Dálnice korunami stromů. Nejdelší slovenskou estakádu otevřou už za měsíc
R2 Kriváň - Mýtna. Zdroj: Strabag Slovensko

Pět kilometrů dlouhá estakáda vede údolím Krivánskeho potoka.

Pět kilometrů dlouhá estakáda vede údolím Krivánskeho potoka.
A kdy dodělání D1 na Liptově ?
Predpokladám je 1 kvartál 2026.
Kam až to budou v tom území nikoho chtít dělat, někam k RS/RZ?
Fico to bude chtít až do Moskvy.
Takže sa konečne dočkáme. Stavbe na začiatku nevyšla návratnosť, tak je plne financovaná zo štátneho rozpočtu. Odovzdanie mešká cca 1,5 roka. A k prírode najpriateľskejší tunelový variant (aký by dostal prednosť kdekoľvek v západnej Európe) bol vyškrtnutý hneď na začiatku. Zlé jazyky tvrdia, že zabral lobing istej stavebnej firmy, ktorá mala ešte v roku 2020 dva mostárske závody, ale tunelársky žiaden (nakoniec sa spolupodieľala na výstavbe tohoto úseku). A ako čerešnička na torte, od 18.8.2025 je uzavretý aj úsek Mýtna-Tomášovce, pretože sa ruší dočasné napojenie pri Mýtnej. Takže 3 mesiace pekne po starej ceste cez Mýtnu a Lovinobaňu.
O kolik by byla ta tunelová varianta levnější a rychlejší než totot l
Než toto estakadove řešení.
Předem děkuji za odpověď.
Smekám. Slováci to nemají jednoduché. Krajina jak v Rakousku, samý tunel a estakáda ale rozpočet výrazně nižší…
Krajina náročná jak v Rakousku, politici kradou jak v Maďarsku…
Určitě lepší v korunách stromů, než na vysokých náspech a hlubokých zářezech, kdy v obou případech je krajina přeříznuta vejpůl a je potřeba spousta doprovodných stáveb, aby se dalo alespoň nějak dostat z jedné strany na druhou.
Nicméně je to údolí a okolí (z pohledu člověka, který by se tam šel projít) úplně znehodnocené.
Tady se ale dělá vše, aby lidi, kteří se ještě prochází přestali nohy používat. Vše bude z pohledu z auta a to bude dokonalé!
Znehodnocené je možná tak vizuálně, možná akusticky, ale je průchozí. Když ta dálnice povede na úrovni terénu, bude údolí navíc ještě neprůchozí.
O narušení hydrogeologických podmínek ani nemluvě.
Samozřejmě, nejlepší by bylo to schovat do tunelu, ale…
Souhlasím s Vámi. I většina zvířat si zvykne a ostatním organismům kromě člověka (který by tam chtěl žít nebo se rekreovat) je tu úplně Zuzana.
Příroda je neuvěřitelně přízpůsobivá. Pro zveř je určitě lepší a hlavně bezpečnější chodit pod mostem, než se snažit přelézat dálnici, nebo chodit kilometry vzdáleným biokoridorem.
Jen nevím, proč máte tolik palců dolu.
„Příroda je neuvěřitelně přízpůsobivá.“
Opravdu? Proč tedy vymírají druhy, rychle mizí voda z krajiny, proč jsou nemocné lesy? Jakým způsobem se příroda konkrétně u nás přizpůsobuje betonovým plochám?
Jedna věc je, že příroda se přizpůsobí (byť vymíráním), a druhá, že se nám to nemusí líbit.
Z osobních důvodů. Místním automobilistickým extremistům se nelíbí můj postoj ke zbytečným dálnicím a ničení krajiny liniovými stavbami, takže dostanu hromadu mínusů i když napíšu, že je země kulatá.
Mínusy si zasloužíte, protože Země je geoid.
A ten je taky kulatej.
Na západ od nás by určite vyhrala tunelová varianta. Žial u nás je viacej mostárskych než tunelárskych inžinierov, tak bola zvolená táto varianta. Naschvál nepíšem tunelárov, lebo tých máme neúrekom.
Nie nevyhrala. Je to Rko, nikto by tam tunel nestaval.
Vytiahnite paty zo Slovenska a pozerajte sa
Kdyz jsem v lete jel kolem, vzpomenul jsem si, co vsechno se zamitne kvuli udajne spatne navratnosti. Chtel bych tu navratnost videt tady. 500 let?
Na Slovensku klidně tisíc.
Na tomto úseku návratnosť nevyšla, preto je financovaný zo štátnych zdrojov, nie zo zdrojov EÚ.
Bylo by hezké, kdyby i kromě zhotovitele stavby byl uváděn i autor projektové dokumentace.
Stráský, Hustý a partneři.
Tú technológiu výstavby nosnej komory výsuvnou skružou s následnou montážou prefabrikovaných dielcov na území Česka a Slovenska asi ani nikto iný neprojektuje,
Majú to aj v referenciách: https://www.shp.eu/projekty
Při výstavbě estakády bylo ale použito víc technologií.
Dálnici v korunách stromů (D4) máme už několik let v Bratislavě, jen je kratší, cca 2 km, pak už je to nad Dunajem.
Až 45 metrů nad údolím! Když si představím Nuselák, který má výšku 42 metrů, tak tohle je pecka.
Neslavná pecka…
Slovaci kdy vyřešite hrozný úsek mezi Čadcou,a Žilinu?
Pokud alespoň občas sledujete třeba tento server, tak jostě víte že na všech třech zbývajících úsecích kysucké D3 se pár dní/týdnů zpět už podepsaly smlouvy se zhotovitelem a výstavba se začne rozjíždet. Snad za 3,5 roku bude dle smlouvy hotovo…
No jen aby to nebylo 35 roků.
Višňové začali v roce 1998.
Višňové se neuvěřitelně táhne, ale zahájení samotné stavby bylo až v roce 2014, v roce 1998 se začala razit průzkumná štola, pak byly dlouhé tahanice skrz financování, zrušené výběrové řízení a další věci…
Myslím že ten stredný úsek je žltý FIDIC, takže 3 a pol roka určite nie. Pokiaľ to bude hotové 2030 tak si môžeme gratulovať.
https://zdopravy.cz/vyznamny-milnik-pro-kysuce-smlouvy-na-dostavbu-vsech-useku-slovenske-d3-jsou-podepsane-261345/
Další kus Slovenska v háji…
Jak by sis představoval silnice na slovensku? idelaní tak ekologická polní cesta sjízdná jen za sucha? Rozveď na konci ty tři tečky ať jsme v obraze 🙂
Podobné jako v lepších oblastech i nás: co nejminimalistictejsi, maximálně třipruhové, vedené obklikami okolo krajinně a přírodně cenných celků, a kde to nejde, tak pouze v tunelech, a plně pěkných zatáček a pěkným povrchem, kde je radost řídit.
Tu mal byť jednoztnačne tunel, nie most.
a kto by ho zaplatil? Už toto bolo drahé riešenie, ale nebola veľmi iná alternatíva. Tiež netvrdím, že to bol najpotrebnejší úsek diaľnice, ktorá sa mala riešiť, no svojho času minister dopravy Árpád Érsek zo slovensko-maďarskej strany Most-Híd využil svoj vplyv a dal tento úsek do súťaže a výstavby. Spojili sa tým pádom dva úseky od Zvolena s úsekom Mýtna – Tomášovce, čiže s výnimkou prejazdu Zvolenom, čo zasa nie je až taký problém, bude diaľnica od Bratislavy až po Lučenec, čo určite regiónu Novohrad pomôže z dostupnosťou…
Ja tadiaľ chodím pravidelne a napr ráno trvá cesta od napojenia zo zjazdu R2 na koniec zvolena (privádzač k R1) kľudne aj 45 minút. A to je úsek v dĺžke 12 km. A ten mnou spomínaný tunel by stál o koľko viac, 20-30 mil EUR? Podľa mňa z pohľadu životnosti, je to zanedbateľné navýšenie.
Pozoruhodné stavební dílo. Well done, bratři Slováci.
Stavba je to naozaj úctyhodná, ale pomyslím na údržbu tohto mosta a zimu, keď to začne zo všetkých strán premŕzať… Nevie niekto, aká tam bude maximálna rýchlosť? Pochybujem, že tam dajú 130.
na obrázkoch (nie týchto) bolo vidieť premenlivé značky, takže predpokladám, že to budú meniť podľa počasia…
Na ten chybějící úsek R2 u Zvolena jsem hodně zvědavý. V plánu tam mají severní variantu, ale ta prochází v těsně blízkosti Lázní Sliač a Arboreta Borová hora. To bude ještě zajímavé.
Sú len dve možnosti. Severný obchvat alebo prieťah mestom.
MD SR a NDS sa bránia prieťahu mestom, t.j. na určitých miestach zakopať R2 vo Zvolene pod zem.
MŽP SR túto alternatívu presadzovalo. Neviem ako to je teraz.
pěkné, ne často vídané řešení při vedení čtyřpruhu problematickým terénem…jen doufám že ta estakáda nebude při „vhodném“ počasí namrzat a nestane se z ní pětikilometrová tréninková dráha pro Sáblíkovou
Ještě by to pak mohli pravidelně udržovat, ať jim to vydrží déle než Radotinská estakáda.
Radotínská estakáda je v provozu již více než 15 let (od 20. září 2010) a denně po ní projede více než 50.000 vozidel, z čehož je 10 – 15.000 kamionů, takže už má na nějaké mouchy nárok.