Dálnice 2050: ŘSD chce posílit mezikrajské vazby a odlehčit Praze a Brnu

Dálnice D5, most přes Berounku. Pramen: ŘSD dokumentace EIA/EKOLA groupDálnice D5, most přes Berounku. Pramen: ŘSD dokumentace EIA/EKOLA group

Do plánování se promítnou například i vysokorychlostní tratě, které plánuje Správa železnic.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Arciburžoust

Sláva! Tak konečně někomu došlo, že dopravní síť systémem všechny cesty vedou do Prahy je nesmysl. Ať už z pohledu dopravní přetíženosti Prahy, nebo rozložení ekonomiky po republice která je navázaná na dopravní infrastrukturu.

Petr

Fascinuje mě, že někdo konečně po letech přišel na to, že svádět tranzitní dopravu k Praze je blbost. Jako laikovi mi to je jasné už pěkných pár desítek let…

Petr

Bohužel máte pravdu, ale je to zřejmě pozůstatek výběru potravní daně.

Jarda

naše dálniční síť je poměrně dost centristická a hlavně postrádá logiku, z níž by mělo vyplynout hlavně potřeba napojení na mezinárodní dálniční síť, místo toho se dohadují o pitomostech jako v D52, kvůli jednomu tunelu to stojí 15 let, D3 stavba z prostředka. Řeší se dálnice mezi vesnicema a všechno jezdí dokola jak beton v míchačce a páteřní dálnice neexistují. Je to šílené

Marek

Stavět další dálnice po roce 2050? To může vymyslet jen člověk naprosto mimo realitu. V roce 2050 má ČR dosáhnout uhlíkové neutrality, ne stavět další infrastrukturu pro na fosilních palivech závislou dopravu a ještě víc fragmenovat už tak zdevastovanou krajinu. Vyhozené peníze na projekt, který je nesmyslný a nikdy se nerealizuje, někdo ale může dostat zaplaceno za to, že ho naplánuje. Asi jako kanál DOL.

Petr

O snížení nutnosti mobility se nikdo nesnaží a i elektromobil potřebuje po něčem jezdit. Jen pro zajímavost, jaká je dle Vás fosilně nezávislá doprava, která nepotřebuje infrastrukturu?

Michal

Nove stavby- proč ne.

Ale

Je potřeba hlídat aby byly dlouhodobě prostředky na údržbu stávajících dálnic. Teď jsou skoro nové/ opravené, neboli všechny budou ve stejný čas okolo 2050 zase potřebovat opravit. A budeme zase podstupovat 8 leté martýnyrum s za provozu opravovanou D1? Tentokrát bez dotací EU.

O tom že je to klíčový problém by mohly vyprávět třeba usa, kde highways se stavěly za Eisenhowera a nyni jdou všechny naráz do kopru…

Miky

Tento plán se střídavě vynořuje a zanořuje už docela dlouho – naposledy viz: https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/krajska-mesta-ma-spojit-prstenec-novych-dalnic-14833 (omlouvám se za odkaz na dezinformační web). Překážkou pro realizaci není jen stav v rámci povolovacích procesů, který se nezdá, že by se lepšil, ale i pokračující „ekologizace“ rozdělování dotací zejména z EU (tedy tunelování zdrojů zelenou lobby namísto betonové). Sice malý ten, kdo má jen malý cíl, ale nebylo by lepší zaměřit maximální úsilí a peníze na reálně dosažitelné cíle (obchvaty, přeložky, zkapacitnění, odstranění úzkých míst stávající sítě), než se vyčerpávat ve velkých neuskutečnitelných koncepcích. Už vidím ty debaty – obchvat, čtyřpruh nebo čekat na… Číst vice »

Mikolo

V roce 2050 budou všichni současné plánovači už v důchodu nebo dokonce zemřou, takže neponesou za realizace svých plánů žádnou odpovědnost. Takže vyhozené peníze

Petr

Myslíte, že v roce 2050 bude důchod?

Jirka

To nešlo řešit dříve, než bude do Prahy dovedeno 10 dálnic na většinou dost zprasené křižovatky s DO??? Dosud se jede cca podle plánu z 60.let. Žádná reakce na vstup do EU ani znásobení dopravy nepřišla… Je docela pravděpodobně, že v roce 2050 nebude hotová ani dosud navržená dálniční síť- tj. včetně D43 a D49. Nejjednodušší možnost, jak ulevit Praze a její aglomeraci, je propojit D5 a D1, resp. udělat z E50 dálnici vedoucí cca v trase Plzeň-Tábor-Humpolec. D1 by mohla vést mimo Prahu do Rozvadova a D5 jen mezi Plzní a Prahou. Dálnice z Prahy by mohla pokračovat na… Číst vice »

Petr

Však nezvládají za 30 let propojit ani D5 a D4. Původní státovku, raději předělali na okresku, aby jí náhodou někdo nechtěl používat jako onu propojku . A plánované propojení přes Hostomice, neuvidí ani naši vnuci, protože by to znamenalo obchvat Dobříše. Když vezmu , že by měli ještě udělat spojku na D3 k Voticům a dál na D1 (kde dokonce nebyla dostavěná ani předválečná dálková silnice)., tak je to jako letět na Mars. 🙁

Paja

Nemohlo, to je zřejmé. První plány se současnou podobou dálniční sítě jsou z Protektorátu, následně podle nich komunisti ty dálnice začali stavět (dostavovat). A protože to ani dodnes není hotové, tak nebyl ještě úplně prostor na to změnit tu celkovou koncepci (a tím zdržet výstavbu páteřní infrastruktury o další desítky let)

Petr

Ano, bohužel z původních plánů z doby první republiky, se nerealizovala ani silniční, ani železniční část. je zajímavé, že koncem války i Němci zjistili, že uzlové řešení je na obtíž a snažili se o objezdové železniční trasy.

Jiří

Myslíte ty skvělé plány na dálnici vedoucí mimo Prahu a Bratislavu? Nějak mi nevadí, že se nerealizovaly.

Petr

Zřejmě nejezdíte tranzit.

Petr

Ještě dovětek, proč asi D4 končí ještě před hranicí Prahy? Protože dálnice je v místě kde je i regionální a místní doprava, která se míchá s tranzitem. Obdobné je to na železnici, viz tra´t 171.

On:

Nejvyšší čas, jestli chtějí po roce 2050 začít stavět první nesmělé kousky během roku maximálně dvou musí být jasné odkud kam a přibližně kudy. Než se podaří vyladit trasy, získat uzemní rezervy v územních plánech, EIU, uzemní řízení, stavební povolení uteče 30 i více let. Už jen náznak silnice vyvolá obrovský odpor a spoustu petic.

MLB

Měli by v zadání opravit ten překlep na Dálnice 2500, jinak jim to nebude vycházet…

Ondřej

Obzvlášť, pokud jim někdo s přístupem, jaký „podsouváte“ Vy, hodí zase vidle.

Ondřej

do toho 🙂

Daniel Drnec

Chtělo by to, aby byla krajská města vzájemně propojená dálnicemi a kvalitní koridorovou železnicí na 200 km/h se systémovou jízdní dobou pokud možno 1 hodina.

Pochopitelně to nelze mít přes noc, ale již dnes je potřeba chránit koridory v územně-plánovací dokumentaci.

Jaaa

Krajská města? Spíš aglomerace, ne?

Jiří Kocurek

Tak Brno – Olomouc za 1 hodinu by šlo. Už se to chystá. Do Zlína to ještě nějakou další akci potřebovat bude, do Ostravy se to chystá taky, ale stačit to nebude. Je to daleko. Z Brna do Jihlavy je to po dálnici splněno. Železnice… protesty proti elekrizaci příměstské dopravy a tak, že když se to staví, tak je to špatně. Olomouc – Zlín je za 1 hodinu je možné už dnes, kdyby se jelo bez přepřehu a nebyla to řada 84x. Olomouc – Ostrava nevychází o 2 minuty, ale něco se tam plánuje. Do Pardubic to nevychází, protože Bezpráví… Číst vice »

Nyvlt

Ze Zlína za hodinu tak do Otrokovic

Jiří Šrámek

Nějak mi v tom Vašem pojetí ČR chybí ona česká, dvojnásobně velká část.
Z Liberce do Prahy / Hradce Kr. / Ústí n. L. je to vždy cca 100km, což by za hodinu neměl být problém. Ale třeba z KV do Jihlavy nebo do Zlína je hodina neřešitelná.

Jaaa

No tak výborně. 2050 podle modelů 1950.

Klimatická změna neexistuje.

Vítejte v „moderním“ světě podle normalizačních pantátů.

Tahle země nemá budoucnost.

Jackub

Klimatická změna existuje a nepřetržitě se odehrává od vzniku Země.

Jaaa

Thanks Mr. Obvious.

Jestli si myslíte, že to bude to samý, jako posledních 40 000 let, co existuje něco jako lidská civilizace, tak good luck.

Armin

Já hlavně doufám, že v roce 2050 bude hlavním dopravním prostředkem něco udržitelnějšího než IAD.

Jiří Kocurek

Tak vždycky se dá naložit na žebřiňák. A když se na něj dají pneumatiky, tak se ani mléko cestou nezdrcne, jako bonus se kůň míň nadře a bubnové brzdy jsou mnohem účinnější než špalíkové.
Po železnici totiž nelze legálně chodit pěšky, narozdíl od polňačky…

Miky

A když se zdrcne, bude máslo.

Poudy

Super, ale hlavně ať hnou s tím co je v plánu už teď. Včera sem jel z Pece pod Sněžkou do Brna a říkal sem si, jaké by to bylo kdybych jel alespoň kilometr po dálnici.

Petr

Ale zas to nedá takovou práci jet mimo zpoplatněné úseky. 😀

abc

Ono se to částečně dá, záleží na aktuálních uzavírkách a na tom, kam do Brna chcete.
Dá se jet z HK na Pardubice (mezi nimi dokonce dálnice je) a potom na Chrudim, Žďár a pak uhnout z I/37 a najet na D1 u Vel. Meziříčí.
Vyhnete se tak momentálnímu opruzu u Vysokého Mýta a u Letovic.

Dusanh

A kdy se dočkáme nějaké analýzy Železnice 2050?

Jiří Kocurek

To se musíte zeptat u Dobré Správy.

ŘSD, ŘVC ani ŘLP nemají v gesci železnice.

Jaaa

Ti staví jen VRT. Zbytek neexistuje.

Jiří Kocurek

Cože? Vy jste neviděl štreku do Budějovic? Tak si tam zajeďte.

Jaaa

To je koncepce Železnice 2000.

Jiří Kocurek

Opravdu? Takž když je to v jiné koncepci, tak to neexistuje? Zajímavý pohled.

Jaaa

Pán asi neví, co je to „koncepce“.

Koridor na ČB je v koncepcích už od roku 2000.

MLB

Už jsme se dočkali, pánové Kolovratník a Borecký to nakreslili v dost jasných barvách…

Vít Jůza

Naprosto nemístné a nadbytečné:
1. Je třeba především přibrzdit vylepšování silniční sítě a urychlit vylepšování železnice, aby se základ dopravy vrátil na železnici.
2. Dost na tom stavět, co je evidentně potřeba
. Platit miliony za výmysly, co by se ještě dalo vymyslet, je v této věci naprosto nadbytečné.
3. Není ani na to stavět to, co už je naplánováno., a udržovat, co už je postaveno.

Ondrej

„Abychom dopravu rozmístili po republice rovnoměrně a nestahovali ji do Prahy, to nemůže ta aglomerace vydržet.“ A proto chtějí severní část pražského okruhu vést kousek od Chaber, Bohnic, pod Suchdolem… Se nedivím, když se je výhledový odhad 120-150 tis aut denně

J.K.

No je potřeba ucelená síť, okruh v Praze bezpodmínečně, ale ostatní komunikace taky.

Aby nedocházelo k absurditám že dálnice u hranic se staví v pohodě, ale v Praze je nejrychlejší projet kolem koně…

Jakub P

Jenže na to, aby to kolem koně nebylo kratší než po okruhu, nikdy žádnej okruh z principu nepomůže. Půlka okruhu bude mít vždycky víc jak 1,5 násobnou délku než tětiva středem, aspoň teda dokud bude pí 3,14… Časově to hodně rychlým okruhem být kratší může, ale to by ten okruh musel být hodně prázdný a magistrála hodně zpomalená, aby okruh dohnal 1,5 násobný délkový handicap. A pokud bude okruh ucpaný (což vzhledem k indukované dopravě ve špičkách vždycky bude, leda by vedl opravdu daleko za městem (a měl tím o to větší délkovej handicap v absolutní hodnotě, v tomto případě… Číst vice »

Viki

Tak tomu má zabránit mýto za vjezd do centra

Daniel Drnec

Ale městský okruh nemá tvar kruhu, stejně tak magistrála není jeho průměr.

Od D1 to bude na Vychovatelnu přibližně stejně dlouhé nebo i kratší přes východní část MO než po magistrále.
Do Letňan to bude od D1 přibližně stejně dlouhé nebo i kratší přes Průmyslovou než přes Východní část MO.
Od D1 na D8 to bude přibližně stejně daleko po Průmyslové i po SOKP, na SOKP ale bude povolená vyšší rychlost.

Jakub P

Jo, je to samozřejmě přibližný, ale bohužel je dost relací, na který to sedí, aby to stačilo na hodně problémů. Nejokatější bude asi Troja-Spořilov, ale rozhodně není jediná.

Jiří Kocurek

„aby okruh dohnal 1,5 násobný délkový handicap“

50 x 1,5 = 75 km/h. Na okruhu je dovoleno 80 km/h a je tam NULA světelných křižovatek. Takže?

Jakub P

Nula světelných křižovatek zdaleka neznamená nula kolon. A rozhodně neplatí, že by na celý štrece po magistrále mezi sjezdama na plánovanej vnější okruh byla padesátka, v případě úseku od Modletic na Chodov je tam 130, pak kus 100, pak 80 a 50 je až od Pankráce po Holešovičky, pak zase 80. Semaforů je tam cestou asi deset, z toho skoro půlka je od Štvanice do Troji, na samotné magistrále je jich minimum a před ní není ani jeden (a každý návrh, že by mohl nějaký přibýt, naráží na extrémní odpor). A na vnitřním okruhu pro změnu semafory minimálně před vjezdy… Číst vice »

J.K.

Co blbnete s geometrí? Okruhy jsi kupodivu všude na světě delší než přímky přes centrum, ale taky všude dopravně rychlejší, nemám pocit že by se kolem koně jezdilo 130 bez semaforů…

Jakub P

Protože dokud má ta přímka přes centrum podobu prakticky dálničního průtahu s minimem úrovňových křížení, nedá se, díky té základní geometrii, čekat, že by jí ten okruh nějak extra ulevil. I kdyby bylo jeho dokončení v dohledu, což není. Městskej, kde jsou semafory na vjezdech do tunelů a rychlost někdy 70, někdy 50 už vůbec ne…

Daniel Drnec

Jinak už dnes tvoří průjezdná doprava jen jednotky procent dopravy na magistrále, většina dopravy je do/z oblasti uvnitř MO nebo čistě uvnitř MO. Magistrála je důležitá komunikace pro obsluhu pravého břehu Vltavy a tuto funkci bude mít i po zprovoznění východní části MO, protože západní část je na druhém břehu a východní část je celkem daleko.

Vladimir

Az kapacitne nebudu stihat vnejsi ring, tak se postavi dalsi jeste vetsi. Vse ma posloupnost, tak prestanme hloupymi napady davat vodu na mlyn jeste hloupejsim napadum.

Jirka

Přesně tak. Je přece v plánu Aglomerační – Stojedničkový okruh.

Jiří Kocurek

A když nebude stákat Karlův most, tak se bude muset postavit další most.
Tím pádem je hloupý nápad stavět most.

Jaaa

Ale jo. Víc betonu všechno vyřeší.

Pavel Bláha

Která navigace „ukazuje, že nejlepší cesta z Liberce do Ústí nad Labem je přes Prahu“? Jak mapy.cz, tak google ukazují nejvýhodnější trasu přes Kamenický Šenov cca 95km a 1,5h jízdy, kdežto přes Prahu je to přes 180km a 1h50m.

M19

Zkuste to v pracovní den v době dopravní špičky… uvidíte něco jiného…

Frantisek

Že by ve špičce byl Šenov zacpanější než Praha? 😮 A to navigace neumí volbu nejrychlejší/nejkratší?

M19

Umí a když zvolíte nejrychlejší… Jedete-li z Liberce do Ústí po dálnici přes Prahu jedete neustále po dálnici. Ano, ten hustý provoz přes obce zpomaluje více.

Jiří Šrámek

K. Šenov ucpaný nebývá. Problém je v Č. Kamenici a hlavně v Děčíně. Z Liberce za 90 minut běžně stěží do Děčína.

Pavel Bláha

Zkouším v googlu zadávat různé dny i časy odjezdu, ale ani v jednom případě nenavrhnul spojení přes Prahu.

M19

Jestli to nebude tím, že v devět dopoledne není dopravní špička. Zkuste v době dopravní špičky mapy.cz jsou přesnější.

Miky

Pavle, zkuste si to natvrdo v reálu, nejlépe v pondělí ráno a bude Vám jasné, co je a není nejvýhodnější. Hrát si s mapou velkého bratříčka Googla je něco jako sex bez partnerky.

Alf

Konečně, už včera bylo pozdě. A skutečně není třeba všude míť čtyřpruh s parametry dálnice, ale rozumně vedené státovky mimo obce a s 90 km/h všude by také Praze od tranzitu pomohly.

Frantisek

Poté, co jsme nezájmem a ořezáním železnice vyhnali většinu přeprav do aut, budeme nákladně stavět paralelní silnice. Jasné, že není všude potřeba čtyřpruh, ale na to se mohlo přijít dávno, dnes už se nové silnice okolo Prahy vesele stavějí – a stejně nakonec budou potřeba v té Praze, do níž je bez ohledu na zbytek území vše bezhlavě stahováno (a vlečky tamtéž vytrhány).

Nyvlt

Naprosto souhlasím. I v osobní dopravě hlavně na krátkou vzdálenost byli cestující dávno vyhnáni z vlaků a už nemají důvod se tam vracet. Vidím to dnes a denně třeba u nás ve ZL kraji, kde nějaká integrovaná doprava stále neexistuje kromě nových cedulí a ty taky nikoho nevozí 😂.

Jiří Kocurek

Jasně, zachráníme svět vlečkou do motolské nemocnice, když už tam ČKD výrobu nemá.

Vladimir

To je ulna hloupost, pokud jste nekdy jel 1+1, ktera se do kopce se rozsiruje na 2+, tak je to lepsi nez klasicka 1+1, ale i tak to je uplna tragedie. Cesta Ceske -Budejovice Volary, nebo Pisek C-B jsou toho prikladnym dukazem. Cesty jsou celkem plne aut a predjizdet se i tak neda.

Alf

To taky nechci, proto jsem použil výraz „rozumně vedené“, tím je myšleno bez obcí, rychostních propadů, s možností předjetí.

J.K.

Oplocené a s rychlostí 100, na 2+1 na předjetí 120, chodník/ cyklopruh vedle, no prostě jako v Německu.

(V reichu umí 120 i na 1+1, ale samozřejmě stavebně to odpovídá půlprofilu dálnice)

Jiří Kocurek

Jenže oni nechtějí autíčko nahraní. Oni chtějí aby jiným autíčko rozdupali a ještě jim sebrali jídlo.

Jaaa

Jj, jiný problémy na světě, než rozdupávat druhejm autíčka, totiž neexistují.

Jaaa

Jupí, fragmentace krajiny jen houšť.

J.K.

Přijde vám třeba Německo nebo Holandsko fragmentované k nežití?

Jaaa

Ano, v Německu i Holandsku je krajina mnohem více fragmentovaná než tady.

A ano, je to tam velký problém a řeší se to. Zase jenom tady si nevidíte ani na špičku nosu.