Další pokus o opravu peáže. Hejtman řešil s novým maršálkem, jak ukončit rychlost 40 km/h
Trať mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou na polském zemí. Stav v létě 2017. Foto: Jan Sůra
Jedním z řešení, jak zapojit polskou stranu, je vybudování zastávky v Porajówě.
Malá odbočka a dotaz: byla/nebyla trať na Liberec a dále do DE nedávno nově zařazena do TEN-T sítě? To se týká trati pouze u nás po Liberec nebo včetně návaznosti dále a co to má případně za hmatatelný význam, že je trať oficiálně součástí TEN-T? Občas zde zaznívají úvahy, návrhy a přání udělat z toho přes Liberec směrem do Německa významnější tah a železniční koridor, ale je to vůbec kvůli dosavadnímu přístupu a evidentnímu nezájmu Polska o společnou spolupráci a vedení železniční trati v dané oblasti přes jejich území reálné?
Podobně v Glucholazech je poblíž centra na peážní trati z Krnova do Jeseníku zrušená zastávka, jejíž nenáročné obnovení si přejí všichni vyjma polských úřadů. Již brzy 80 let.
Mám správně ten pocit, že poloha hranice PL – NDR byla zvolena rak schválně, aby to Němce s**lo na věčné časy….
Jaká by tam byla hezká cyklostezka!
Ta je vedle.
Stejně by jste jezdil po cestě. 😁
Myslím, že nejlepší by bylo, kdyby ten úsek odkoupila SprŽel a starala se o něj sama.
Ale Poláci ji prodat nechtějí 🙁
Proč by poláci měly mít zájem na zastávce Porajow když z ní nikam neodjedou do Polska. Těch pár set metrů je problém už 50 roků a dál zůstane. A to tudy jezdil za socíků rychlík z Drážďan do Košic.
Možná proto, že velká část Poláků jezdí za prací do okolních zemí. Ostatně, ze Zawidóva jezdí i přímá autobusová linka do průmyslové zóny v Liberci.
No jasně. A taky poláci dobře vědí, že hranice nejsou žádné korzo, takže je cesty do Německa a do Česka nezajímají.
Může mi někdo rozumně vysvětlit, v čem je problém? Další peážni úsek je hned vedle na trati z Žitavy do Zhořelce, který také vede po polském území, navíc s jednou zastávkou (Krzewina Zgorzelecka) a trať se nachází v podstatně lepším stavu. Děkuji za odpověď.
Poláci tamtudy vozí náklady do Turówa, takže tam na tom mají zájem.
úvodem bych chtěl zdůraznit, že si již přesně nevybavuji letopočty uváděné dále. Myslím, že to bylo ještě v osmdesátých letech, tak byly v Pojarowě dvoje mechanické závory obsluhované místně a dálkově. Protože neměli obsluhující zaměstnance, tak byly nějaký čas závory otevřené a vlaky houkaly. Místní si stěžovali a nakonec si lehli na koleje a na cca dva dny byl zastaven provoz. Později tam vybudovali přejezdové zařízení Erikson s kontrolami v Hrádku, udržovali ho PKP 2x ročně, poruchy se hlásily do Zawidowa. Pamatuji si, že jsem jim zajistil kabel z přejezdu až do Hrádku a oni ho zakopali na svém uzemí,… Číst vice »
Území se měnilo i u Harrachova – ze stejného důvodu.
No jo, jenže tam se nejedná o hranici na Odře a Nise, která je nedotknutelná. S Československem se hranice rovnala a posouvala na dost místech, nejen na Mýtinách.
Nějak se mi nechce věřit těm báchorkám o zlatým vejceti. Mluvíte o tom (nejen vy), jak kdyby to byl nejmíň Suez, a pak napíšete o pár stovkách tisíc. A potom – proč by PKP nemohlo vybírat poplatky za použití DC po zřízení zastávky?
Žádné zlaté vejce to samozřejmě není. Stačí to dát do kalkulačky PKP PLK, poplatek za osobní vlak o hmotnosti 60-120 tun je 7,50 zł (čili asi 45 Kč).
At žije volný pohyb a spojená Evropa! Ne vážně, je to smutné a nepochopitelné. Evidentně tam není vůle a zájem Polska a otázka je: proč a kvůli čemu? Jejich sousedé a partneři v EU o to zájem, je to relativně krátký úsek, DE, resp. DB Netz to snad chtělo zaplatit jak někdo píšete a přesto to Poláci z nějakého důvodu nechtějí řešit a vyjít druhým vstříc. Taky by mě zajímalo, zda to třeba nebylo z naší strany vzneseno při tom jednání a mezistátní dohodě ČR-PL kolem procesu povolení rozšíření dolu pro elektrárnu Turów, když jsme jim naopak vyšli hodně vstříc… Číst vice »
Je zjevné,že Polsko nemá zájem o provoz vlaků přes jejich území a to řadu let.Celkem by mě zajímalo,jak by se stavělo ke vzniku mimořádné události se zraněním v oblasti kde tento vlak na jejich uzemí jezdí.Opravdu ostuda!!!
Předpokládám, že ten Porajów jako možná motivace pro Poláky už někoho za ty roky zoufalství jistě napadl. Netuší zde někdo, proč to ani tak dřív nedopadlo…? Mám kdesi v hloubi paměti útržkovitou vzpomínku na to, že oni ji naopak nechtěli, protože pak by padla pro ně výhodná peážní smlouva (nebo tak nějak), ale fakt už nevím, je-li tomu tak nebo to byla fáma nebo to bylo něco podobného, ale úplně nějak jinak. 🙂
Nevím, jestli je fáma, že zastávka Porajów nebyla chtěna. Faktem ale je, že na této trati není podle mezinárodní dohody zastávka v Polsku možná.
Většina mezinárodních dohod se dá změnit.
Místní by ji chtěli, ale PKP ji nechce, protože by přišli o poplatky za průjezd vlaků. Poplatek za použití dopravní cesty je zanedbatelný.
O žádný poplatek by nepřišli. Chcete říct, že v Polsku nejsou žádné zastávky? Protože podle vaší logiky by se na tratích se zastávkami neplatilo za použití dopravní cesty.
Proč to neženou přes vládu? Jedna cesta by taky mohla být tu trať prostě prodat.
Bohužel je na silnici dostatek řidičů kteří jsou schopni závory poškodit. Proto tam těžko mohou být polské výstražníky pokud to bude udržovat někdo z Čech.
Pokud je pravda, jak je uvedeno v jednom příspěvku níže, že Poláci odmítli nabídku DB, že by rekonstrukci platila ze svého, je to těžké… Nicméně primární zájem je náš a Němců, proto bychom asi mohli Polákům nabídnout, že celou trať na jejich území (cca 3 km podle wikipedie) koupíme a opravíme i uděláme tu jejich zastávku… s dělením nákladů 50/50 mezi DB a ŠZ.
Stejně jako je primárně náš zájem natáhnout dráty z Chebu do Německa… tam bychom asi měli Německu nabídnout, že to celé zafinancujeme (bezúročně) a oni nám budou splácet… třeba by se to pak konečně pohnulo…
Bodejť. U nás už je železnice v tak perfektním stavu a nevíme co s penězma, že musíme investovat do tý německý…
Je to otázka priorit… potřebujeme další “zadrátovaný” přechod do Německa.
Přesně. My přeci máme spoustu el. tratí na území našeho nejvýznamnějšího obchodního partnera…
Jasně, SŽ, jim navrhne prostou elektrifikaci a Němci z toho budou skákat do radostí.
Dne 2.11.2019 bylo k výročí 160 let tratě podepsáno trojstranné memorandum pro zlepšení polského úseku tratě. To nám to ale utíká …. nastal čas pro další rozhodný čin v podobě memoranda či nějakého prohlášení..
Asi bych do tak rozhodných činů, jako memorandum nebo prohlášení, nešel, pro začátek bychom mohli zkusit zaslat PKP ostrou prosbu.
Těch ještě bude, ale trať nám neopraví.
Navrhuji, abychom šli tvrdě a bez prodlení zaútočili skutečně masovou letákovou kampaní (Červený trpaslík)
Oceňuji kraj a hejtmana za snahu. Teď jen na koho zase narazí na polské straně.
Jinak zastávka v Porajówě by měla být samozřejmost, nějak jsem nepochopil, že by ji nikdo v minulosti nenabízel.
Můžou být české závory na polském území? Budeš muset mít staženou kontrolu přejezdu do stanice, indikace nouzový stav, poruchový stav atd. V Hrádku nad Nisou asi nemají krabici polských žárovek do přejezdu?
A co když budou diody?
Pokud budou správci SŽ, viděl bych „české“ závory (střeva ZZ a kontroly u výpravčích/dispečerů i v Německu) s vnějšími polskými prvky.
Analogicky DB.
S takovým nadáním na vymejšlení výmluv byste z fleku mohl dělat na dráze.
Zaměstnavatele i výmluvy jste trefil.
Současný přejezd má polské zabezpečovací zařízení, kontroly jsou u výpravčího v Hrádku. Celé zařízení včetně kontrolní skříňky a kabelového vedení udržují PLK. Poruchy ohlašuje výpravčí Hrádek dispečerovi IŻ Wroclaw.
A nemohly by ten úsek spravovat DB Netz nebo SŽ? U nás máme taky trať, která vede přes naše území a spravují ji DB, tak proč by to nešlo i tady?
Nebo půl napůl
Prosím, o kterou trať se jedná (ta ve správě DB na našem území)? Slyším o tom prvně, napadá mě snad jen ta peáž nad Šluknovem u Fukova?
Nejsem si jisty, ale nemůže autor myslet Trat Znojmo-Rakousko? Ale to by asi byla OBB když už.
Stačí číst článek.
Ve článku řeč o žádné trati na území ČR ve správě DB není, stačí číst komentář, na který odpovídám 😂 Fukov mimochodem rozhodně je ve správě DB. Ještě úsek Vojtanov – Plesná bude ve správě SŽ na území Německa
Ne ne. V úseku Vojtanov – Plesná má SŽ jen to co je na našem území, na německém pak DB infra. A ano, v ašském výběžku ten kousíček si dělá DB samo, viz příspěvek níže
50.8812447N, 14.8349511E
Souřadnice ukazují na polskou vesničku Porajów, která je v článku výslovně zmíněna. A tu bych v Ašském výběžku vážně nehledal. Toliko odpověď na otázku „zdrasa“, o které trati článek pojednává.
Dotaz byl směrován nikoliv na trať v článku, tu si umím dohledat, ale na mého předřečníka, který zmiňoval trať na našem území ve spravě DB Netzt. Proto to upřesnění v závorce.
Jeden úsek je vámi zmiňovaný Fukov a druhý je v Ašském výběžku: https://mapy.cz/zakladni?x=12.2883966&y=50.2194846&z=16
Díky moc, zas jsem o něco chytřejší.
To vážně ta trať na takovém krátkém úseku přechází státní hranici 7x?
A bylo i vícekrát (ještě 2x navíc), podle mapy III. vojenského mapování tam byl ještě jeden takový výběžek, který bypvelmi pravděpodobně po II.sv. válce vyměněn při nějakých úpravách hranic s Němcema..
Ano, ta.
Mohli, ale poláci v minulosti nechtěli…
Bídáci 😁
W Porajowie bydleli zdravotní sestry které jezdily za prací do Žitavy a Liberce. Stěžovaly si, že se nevyplatí mít 2 auta a musí na manžela čekat. Pokud bude zabezpečený přejezd tak se jízdní doba zkrátí. Ebersbach /Rumburk je další nekonečná kapitola.
Ebersbach/Rumburk je už konečná kapitola.
Tak proč se to celé opravovalo když už rumburk-ebersbach,opravili trať,pak přestali objednávat vlaky,tomuhld se říká plitvani penezi stačilo by tam protáhnout rychlíky a pár osobáku do Děčína turisti by se nasli
„Takové omezení rychlosti ale stále komplikuje zavedení taktové dopravy mezi Libercem a Žitavou.“
No a když se na tom kousku zrychlí – dejme tomu – na 70, ale na druhou stranu tam vznikne zastávka, tak to tomu taktu asi stejně nepomůže, ne?
Ale tím, že „z toho Poláci budou něco mít“ bude třeba správce infra vstřícnější s tím něco udělat. Pokud jim to tam dnes jen projíždí, hážou na to…
Já nevím. Vždyť DB jim nabízely, že to celé opraví za svoje, vše zorganizují a zařídí, a nebudou po nich chtít ani groš. Ale ne.
Co z toho budou mít? Přijdou o poplatky za peáž. A Varšava je daleko.
Pokud se vybuduje zastávka na polském území, bude se muset o ten úsek správce infrastruktury starat a ne jako do teď, když tam zastávka není. Poláci se na tu trať ze svého území přímo nedostanou a provoz není spjat s polskou železniční sítí a musejí jet přes další stát a proto na to kašlou. Jezdí se zde pouze mezi SRN a Českem a dopravní obslužnost je díky neexistující polské zastávce Poláky nezajímá.
Když tam bude zastávka, budou se o to muset starat stejně jako teď. Na jiné peáži mají dokonce stanici a vliv na stav trati to nemá žádný..
Kdyby na té zastávce byly dvě koleje, tak by to pomohlo
Když bude na znamení, tak by tam aspoň ten vlak nemusel stavět vždy, ale jen v případě „zájmu“.
Stavět nemusí nikdy, ale jízdní řád s tím počítat musí. A stejně tak fíra, kterej musí patřičně přibrzdit.
A proč jen 70, když je to tam místama ze smeru od ČR i na 100?
Klidně 200. Když tam má bejt zastávka (na který se bude muset zastavovat pokud tím chceme poláky voblbnout), tak se ten vlak stejně o moc víc než na 70 nerozjede.
Tak jezdí tam i rychlíky (TLX, nebo spěšňáky?), ty by tam taky všechny stavět nemusely.
A při vzdálenosti cca 3,5 km z Hrádku bych se tý stovky vůbes nebál, že tam bude.
Tak mezi Hrádkem a Žitavou není problém zrychlit na 120 bez přeložek. Pro zastávkový vlak samozřejmě „k ničemu“, ale pro nákladní vlak určitě velké plus oproti současnému stavu, kdy tam neprojede vůbec. Stejně tak RE2, pokud bude zastávku projíždět, využije teoretickou 120.
Dožijeme se konečně zprovoznění tratě Rumburk – Ebersbach a protažení vlaku co končí v Rumburku až do Ebersbachu aby šlo přestupovat?
Ale ta trať je normálně provozní. Loni jsem tam jel nesčetněkrát.
Rumburk – Ebersbach, tam je nějaký provoz? V prosinci 2011 jsem se účastnil rozlučkové jízdy s touto tratí…
Loni tam několik akcí bylo, sám jsem se jedné zúčastnil.
Není tam akorát pravidelná osobní doprava, protože jí nikdo neobjednal. Trať je normálně provozní, jezdí tam občas náklady, arriví desira na údržbu do Drážďan a každou chvíli nějaký něměcký sonderzug (i s párovkou).
Aby to mělo smysl, tak by se musela postavit nová zastávka v Jiříkově.
Jediná možnost je obsadit dané území. Optimálně Německem.
Nesmysl. Je to celopolská ostuda, protože ta peáž je součástí mezinárodní smlouvy o poválečných hranicích mezi Polskem a Německem (stejně jako peáž přes Glucholazy) – a toto je jediný důvod, proč ty koleje ještě nebyly zrušeny. Proto se to neopravuje – Polákům to vadí a chtěli by, abychom to sami odpískali.
Jediná cesta je pořád jim připomínat, že je to jejich kardinální ostuda a že pokud chtějí takto smlouvy o jejich vlastní nezávislosti a územní celistvosti dodržovat, tak jim asi na jejich území vlastně až tak nezáleží, že?
Těch pár metrů kolejí je taková kardinální ostuda že o ní naprostá většina obyvatel těch tří zemí ani neví.
Se silnicí tam byl také problém, spojnici naší I/35 a německé B178 muselo zafinancovat Německo a my. A když se podíváte na „Aleja Trzech Państw“, která spojuje Hrádek a Žitavu, tak to je u nich taky velmi „kvalitně udržovaná“ silnice.
Myslím, že poláci by to tam nejraděj vystěhovali a vydrancovali/vytěžili dolem Turów až na samotnou hraniční čáru.
Ok, a jak to souvisí s tím že o kardinální ostudě skoro nikdo neví?
Napostý souhlas. Byl jsem u té ostudy při „slavnostním“ otevřevření silnice a celnic Hrádek – Zittau. PL to nestálo nic, jen si sedli k nám a k Němcům na celnici. Tady je to stejné, není zájem.
To, že o tom neví většina, neznamená, že to není ostuda
Ano, protože se to patřičně nemedializuje.
V jaké mezinárodní smlouvě to je?
Nebo se trochu snažit a zaplatit opravu z českého rozpočtu. V soukromé sféře běžná věc, ve státním desítky let prázdných žvástů.
Nepůjčí žebřík, vechtr, jasně to řek’!
A když ani tohle Poláci nechtějí?
SŽ i kdyby chtěla, nemůže investovat do cizího majetku. Pokud by trať od Poláků odkoupila, tak to můžeme opravit.
Všechno jde, když se chce, samozřejmě to SZ nemůže udělat o své vůli, ale pokud tak rozhodne vláda nebo Ministerstvo dopravy ale po dohodě s Polskem.