Další letecký incident v USA. Piloti si spletli pojížděcí dráhu s ranvejí
Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines

Řídící letového provozu přerušil pilotům start.
Řídící letového provozu přerušil pilotům start.
A v čem přesně by byl problém, pokud by pokračovali ve vzletu?
Problematicke je to z vicero duvodu ..
– pojizdecka je vyrazne uzsi, nez VPD
– muze se tam v miste krizeni s jinou pojizdeckou potkat s jinym letadlem
– ta pojizdecka muze byt jaksi kratsi, nez draha
atd atd
Proč museli čekat 3 hodiny? Asi jsem naivní, ale to nemohlo letadlo prostě zabrzdit, otočit a vzlétnout správně?
Pokud dali plne brzdy, tak se jim zrejme prehral podvozek. V takovem stavu nemuzou odstartovat a zasunout podvozek, to by mohlo taky dojit k pozaru.
Brzdy vychladnou daleko dříve. Nedošlo by k žádnému požáru. Bylo to z důvodu výměny posádky.
Jen tip… kvuli zajisteni zaznamu z CVR?
Berte mě v tomhle jako jako laika. Co je to CVR?
Cockpit Voice Recorder. Jedna z černých skříněk. Nahrává vše, co se řekne v kokpitu. Bude důležtý pro vyšetřování toho, co se přesně stalo.
Chápu to tedy správně, že se tam zaznamenávají třeba poslední 2 hodiny a pak se to přepisuje? Protože jinak by to přeci šlo stáhnout i po přistání.
Správně, ovšem až na ty 2 hodiny. Bývalo to tuším jen 20 či 30 min., i když je možné, že moderní CVR už má kapacitu větší.
Ano, v USA se obecně stále používají CVR s dvouhodinovým záznamem, na rozdíl od zbytku světa, kde se používají (jsou povinná, např. pro letadla s maximální vzletovou hmotností nad 27000 kg certifikovaná EASA od roku 2021) CVR umožňující 25 hod záznamu. Vychází to z předpisů ICAO. V USA byla teprve koncem roku 2023 zahájena iniciativa na zavedení 25 hod CVR i v USA, i když některé společnosti již CVR podle nových pravidel dobrovolně zavádějí.
„a začali z ní startovat“
Takže ani nečekali na povolení dispečera ke startu??
To není řečeno. Nicméně nedomnívám se, že by startovali bez povolení. Povolení ke startu se většinou nevydává až po line-upu, ale naopak v době kdy je letadlo ještě na pojížděcí dráze.
Většinou opravdu ne, to platí maximálně v době, kdy je na letišti minimální provoz.
Povolení měli, občas ho dostanete ještě dříve, než jste na dráze.
A že ho měli, se píše kde?
Orlando zase není zase až tak malé letiště, aby se tam třeba 10 min. (od výjezdu od stojánky až ke vzletu) vůbec nic nedělo a tudíž se mohl start řešit tímto zjednodušeným způsobem.
Povolení ke vzletu se dává na vyčkávacím místě (tj. hned vedle dráhy) nebo na dráze. Rozdíl cca 10-20 vteřin. Na stojánce určitě ne…
„Na stojánce určitě ne…“ To neříkejte mně, ale těm, kdo tvrdí, že to povolení jistě dostal ještě předtím, než se na pojížděcí dráze chystal odstartovat.
Povolení měli, protože ho ATC zrušil a instruoval zastavit. Na to opravdu není potřeba 10 min, prostě ho vydá když se blíží k dráze, nic zvláštního to není. Tady je hlavní riziko, že dráha 17R, má dvě paralelní pojížděcí dráhy.
Píše to třeba AV Herald: … was cleared for takeoff from Orlando’s runway 17R at about 09:30L (13:30Z) but aligned with the parallel taxiway H and began their takeoff roll. Tower cancelled their takeoff clearance, the crew rejected takeoff and returned to the apron.
„Povolení měli, protože ho ATC zrušil… “ – Z článku nic takového neplyne. Odkud máte tu informaci?
Však to tam píše! Z AV Heraldu, stačí číst ta písmenka..
V Orlandu jsou u jedné runwaye dvě pojížděcí dráhy vedle sebe (tzn. tři dráhy vedle sebe, z toho dvě pojížděcí). Asi stáli na té vnější pojížděčce, dostali LINEUP RUNWAY AND CLEARED TO TAKE OFF a místo toho, aby přejeli na runway tak přejeli na tu druhou pojížděčku a zahájili vzlet.