Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Dálnice D3 k hranicím: ŘSD znovu zahájilo proces EIA, stavět chce v roce 2020

Úsek D3 Kaplice nádraží - Nažidla, vizualizace. Pramen: ŘSD
Úsek D3 Kaplice nádraží - Nažidla, vizualizace. Pramen: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic postoupilo do další fáze přípravy příhraničního úseku dálnice D3. Aktuálně zahájilo proces posouzení vlivu stavby na životní prostředí u tří zbývajících úseků: Třebonín – Kaplice nádraží, Kaplice nádraží – Nažidla a Nažidla – státní hranice. Celkem jde posledních 24 kilometrů jihočeské D3, které ještě nejsou připraveny k výstavbě. U Třebonína navážou na obchvat Českých Budějovic, jehož stavbu chtějí silničáři zahájit ještě letos.

Proces EIA přitom absolvují už podruhé. Dálnice (tehdy vedená ještě jako rychlostní silnice R3) získala kladné zelené razítko už před 13 lety. Stalo se tak ale podle starého zákona z roku 1992, který dnes už neplatí, a stavba nebyla na seznamu prioritních projektů, takže neměla výjimku z nového zákona. Proces EIA tak běží paralelně s další přípravou, především výkupy pozemků a přípravou žádosti o stavební povolení. Odhadované náklady na tři úseky činí devět miliard korun.

Podle aktuálního harmonogramu ŘSD by měla být dálnice napojena na Rakousko v roce 2023.

Termíny výstavby D3

D3 Třebonín – Kaplice nádraží: 2020 – 2022
D3 Kaplice nádraží – Nažidla: 2020 – 2023
D3 Nažidla – st. hranice: 2021 – 2023

Pramen ŘSD

Štítky

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Milan: doprava z nádraží do města je již dnes řešena MHD.
    Teodor: možná by stačila elektrizace do Kajova, kde se dá vlak dočasně odstavit, neboť v Českém Krumlově se můžou delší vlaky maximálně krizovat. Tím by se ušetřilo cca 10 minut při preprahani a zůstalo by jen cca 5 minut na výstup a nástup

  • Asi bude „muset“ padnout hodně hektarů lesa a místo ticha a v těch místech pak zavládne už jen trvalý hukot rakovinometů;(

  • @ železničář: A o co jde v dopravě? Aby lidé/zboží mohli cestovat rychle, nebo nutně po železnici? Kdyby v této relaci byla trať umožňující vysokou rychlost (a provozována odpovídající vozidla), dala by spousta lidí přednost železnici. Tak, jako se tomu děje mezi Prahou a Ostravou/Brnem. Holt tak, jak železnice nahradila shodou okolností tam jezdící koňku a ta před tím formanské povozy, bude mít po dokončení navrch dálnice. Pokud se v dané relaci postaví i moderní trať, může se karta zase obrátit. To je přirozené… Ale nutit jiným to, co sám mám rád, je… pošetilé.

    • Jakub:
      U tohohle člověka jsem si na 99,9% jistej že je z obce jmenem MIMOŇ..
      Pro některý jedince prostě 19. Stoleti ještě neskončilo – je jedině dobře že už nejsou u vesla a už dál zpatecnicky neskodej..

  • A železnice tím definitivně ztratí i poslední chabé zbytky zdánlivé použitelnosti pro osobní dopravu …

    • Tak železnice bude po dodělání koridoru v úseku Praha – České Budějovice konkurenceschopná, což je hlavní… za ČB jde spíše o historicky danou srandu (z pohledu dálkové dopravy) a byť já osobně jsem časem pro novou trať do Linze, uznávám, že v důležitosti je to až někde v dolní části seznamu.

      • Český Krumlov je druhé nejnavštěvovanější město zahraničními turisty, takže by vzhledem k počtu a obsazenosti autobusů byla vhodná elektrifikace s zrychlení tratě z Českých Budějovic do Krumlova. Bohužel peronizace a oprava přejezdu proběhla před několika lety trať moc nezrychlila, ani nenarovnala.

        • Od cesty vlakem do Č.Krumluva lidi odrazuje nesmyslná cenová politika ČD, naprosto nereflektující aktuální konkurenční způsoby dopravy. V porovnání s cestou busem je jízda vlakem 2x dražší. Nemluvě o tom, že od nádraží je třeba jít ještě přes kilometr pěšky do centra.

        • Ohledně Krumlova s Vámi souhlasím, nicméně k tomu potřebujete v zásadě novou trať a aby to dávalo i ekonomický smysl, tak je potřeba s tím pak potřebovat i dále, k čemuž potřebujete plán i na rakouské straně… a v tomto ohledu mají spojení do Mnichova, VRT nebo jiným způsobem podstatný upgrade tratí do Vídně/Bratislavy/Berlína, vnitrostátní spojení Brna a Ostravy či projekty ve velkých aglomeracích daleko větší přednost a opodstatnění.

      • Trať do Linze je problematická. Na trase není žádné větší město (nádraží Kaplice, Velesin jsou 3 – 5 km od měst). Z hlediska nákladu chce rakouská strana provoz na přechodu Dvoriste – Sumerau spíše omezovat.

        • Zastávka Velešín městys je mnohem blíž než 3 km, sám jsem ji párkrát použil, byť cesta po silnici přes dolík není nic extra (jenže když v Budějicích nenavazuje autobus na vlak a navíc se musí do podchodu a pak zase tři patra nahoru…). I tak myslím, že převádět další dopravu z kolejí na silnice není příliš šťastné. Jestliže je ale dálnice naplánována těsně kolem měst a trať (i ve variantě přeložky) zůstává daleko, je něco špatně. Logičtější by bylo posunout trať k sídlům (hluk občasný, nepřidávání přestupů) a dálnici od nich (trvalý hluk při možnosti dojet týmž vozidlem do cíle po navazující silnici).

    • Každý mele o skvělé dálnici, ale co se pak s auty děje na koncích převažujících přepravních směrů už je mimo mozkovou kapacitu skvěle placených politruků. Zkrátka se ve výsledku rychleji svezete do zcela ucpané cílové destinace. Což pociťujeme hlavně ve všední dny ve městech…
      No lidi dálnice tolik chtěj, nechť se tedy ve frontách třeba vzájemně utěšují (jako kdysi třeba „za komunistů“ u řezníka), já doufám, že zase nějaký lehkoživka typu Žemličky nezařízne na silničních kongescích nezávislou železnici.

      • Tato dalnice zacina v jizni Italii a konci v Nemecku na baltskem pobrezi. S malym prerusenim v jiznich a strednich Cechach ;-).

    • a čo takého si predstavujete pod takým pojmom „zdánlivá použitelnost“, Kefalín? Kdo jezdí do Rakouska na dovolenou vlakem?

      • Já. A přes Rakousko i do Itálie, nebo úplně jinam. Není nad to se ráno odpočatý probudit a dostat snídani k výhledu do probouzející se krajiny.

  • Hlavně, aby letos začali a dokončili do roku 2022 obchvat Českých Budějovic do Třebonína, aby se trochu Budějovice uvolnili.

    • automobilismus má jednu úžasnou vlastnost – když se uvolní někde místo, hned se zase zaplní jinými auty, páč vyjedou i ti, co by jindy nevyjeli

Newsletter

Partneři


Výběr editora