proháněk klidně dalších padesát let. Vdůsledku přicházející globální krize žádný VRT nebide, zbydou pouze výVRTky a VRTáci…

bohyn

Jenže ten podvozek je dražší, než zbytek vozu. Takže jednoduchá úprava to není

Rtep

Já tím jezdil přes dvacet let na Šumavě, dvě hodiny denně. Ideální to nebylo, ale pořád to bylo mnohem lepší, než ta zrůdnost Regiosprintery.

IGCT

Každý den

Kubrt

No, těmi provozními náklady veškeré jeho výhody končí, pak už následují jen nevýhody.

Zdeva

Provozní náklady a investice jsou hodně důležité,jezdí obrazně za kýbl nafty…

Miloš

jaké nevýhody má 810 krom absence nízké podlahy a roku na výrobním štítku ?

Jirka

Chodové vlastnosti, malá rychlost… pak věci jako sedačky, větrání

a8n

Nebude mnoho tratí, kde by tyto stroje jezdily a trať měla větší traťovou než je maximálka tohoto stroje.

VRT

Což vede k logické otázce, jestli má smysl, aby existovala trať je je rychlost max 60 a jezdí tam něco takového.

VRT

A ještě než budu po zásluze kamenován mínusy, tak doplním, že jsou dvě řešení: zrušit, vytrhat, sešrotovat a tam kde to smysl má (nezajímají mě kecy o potenciálu Hevlína a Rožmitálky a Kolešovky) tak samozřejmě rekonstruovat a nasadit něco, do čeho si běžný cestující (ne šotoušek slintající z 810) sedne bez odporu.

Jirka

Co navrhujete pro Pacifik?

VRT

Jednoduché, do Vraného zadrátovat a příměsto. Dál udělat retro pro turisty. Víkendy pára a tak…

Železničář z venkova

Ano má

Štěpán

Ano, má to smysl, protože usuzování o smysluplnosti tratě jen podle aktuální rychlosti a obsazenosti spojů je hodně krátkozraké. Jenže zamýšlet se nad tím, co by se dalo udělat, aby se to zlepšilo, to je pro odpůrce lokálek nemožné.

Jirka

Ale nebude jich ani zas tak málo – namátkou Hostivice-Podlešín, Klatovy-Nýrsko, Šumperk-Hanušovice, Opava-Krnov, snad i Nymburk-M. Boleslav. Obecně, i když byl v minulosti v módě názor, že lepší jezdit 30 než nejezdit vůbec a vyšší rychlost není potřeba, na dost velké části sítě by se dalo jezdit 90-100 třeba s minimálními úpravami. A to se ani nezmiňuji, že 810 (814) jezdí i na koridoru.

bohyn

Šumperk-Hanušovice: max 60 km/h
Hostivice-Podlešín: max 70 km/h

Jirka

Šumperk-Hanušovice: po reko 100 km/h
Hostivice-Podlešín mělo bylo zastavením provozu myslím na 90

Jirka

*před zastavením provozu…

bohyn

Bral jsem to z openrailwaymap

Petr

Spíš by to chtělo vypsat výhody. Těch bude míň. Základní je, že již mají minimální zůstatkovou hodnotu a druhou, že je jich dostatek.

Jiří Šrámek

Kravál (piští a skřípe i v mírném oblouku), poskakuje po kolejích jako špatně přejetá veverka, hází to ze strany na stranu jako na tobogánu z Minecraftu, smrad (výfuk je snad rovnou napojený do topení), na wc potřebujete pět rukou (rozepnout, podržet gatě, podržet …, a udržet se), …. Kolik důvodů pro názor, že je „to“ špatně ještě chcete?

Štěpán

Tak já sám netvrdím, že je to ideální motorák, vzhledem k jeho stáří, ale právě díky jeho provozním nákladům a neexistence nějaké adekvátní náhrady je to na některých (tím neříkám na všech, opravdu jenom na těch méně vytížených!) tratích jediné vhodné vozidlo. Samozřejmě, kdyby ČD sehnaly něco modernějšího (a hlavně něco jiného, než regiosprinter), co má podobnou kapacitu, ale stejné nebo nižší provozní náklady, pak bych 810 neobhajoval.

bohyn

Tak něco s nižšími nebo stejnými provozními náklady už se nikdy nevyskytne. Když to přeženu, tak stačí dolít naftu (stačí i olej z friťáku, když se nikdo nedívá, pak to voní po hranolkách) a opravit se to dá i kusem šutru uprostřed lesa nebo pole. S dnešními předpisy už nic takového nebude.

František

S dnešními předpisy se pojede leda tak autem, ale až do cíle, se vším všudy.

Miloš

810 jsou bezvadné i nízkonákladové stroje, mám je nejradši. Regiomouse je pro dnešní dobu na malé tratě přijatelný, původní 810 ale už má být jen v soukromích spolcích

Jiří Šrámek

Co je „malá trať“? 080?

Miloš

012, 015, 023, 038, 084 apod.

MartinS.

Co je malá trať? Trať, kde je průměrná obsazenost 10, 20, 30 nebo 40 cestujících na vlak?

Jan Sova

Jako že se to dlouho nemuselo (nechtělo u modrejch) servisovat tak tomu asi klesly náklady. To dává smysl…
Akorát je to jednostranný pohled, protože přeprava cestujících je komplex a zahrnuje „bohužel“ i ty cestující a ještě taky tratě.

jva

Co jsou platné nízké náklady, když cena/km je furt násobně vyšší než bus (o komfortu a emisích nemluvě).

Miloš

Nevykřikoval náhodou hejtman, že je nechce ani vidět?

Dalibor

Nechápu tu přetírací mánii.
Proč se musí přestříkávat vlaky, autobusy?
TO si zas jějakáí politici saví pomníčky. Jsou te zcela neúčelně vyházený peníze, které vůbec nic nikomu nepřinesou. Jestli je zelenej, modrej, žlutej nebo puntíkovanej – budou prostě furt stejný, jen jinak natřený. Kdyby se tyto promrhané prostředky dali někam , kde mohou opravdu pomoct, zlepšit něco. Ale to ne, budeme dělat Potěmkiny…

bohyn

Tak aspoň tam nebudou jezdit zažloutlé vozy, které byly naposledy v lakovně, když byl Šemík ještě hříbě.

Chronosphere

Jedno tady počítaj korunky za nátěr do krajských barev, jíní naříkají že že zmatení cestující polezou s jízdenkou ČD do vlaku v barvách ČD,kde jim neplatí, protože je krajský,tak se rozhodňete co vlastně chcete.

František

Aha, tady bude taky ten tarifní zmatek. To mnohé vysvětluje. I když bez karty je výhodnější už dnes koupit z první možná krajské stanice krajský lístek…

Tronda

Komentářů na téma ojeté šroty, smradlostroje se nedočkáme?

VRT

Nikoliv. Tyhle budou mít správnou barvu.

Lektor

A která je podl vás ta srávná barva? zelená, modrá, bílá, žlutá tenhle šrot jezdí skoro u všech nepchápu proč to kraje pořád objednávají a dokonce se to sem tahá i Slovenska nechápu….

Miloš

Protože za tyto vozy není adekvátní náhrada a po modernizaci mohou dobře sloužit a nabízet komfort několik dalších let

VRT

Komfort? To myslíte vážně?

Zdeva

Pane VRTe komfort je důležitý na dlouhé vzdálenosti…

Kubrt

Na delší doby pobytu ve vlaku je samozřejmě žádoucí vyšší komfort než na 20 minut, ale i těch 20 minut chce člověk strávit v nějakém přijatelném prostředí. 810, jak už tu zaznělo, byly zkonstruovány na ty nejkratší lokálky a mělo jich být vyrobeno cca 130. Že jich vzniklo 680 je jen důsledek plánovaného hospodářství 70. let, kdy se alternativu M 475.0 na delší tratě nepodařilo dostat do výroby. Nebo-li už před 45 lety byly ty M 152.0 uvažovány jako vozidlo tak na těch 20 minut jízdy.

VRT

Jasně, na 30 minut ať si substrát sedí třeba na uhlí.

Miloš

myslím si že Bdmtee jsou horší na komfort a nikomu to nevadí

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Bdmtee jsou vcelku komfortní vozy. Ale pouze při obsazenosti do 50 %. Ani to se o původní 810 a některých modernizacích říct nedá (obzvlášť ta verze z vysokýma opěradlama a ostrým úhlem mezi sedákem a opěradlem je má oblíbená, buť mě už po pár minutách bolej záda nebo se dole odsunu od opěradla a seberu dobrých 10 cm místa na nohy).

Tronda

Pro vyšší, fyzicky zdatné lidi do obsazenosti 25% a pouze při teplotách do 10°.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Pro lidi co musej mít roztažený nohy je to opravdu pouze 25 %, pro ostatní 50 %. Rozdíl v tepelném komfortu mezi 810 a Bdmtee při nejlepší snaze nevidím.

Modré zábradlí

Mně vadí. Tímto považuji vaše tvrzení za vyvrácené.

Zdeva

Nechapete?…penize…

Hrackalw

To necháme Trondo na tobě ty to zvládneš nejlíp :-).

Leinad

Ne, ojetými šrotem z Německa jezdí Arriva, tam je to špatně. A v Arrivě neplatí ČD režijka.

SaulGoodman

Někteří lidé posměšně říkají o barvách PID, že vypadají jako z malování. No, pardubická varianta zdárně konkuruje, to vypadá jak dětská hračka.
Lepší foto zde: https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/provoz-a-technika/v-barvach-pardubickeho-kraje-vyjedou-dalsi-motorove-vozy/-21411/

Jarda

Z šukafonu limuzínou woooooow….

Obtloustlý Travolta

„Staré motoráky“. Skvělá novinářská práce:-)

VRT

Samozřejmě že 810 je výkřik poslední techniky a ideální vozidlo. Co si kdokoliv dovoluje myslet si něco jiného.

Zdeva

810ka je skutečně ideální motorák na místní tratě…vyrobeno necelých 700 kosů snadno se vyráběl,motor a převodovka z autobusu, v provozu více jak 40 let,základ pro mnoho předělávek,v současnosti jezdí jen za kýbl nafty…nenahraditelný… jinak by byl dávno nahrazen…ale čím??

Svojsin

Něčím jako Lint nebo Crossway, někde třeba Stratos.

Hrackalw

Na výkon kde kapacitně stačí je asi lepší než kupříkladu Lint a o dost lepší než 814 . 810 po renovaci je tišší než 814 i živější o spotřebě ani nemluvím. A oproti třeba Lintu je pro dopravce i objednatele o dost levnější . Poplatky za použití dopravní cesty se platí podle váhy a počtu náprav. Spočítej si co vyjde lépe ale podmínkou je samozřejmě dostačující kapacita 810 takže opravdu jen na méně využité a kratší výkony. Tak se na to asi dívají kraje. Já osobně mám názor trochu jiný :-).

Zlínka

Lint nebo crossway? Jedno je kolejové, druhé silniční. A ten crossway pojede po kolejích a Lint po silnici. 😂

Svojsin

Zlinka: Budete asi jediná, kdo nepochopil, jak to bylo myšleno. A to bez ohledu na To, čemu zde kdo fandí.

VRT

Ehm, pochopili ctění šotouši, že jsem to myslel ironicky?

MartinS.

Motoráků VT95 (97, 98) bylo pro DB vyrobeno víc a můžeme připočítat i řadu DR VT2.09. Kolik těchto vozidel nyní jezdí v pravidelném provozu DB? A ano ty motoráky byly o něco starší než 810, proto se také vyřazovaly už před 20 lety… u nás si budeme i za 20 let povídat o tom, jak je 810 úžasný stroj…

Zdeva

Je dost možné že 810ka za 20 let ještě v plném nasazení….t. č. jezdí za údržbu a kýbl nafty….

MartinS.

A to má být pro cestujícího nějaká útěcha, že to jezdí za údržbu a kýbl nafty?

Zdeva

To nema byt utecha pro cestujiciho ,ale jezdi…jeto o ivesticich penezich vubec,o nahrade ktera si myslim ze toho casu neni …(vsechny uvazovane nahrady jsou moc velke…)

VRT

Autobusem?

Lektor

Už v době vzniku to bylo zastaralé vozidlo, které se vyrábělo z jediného důvodu, protože nbyly peníze na opravdový vlaky. Problémem je že toto vozidlo nikde nechtějí, jinak by nebyl poblém je prodávat na východ jako se prodávají autobusy tramvaje,….

...

No spíš by se asi předělával na širokorozchod nepoměrně obtížněji, než vozidla s vyměnitelnými podvozky.

Kubrt

Nějakou vyměnitelnost podvozků nemá smysl řešit, stačí vyměnit dvoukolí; na Slovensku na ŠRT měli dvě široké 810, předtím i Hurvínka (plus drátenické verze). Nicméně, nemyslím si, že toto je důvod proč se 810 neprodávají na východ (několik jich je jen v Polsku) (i ty T3 se musí přerozchodovat), resp proč u nás přežívají. Ten je jen a pouze v tom, že kraje ČR stále lpí na téměř kompletním pokrytím železniční sítě osobními vlaky, bez ohledu na to, zde je to potřeba a takovou poptávku lze tou 810 pokrýt s minimálními náklady – jakékoliv jiné železniční vozidlo by vyžadovalo náklady vyšší… Číst vice »

bohyn

Tak tohle mi vysvětlete: „Do Rumunska, Bulharska, zemí bývalé Jugoslávie, by se 810 daly prodat, ale nikdo je tam nechce.“
Komu že by se daly prodat?

Zdeva

V kovosrotu. by to braly na vahu,o to nejde.Ale cim 810 nahradit? Motorovy vuz s tak nizkymi provoznimi naklady plus ivestice do noveho toj sou hlavni duvody proc se 810 stale drzi hojne v provozu…

-MS-

Iveco Crossway LE, Setra S415 LE,…

Petr

No jistě, podobně jako je trabant ideální auto na naše silnice 😀

Karel

Místo WiFi bych radši přivítal klimatizaci.

František

Tu do nich dali třeba v Maďarsku. Ve vroucích letních dnech příjemné, jinak to asi zbytečně žere.

Dalibor

huh, to by se tam musel nejdřív narvat výkonější motor. Páč ta Líza co tam je nemá zas až tak výkonu nazbyt.

Železničář z venkova

LIAZ už v renovovaných 810 dávno není, proběhla remotorizace na nějaký šestiválec, tuším TEDOM

XXXD

„Odívají se do barev Pardubického kraje“
Je být na co hrdý.

Svojšín

V dnešní době jde o ostudu železnice a dopravy vůbec, i kdyby byly pozlacený a uvnitř bylo kino.

Zlínka

Co navrhujete? Uveďte vozidlo podobné kapacity, kterým to nahradíte.

Lukáš F.

Vy si tak akorát nabíháte, aby vám někdo odpověděl „autobus“.

Obtloustlý Travolta

5x – 29x lacinější;-)

Svojsin

Zlinka: Pokud se nevyplatí nasadit jiné vozidlo , tak nejpravděpodobněji souhlas s Lukášem. Výjimkou jsou nostalgické jízdy apd.

VRT

No ta 810 je nostalgická jízda vždy.

Zlínka

To ano, autobus lze. Ale jsou místa, kde bus pojede různými oklikami. Navíc co s tratí. Pokud na ní je i nákladní doprava. Bude jezdit jen ta? Převede se na silnici? Vše vidíte jen jednoduše. Navíc v současnosti chybí stovky řidičů autobusů. Ty vezmete kde? Na to už odpověď nemáte co. Navíc pokud je vyšší provoz jen v určitém čase během dne přivesíte vagon. U autobusu přivesíte co? Ano lze i přívěs, ale ty už se u nás léta nepoužívají. Leda by jste použil našeho modrého ďábla co máme u DSZO. Ale základ jsou ti řidiči, ty nemáte a v… Číst vice »

Svojsin

Zlinka: Takových lokalek moc není. Většinou už tam bus je a šlo by jen o doplnění spojů. Často by se tím i zlepšila doprava pro obce, kde je na vlak daleko! Takže žádný stovky řidičů navíc potřeba nebudou. Navíc opět zapominate, že mašinfiru chybí min. stejně.

Svojsin

Zlinka: Vaše teorie privesovani něčeho za sukafon je rovněž v drtivé většině mimozni. Jednodušší je zařídit posilovy bus, ale kolikrát to potřebuje a která lokálka?? Prakticky nikdy nikde. A TAM, kde by to bylo častěji, vyplatí se kapacitnejsi vozidlo.

Svojsin

Zlinka: Poznámky o přemýšlení řekněte nejdřív sobě a pak poučuje.

Zlínka

Ano, za to vy máte jen řeči bez konkrétního řešení. Takový mluvka u klávesnice.

svojsin

Zlínka: S urážením jste tu začla vy osobo, podle mě to tu jde i bez toho.

Konkrétní řešení u které relace máte na mysli????

VRT

Tak můžeme si to časem rozebrat trať od trati. Je tu teda drobný problém, že málokdo má data o cestujících a ten kdo je má, tak je tu asi úplně nesmí zveřejňovat. Nicméně na řadě míst se dá pracovat i bez nich.
Mochov, Dobříš, Rožmitál… mám pokračovat?

XXXD

Radši ne. To by někteří z nás nemuseli rozdýchat.

Zlínka

Pane chytrý Svojsin. Kde seberete ty lidi na ty posilové vozy?
Je zjevné, že mimo jste vy.

Zlínka

Je zjevné, že to ani nečtete. Nepíšu, že by chyběli stovky řidičů po přesunu z železnice. Píšu, že již dnes chybí stovky řidičů. A další stovky jsou v důchodovém věku. Viz u nás na Kloboucku přijde jezdit Arriva. Jenže cca 30 % k nim jezdit už nepůjde. Proč? Protože jsou už v důchodu. Kdyby tito důchodci skončili, tak se autobusová doprava totálně sesype.

svojsin

Paní rádobychytrá Zlínko, psal jsem o tom, že řidiči nejsou argument, alespoň ne dostatečný, protože za 1) mmj. strojvedoucí chybí taky a snáž seženete řidiče na autobus. Ti strojvedoucí najdou uplatnění okamžitě jinde na přínosnějších vlacích. 2) Muselo by se mluvit o konkrétní relaci a ne tyto všeobecný řeči, ale znovu píšu, že na mnoha lokálkách by šlo jen o doplnění STÁVAJÍCÍCH sojů a ne zajišťování 1 ku 1. 3) Zajistit posilový bus není o nic složitější, než domlouvat posílení vlakové soupravy. Ale pro vás nechápající znovu! Tohle není případ šukafonních lokálek až na výjímky, jako je Burčákový pochod do… Číst vice »

Kubrt

Už jsem se na to jednou ptal a nikdo mi neodpověděl, takže se zopakuju: prosím o pět příkladů tratí v ČR s provozem 810, které nejsou tím autobusem rozumně nahraditelné a existence a provoz 810 na nich jsou nutné z hlediska zachování dopravní obsluhy oblasti. Jinak samozřejmě trať může existovat jen s nákladní dopravou (fungují tak tratě ve značné části světa), sehnat na trhu práce řidiče je přece jen snazší (a levnější) než strojvedoucího.

Svojsin

Kubrt: Mám dojem, že případů je moc 🙂

František

Nákladní doprava je naopak základ, ta by měla přejít z těch silnic na koleje, kde jsou zdroje a cíle, a ne se rušit, protože tam nejezdí osoby. U tohoto to chce také trochu myslet… A ovšem, když už tam budou náklady, pak sem tam protáhnout kolejový autobus není nic proti ničemu, ač tu mnozí soptí o opaku a potřebě koleje rušit. Dnes se v TV opět řešily sinice rozbité nákladními auty, která svévolně sjíždějí z placených dálnic, a zase se navrhovalo nechat nulové zpoplatnění. Rozpor je evidentní.

Spravedlnost

A ona je snad potreba provozovat busy presne podle trasovani vlaku? Ze je nekde vlak znamena neco vic? Tam verejna doprava byt musi? I kdyz ty vlaky vozi vzduch?

Vena

No ono to asi nebude o te kapacite… takove 854, 843 jsou na tom s mistama k sezeni cca podobne, ale provozni naklady jsou uplne nekde jinde…

MartinS.

1) je-li takové vozidlo pro provoz potřebné, tak by měl ten, kdo ho potřebuje, zadat jeho vývoj… 2) ano, toto nové vozidlo by bylo drahé, konkurence neschopné a na většině lokálek stále stejně pomalé… 3) potom si ale musíme říct, zda má význam cpát peníze do údržby infrastruktury lokálek, na kterých se šinou poloprázdná „muzeální“ vozidla s vysokými náklady na provoz a nebo je nahradit pohodlnějšími, levnějšími (nákup i provoz), variabilnějšími a mnohdy rychlejšími vozidly silničními a ušetřené peníze dávat do železniční infrastruktury tam, kde to dává smysl a kde je šance, že vlak pobere cestující z několika přípojných autobusů… Číst vice »

František

Silnice máte už dnes zničené, a překvapivě za to nemohou až tak auta, do nichž lidé dodnes z veřejné dopravy prchají, nýbrž právě těžší vozidla, autobusy počínaje a náklaďáky konče. To, že velké množství aut má jiná negativa, je ovšem zřejmé. Údržba lokálek tam, kde je nějaká vlečka do funkčního podniku, by rozhodně smysl měla (spolu s motivací železnici využívat – počínaje právě vyhovující infrastrukturou). Vaše vize „vlak jen po hlavní ose“ naráží na zásadní nevýhody v podobě nepohodlných přestupů (jakkoli vylepšených) či drahých manipulací, s rizikem ujetí přípojů. Dříve se udávala vzdálenost pro vlak od 300 km, teď už… Číst vice »

jva

Silnice jsou zničené… Takže protiváhou je luxusní lokálka s max. 40…

noerf

Zlínka: Regiosprinter GWTR má o něco vyšší kapacitu a je částečně nízkopodlažni či jednovozové jednotky Lint, které mají jezdit u Arrivy a LE.

Kubrt

I sólo Lint je spíš náhrada regionovy, než sólo 810. 30 lidí se prostě vlakem nevozí…

Svojsin

Kubrt: Jenže v ČR se horekuje za sukafony, který nevozi ani10 lidí a kde se stejně musí posílat autobus a vytváří se zbytečný souběh.

JiZe

840 (RegioSpider)

Lektor

Z jakého důvodu by mělo mít stejnou kapacitu? Nejdraží na provozu jsou strojvedoucí a jejich potřeba je stejná pořád. Krom toho na spoustě tratí jezdí pořád s vlečňákem tedy ta kapacita je větší.

Rtep

Jsem ze Šumavy a tuším, že nebudu jediný, kdo při čekání na vlak doufá, že přijede 816. Není sice nízkopodlažní, ale jinak je pohodlnější a mnohem praktičtější, než zdejší Regiosprintery.
V zimě je v 816 teplo, v létě se dají otevřít okna, je v nich dostatek místa na zavazadla i háčků na oděvy, nechybí stolečky.

Lektor

Jediný možná nejste ale moc vás nebude.

Rtep

Pokud by Vás častěji vozil Regiosprinter, tak se rád k mému názoru myslím přidáte. To je prostě paskvil vhodný na dvacetiminutové předměstské popojíždění, nic víc. V horské turistické oblasti jde o zhůvěřilost.

Obtloustlý Travolta

Srovnávat nová vozidla (viz. promo kraje) s 50 let starým komunistickým motorákem, 29x (nebo 109x, teď nevím jak to vlastně spočetli) dražším, nežli autobus není fér. Kraj dělá pro své obyvatele, co může!

Rtep

:-))
To nemluvíte o Jihočeském kraji doufám? Že by to bylo vhodné prozradit všem lidem, co tu žijí, aby si toho třeba všimli.
Právě tento kraj tu v mnoha případech například zrušil linky autobusů, které jezdily trvale plné. Právě tento kraj se před soutěží o šumavské lokálky ani v nejmenším nenamáhal zjistit jejich vytíženost a nastavil podmínky tak nanejvýš pro třetinu cestujících ve vlacích.

VRT

Ten pán je evidentně blázen…

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO