Další město zakládá vlastní dopravní podnik. Jablonec se rozchází s Libercem
Na mapě městských dopravních podniků přibude další společnost. Jablonec nad Nisou zakládá vlastní firmu Jablonecká dopravní, která by měla převzít
Na mapě městských dopravních podniků přibude další společnost. Jablonec nad Nisou zakládá vlastní firmu Jablonecká dopravní, která by měla převzít od roku 2019 provoz městských autobusů.
Zastupitelé již rozhodli o založení firmy se stoprocentní majetkovou účastí Jablonce a základním vkladem 2 miliony korun. Prvním krokem má být důkladná analýza a příprava zajištění městské autobusové dopravy v Jablonci.
MHD v Jablonci dosud zajišťuje Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ), v které má ale Jablonec výrazně menšinový podíl. Smlouva s DPMLJ, na jejímž základě dopravní podnik poskytuje městskou hromadnou dopravu v Jablonci, skončí v roce 2019. „Dopravní podnik nás informoval, že od roku 2019 nebude schopen kompletně zajistit rozsah služeb na Jablonecku,“ vysvětlil primátor Petr Beitl. Provoz tramvajové linky Liberec – Jablonec nad Nisou by měl podle sdělení DPMLJ zůstat zachován.
V minulosti MHD v Jablonci zajišťovala společnost ČSAD Jablonec nad Nisou, kterou později ovládl Busline. Následným spojením MHD v Liberci a Jablonci se Busline dostal k byznysu i v liberecké městské dopravě. Smlouva není podle řady kritiků pro DPMLJ výhodná. Kromě spolupráce s Busline znamenalo propojení s Jabloncem příchod řady dopravních expertů do dozorčí rady DPMLJ, například někdejšího šéfa Fotbalové asociace Miroslava Pelty.
Jablonec nad Nisou a Dopravní sdružení obcí Jablonecka (DSOJ), jímž je Jablonec nad Nisou členem, stáli před možností buď vypsat výběrové řízení na dopravce, který by dopravní služby pro Jablonec a okolní obce poskytoval nebo založit vlastní společnost. Jablonečtí zastupitelé se rozhodli pro druhou možnost. Obce sdružené v DSOJ by se pak mohly zapojit formou přímého zadání veřejných zakázek malého rozsahu na poskytování autobusové dopravy. Současný systém autobusové dopravy v celém území by tak mohl být zachován.
„S přípravou nového dopravního režimu ve městě začínáme včas. Bude to proces velmi náročný a je potřeba k němu přistoupit zodpovědně, i proto zakládáme společnost, jejímž prvním úkolem bude provést analýzu a připravit návrhy zajištění autobusové dopravy v Jablonci v následujících letech. Vše budeme samozřejmě schvalovat na zastupitelstvu,“ vysvětlil primátor Beitl.
Vlastní dopravní podnik si založili také ve Frýdku-Místku. Projekt ale rozdělil zastupitele natolik, že nakonec MHD dál provozuje ČSAD Frýdek-Místek.