Další kilometry podél Jizery. Nový úsek cyklostezky Jizera míří na hranice dvou krajů
Liberecký kraj schválil vypsání soutěže až na hranice se Středočechy.
Liberecký a Středočeský kraj dál pokročily s budováním cyklostezky Greenway Jizera. Ta by měla v budoucnu oba kraje spojit a umožnit jízdu mimo silnice po většině toku deváté nejdelší řeky v Česku.
Další posun v přípravách tento týden schválili radní Libereckého kraje. Týká se úseku z Turnova do Svijan obce Modřišice, Přepeře, Všeň a Příšovice. Radní schválili vypsání zakázky s maximální cenou 44,799 milionu korun. Jde o celkem 9,2 kilometru cyklostezky.
Na úsek z Turnova do Svijan získalo město Turnov stavební povolení v loňském roce. Projekt bude rozdělen na dvě části. První úsek o celkové délce 4,848 kilometru povede z města Turnov na začátek obce Modřišice a měl by být dokončen v roce 2025. Úpravy budou různorodé – od vytvoření přidruženého cyklokoridoru, nové cyklostezky s asfaltovým povrchem až po doplnění značení u již stávajících vozovek.
Druhý úsek o celkové délce 4,36 kilometru povede mezi obcemi Přepeře, Všeň a Příšovice. Půjde o vytvoření nového asfaltového povrchu, zpevnění polních cest a doplnění značení. Na financování se budou podílet i obce, většinu ale zaplatí kraj a evropská dotace.
Greenway Jizera měří v celé své délce od osady Jizerka v Kořenově až na hranici Prahy v Horních Počernicích asi 170 kilometrů, z toho 80 kilometrů je v Libereckém kraji. Chystají se i další úseky. Na Jilemnicku – pod záštitou stejnojmenného svazku obcí – byla po dohodě obcí a Správy železnic podána žádost o dotaci z rozpočtu Libereckého kraje na projektovou přípravu úseku Peřimov – Horní Sytová.
V loňském roce získalo město Rokytnice nad Jizerou dotaci na předprojektovou a projektovou přípravu úseku mezi Jabloncem nad Jizerou a Rokytnicí nad Jizerou.
Ve finální fázi projektové přípravy před podáním žádosti o území rozhodnutí je úsek Semily – Benešov u Semil, také podpořený z dotace z rozpočtu Libereckého kraje. Staví se úsek ze Železného Brodu do Líšného. Nejvytíženějším a již dokončeným úsekem je část z Malé Skály do Turnova.
K dalším posunům dochází i ve Středočeském kraji.
Jednotlivé úseky Greenway Jizera ve Středočeském kraji
Loukov (tj. hranice Středočeského kraje) – Bakov nad Jizerou (12,65 km)
Součástí úseku jsou etapy:
– Lávka u Kofoly v Mnichově Hradišti, spojující Klášter Hradiště nad Jizerou s Černou silnicí v Mnichově Hradišti, na jejíž realizaci se kraj finančně podílel. Otevřena letos.
– Mnichovo Hradiště, jez Haškov – pískovna Veselá (0,6 km), čekání na stavební povolení, zahájení prací i dokončení se předpokládá v příštím roce.
– Mnichovo Hradiště, pískovna Veselá – Bakov nad Jizerou (2,5 km), letos vysoutěžen projektant a zahájení projekčních prací, v příštím roce stavební povolení.
Bakov nad Jizerou – Kosmonosy – Mladá Boleslav
– schválen nový záměr na levobřežní propojení, letos ještě KSÚS vysoutěží projektanta
Mladá Boleslav – Dalovice – Hrdlořezy (3,5 km)
– čeká se na přeložku inženýrských sítí v souvislosti s rekonstrukcí železnice mezi stanicemi Mladá Boleslav město a Mladá Boleslav hl. n. a Dalovickou spojkou, zahájení stavby až v roce 2028
Lávka Mladá Boleslav, Krásná louka – otevřena 2023 za finanční podpory Středočeského kraje
Mladá Boleslav – Benátky nad Jizerou (14,6 km)
– hotová studie proveditelnosti, letos vysoutěžen projektant a pracuje se na projektové dokumentaci pro povolení záměru a dokumentaci pro provádění stavby, začátek prací předpokládán na přelomu let 2025 a 2026, hotovo by mělo být zhruba do dvou let
Benátky nad Jizerou – Káraný (17,4 km)
– záměr na opravu některých povrchů, řeší se možnosti financování cyklistické zóny v extravilánech, termín dokončení není znám