Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Dálnice D4 získala další stavební povolení, k propojení jihu a severu chybí už jen jedno

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Pro řidiče bude nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení nechvalně proslulé křižovatky Lety.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chybí k dostavbě pěti úseků dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem už jen jediné stavební povolení. Ministerstvo dopravy vydalo tento týden stavební povolení pro 11,4 kilometru dlouhý úsek Milín – Lety.

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět částí: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Bez stavebního povolení zůstává už jen úsek Čimelice – Mirotice. „Na jednotlivé úseky se ještě dokončujeme majetkoprávní příprava,“ doplnil šéf ŘSD Radek Mátl.

Dostavba D4 se uskuteční v rámci pilotního projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Vítěz soutěže (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a po 25 let se o ni bude starat, a to včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Stát mu to bude splácet.

Soutěž o pozici koncesionáře se přitom letos v září dostala po více než dvou letech od vypsání do finále. Ministerstvo dopravy obdrželo dvě nabídky, ze kterých vybere vítěze. Oproti očekávané ceně ve výši téměř 25 miliard jsou obě nabídky výrazně nižší.

Pokud vláda a Poslanecká sněmovna schválí smlouvu s vítězem do konce roku, začne se podle ministerstva dopravy stavět v březnu. Hotovo má být za tři roky. D4 je alternativní spojnicí Prahy a jižních Čech k silnici I/3 a budoucí D3. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod.

Úseky dálnice D4. Pramen: MDČR

Projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP – Public Private Partnership) na D4 je jednou z největších státních zakázek poslední dekády.

Účastníci soutěže a cena:

1. Konsorcium DIVia (tvořené společnostmi VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS): 16.554.520.243 Kč

2. Konsorcium Via 4 – jižní spojení (tvořené společnostmi PORR Beteiligungen und Management GmbH, Macquarie Corporate Holdings Pty Limited (UK Branch), Obrascon Huarte Lain, S.A., Egis Projects S.A. a SK Engineering & Construction Co. Ltd.): 18.283.543.000 Kč

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta

U Letů je mnohem důležitější řešit neexistující problém s prasečákem než křižovatku, kde se zabilo x desítek lidí…
Než se dokončí D4, tak by se měl zmodernizovat úsek D0-Jíloviště. Ten je starý snad 60 let a za tu dobu se tam nic nezměnilo. Celá „dálnice“ až do Příbrami je kategorie S. Je absurdní, když se z ní přes noc stala D, když ani nejde o mezinárodní silnici. Nejde přestavět na klasickou dálnici, když byla navržená jako čtyřproudá silnice…

Paja

To nemáte pravdu, někdo tam během té doby nechal vyrobit ten úžasnej přechod.

mirek

To zas bude rozkrádačka….normální neutrální firma,která zná naše úderné nonstop pracující firmy by do toho prachy nedala.O kvalitě a tempu nemůže být řeč.Z toho plyne,že v tom budou šéfíci z ŘSD,Eurovie a tak….prostě bordel.Nevím kdy už si uvědomí,že Praha nemá okruh….kdyby tam vedlo 10dálnic,aby mohli Pražáčci na venkov,bude to ucpaný furt.Za okruh považuji min.3pruhy tam a 3 sem a objed celou Prahu…..tak a do mne

Miky

Mirku! Bude to PPP = „soukroma“ dalnice, tedy cim delsi bude doba stavby, tim mene dostane konsesionar penez a stejne tak cim horsi kvalita a udrzba, tedy zcela jiny pristup nez RSD, to s s tim nebude mit nic spolecneho. A ze Praha nema okruh s tim Uz absolutene nesouvisi, neni to vubec otazka penez, ale ÚP, SP atd.

Peeetr

Z Prahy dálnic jak lístků slunečnice, ale klíčové druhé spojení celého Česka s Moravou a Slezskem dál v nedohlednu i při známém peklu na D1.
Alespoň dálnice Pardubice-Olomouc by si zasloužila mít jasně nejvyšší prioritu.

Gejza

Tohle není problém nízké či vysoké priority. To je o tom, že zatímco proti připravovaným stavbám D35 je místy velký odpor, na D4 je to relativně (v porovnání nejen s D35) bez problémů. Jinak nejdůležitější stavbou je dostavba D0 a všichni vidíme, jak se to tam vleče…

Tomáš Gottschalk

A hned po ní D43 a s ohledem na necelých 30 km a přetrvávající mezinárodní ostudu D52.

Petr

Vysvětlíte mi, prosím, co je prioritního na dálnici, jejíž téměř polovina disponuje hustotou dopravy zhruba 7700 aut denně? Naopak, D43 v plném profilu od Boskovic na sever vidím jako zbytečnost. Stejně jako D6 od Rakovníka do Varů, D55 od Uherského Hradiště na jih, D49 od Vizovic na východ. Skutečně potřebujeme dokončit v plném dálničním profilu pouze D0, D3, D35 a D52. Ostatní tahy, kde se ŘSD chystá postavit dálnice, by snesly i poloviční profil. Mám to z vlastních zkušeností. U nás v Uherském Hradišti se před zhruba 15 lety postavil obchvat jako komfortní silnice v uspořádání 1+1 a přestože je… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Vycházíte z dnešních čísel, dálnice se buduje na věky. Pokud by se přidávaly později pruhy za plného provozu, bude to stejná mela jako na D1.

Miky

Prave proto, ze to je neprioritni „vedlejsi“ dalnice bez vyznamnych rizik blokace, byla zvolena jako pokusna pro PPP. U nas se nestavi, co je nejvic potreba, ale co ma povoleni.

Petr C.

Co se týče D43, tam není problémem jenom hustota provozu, ale hlavně profil silnice, kde se střídají stoupání a klesání, zatáčkovité úseky apod., takže předjet tam kamión je problém a předjet dva náklaďáky jedoucí za sebou už je možné jenom v některých místech. Sem tam situaci zachraňuje stoupací pruh, ale z Lipůvky do Letovic je jenom jeden, v opačném směru tři. Všeobecně stojí doprava mezi Brnem a HK po I/43 a I/35 za starou belu už mnoho let, já tudy jezdím od roku 1999 a vláčky aut v obou směrech nejsou vyjímkou. D55, nebo aspoň jedna její polovina, by se… Číst vice »

Petr C.

Ještě se doplním:
Před pár lety jsem přišel na to, že z Brna do HK je lepší než na Svitavy a Vysoké Mýto jezdit na Měřín, Žďár n.S., Chrudim a Pardubice. Je tam menší provoz, méně měst a vesnic a dá se to zajet o hodinu rychleji.

Vlastimil Kocurek

To vysvětlete vlastníkům pozemků a starostům obcí, a hlavně projektantům, že mají vycházet obcím vstříc. Myslím, že hlavně to polední, upravit projekt vstřícně k obcím, by stavbu velmi urychlil. Nejde o peníze, to, že je to priorita se ví už 30 let. Předělat projekty ve prospěch obcí a bude to stát dříve, ale bude to ekologicky horší varianta. Třeba si uvědomit, že to vede přes Vysočinu. Projekty kdysi dávno vycházel z toho, aby se zbytečně nefragmentovala krajina, protože oddálení od obce tady na Vysočině často znamená, posunou to do lesa, do přírody. Nic na tom nemění ani to, že ty… Číst vice »

Démon

Vypadá to na Eurovii

Kodl

Na brzkou realizaci celeho zbytku D4 formou PPP bych rozhodne nespolehal.

jakub (easydrink)

Také by to chtělo D4 dovést až na Pražský okruh.

Démon

… jedině tunelem pod Zbraslaví

...

A na druhé straně přes Freyung do Pasova.

MLB

Přes Šumavu? Dálnice pod Boubínem? LOL, už to vidím. Dál než do Strakonic to ekologové nikdy nepustí. Leda desítky km dlouhým tunelem…

Vlastimil Kocurek

Ty kamióny přes tu Šumavu reálně jezdí i bez vašich postřehů, akorát je to tam hodně nebezpečné. Je to mezinárodní tah přes Strážný.

Paja

Myslím že do Strakonic dálnice nebude a není tam ani třeba.
I/4 se má přeložkovat (někdy výhledově) což by spolu se stoupacími pruhy mělo naprosto stačit.

Vlastimil Kocurek

To byl původní záměr, rozhodně neměla tato dálnice končit v Písku. Či-li tady se ústupek udělal.

Walker

Tak ono je to dotazne az na okruh, jen to neni znacene jako dalnice.
Ma to svuj duvod. Nejsem si jisty jak to presne je, ale neco ve smyslu, ze k dalnici je vzdy potreba alternativni komunikace a ta k D4 u Prahy chybi – nebo tak nejak.

Kdyby to nekdo vedel presneji, budu rad za vysvetleni.
Rozhodne i me stve se tam plahocit 70-80, navic je tam ted stavba mostu, tak jeste pomaleji a nejlepsi je ten prechod u benzinky.. :-/

Indijanek

To není ten pravý důvod – dálnice by to být mohla, jen musí být bez popatků. Problémem jsou kratké připojovací pruhy na úseku Jíloviště – Zbraslav, autobusové zastávky a přechod na Zbraslavi. Vše je ale stavebními úpravami řešitelné

Paja

Ani to není pravda, nejen na D4 jsou zastávky busu a krátké připojovací pruhy (D46 s pověstnými STOPkami) a přesto to dálnice je.

Walker

No, tak ted by me tedy zajimal ten skutecny duvod 🙂

Petr C.

D46 mezi Vyškovem a Olomoucí je úděsná parodie na dálnici.
Ten výjezd z Vyškova (západ) ve směru na Olomouc, který je za zatáčkou a téměř žádný připojovací pruh nemá, což člověk u tohoto typu komunikace nepředpokládá, je ozvláště vypečený.

Vojta P.

Příští rok se budou nájezdy u Vyškova a Drysic opravovat a prodlužovat… viz ŘSD

Jihočech

Dálnice na ČB měla vést přes Písek a bylo by to bez takových problémů, které jsou s D3 ve středních Čechách. Dávalo by to i smysl z pohledu rozvoje kraje – přes Tábor dobré železniční spojení – přes Písek dálniční. Bohužel došlo ke špatnému strategickému rozhodnutí, což se nyní projevuje a bude projevovat ještě víc po dostavbě D4, kdy to 1/20 nebude pobírat.

Ondros

Obě dálnice jsou třeba, rozhodnutí o trase D3 (i přes Posázaví) bylo správné. Za realizační potíže si stát může sám.

Radiátor

Lépe bych to neřekl.
Vždy je lepší mít více tras a né jednu páteřní.

Kuba

Správně, do každé vesnice aspoň dvě dálnice.

Vlastimil Kocurek

Pokud jsou v jižních Čechách, až na jednu výjimku silnic první třídy, jsou všechny mezinárodní, a obě dálnice stavěl původně jako mezinárodní, podle potřeb EU.
V podstatě veškerá vyšší doprava v ČR je pojata jako mezinárodní.

Paja

To máte těžký. D4 je historicky starší, protože řešila dopravu i na Příbram. A po D3 je zase vedena E55 a tranzit na Rakousko.

Peeetr

Jenže ještě nebyla dostavěna ta nejdůležitější severní alternativa D1 spojující Česko a Slezsko částečně náhradní i pro většinu Moravy.
Takže dvě dálnice takhle u sebe jako D4 jsou prioritní fakt hlavně pro pražáky s chatou v Posázaví.

Greta

Pražáci s chatami u Sázavy proti D3 bojují a D4 jim je ukradená.

Paja

Vy pletete pojmy a dojmy. D35 je priorita, ale i tak to je u nás na nejméně 14 let. Kdežto D4 nikdy priorita nebyla (ostatně právě proto se na ní bude testovat PPP), jenže taky pro ní nikdo nic moc nemá a tak i když není prioritní tak je připravená ke kompletní dostavbě.
Až bude připravená D35 nebo D52, rozhodně si myslím, že je stát postaví. Ale když připravený nejsou?

looking4bucho

Presne tak, uplne stejne na tom jsou Karlovy Vary kde si taky muzete vybrat jestli jet po D6 nebo D7. Alternativni trasy jsou nejenom zadouci, ale i nutne. To ze si zakladni infrastrukturu nedovedeme postavit je uplne jiny problem.

Greta

Z KV je do Prahy přes Chomutov docela zajizdka.

Kalanis

A pár opravdu nebezpečných míst na 13 kolem Ohře. Ale jakmile bude D7 z valné části hotová – a to bude i při nedodělaných Postoloprtech dříve než D6 – , tak tam někteří jezdit začnou.

MLB

To se vyplatí opravdu málokomu, je do o dost dál a cesta z Chomutova do Varů to zbrzdí i časově – obce, zatáčky, málo vhodných míst k předjíždění pomalejších vozidel. Navíc tam chybí kapacita, kdyby tam fakt začalo jezdit víc aut, dojde k dalšímu zpomalení a přestane to být zajímavé už úplně.

Paja

To si řekneme až D6 zavřou opravy nebo nehody.

Franta

Přímo do KV možná jo. Ale z Božího Daru je příjemnější jet do Prahy po vršku Krušných hor, a pak po D7. Do Chebu nebo Mariánských Lázní je to příjemnější po D5. Takže D6 je prakticky k ničemu. Aby napojila 50.000 město k Praze. Stačila lépe trasovaná D7 (víc směrem k Ústí) a D13. Ani D8, ani D6 se moc stavět nemusela. Po dálnicích se vyplatí i poměrně velká zajížďka.

adamgolias

ano , 40 km . 30 min.

Ivan

Dobrý den,
můžete mi říct jak po D7 do Kv?Jako přes Chomutov a Klášterec?To nemyslíte vážně,zkratka je delší o to méně pohodlná.
Zkuste tudy někdy jet.

adamgolias

hmm , a udolim Vltavy , a z Benešova na Votice , protože tam je taky ještě relativni klid a dolu na Třeboň , a az to vsechno bude vybetonovany a auta se tam stejne nevejdou tak potomci budou na špinavou rozporcovanou hlučící krajinu zirat a proklínat své rodiče za jejich omezenost . Proč mít každých 50 km dalnici ? do toho zeleznice . nemame stat rozlohy usa.

Zrzek

Neboj příroda si to vezme při naší údržbě zpátky raz dva. Jo a trávník v odstavném pruhu jsem viděl nejen na se dálnici v ČR.

Paja

Myslím že vám tam ty dojmy moc nepasujou do sebe. Pokud by to tak bylo, tak by potomci nezírali na tu krajinu ale pilně jezdili sem a tam, aby všechny ty dálnice pořádně hučely.
Mmch. nevím odkud jste. Ale po I/3 a I/4 ty auta jezdí už teď, nečekají až tam bude dálnice. Ta dálnice to má naopak kultivovat.

Démon

Asi toho o dopravě moc nevíte co?

libor

bych neřekl, že smysl D4 je pouze spojení na jih – tj. ČB a Rakouska. je to taky napojení Písku, Strakonic, velké části Šumavy a vše okolo. To že se i nyní jezdí Praha – ČB často přes písek neznamená, že je to jediný smysl této cesty..

Vlastimil Kocurek

To by se ale muselo projednat s EU, je to E 55. V podstatě s tím souhlasím. Tábor by to proklínal, je to 2. největší město v kraji, a podle toho je i vzorně vybavené (ostatní tak velká města mohou jen závidět), a co tam není, mají poblíž v Praze. Tím chci říct, že takové město se těžko dá vyloučit z dálniční sítě. Nicmémě se mělo stavět přes Písek.

Paja

Myslím že město jako Tábor se z dálniční sítě dá vyloučit naprosto bez problémů. Jen tudy historicky ta císařská cesta vedla…

Alf

Hlavně, že se konečně po desítkách let a desítkách mrtvých a těžce zraněných vyřeší tak banální věc, jakou je křižovatka Lety. To byla ukázka neschopnosti přijmout aspoň nějaké dočasné řešení, takže se dlouho (už od dob bolševika) čekalo na mimoúrovňové křížení jako na zázrak.

Lemmy

Hlavně na tu křižovatku je snad deset let platné stavební povolení…

Jižan

Přesně tak, od r. 2011. Už dávno mohlo být.

Jiří Kocurek

Hádám, že tady jsou veškeré vyvlastňovací zákony krátké, což? Ani zrychlení stavebního řízení nemá jak pomoct, když už je dávno skončené. Lhůta pro zahájení stavby by se měla prodloužit ze 2 na 15 roků, aby to stíhali včas zahájit.

Paja

Jenže se už opravdu hodně let kalkuluje s tím PPP. A navíc D4 nikdy nebyla prioritní.
A když už se tu tak často mluví o desítkách mrtvých. Tu trasu jezdím přes 10 let 2x týdně a na křižovatce Lety jsou nehodu ještě neviděl. Zato u Chraštiček nebo Milína několik.

noerf

Občané Českých Budějovic si budou moci cestu do Prahy vybrat, zda-li pojedou po D3 v jižních Čechách a pak po I/3 ve středních nebo po I/20 v jižních a pak po D4 ve středních.
Bohužel tolik urychlení přípravi D3 středními Čechami není a zkapacitnění tahu Písek – České Budějovice je v plánu souběžně s výstavbou D3 ve středních Čechách.

jirka

nebo… pojedou D3 z Budějic a pak spojkou po 1/18 to střihnou na D4 🙂

Otakar

A zajedou si 50 km a hodinu času…

adamgolias

a co je na tom divného? a ta hodina , vy jezdite prumerem 50 /h?

Paja

Tak si tu I/18 projeďte a pak nám napište jaký jste tam měl průměr (samozřejmě při dodržování předpisů)

Kalanis

Taky řešení. Ale… Máme tam kruhák v Sedlčanech – a ten je díky kopci celkem nepříjemný a máme tam další vesnice po cestě.
Dotažení D3 do Voračic by určitě pomohlo, jen by většina mířila zpátky na I/3.

Petr

Přesně takto se běžně jezdí. A pak to ještě někdo střihne po II/118 a jsou na D5 směr Plzeń. A na druhé straně to uhnou na Jindřichův Hradec a na Znojmo.

MartinS.

Je to sice dál, zato horší cesta 😉

Vlastimil Kocurek

Ano z toho už se dělá z toho sranda delší dobu. Měl by to někdo (redakce) vyzkoušet časově. Ovšem, kdyby to vyšlo, tak zničíme statiku domů v dalším úseku jižních Čech.

Paja

Tak na tom není co zkoušet, na kilometry to je podobné jako jet z Písku do ČB po I/20, čili tam žádná úspora být nemůže. Snad jen by výhoda mohla být v menším množství nehod na I/18 než na I/20 před ČB.

Vlastimil Kocurek

Je záchrana že se i dnes jezdí skrz obě varianty. S dostavením D4, pak bude navazovat rekonstrukce E49 Č. Budějovice – Písek na 2+1(1 + 2), ale zůstanou i 2 pruhové úseky. Pouze z ČB nudou cca 10 km 4 pruhy.Ale to popisuji něco hodně vzdáleného.

Paja

Podle infoletáků ŘSD to je rozhodně blíž než D3 v StČ 🙂