Další dálnice na leasing. ŘSD prověřuje možnost PPP u středočeské D3 a Pražského okruhu
Projekty PPP mají sloužit jako alternativa ke klasickému financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo plnit úkol, který dostalo od vlády v polovině srpna loňského roku. Prověří, zda by bylo možné financovat další dálniční úseky soukromým kapitálem v rámci projektů PPP (Public-Private Partnership). Aktuálně vypsalo tendr na zpracování studie proveditelnosti PPP pro dálnice D0 Ruzyně – Suchdol – Březiněves – Satalice (severní část Pražského okruhu), D3 Praha – Nová Hospoda a D55 Bzenec – Břeclav.
Předpokládaná cena studie je osm milionů korun, v hodnocení ale bude mít nabízená cena váhu jen 40 procent. Šedesát procent připadá na zkušenosti týmu. Studie by měla být hotova letos.
Projekty PPP mají sloužit jako alternativa ke klasickému financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Dá se totiž očekávat, že peníze v SFDI budou ubývat. PPP funguje zjednodušeně řečeno jako leasing, soukromý investor stavbu zafinancuje, postaví a následně se o ni dlouhá léta stará. Okamžikem dokončení stavby ji stát začne splácet v takzvané platbě za dostupnost.
Stát může čerpat zkušenosti z dosud jediného dopravního projektu PPP. Tím je právě probíhající dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, která by měla být hotova před koncem letošního roku. Ministerstvo dopravy označuje zkušenost s dosavadním vývojem projektu za dobrou.
Vláda již dříve schválila využití PPP pro nejvýchodnější úseky dálnice D35, studie proveditelnosti potvrdily výhodnost tohoto řešení i pro úsek IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín a vybrané úseky železničního spojení centra Prahy na Letiště Václava Havla.