Další čekání na rychlejší vlaky Praha – Liberec. SŽ slíbila během léta soutěž na projektanty, zvládla spustit web
Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic

Ke zpoždění přes půl roku došlo i u vypsání architektonické soutěže na liberecký terminál.
Směrem na sever tímto směrem to prostě nedává smysl už jen proto, co se dál za hranicemi nachází…chudý Německý a Polský kraj, kde ani smrt nebere.
VRT na Liberec je blbost, ani nevíme kde na to všechno sebereme peníze…
Neschopnost některých úřadů je děsivá. Všem dát hodinovou výpověď.
Držím palce s následným náborem.
Pul roku se muze zdat dlouha doba, treba v zivote trileteho ditete je to cela vecnost, ale v pripade Liberce je to jako letni turisticka sezona na Velke cinske zdi.
Důvod zpoždění všeho kolem Liberce je jediný. Není to Praha. Jako u nás na Ústecku.
No jo, všichni přeci dobře víme, že v Praze žádná velká zpoždění u dopravních projektů nikdy nevznikala. Vše se vždy otevřelo včas, bez průtahů a bez následných problémů…
Za mě místo VRT do Polska přes Trutnov by to měli udělat přes Liberec. Pokud projekt na Trutnov, tak modernizace a elektrizace, popřípadě protažení až do Pece, což by odlehčilo přetížené silnici.
Vždyť do Polska je plánováno RS přes HK, Náchod a Meziměstí, tak proč stavět pomalu vedle ještě VRT, když Liberci by to obrovsky pomohlo.
No jo, ale ta část Polska, která je „nad Libercem“, je dost řídce osídlená. To už je spíš otázka, jestli by tamtudy neměla vést alternativní rychlá trasa na Berlín. Pozitivním vedlejším efektem by bylo lepší spojení z obou hlavních měst do Lužice, která je stagnujícím regionem.
Ono se to do Polska nevyplatí pořádně ani přes ty Hradubice, ale ty udrží alespoň to VRT tam. Do Liberce VRT je hodně sporné, natož ho protahovat do Polska.
„VRT do Polska“ je VRT jen od rozpletu z VRT Polabí u Poříčan cca 60 km, společný úsek pro HK a Pardubice. Pak už je to pouze sjezd a modernizace stávajících tratí doplněná novostavbami do160 a do 200 km/h pro smíšený provoz. Navíc je ten úsek VRT tlačený do souběhu s D11 a rychlost může být nižší než těch udávaných „až 320“. Modernizace přes Náchod a Meziměstí má pouze dočasně umožnit průjezd do Polska, bez přeložek jsou tam velké propady rychlosti, u úseku z Náchoda až na hranici je psáno „dojde ke zvýšení rychlosti až na 100 km/h“, takže klidně… Číst vice »
V článku je obrázek „Vizualizace Central Station v Liberci“ – není to náhodou totéž, čemu se česky říká „nádraží“?
Nádraží má kdejaká … no třeba Brno. Ale Liberec bude mít holt Central Stacion.. Sice mu tam stále pojede z Prahy stoletý vláček tři a půl hodiny, ale bude to s červeným kobercem na perónu.
V Liberci ten výplod světovosti už přejmenovali, nyní je označen jako Krajský terminál.
Třeba v Bratislavě zase mají TIOPy.
https://dopravoprojekt.sk/projekt/zsr-terminal-integrovanej-osobnej-prepravy-tiop-v-bratislave-usek-devinska-nova-ves-bratislava-hlavna-stanica-podunajske-biskupice-zastavky-tiop-c-1-2-a-3/
V podstatě jde pouze o přestupní místo na jiný druh veřejné dopravy, jako je například Litovel-město mezi vlakem a autobusem.
Ono v této době se od SŽ a hlavně Jiřího Svobody žádná aktivita očekávat nedá. S ohledem na sílící spekulace, že je ideálním kandidátem na ministra dopravy v budoucí Babišově vládě, je třeba aktivně trénovat rektální alpinismus a neplýtvat energií na zbytečnosti, jako je modernizace a rozvoj české železniční sítě. Mimochodem, už o tom psala i konkurence, jen jsem u toho článku trochu nechápal ony oslavné ódy… https://www.railtarget.cz/byznys/totalni-profik-s-evropskym-presahem-muze-se-prvni-cesky-zeleznicar-svoboda-stat-ministrem-dopravy-11275.html
Pokud se Svoboda nakonec stane ministrem, tak ani na kole nepůjde jezdit, když k jeho neschopnosti přidáme prázdnou státní kasu
Ale zase těch analogových hodin, co bude na každé zastávce(odpočívadle/vodmí cestě…
Kdo převezme SŽ? Nejezchleb?
Koluje jedno jméno, které hodně pobaví. Dalo by se to nazvat diagnóza OŘ HK:-)
Tak u OŘ HK toho je na diagnózu daleko více, a to kolující jméno tam ještě pracuje? Nebo je to OŘ Praha.
Kolující jméno tam stále pracuje. Na pana Filipa, i přes jeho minulost, jde nyní v podstatě od všech aktérů na železnic dost chvály, že je to skvěle fungující OŘ.
Záleží, kdo za ten článek platí a který odporník ho napsal nebo zveřejnil.
Při čtení článků o SŽ se mi nevím proč vybaví diskotéka. Taková ta stará za socíku. Po pár panácích jsme jako nemotorní mladí borci předstírali na barevně blikajícím place tanec. To srovnání se vzpomínkami na diskotékové mládí je zřejmé. ŘSD, to je taková ta Horečka sobotní noci s Travoltou v čele. Tam to umí rozjet na parketu. Každý vidí, jak jim to jde. Pěkně v rytmu tam sází jednu figuru za druhou. No a SŽ to jsou ti neohrabaní nemotorní mládenci, co šlapou na místě. Občas přidají nějaké gesto, jakože tohle fakt hustý nářez, ale ve skutečnosti ten tanec stále… Číst vice »
Mám jen obavy, aby z toho vašeho Labutího jezera zase nebyl typický český Kachní rybník….
Problém je že SŽ nevysušuje žádné nové zakázky už skoro 4 měsíce.
Tak je po volbách tak už by se mohlo přiznat, že MD prakticky zastavilo přípravu nových staveb.
No otázka zní, zda nebudou pozastaveny i již rozběhnuté projekty, namátkou třeba Praha-Kladno či Praha-Beroun. Zatím ticho po pěšině…
Ceka se padesat let, tak to je pul roku nic…
Autobus to dává už dneska jen lehce přes hodinu, to se tedy budou muset chlapci ze SŽ hodně snazit.
Na Čerňák no. Když zrovna na D10 není nějaký problém.
Autobus z Plzně na Zličín to také dává výrazně rychleji než vlak na hl.n., a přesto se jezdí spíš tím vlakem, a to se tady chlapci ze SŽ zase tolik nesnažili.
Ano, to sice dává, ale při cestě do centra nebo na nějaký návazný spoj připočtěte půlhodinu navíc. A obsluha lokalit mezi Libercem a Prahou prakticky nulová. Takže první metou by mělo být přímé spojení vlakem do 2 hodin včetně obsluhy po trase. A samozřejmě následně další mety pro zrychlení…
Zodpovědnos za zpoždění nese kdo? #mynic?
Jako chápu, i v byznysu dochází k řadě zpoždění, ale ta si musí firma obhájit před majiteli. Obhajuje (resp. aspoň vysvětluje) SŽ své neustálé oddalování projekotvání/schvalování/realizace skoro čehokoliv?
Nejde to přes PPP náhodou? Zadat to někomu s požadavkem času pod hodinu a ať zajistí vše. Ideálně ze zahraničí
– §1: Nikdy se to tak nedělalo.
– Republiku si rozvracet nedáme!
Očekával bych, že potenciální koncesionář umí počítat, takže do toho nepůjde. Za 15 let bude tento stát zadlužením na úrovni Řecka, a zatímco u dálnic si případný default holt vykompenzuje mýtem, trať si může leda vetknout mezi půlky.
To je jeden velký průšvih a je potřeba to vzít znovu a čas zkrátit pod jednu hodinu z Prahy
Tohle je průšvih už od začátku. Chce to vzít pořádně a zkrátit z Prahy pod 1 hodinu
To aby ale opustili mantru VRT Polabí, brněnskou natáhli opět přes Benešov a severní přes Liberec, plus k tomu nechali (zlepšené – zrychlené a dle potřeb o druhé koleje doplněné) současné tratě pro obsluhu namísto jejich bastlení do pre-VRT a odřezávání menších sídel od železnice. Jenže s tím by bylo moc práce a moc nákladů, a ty přece potřebujeme na další silnice a dálnice. 🙂
„Mantra“, bože, vždyť to Polabí je celkem zásadní směr. Hodně hustě osídlená krajina, která potřebuje intenzivní regionální „dojížděcí“ dopravu do Prahy i do Hradubic, která by si neměla překážet s dálkovými spoji na těch samých kolejích.
Je fascinující jak dokážete Polabí zavést i sem, kde to s Polabím vůbec nesouvisí. Naopak Polabí odvede z Lysé vlaky, a vytvoří tam prostor pro směr MB/Liberec.
Jó, copak Polabí…
https://www.youtube.com/watch?v=tOQauDu9K8s
Zkuste být realista… je to pořád trasa minimálně na 120 km, podle vzdučné čáry a do hor nikdo nic rychlejšího nepostaví. Cetovní doba na úrovni 70-75 minut bude i tak velký úspěch.
Proč do hor? Praha – Turnov je rovina, a Liberec skrz dva pár km dlouhé tunely Paceřák a Jeřmanice je to jenom o 100 m na 20 km vzdálenosti výš. Ale s tím realistou v týhle zemi je to bohužel tak. Obzvláště pokud jde o Liberec.
To „do hor“ je trochu nadnesené, vychází mi vrchol u Pilínkova s napojením do stávající trasy, rozdíl přes 150 m, ale pořád dobré, pak zas pokles do Liberce.
Už by to chtělo aspoň tu spojku pro přímou jízdu a úsek k Mnichovu Hradišti… první ušetřená půlhodina
Realisticky jediný způsob jak to zkrátit by bylo vynechat MB (zbytečné) nebo Lysou (drahé a nic moc navíc by to nepřineslo. Když vlak bude jezdit jako bus, tak to fakt stačí.
No když se podívám na první návrh libereckého nádraží,tak asi soudruzi něco opomněli a to že vlakem jezdí i starší lidé, invalidé atd. Než se dostanou z budovy na nástupiště tak jim vlak ujede. Příliš velká vzdálenost pro tuto skupinu lidí.
Duchny musí přijít na vlak dříve, než na poslední chvíli a ne pindat, že je to na vlak daleko. Duchny mají času dost. Takhle to se vzdáleností prostě je, například v Praze na hlavním nádraží. Takže v Liberci to problém opravdu NEBUDE.
Nevím, co je duchna , ale vím, že na Hlavním musím od tramvaje na poslední nástupiště počítat pěšky 10 minut + 5 na zpoždění tramvaje a na Masaryčce z metra 7 minut. Zatím mi vlak nikdy neujel a je pravda, že pár let po sedmdesátce se mi už moc nechce sprintovat na poslední chvíli. Ale co je to proti velkým letištím – na Mallorce jsme šli od autobusu k nástupu do letadla snad kilometr (ano, jsou tam i pohyblivé chodníky).
Nebojte, taky se dočkáte a možná, že za několik desetiletí vás budou mladší generace nazývat ještě kreativněji. 🙂
To ale platí pouze pokud se budou včas oznamovat nástupiště, což opravdu není garantováno že bude.
Díky novým odjezdovým tabulím u každého výlezu lze stát strategicky už v podchodu, nedaleko očekávané koleje. Asi to tam dali schválně pro tento případ.
To ovšem není omluva jevu, kdy se nástupiště dozvíte tři minuty před odjezdem vlaku…
a vono je to ted jiny?
Však ono to tak rychlý nebude,chlapi to musejí nejdřív pořádně promyslet 😉
Přesně, kam ten spěěěěěch, čekáš dlouho? času dost, čekej dál!
Pospícháte? Jeďte autem.
… Infrastrukturu na to už ostatně máte. Čekal někdo, že bude vůle pak zlepšovat ještě koleje?
Nevěřil jsem, že někdy dám panu Františkovi plus. Ano nač zlepšovat koleje, stačí stejný příspěvek jako na dálnice, který tak nějak někam mizí a mizí a mizí … 🤔
Ale tak aspoň snaha se cení, ne… ? 😁😁😁