Dálniční tunel Valík se na dva víkendy zcela uzavře, pak v něm poprvé v tuzemsku povolí stovku
Tunel Valík na dálnici D5 u Plzně se kvůli rekonstrukci, která probíhá už zhruba měsíc, o víkendu zcela uzavře provozu.
Tunel Valík na dálnici D5 u Plzně se kvůli rekonstrukci, která probíhá už zhruba měsíc, o víkendu zcela uzavře provozu. Uzavírka by měla začít v sobotu v poledne a skončit v neděli zhruba v 16:00.
Pravá tunelová trouba se opravuje od 21. června, levá se začne opravovat v neděli. Provoz je vždy veden obousměrně v jedné troubě. „O víkendu se tunel zcela uzavře z důvodu zkoušek instalovaných technologií a převedení dopravy do druhé tunelové trouby,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
Celkově by měly být opravy v hodnotě 180 milionů korun, které provádějí firmy Subterra a Eltodo, hotovy 9. září. Předtím o víkendu 7. a 8. září se budou technologie testovat a tunel bude rovněž zcela uzavřen. Objízdná trasa během uzavírek povede mezi 73. a 80. kilometrem dálnice po silnicích II/180 a I/27.
Tunel Valík má být po opravě prvním na tuzemských dálnicích, kde bude povolena rychlost 100 kilometrů za hodinu. Dosud je zde maximum 80 km/h.
Tunel bude přitom přeřazen z nejvyšší bezpečnostní kategorie TA do nižší TC. Díky tomu mohou silničáři odmontovat staré ventilátory, aniž by namontovali nové. Tunel by se měl dobře větrat i bez ventilátorů, a to právě díky zvýšení rychlosti. „Bez náhrady budou demontovány i další technické prvky, které nejsou pro tunel kategorie TC potřeba, jako je například měření CO a opacity (kouřivost) nebo ozvučení tunelu,“ dodal Studecký. Podle něj se tím ušetří na provozních nákladech.
Kvůli vyšší rychlosti je naopak třeba v tunelu vyměnit osvětlení, nové budou i SOS hlásky, vnitřní televizní okruh nebo čidla na měření proudění vzduchu, teploty nebo výšky hladiny u akumulační nádrže. Vyměněna bude i kabeláž a informační systém.
„Co se týká zvýšení rychlosti v dalších tunelech, musíme v praxi ověřit dopady zvýšení průjezdní rychlosti v tunelu a pak zvýšení rychlosti v tunelech budeme zavádět plošně dle místních podmínek (všude to možné není). Nicméně vždy s výměnou osvětlení,“ doplnil Studecký.
Ověřování dopadů zvýšení rychlosti ve Valíku bude trvat rok.
Tunel Valík
Výstavba tunelu Valík probíhala v letech 2003 – 2006, v říjnu 2006 byl uveden do předčasného užívání a v září 2007 do provozu. Pravá tunelová trouba je dlouhá 390 m a levá 38 0m. Každá trouba má dva jízdní pruhy šířky 3,75 m a jeden nouzový pruh šířky 3,25 m. Průjezdní profil je 4,8 m, vzhledem k tomu, že technické vybavení tunelu je ve výšce 5,35 m nad vozovkou lze tunelem dopravovat i nadměrné náklady do výšky 5,2 m. Tunel byl projektován a vybaven na bezpečnostní kategorii TA.