posily_do_teamu

Další posun pro severní část Pražského okruhu. Soud odmítl stížnost radnic na platnost zeleného razítka

Mimoúrovňová křižovatka Přední Kopanina, odkud má pokračovat Pražský okruh k Suchdolu. Foto: okruhprahy.czMimoúrovňová křižovatka Přední Kopanina, odkud má pokračovat Pražský okruh k Suchdolu. Foto: okruhprahy.cz

Po Městském soudu odmítl argumenty stěžovatelů i Nejvyšší správní soud.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dosáhlo dalšího úspěchu v přípravě severní části Pražského okruhu. Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnosti obce Zdiby u Prahy a pražské městské části Dolní Chabry, které se domáhaly zrušení souhlasného závazného stanoviska ministerstva životního prostředí k výstavbě úseků 518 a 519 Pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí. Soud potvrdil, že takzvané stanovisko EIA není samostatně přezkoumatelné ve správním soudnictví a lze se proti němu bránit až v rámci řízení o povolení stavby. Oba rozsudky jsou dostupné na úřední desce.

Soudní ochrana poskytnutá dotčené veřejnosti vůči nedostatkům procesů EIA je racionální a dostatečná,“ stojí v jednom z verdiktů.

Dolní Chabry i Zdiby napadly stanovisko EIA vydané v září 2024 s tím, že nebyly dostatečně posouzeny dopady stavby na životní prostředí a veřejné zdraví. Městský soud v Praze žaloby obou radnic odmítl jako nepřípustné s odkazem na ustálenou judikaturu, podle níž nelze žalovat samotné stanovisko, ale pouze následné rozhodnutí, které na něm bude založeno.

26 miliard Kč, 4 kilometry tunelů. Pražský okruh získal klíčové razítko, podle úřadu převáží přínosy nad zápory

Radnice v kasačních stížnostech argumentovaly tím, že absence přímé soudní kontroly je v rozporu s unijním právem a zásadou efektivity. NSS však námitky odmítl a potvrdil, že současná právní úprava odpovídá požadavkům evropské legislativy.

Stávající způsob soudního přezkumu závazného stanoviska až společně s rozhodnutími vydanými v navazujících řízeních není v rozporu s unijním právem,“ konstatoval NSS.

Rozhodnutí NSS znamená, že stanovisko EIA k úsekům 518 a 519 zůstává v platnosti a obce se proti němu mohou bránit až v dalších fázích povolovacího procesu.

Úseky 518 a 519 Pražského okruhu mají propojit dálnice D7 a D8 a významně zkrátit čas potřebný k průjezdu kolem Prahy ve směru ze západních do severních a východních Čech. Oba by měly být v provozu v roce 2031.

D0 519 Suchdol - Březiněves. Foto: ŘSDPlán trasy úseku 518 Pražského okruhu mezi Ruzyní a Suchdolem. Foto: ŘSD

 

Tagy D0 D0 518 Ruzyně - Suchdol D0 519 Suchdol - Březiněves EIA Nejvyšší správní soud
32 komentářů