Letecké společnosti Letectví

Další nový typ letadla čeká komerční provoz. Airbus finišuje testování A330neo

A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: Airbus
A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: Airbus

Do seznamu letadel v komerční  osobní letecké dopravě přibude během několika týdnů až měsíců nový typ. Airbus dokončuje zkoušky letadla A330neo sérií dálkových letů po celé zeměkouli, už v barvách portugalských aerolinek TAP Air Portugal.

Po tisíci hodinách testovacích letů čeká nový stroj 150 hodin přeletů mezi kontinenty, po kterém by letadlo mělo získat definitivně certifikaci a pak začít vozit cestující na pravidelných linkách z Lisabonu.

Třítýdenní série letů má ale i jiný důvod: jde částečně o marketingovou akci, při které se Airbus vydává za možnými zákazníky. Zájem o letadlo totiž není zatím takový, jaký si Airbus představoval.

Infografika k novému A330neo a plánu letů. Foto: Airbus
Infografika k novému A330neo a plánu letů. Foto: Airbus

Letadlo tak zavítá například do Kuala Lumpur, kde sídli Air Asia, či Atlanty, hlavní základny Delta Air Lines. Obě aerolinky jsou největšími objednateli nového letadla, Air Asia X má objednáno přes 60 těchto letadel.

Stroj záměrně také letí do Hongkongu, kde tamější dopravce Cathay Dragon provozuje jedny z nejstarších A330, některé přes 25 let staré. Podobně Airbus míří za možnými novými zákazníky do Manily či Bangkoku. Celkem A330neo zavítá do patnácti měst.

Airbus při představení letadla v Toulouse uvedl, že míří na aerolinky, které chystají kromě výměny starších A330 také obnovu boeingů 777-200ER nebo 767. Airbus letoun nabízí ve dvou verzích: A330-800 a A330-900.

Airbus má na letadlo zatím 214 objednávek, očekávání přitom byla větší. Evropský výrobce letadel ale připomíná, že i start první verze A330 byl pomalý a teprve postupně se z něj stalo jedno z nejrozšířenějších dálkových letadel. A330 je nejúspěšnější dálkové letadlo Airbusu, vyrobil ho přes 1200 kusů.

Airbus zatím testuje celkem tři letadla. Oproti původní verzi mají o 25 % nižší spotřebu v přepočtu na sedačku a delší dolet. Airbus na letadla používá motory Rolls-Royce Trent 7000, nový tvar mají i křídla podobná A350. Ve své třídě má jít o nejtišší letadlo pro cestující.

A330neo budou mít delší dolet, bez mezipřistání zvládnou trasu až 13 900 kilometrů

Newsletter

Partneři


Výběr editora