Dálniční známky po roce 2020: nalepovací zmizí, nový strop 2000 Kč. Pro elektromobily zdarma
Ministerstvo dopravy po letech příprav dokončilo materiál, který má přinést konec papírových kupónů. Ty musejí používat auta do 3,5 tun
Ministerstvo dopravy po letech příprav dokončilo materiál, který má přinést konec papírových kupónů. Ty musejí používat auta do 3,5 tun pro jízdu po většině českých dálnic.
Do mezirezortního připomínkového řízení poslalo ministerstvo novelu zákona o pozemních komunikacích, která kromě přechodu na elektronické známky znamená i další velké změny: majitelé elektromobilů by měli jezdit po dálnicích zdarma, auta na zemní plyn s poloviční slevou. Stát chce současně změnou legislativy umožnit, aby se mohlo platit za použití dálnic až dva tisíce korun ročně. Dosavadní výše 1500 korun je v zákoně maximum.
Návrh teď čeká kolečko mezi jednotlivými ministerstvy, pak by se měl dostat do vlády a sněmovny. Nedá se ale očekávat, že by narazil na zásadní odpor: přechod na elektronické známky připravovala už pravicová vláda v čele s ODS.
Navržený model počítá se systémem, který znají řidiči například ze Slovenska. Dálniční „známka“ bude vázaná elektronicky na státní poznávací značku. Majitelé aut si budou moci známku zaplatit online, nebudou muset vylepovat žádný papír na sklo. Kromě nákupu přes webový portál či aplikaci budou moci řidiči známku zaplatit na obchodních místech, například čerpacích stanicích nebo poštách. Ministerstvo počítá s tím, že posledním rokem, kdy budou platit papírové známky, bude 2020.
„Kontrola úhrady časového poplatku bude prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému, který bude rozpoznávat státní poznávací značky vozidel, ověřováno, zda má vozidlo uhrazený časový poplatek,“ uvádí ministerstvo v důvodové zprávě. Zachována ale zůstane i kontrola přímo v provozu celníky či policisty.
Poplatek na 365 dní, ne kalendářní rok. CNG s poloviční slevou
Nově se nebude poplatek už platit jen na celý kalendářní rok, ale vždy na 365 nebo 30 či 10 dní. V praxi tak mohou například majitelé aut ušetřit: pokud si auto koupili třeba v červnu, museli stejně platit roční poplatek. Teď jim bude platit do dalšího června.
Vůbec poprvé bude stát rozeznávat i to, na jaký pohon auta po dálnicích jezdí, a podle toho stanoví poplatek za použití dálnice. Elektromobily a auta na vodík, případně hybridy s emisemi CO2 nižšími než 50g/km, budou jezdit po dálnicích zcela zdarma. Podobné úlevy jsou běžné v jiných zemích.
Auta na stlačený zemní plyn (CNG) mají platit maximálně polovinu ročního poplatku.
Ministerstvo ročně zaplatí za tisk a distribuci dálničních známek 280 milionů korun, s přechodem na elektronické známky má být systém levnější. Samotná investice do systému či kamer má být jednorázových 110 milionů korun. Roční náklady na provoz stát odhaduje na 160-240 milionů korun. Stát současně čeká, že vybere o 220 milionů korun ročně díky tomu, že kontrola bude důslednější, než dosud. Naopak očekává výpadek v řádu desítek milionů korun ročně v příjmech kvůli tomu, že nebudou muset platit elektromobily a některé hybridy.
Příjmy z prodeje dálničních kupónů dlouhodobě rostou s tím, jak u nás přibývá aut. Jen za loňský rok stát inkasoval od majitelů aut téměř pět miliard korun, nejvíce v historii zpoplatněných dálnic.