Další pokus o rychlejší spojení Liberec – Frýdlant. Místní mají obavy o krajinu

Velký odpor mezi obyvateli Nové Vsi vzbuzuje především chystaná estakáda přes říčku Jeřice. Foto: ŘSDVelký odpor mezi obyvateli Nové Vsi vzbuzuje především chystaná estakáda přes říčku Jeřice. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkouší znovu získat potřebná povolení pro rychlejší spojení mezi Libercem a Frýdlantem v podobě nového

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkouší znovu získat potřebná povolení pro rychlejší spojení mezi Libercem a Frýdlantem v podobě nového trasování silnice I/13 mezi Krásnou Studánkou a Dětřichovem.  Zatím poslední termín uvedení do provozu plánuje ŘSD na rok 2025. Proti plánům silničářů jsou hlavně obyvatelé Nové Vsi.

Přípravy 8,5 kilometrů dlouhé trasy, které objíždí zcela Mníšek a zjednodušuje průjezd přes sedlo u Albrechtic, zadrhly loni, když ŘSD muselo vyhotovit novou dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí. Tu si vyžádala především obec Nová Ves, po jejím území nová část silnice povede nejvíce. Starostka Renata Hajnová se netají tím, že silnici v obci nechtějí. „Je to velký zásah do krajiny, přinese to více hluku,“ řekla Hajnová. V případě Nové Vsi největší rozruch vzbuzuje především estakáda přes údolí Jeřice v blízkosti vodní nádrže Mlýnice.

Trasa nové silnice I/13 mezi Krásnou Studánkou a Dětřichovem. Foto: ŘSD

Trasa nové silnice I/13 mezi Krásnou Studánkou a Dětřichovem. Foto: ŘSD

Na úřady na začátku týdne dorazila přepracovaná dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí. Starostka Nové Vsi ji začala studovat, zda v ní projektanti zohlednili připomínky obce. Krajský úřad loni ve svém rozhodnutím nařídil silničářům dopracovat podrobněji celkem osm bodů, od přechodů pro zvěř až například po hydrologický průzkum. Více mají projektanti řešit také dopad na krajinný ráz i to, jak budou chránit vodní zdroje podél trasy.

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové došlo ke zdržení příprav zhruba o rok. Původní stanovisko o vlivu na životní prostředí EIA se muselo předělávat i kvůli nové legislativě. „Zatím zůstává termín zahájení výstavby v roce 2021. Stanovisko EIA ale není ještě vydané, takže může dojít ke zdržení. Na druhou stranu je trasa dlouho známá a stabilizovaná v Zásadách územního rozvoje Libereckého kraje, což by podle novely stavebního zákona mělo stavbě pomoci,“ dodala Ledvinová. S výkupy pozemků chce ŘSD začít příští rok po získání územního rozhodnutí.

Nový úsek silnice má vzniknout od kruhového objezdu mezi Krásnou Studánkou a Mníškem, kde naváže na již hotový úsek ze Stráže nad Nisou. Nový úsek, jehož předpokládaná cena je 1,269 miliardy korun, má skončit v Dětřichově. V budoucnu by na něj měl ještě navázat obchvat Frýdlantu. Jízdu mezi Libercem a Frýdlantem by mělo nové spojení výrazně urychlit.

Nová silnice by měla ulevit především Mníšku, kde podle posledního sčítání dopravy projede každý den v průměru osm tisíc aut. Podle starosty Romana Slezáka je ale situace oproti loňsku lepší, z obce zmizely stovky kamionů denně, které po silnici projížděly při uzavírce mostu v Polsku. Podél silnice vyrostly chodníky, dodělává se poslední úsek směrem na Frýdlant. „Určitě to zklidní provoz, ale také máme obavy, aby to až příliš neumrtvilo život v obci, jako se to stalo jinde, kde vznikl obchvat,“ dodal Slezák.

Tagy Dětřichov Frýdlant I/13 Liberec - Frýdlant Mníšek Nová Ves ŘSD
2 komentáře