Další letecký incident v USA. Piloti si spletli pojížděcí dráhu s ranvejí
Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines

Řídící letového provozu přerušil pilotům start.
Řídící letového provozu přerušil pilotům start.
Startuje se tak maximálně pochod Praha – Prčice … na odborném serveru bych tento termín opravdu v souvislosti s letectvím nečekal …
Nic, co by se na LKLT tu a tam nestalo 😂
A v čem přesně by byl problém, pokud by pokračovali ve vzletu?
Problematicke je to z vicero duvodu ..
– pojizdecka je vyrazne uzsi, nez VPD
– muze se tam v miste krizeni s jinou pojizdeckou potkat s jinym letadlem
– ta pojizdecka muze byt jaksi kratsi, nez draha
atd atd
Potkat se s jiným letadlem lze nejen v místě křízení. Narozdíl od VPD, na pojížděčce nemá jistotu že je tam sám. Teoreticky taky za ním mohla být řada čekajících na povolení k startu.
Ano, ale to by si asi všiml (po otočce) že si kouká s jiným strojem „do očí“…
Proč museli čekat 3 hodiny? Asi jsem naivní, ale to nemohlo letadlo prostě zabrzdit, otočit a vzlétnout správně?
Pokud dali plne brzdy, tak se jim zrejme prehral podvozek. V takovem stavu nemuzou odstartovat a zasunout podvozek, to by mohlo taky dojit k pozaru.
Brzdy vychladnou daleko dříve. Nedošlo by k žádnému požáru. Bylo to z důvodu výměny posádky.
Ano, brzdy nepotřebují 3 hodiny. Nicméně pokud dali plné brzdy v nějaké už vyšší rychlosti, tak ty brzdy mohly být opravdu rozpálené, navíc brzdili letadlo plné paliva, o to víc energie bylo potřeba absorbovat. Takže na to, aby to rovnou otočil a zkusil znovu, to téměř jistě nebylo. Tipuji, že se brzdy musely asi znovu zkontrolovat, zajistit CVR. A jestli do toho přesáhli limity práce posádky – nemám informace, možné to je a je to další část vysvětlení.
No ale hlavně, posádka má „incident“ a nechat je ještě se nad tím celou cestu trápit by bylo zbytečné riziko… polovinou mozku by byli pořád jinde…
Jako jistě, kdyby šlo o život tak mohli jít na start do 30minut, otázka jak moc „natěsno“ měli palivo…
Jen tip… kvuli zajisteni zaznamu z CVR?
Berte mě v tomhle jako jako laika. Co je to CVR?
Cockpit Voice Recorder. Jedna z černých skříněk. Nahrává vše, co se řekne v kokpitu. Bude důležtý pro vyšetřování toho, co se přesně stalo.
Chápu to tedy správně, že se tam zaznamenávají třeba poslední 2 hodiny a pak se to přepisuje? Protože jinak by to přeci šlo stáhnout i po přistání.
Správně, ovšem až na ty 2 hodiny. Bývalo to tuším jen 20 či 30 min., i když je možné, že moderní CVR už má kapacitu větší.
To už je dost dávno co jsou to 2 hodiny… a právě se jedná o dalším prodloužení. Hardwarově to není absolutně problém.
Ano, v USA se obecně stále používají CVR s dvouhodinovým záznamem, na rozdíl od zbytku světa, kde se používají (jsou povinná, např. pro letadla s maximální vzletovou hmotností nad 27000 kg certifikovaná EASA od roku 2021) CVR umožňující 25 hod záznamu. Vychází to z předpisů ICAO. V USA byla teprve koncem roku 2023 zahájena iniciativa na zavedení 25 hod CVR i v USA, i když některé společnosti již CVR podle nových pravidel dobrovolně zavádějí.
Po takovemto incidentu je jaksi potreba vymenit posadku a zacit vysetrovat vcetne zajisteni dukauzu.
Navic dovedete si predstavit, ze po takovemto prusvihu si pilot rekne ‚fajn podelal jsem to, ale letime dal‘ a je ve stavu se plne soustredit na dalsi let?
„a začali z ní startovat“
Takže ani nečekali na povolení dispečera ke startu??
To není řečeno. Nicméně nedomnívám se, že by startovali bez povolení. Povolení ke startu se většinou nevydává až po line-upu, ale naopak v době kdy je letadlo ještě na pojížděcí dráze.
Většinou opravdu ne, to platí maximálně v době, kdy je na letišti minimální provoz.
Povolení měli, občas ho dostanete ještě dříve, než jste na dráze.
A že ho měli, se píše kde?
Orlando zase není zase až tak malé letiště, aby se tam třeba 10 min. (od výjezdu od stojánky až ke vzletu) vůbec nic nedělo a tudíž se mohl start řešit tímto zjednodušeným způsobem.
Povolení ke vzletu se dává na vyčkávacím místě (tj. hned vedle dráhy) nebo na dráze. Rozdíl cca 10-20 vteřin. Na stojánce určitě ne…
„Na stojánce určitě ne…“ To neříkejte mně, ale těm, kdo tvrdí, že to povolení jistě dostal ještě předtím, než se na pojížděcí dráze chystal odstartovat.
Pane bože chápete, že povolení ke vzletu nemusel dostat ani na stojánce ani na dráze po line upu? Jak už zmiňovali i jiní. Nejčastější postup je, že se povolení ke vzletu dává na vyčkávacím místě (to jest ještě na pojížděcí dráze těsně před dráhou). Mohl se jím nepovést line up (zajeli moc daleko). Nebo ho mohli dostat trochu dřív než obvykle, to jest v moment, kdy již byli kousek od dráhy, ale stále stále na pojížděčce. Ani jedno z těchto míst není stojánka a přesto by to následující události vysvětlovalo.
Jen dodám – „hold-short“ point je právě ten důležitý bod, tak těsně k vpd jak je jen možné/bezpečné, místo kde už jsou komplet připraveni ke startu a čekají na pokyn… na některých dráhách (podle geometrie) je odtama dokonce možný „rolling-start“…
Povolení měli, protože ho ATC zrušil a instruoval zastavit. Na to opravdu není potřeba 10 min, prostě ho vydá když se blíží k dráze, nic zvláštního to není. Tady je hlavní riziko, že dráha 17R, má dvě paralelní pojížděcí dráhy.
Píše to třeba AV Herald: … was cleared for takeoff from Orlando’s runway 17R at about 09:30L (13:30Z) but aligned with the parallel taxiway H and began their takeoff roll. Tower cancelled their takeoff clearance, the crew rejected takeoff and returned to the apron.
„Povolení měli, protože ho ATC zrušil… “ – Z článku nic takového neplyne. Odkud máte tu informaci?
Napsal jsem tam citaci směřující na zdroj. „Třeba AV Herald píše“, zase tak těžké dohledat to není. https://www.avherald.com/h?article=5257f249&opt=6144
Však to tam píše! Z AV Heraldu, stačí číst ta písmenka..
Z článku to plyne. Kdyby povolení neměli, byl by to další incident, který by byl v článku zmíněn.
Orlando zase není tak malé aby si tam hráli na „report when line-up and ready“ a ztratili čas další komunikací s readbackem… pokud jim povolí vjezd na runway, je tím pádem „jejich“ a není třeba to protahovat.
V Orlandu jsou u jedné runwaye dvě pojížděcí dráhy vedle sebe (tzn. tři dráhy vedle sebe, z toho dvě pojížděcí). Asi stáli na té vnější pojížděčce, dostali LINEUP RUNWAY AND CLEARED TO TAKE OFF a místo toho, aby přejeli na runway tak přejeli na tu druhou pojížděčku a zahájili vzlet.
Viz např.
https://www.flightaware.com/resources/airport/MCO/APD/AIRPORT+DIAGRAM/pdf