Dálnice 2025: V příštím roce se v Česku otevře dalších téměř 80 km dálnic. Podívejte se, kde to bude
Vizualizace úseku D35 Janov - Opatovec. Foto: ŘSD

Přehled dokončovaných úseků a jejich mapy.
Přehled dokončovaných úseků a jejich mapy.
Proč se do článků nedává celková mapa ČR přes celou obrazovku. Tyhle výseče mě třeba vůbec nezajímají. Neznám všechna města ČR. Ale zajímá mě kde vede čára / dálnice na celkové mapě.
A co takhle se zamyslet, když víš kudy vede čára ve výseči, tak mrkni do velký mapy a rovnou se i něco přiučíš 😉
a seznam a mapy nově zahajovaných by nebyla?..
Mapy na ŘSD jsou celkem fajn. Přehledné i co kde…
https://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?t=7352
Projel jsem si úsek otevřené dálnice do z „přerovské“ části D1 do Holešova i zpět. Nevím, zda se smát či brečet. Povrch je „tankodrom“ ihned po otevření, kvalita povrchové úpravy vozovky je tristní. Mám projetou dálniční síť v Rakousku, mnohé dálnice v Německu, Itáli, Francii a Švýcarsku a mohu odpovědně konstatovat, že co do úrovně kvality dálnic je Česko banánová republika.
Přeplácení vítěze VŘ je nespravedlivé. Raději ať ŘSD rozjede další stavby a nic už nepodepisuje, ty dva úseky D6 to zvládnou i bez sta milionů navíc, za které může pokračovat D3/D52/D35/D49… Jako sorry, ale obchvat obcí, kde žije celkem 400 obyvatel a doprava je max 10tis./den není jako situace v Přerově s 50tis. obyvateli a asi 20ti tis./den, kde tomu taky odpovídá každodenní kolaps dopravy. Vždyť to může vést k tomu, že se dálnice postaví dráž, než by měla – viz příklad: vítěz tendru napíše zhotovení za 30měsíců a při ceně 1450mil., druhý napíše 29měsíců a cenu 1500mil. s tím,… Číst vice »
Nevěřte všemu co řekne politik. Respektive je neberte doslova. To, že úseky D6 budou hotovy v září, se říkalo minimálně už toto léto (aniž by to bylo prezentováno jako urychlení). Je to volební rok a takto to bylo plánováno od počátku. Rozpočet s tím už nejspíš dopředu počítal. D1 u Přerova je jiný případ, tam se to opravdu snaží zrychlit.
ČR tím jen vydělá, když se stroje a dělníci budou moct přesunout na další úsek dřív.
hlavně u drtivé většiny VŘ na novostavby dálnic se ani částečně nesoutěží na čas, všichni zhotovitelé jak v případě D1 u Přerova, D6 Hořesedly/Hořovičky, D0 511 či všechny úseky D35 v realizaci podávali cenovou nabídku na předem jasně stanovenou dobu realizace
Hledal jsem a např. Hořesedly měli být od začátku stavby hotovy v červenci 2025. Začínaly v únoru 2023, o několik km kratší Hořovičky začínaly v březnu.
Nejvíce dálnic se staví na Moravě a to i tam, kde to není potřeba. Totálně ucpana Praha čeká na okruh už 40 let. Dalnice z Prahy do Lince se snad nedostaví nikdy. Lholt máme moravskou vládu, bohužel.
takto bych nepsal. Ano na Moravě mají hotových dost dálnic, ale situace se poslední dobou dost mění – D11, D35, D3, D4 a taky D6. D0 je kapitola sama pro sebe, tam ale víme, čím to tak dlouho vázne…
Vzal jste si dnes již vaše medikamenty?
Poděkujte spolkům, a taky spoluobčanům
Morava fakt nemůže za to, že vesnice kolem Prahy blokují D0.
Antoníne, co kdybyste si nejprve něco zjistil, než plácnete blábol? Letošní otvíračka D3 (28,4km), D4 (32km), D6 (6,5km), D7 (4,4km) = 71,3km Čechy versus 39,1km Morava (D55 21,4km, D49 9,5km, D48 8,2km). Příští rok se pak kromě D35 bude otvírat D6 bezmála 16,5km, a to se ani nezačne stavba D52 s násobně vyšší intenzitou dopravy! Před pár týdny se navíc zahájil i nejdůležitější úsek D0 (12,6km).
Příště prosím trochu hledejte, než něco napíšete.
Jděte brečet do Suchdola a Jílového.
Pravda je, ze třeba dvě dalnice na Ostravsku vznikly skoro souběžně v čase .
I když jsou to trochu jiné směry , tak z pohledu člověka, co jezdí po I/35 nebo kolem Prahy je toto opravdu luxus
Dálnice na Moravě neslouží jen Moravě, ale je to podstatný průtah Evropského významu, velká část provozu je tranzit. Stejně tak Praha, kde se ale naštěstí konečně zase dostavba D0 pohla
Velka cast ridicu by Prahu moc rada vynechala, ale bohuzel strategie vsech vlad za poslednich 60 let byla „Vsechny cesty vedou do Prahy“. Alternativa v podstate neexistuje.
Proč po Moravských dálnici jezdí auta s Pražskou SPZ nebo Polskou/Rakouskou? Asi nemáte auto, jinak by jste věděl že i dálnice na Moravě dennodenně kolabují např. D1 okolo Brna. A Brňáci by mohli vyprávět jak desítky let čekají na dostavení D52 směr Vídeň.
Většina dálnic se staví na Moravě a to i tam, kde nejsou potřeba. Praha je totálně zahlcena a těžko průjezdná. O okruhu si může Praze jenom zdát už 40 let ! A dálnice z Prahy do Lince snad nebude dostavěna nikdy ! Máme vládu moravskou a ta jasně preferuje Moravu na úkor Čech.
Tondo, už to nehul 🙂
A kde se vymyslela ta smutná koncepce hvězdice do Prahy, která se tímto nutně zahltí? To snad vymysleli v Brně nebo v Olomouci? NO neříkejte.
A kam by ty dálnice jako měly vést? Do Neveklova?
Nevím co je Neveklov, asi se snažíte být vtipný a nevím co tím chcete říct. Ale nějaká jižní a severní tangenta která spojí krajská města mimo Prahu v Čechách by mnoho věcí řešila. Nevidm ani jedno, pouze zastaralé jedničky.
Myslíte jako D35?
Končící na severozápadě jako slepé střevo?
To vymysleli bolševici a porevoluční papaláši to jenom dál protlačují, protože už k tomu účelu mají vyšmelené pozemky.
Viz např. D3, která dopravní situaci v Praze i okolí jen zhorší. Všichni to vědí, ale ty miliardy z okna stejně vysypou.
Všechny dálnice měly Prahu míjet ve vzdálenosti 20 – 30 km. To věděl už Baťa za první republiky. Ale prostě ne.
A všechny dálnice by měly míjet Vídeň, Budapešť, Mnichov, Varšavu…
Viďte. Trochu soudnosti do toho emocionálního výkřiku.
Dnes už každý ví, že D3 je prostě potřeba. Jste názorově v minulém století. Co asi říkají v Benešově aj. na svou dopravní situaci.
(dálnic už bylo dost, Jaaa? takže jen další vláčkař)
Aj, tu je hezky vidět, že když se prášky neberou pravidelně, tak hned je problém ;-).
2024:
71,3km Čechy
39,1km Morava
Tak jsem se projel čerstvě otevřenou dálnicí ze Bzence do Uherského Hradiště. No Bzenec – Moravský Písek, katastrofa, ostuda, 60, 80,60,80km/hod jízda jedním pruhem střídavě levou stranou, pak pravou, občas vyfrézované hrby, nájezdy na mosty, atd. Pokud se tím někdo pyšní, podle mne je to ostuda , za každou cenu jen aby byly km
Jsou to jen 4 km a je to jen dočasné provizorium na pár měsíců. Pořád lepší tohle než původně zamýšlený provizorní sjezd v M. Písku, kde by to provoz z dálnice vyplivlo rovnou na koridorový přejezd.
To si nemyslím, mělo se to otevřít až to bude hotové celé. Navíc je to špatné značeno a potkal jsem tři auta jak krouží u Uherského Hradiště a neví kde sjet. To tam musel vymyslel opravdu magor ten sjezd.
Není tam obrusná vrstva. Zprovoznění úseku bylo nutné, aby se dálnice měla na konci vůbec kam napojit. Hotové to není, do postavených km se tyto 4km nedají počítat.
Veškerý provoz by jinak ústil do M. Písku. Takhle se to aspoň napojuje na I/54.
Letos toho ŘSD zvládlo otevřít opravdu hodně: 32km D4, 28km na D3, 21km na D55, 8km na D48, 6,5km na D6, 4,4km na D7 a 9,5km na D49 (po 16ti letech stavby). Ale i na I. třídách se otevíralo, skoro 8km obchvat Klatov, dále obchvat Jaroměře, v Bečově mezi KV a Toužimí, obchvaty Chromeče a Mošnova, přibyly nové úseky VMO v Brně a také nových 110km/h mezi N.Borem a Cvikovem. Škoda těch 7,5km, o které nás připravily opět Děti země (M. Patrik) na D49, ale tak snad se taky brzy otevřou. Každopádně takováto otvíračka by mohla být před Vánoci každý… Číst vice »
Příští rok otevřou 80km a pak zase dlouho nic. Protože nastoupí Andy zvaný STBák, lhář, zloděj a neumětel první kategorie.
Ano.
Protože ta současná toho nového málo připravuje.
Ony ale ty dálniční staby pro přípravu docházejí … jak se je daří stavět.
Vy toho v hlavě asi moc nemáte.
Vy určitě ano, škoda že to je jen marmeláda do koblih.
Tak je to StBák, lhář i zloděj, nicméně za jeho vlády byl jmenován Radek Mátl a bez přípravy a zahájení staveb za Bureše by se tohle všechno nikdy nemohlo otevřít.
Nevíte někdo proč se nedělá u Litomyšle ten „severní“ sjezd z dálnice? Slyšel jsem o nějakém odporu místních a města Litomyšl. Jak to bylo? Vždyť to nedává vůbec smysl.
Mám dojem,že si to odsouhlasilo místní zastupitelstvo.
V Litomyšli jsou divní lidi. Kdysi tam měl vést koridor na Moravu. Sedláci z Litomyšle to odmítli a tak se to trasovalo severněji. Po čase viděli, jak to pomohlo Pardubicím a chtěli to taky, ale vymohli si už jen odbočku z hlavní trati. Teď měli problém s dálnicí. Když jim pak došlo, jaká blbost je to, že chtěli zrušit sjezd, tak zase otočili a ŘSD se s nimi domluvilo, že se dodělá později, ať nestojí celá stavba kvůli nim.
Koridor tam vést neměl, ve 40. letech 19. století neměl o koridoru potuchy ani Perner, natož pak místní sedláci.
Myslíte si, že neznali slova jako průchod, průtah apod., nebo snad koridoru zbytečně připisujete jiný význam?
Když chcete udělat dobré rozhodnutí ohledně dopravní stavby, tak se stačí zeptat v Litomyšli a udělat to obráceně. Už skoro 200 let 😀
Také to nechápu.Stacil by alespoň sjezd a nájezd ve směru na Prahu.Na Olomouc a Brno z České Třebové by stačil směr na Opatov.Takto všichni co pojedou na Prahu se budou motat v Litomyšli okolo zámku a přez město.Nevim který chorý mozek to zablokoval.Jako sjezd a nájezd tam bude.Ale pouze pro údržbu dálnice.Kocourkov hadr….
Tohle ukažte kritikům vlády. Takhle rychle se nestavělo ani za rudé hordy, natožpak za uherského sedláka.
No zas na druhou stranu – to, ze se spousta z techto staveb stavi az ted a ne o pet let drive je vysledkem destrukce za vita barty, ktery zase vladl s modrou hordou…
Vždy se zapomíná na dvě úřednické vlády, vše stoply. Srovnejte si výstavbu během let. A za celého Sobotky, hlemýždí tempo pokračovalo. Modrá horda před Nečasem stavěla velmi slušně.
Sobotka ani stavět nemohl, protože Napoleon z ABL zastavil i přípravu. Narychlo se pytlíkovala EIA pro klíčové věci…
Kdyby tam nebyli přípravy nepostaví nic. Není to zásluha politiků, ale ŘSD
Politik na to dá peníze….
… které nejsou jeho, jsou od nás všech.
Ale politik je místo do dálnic může na zvýšení důchodů o 5.000 Kč měsíčně a platy státních zaměstnanců na dvojnásobek.
A nebo nabrat dalších 50.000 úředníků a sobě poslat dotace.
Každý rozumný člověk pochopí, že dálnice se nedá postavit za tři roky (tolik času slibuje a lže u koryta Fiala a spol.). Samozřejmě kromě vás.
Však příští vláda se bude chlubit úseky, které rozjela tahle, takto v tom dálničním světě prostě chodí.
To jste neviděl staevění dálnic v Číně.
To jsem docela rád že jsem to neviděl. Jako spoustu jiných věcí v Číně, které vidět ani nechci, protože jsou hrůzné.
Tak tam je u vlády nějaká svinská komunistická mafie, takže co si připraví, to si i otevře…
Obvykle se tady vztekají, že se dálniční úsek staví 2 roky a že je to moc dlouho.
On ten uherský sedlák (je-li jim myšlen Babiš) toho moc stavět nemohl, když nic nebylo připravené. Docela my není jasné, jak si někdo může myslet, že současná vláda zajistila to, co se v tomto volebním období otevírá nebo co se začalo stavět. Výsledky současné vlády uvidíme zase až s odstupem několika let, kdy bude již vládnout jiná vláda. Docela mě překvapuje, že máte takové nesmyslné přesvědčení.
Zdravíme do SŽ
SŽ ale také mocně staví. Opravuje nepotřebné budovy třeba.
A taky se mocne nakupuji pozemky tam a zpet od CD!!!
Kdo nastavuje dlouhodobe targety SZ? Komu byhovuji nesmyslne drahe zakazky a pritom posun 0 pro cestujiciho. Slova o o zvyseni komfortu jizdy at si strci kamkoli.
A má od ministerstva jiné zadání? Vláda chce především dálnice a pak malůvky VRT k uspokojení důvěřivých. Plus sem tam něco na oko, aby se neřeklo – soudě dle pozorování.
Někdo tu řeší r. 2026. Poznamenám, že jsou opět ignorovány Silnice p. Motorová Vozidla, které by se do té výstavby počítat prostě měly. V tom roce se otevře Valašská dálnice. I/35 Lešná-Palačov (5,2 km, dokonce kategorie S24,5) a navazující I/57 u Vsetína (4,4 km). To je prostě dalších skoro deset kilometrů.
U Vsetína, resp. Jablůnky a Bystřicky se teprve chystá staveniště a tzv. Palačovská spojka bude otevřena až v polovině roku 2026, pokud z nemýlím.
A co I/73? To bude taková „skorodálnice“.
Vůbec bych se nedivil, kdyby to salámovou metodou dospělo k tomu, že se to nebude stavět vůbec 🤣 vlastně by mi to ani nevadilo, stavby dalších silnic nejsou řešením problémů s dopravou. Jsou samozřejmě dálnice, kde jsem určitě pro, aby stály, ale taky jsem dost proti některým (kromě D43=I/73 ještě D49, D55, středočeská D3 a I/35 Turnov–Úlibice).
.. to už tu d35 nemusíte stavět vůbec když bude končit v poli někde u Úlibic ..Taková kravina 🤣🤣🤣 jednou se dostaví plný profil…. Možná v tu dobu už rovnou 3+3 a to co se postaví za pár let bude polovina budoucí dálnice.
71,5 km, dobrá základní přehledová tabulka. Ale sám Mátl potvrdil, že to bude kolem osmdesáti. Některé věci v přehledu chybí:
2 km D6 Petrohrad – Lubenec (Lubenec – obchvat, II. etapa)
1,3 km D35 Sadová-Plotiště MÚK, aby došlo k napojení na silnici
část z 3,7 km D48 Dub-Palačov, možná i celý úsek
D3 na hranice bude v polovičním profilu
(a někdo by ještě počítal letošní 4,1 km D55 Bzenec)
Asi máte pravdu,ale mohl byste mi vysvětlit tento úsek – 1,3 km D35 Sadová-Plotiště MÚK
10km úsek Hořice-Sadová nemá u Sadové projektované napojení na stávající I/35 a proto je v rámci navazujícího úseku Sadová-Plotiště stavěno přednostně prvních 1,3km včetně MÚK Sadová s I/35 s otevřením 12/2025. Zbývajících 6,2km z úseku Sadová-Plotiště k D11 bude zprovozněno na konci roku 2026.
Bzenec se tedy musí počítat do 2025. Na zprovozněné vozovce chybí finální vrstva, místo lajn dopravní značení a jízda cikcak mezi pravou a levou stranou.
*jen na třech místech chybí finální vrstva
Věřil jsem mnoho roku, ze se snad dočkám alespoň začátku stavby 34 ale je jiste že ji ne. Brno se pyšní tím , že v cele má neustále neschopne představitele s jinymi zajmy a vlastními potřebami. Bohužel!!!
Cože? Už jsou v cele? To šlo teda rychleji než jsem čekal.
Ještě asi nejsou v cele. Taky mi trvalo, než jsem to rozluštil. A Lubomír asi myslel nikoli silnici 34, ale 43, která se pak má přečíslovat na 73.
Příští 2 roky se ukáže, jak tahle dálnice od Brna směrem na sever chybí https://www.rsd.cz/mapa-staveb/##/stavby/I43/i43-zavist-stoupaci-pruh?kraj=JHM&filters%5B%5D=StavbyPriprava&page=0
co takhle dokončit dálnici Mikulov- Vídeň, Myslím, že to je největší ostuda co pane ministře dálnic
Však na tom se pracuje, pravidelně jsou tady články o postupu přípravy stavby.
Po článcích se nikam nedostanu. Jen po dokončené dálnici. A ta je v nedohlednu. 30 let se nepostavil ani kilometr. Od Baltu k Jadranu je to jediný nezprovozněný úsek. Mezinárodní ostuda a tragédie!!!
A to myslíte, že se to postaví bez přípravy a bez projetku?
Zrovna D52 mě štve asi ze všech nejméně (i ta D6/D7 mi přijde užitečnější). Ano, dostanu bídu, že je to spojnice na Vídeň, ale nepamatuji si, že bych tam někde čekal v kolonách (pokud nepočítám Rakušáky v budce, kontrolující pasy/ID).
Ty intenzity tam nejsou tak velké, oproti třeba D35.
Páteční odpoledne v sezóně jsou kolony od mikulovského kruháče klidně přes celý obchvat Drasenhofenu, krásných skoro 10km, z toho 70% tvoří polské kamiony…
Za poslední roky na I/52 výrazně narostl provoz, hlavně nákladní dopravy…
D35 je asi o něco důležitější, ale D6 v karlovarském kraji ani omylem. Doporučuji se podívat na sčítání z roku 2020, na I/52 je 4x více těžké nákladní dopravy než na I/6 a celkové intenzity 20tis. tj. 2x více než na I/6!!!
Takže stačí obchvat Mikulova s jednou MÚK, aha.
Na I/52 mezi Pohořelicemi a Mikulovem jsou intenzity jak osobní tak i nákladní dopravy srovnatelné s I/35 mezi Svitavami a Vysokým Mýtem, se podívejte na CSD2020 a na I/6 pak výrazně menší…
Pořád ta stejná blbost se sčítáním v covidovém roce! Intenzita je 20 tis denně. Proboha jeďte tam někdy odpoledne a pak pište blbosti jinam…
Je to největší ostuda v ČR a to i mezinárodně, protože A5 už dávno čeká v polích…..
Pro porovnání silnic mezi sebou covid/necovid nehraje roli,navíc porovnáním covidového sčítání s předchozím (2015) je jasné,že k žádnému covidovemu poklesu nedošlo (ve veřejné dopravě jo,ale na silnicích asi ani moc ne, naopak do práce to byla často jediná možnost)
Aha směr na Mikulov a Vídeň neměl vliv covid?Jste normální?Ten hraniční přechod je na Moravě největší a samozřejmě nejdůležitější spojuje Vídeň s Brnem co chcete víc?
Hlavně udržet tempo.
Moje top 3: Přerov (konečně přestanu jezdit po D46), Křelov (kolony u kruháče jsou noční můra) a Vysoké Mýto (opět věčné kolony, na druhou stranu jsme zde dávali zastávku na pizzu). A samozřejmě každý kousek D35 je fajn. Už dnes je rozdíl pro mě trasy D35 / D1 (bez kolon) jen 10 minut. Za rok už bude rychlejší severní trasa, což začně ulevovat D1. A po dokončení bude severní trasa pro lidi na severní Moravě jasná volba.
A nemohli by lidi že Severní Moravy těch 200+ km jezdit vlakem?
V některých případech to nemusí být možné. Ať už kvůli vázanosti na spoje nebo s odkazem na dostupnost železniční sítě.
popíráte ale systém P+R
pak je určitě ekologičtější jet 200 km vlakem a těch třeba patnáct přijet na nádraží než jezdit auto s řidičem 200 km je lepší jezdit vlak třeba s 240 cestujícími.
To funguje, pokud je cíl u nádraží. Pokud cíl není vlakem dostupný, tak je auto u nádraží na žačátku cesty vlakem…
Představte si, že lidé žijí mimo Ostravu či Olomouc. Takže dostat se si menších měst či obci znamená další hodinu až dvě při taktu v řadu hodin. A pak ještě další hodina chůze z nádraží.
Nechal auto na zastávce, sedl na osobák, popojel, přestoupil na rychlík, ujel dálku, přestoupil z rychlíku na autobus a od autobusu šel hodinu pěšky. Kdyby šel pěšky od rychlíku rovnou, byly by to hodiny dvě.
Taky jezdi. Vlaky byvaji plne a kapacita trate je vycerpana.
Ale kapacita délky souprav vyčerpaná není, tam je ještě potenciál. A až se vyčerpá i délka souprav, tak nastoupí dvoupodlažní vlaky. Takový IC Praha – Ostrava může mít jednou klidně 12 patrových vozů.
No, nebo se také mohou vylepšit další tratě co do rychlosti a kapacity, ideálně při zachování obsluhy. Když můžeme neustále rozšiřovat silnice…
mohli, ale kolik myslíte, že těch vlaků umí vypravit?
Prahu s rodinou jezdím vlakem. Piňda je pohodlný. Ovšem Prahu po koncertu bez spojů do Ovy je problém. Tak se skládá celá osádka. Pracovně musím jet autem.
Copak nevíte, že jich velká část už teď vlakem jezdí?
Ale když pojede někdo ve třech nebo čtyřech lidech a jeho cesta nezačíná v Ostravě a nekončí v Praze nebo Pardubicích, tak zcela logicky často zvolí auto, protože se těžko bude kodrcat s celou rodinou a zavazadly vlakem s několika přestupy.
Pokud ty spoje budou rozumně navazovat a cesta bude plynulá, nemám problém ani s rodinou. Nepotřebuji všude tahat veškeré vybavení bytu.
Jezdím občas Ostrava – ČT 2hodiny .. vlak jasná volba… Po zprovoznění D35 ale přesedlam do auta to mi věřte. To bude tak 1:40 a ještě dojedu přesně na místo. Dál už rozhodne výstavba Vrt jestli pojede i přímý vlak dál než do Olomouce nebo tam budu muset přestupovat. Když bych byl vlakem do hodiny v ČT vrátím se k vlaku rád.
Zkuste si najít v jízdních řádech, jak (za jak dlouho) se dostanete z Jeseníku do Prahy.
Na D49 stihli udělat z provizorního napojení jen kruháč na stávající dvojce a skrývku směr most přes dolní ves. Ještě budou muset udělat kus práce, než položí asfalt. Ale do června je to více než reálné. Jen mít ten papír.
Rozhodně bych to neoznačoval slůvkem „jen“, vždyť se stihlo udělat právě to, co by trvalo udělat nejdéle. Aktuálně je z jedné strany hotový kruháč i s pár metry směrem k D49 a z druhé strany dokončený most. Pokud na těch zbývajících stovkách metrů nemá být ještě nějaký propustek, tak navezení kameniva, zhutnění a položení asfaltu je práce na měsíc, maximálně na dva.
Ono to fakt začíná vypadat, že se aktuálně plánovaná síť stihne do roku 2032 dokončit, čemuž bych před třemi roky nevěřil ani náhodou. Samozřejmě, nějaké průtahy asi přijdou, ale současnými postupy můžeme být optimisté.
Před třemi lety říkali že bude hotovo v roce 2030 ne v toce 2032.
Nevěřil bych 2032 a 2030 už vůbec 🙂
S radostí se s vámi vsadím, že základní dálniční síť nebude hotova ani do 2040. Už teď je nejvíce optimistický termín dokončení D49 2036.
Tak se koncový úsek prohlásí za SMV, rychlost 110 a je to. Stejně jako D7 u Chomutova, D4 u Písku, D48 u Těšína.
D49 ma byt za Frystakem tusim uz jen jeden usek a pak uz jen stridavy trojpruh. Takze to se do zakladni dalnicni site nepocita.
Všechno je naplánováno aby to vyhovovalo hlavně Praze, o trochu míň Moravanům. Zkuste ale někdo cestu mezi krajskými městy Budějovice, Plzeň, Vary
Nevím jeshli Praze vyhovuje, že přes ní jede veškerý tranzit
Tak se podívej na mapu dálniční sítě. Kdyby se stavělo kvůli Praze,
tak se staví hlavně D0 a pak D3 ve středočeském kraji. A obě tyhle dálnice budou nejspíš dokončeny až jako poslední úseky naší dálniční sítě.
Trochu podivná logika, ne ?
Měl byste vědět, jak vedou hlavní tranzitní trasy přes ČR. Ze západní Evropy na Slovensko směr Balkán, z jihu přes ČR na sever a severozápad do Polska. Morava a střední Čechy jsou křižovatky těchto tras, proto je dostavba těchto tranzitních tras nejdůležitější.
A když přijedete třeba na Moravu nebo do Prahy, tak zjistíte, že kapacita D1 je na mnoha místech prostě vyčerpaná.
A kolik se otevře nových železničních tratí ? Opět nula jako každý rok. Tomu říkám podpora železniční dopravy ze strany státu.
Breč pod článkem o železnici.
Jako by existovalo několik „doprav“ nezávisle od sebe, a ty mezi sebou měly závodit. Tohle je velmi hloupá politika, bohužel ji většina přijímá s nadšením, protože hlavně pohodlí, a co je nám do důsledků, že…
Stát podporuje oba druhy dopravy (tedy ŘSD a SŽ) prakticky stejnou částkou. Jedni za to staví, druzí dělají ročně stovky zbytečných studií a malují nám tu neustále vzdušné VRT-zámky. Problém není ve státě, ale v Dlážděné.
Problém je, že stát nedokáže udělat v Dlážděné generální úklid.
Spíš nechce…
Otázkou je, jestli mezi našimi státními institucemi vybočuje SŽ, nebo naopak ŘSD pod současným ředitelem. Obávám se, že platí to druhé. Takže buďme nekonečně vděční za tu šťastnou náhodu, která do čela ŘSD vynesla Mátla, nebýt něj, tak články o dálnicích byly stejná deprese jako články o úspěších SŽ, stát nestát.
Proč v Dlážděné, studie potřebují na MD. A protože na MD vládne točvolantová loby, tak nemá žádné představi a vize pro rozvoj železniční dopravy a tak nutí železnici vytvářet studie, protože na rozhodnutí bez nich nemají koule.
Vyměnit dlažbu
80 mld pro ŘSD a 60 pro SŽ není stejná částka. Navíc výstavba železniční tratě je dražší než silnice. Za 100kČ si taky koupíte jiné množství arašídů nebo pistácií.
Pistácie jsou 10x dražší. Kde je těch 10 km VRT?
A nyni je potreba si polozit otazku zda je ten rozdil opodstatneny u vsech nakladu.Osobne si myslim ze ne.
A teď vážně proč by výstavba tratí měla být dražší než silnic resp. dálnic?
Technologie ro bezpečnost a rychlost.
Takže za víc peněz méně výkonů? A to se vyplatí!
Historicky jsou rozpočty přibližně stejné, rozdíl je jen v tom jak moc se rozkradou. Správa železnic je zralá na kompletní restrukturalizaci, její vedení je žalostné.
Hlavně se celá desetiletí zlepšovaly silnice, ten náskok je znát, takže by klidně mohlo jít na jejich výstavbu méně, aby se to srovnalo; místo toho jsme naběhli na spirálu „silnice jsou lepší, tak je budeme dále zlepšovat, a koleje naopak utlumovat, protože je máme v méně použitelném stavu“. A s cenou výstavby – ono, kdyby se odebíralo více specifického materiálu, také by asi vyšel na jednotku levněji; navíc koleje vydrží větší zatížení s méně škodami.
Nekřivdíte jim? Kromě toho taky zrekonstruují několik prázdných nádražních budov.
A to si ty organizace dělají samy od sebe, neřídí se zadáním od státu? Pokud by ministerstvo zadalo konkrétní požadavek na radikální zlepšení železnic a u silnic jen lepší údržbu, mnoho lidí by tu teď nehýkalo blahem nad dalším rozlitým asfaltem…
Spíš kolik kilometrů zbytečnýho zábradlí, nebo opravených budov, který jsou a budou úplně k ničemu.
A které zábradlí je zbytečné? (já ty normy nenastavuji)
A která budova je zbytečná? Když se chce barák zbourat tak je křiku ještě víc. takže si to s barákama rozmyslete.
Třeba Ostrava Vítkovice. Megalomanská budova, kterou denně projde 300 lidí, a která ani po komplet rekonstrukci nebude mít plné využití.
Tak Vítkovice patří do toho křiku o „důležité architektuře“. Něco podobného vedle Havířov.
Kdybychom to brali podle důležitosti a tak, aby to bylo srovnatelné, vezmeme základní síť železničních koridorů a tu dálniční. Při pohledu na ně si musíte všimnout zasadního rozdílu. Totiž toho, že ta dálniční síť není ani zdaleka dokončena, kdežto koridorová prakticky celá ano, ne-li úplně. Jistěže jsou zde plánovány spousty dalších staveb, ale to jsou buď modernizace těch starších koridorů, nebo už ta pokročilá síť, jako například VRT. Neříkám že se nemá do železnice investovat, naopak musí a hodně, ale nejen takto je to za mě logicky odůvodněné. Musíme se podívat taky na finanční a stavební náročnost těch tratí, které… Číst vice »
Ne, železničnímu koridoru odpovídají silnice I. třídy.
A když to pak budeme srovnávat, tak dálnice by měli odpovídat VRT.
U silnice I. třídy dochází neustále ke zlepšování směrových poměrů, což se třeba na koridorech systematicky neděje.
Když tvrdíte. že např. Brno-Břeclav nebo jihočeský modernizovaný koridor odpovídá s. I. třídy a ne dálnici, tak se tady nemá smysl o ničem bavit.
Tak za „koridor“ bych vzal třeba trať Beroun – Plzeň, rychlost do 120 km/h, vedle má být VRT jako obdoba dálnice. Směr do Budějovic odpovídá něčemu mezi čtyřpruhem první třídy a někdejší rychlostní silnicí – vzalo se 160 km/h s tím, že tam VRT nepovede. I za cenu vzdálení zastávek od sídel a tím zhoršení pro místní dopravu; něco, jako se chystá mezi Brnem a Přerovem, byť naposled v mírnější variantě s nepatrným zhoršením obsluhy; tam ale paradoxně ještě i VRT v plánu je. Takže srovnávejte srovnatelné. „Nemá smysl se o ničem bavit“, když to nevyhovuje chtěnému výsledku, no…
Brno – Břeclav určitě, je to trať jejíž směrování je přes 180 let udělané. Jihočeský je něco jiného (taková silnice pro motorová vozidla), ale stále to není VRT.
Kolik nákladů pojede po VRT? VRT nemá konkurovat dálnici ale letecké dopravě.
jasně že VRT má konkurovat i dálnici.
Po VRT náklady nepojedou kromě přeshraničního úseku (Encovany – Drážďany), kde se počítá s nákladní dopravou a vlastně to VRT nebude.
Proč by nemohla VRT konkurovat silniční dopravě? Bojíte se, že se přestanou stavět dálnice?
A kde bys je chtěl stavět?
Praha – Benešov – Humpolec – Jihlava – Brno, Praha – Beroun – Plzeň – Domažlice, Praha – Mladá Boleslav – Liberec – Zhořelec, Praha – Kladno – Slaný – Louny – Most… Například. 🙂 Mluvíme-li tedy o tratích pro dálkovou dopravu jako alternativě dálnic.
Kdy se konečně začne stavět D19 Humpolec-Tabor-Plzen?
Asi až bude kolabovat jižní část DO i po dostavbě zbytku DO a někdo to bude muset řešit..
Již kolabuje, s dokončením severní části D0 se to na chvilinku zlepší, ale ta zlobivá indukce, že jo…, takže v 2033 poklepáváme na základní kámen nové D19. Kéž by se klepalo již teď. Přidávám se do tábora těch, kteří úvahu o D19 mají za velice racionální, protože logickou, jen na ni mít…
Jen dotaz do placu. Nedal by se tranzit z jihovýchodní Evropy do Bavorska a dál řešit i nějak jinak než zajížďkou přes Česko?
Samozrejme ze dal – jenze v rakousku nemaji rumuni, madari ani srbove takovy klondajk, tam se s nimi neparou (odstavovani aut, prestavky, zakaz sjezdu nad 3,5 tuny atd.z dalnic). O zakazu jizdy od sobotnich 15 do nedelnich 22 ani nemluve – a ted to hlavni – zakaz jizdy kamionu, ktere nemaji snizenou hladinu hlucnosti kazdy den od 22-5. A kupodivu tam hladomor nemaji…To je u nas sci-fi. Takze budou jezdit vesele pres nas
Nejezdím sice trasu Ostrava – Plzeň úplně denně, ale bez kolapsu jsem jižní D0 snad ještě nezažil.
To bude tím,že D0 16-23km je po dálnici D1 u Prahy a Brna 3. nejvytíženější dálničí úsek v ČR a je jen čtyřproudá 2+2. Budou muset přidat další pruh,nebo prodloužit Rozvadovskou spojku až k Barandovskému mostu.
Zbytečný přepych, na který nyní nemáme a ještě dlouho mít nebudeme.
Oproti VRT je to smysluplná investice
Zbytečný přepych na který nemáme je 19 miliard do Třebové.
D19 je samozřejmě nadnesené, ale pro zjednodušení problematiky přesné. Hlavně Tábor-Pelhřimov (D3-D1, JČ-Morava) potřebuje už teď pořádnou silnici, aspoň střídavý třípruh.
Zrovna jste vybral tu vyrazne lepsi cast z I/19, od Tabora do Plzne to je na urovni bidne silnice II. tridy. Kazdopadne hypoteticka D19 ma smysl jen v tom celkovem provedeni, tj. od Plzne k Humpolci a propojeni D1 a D5, abychom tranzit hlavne nakladni netahali zbytecne na vylet do Prahy. Ulevi to i stredoceskym usekum D1, D5 a D0. Navic u Plzne se da predpokladat, ze by spis vedla jizneji az skoro nekam k Pisku a vyresila by i naprosto tragickou I/20 v Plzenskem kraji, s kterou se spis preslapuje na miste a ceka se prave na D19. Logicke… Číst vice »
Je to marné, začali se namlsávat a roste jim chuť. Nejhorší na tom je, že je to v době, kdy bychom naopak potřebovali udělat něco se železnicí, aby převzala větší podíl přeprav, a obecně i se změnou hospodářství, abychom snížili spotřebu omezených zdrojů na zbytné přepravy (ne nutně vše rušit, ale lépe vážit).
Však na současné železnici bude na přepravu různého nákladu víc prostoru. Když klesá např. objem převáženého uhlí, což je omezený a přitom dnes zbytný zdroj, v moderní době nahraditelný. To byste měl vědět?
ČR má jednu z nejhustších sítí železnic, nákladní dopravě stejně stačí pomalé tratě.
Proto, že vy jste zamilován do vlaků, ze vteřiny na vteřinu je z vás dokonce ekolog. Argumentovat jakkoli a čímkoli, že. Láska skutečně zaslepuje.
D19 by měla příliš nízké intenzity. Plán je v současné trase Plzeň – Písek – Tábor – Humpolec udělat obchvaty, přidat MÚK, někde bude 1+1, někde 1+2, někde 2+2, ale dálnice to nebude.
Intezity nejsou jediným kritériem pro výstavbu dálnic. Musí se brát i další, např. tranzit, vysoký podíl nákladní dopravy atd., a to vše by D19 splňovala. Nakonec i intenzity na I/19 jsou vyšší než na některých dálnicích (viz D6)
Až bude D6 dokončena a nebude rozkouskovaná, tak intenzity tam budou vyšší. To platí o všech dálnicích.
A na D19 ne?
Indukce přece neexistuje. Nebo ano? 🙂
A co teprve až bude dostavěna D19. Tam budou teprve intenzity. A vyděljí na tom úplně všichni: 1) Pražáci – těm ubude v Praze minimálně 50 000 aut denně, 2) my co tu trasu musíme teď nechtěně absolvovat přes Prahu, protože nemáme síť dálnic, ale hvězdici.
Intenzity jsou právě jedním z nejdůležitějších kritérií. Například u Kasejovic nebo Opařan jsou intenzity pod 5 tisíc vozidel denně. Nějaká doprava by zůstala na současné silnici, takže pro novou dálnici máte jen pár tisícovek vozidel. Co se týče tranzitu, tak ten je hlavně ve směru D8-D1 a dále na jih (propojení Berlín-Istanbul), popřípadě Ostrava – směr jih. Tranzit Plzeň – Humpolec není příliš velký.
Takto to přesně nefunguje. Intenzity jsou jedním z nejdůležitějších kriterií ale ne ty nesčítané před stavbou ale namodelované po realizaci stavby. Po silnici která neexistuje nejde jet takže na ní může být nulová intenzita a přesto být potřebná protože provoz který by po ní rád jel jede jinudy. V současné situaci jede skoro všechno z vysočiny na západ zajížďkou přes Prahu…
Vaším postupem vyjde že VRT nepotřebujeme protože v ČR nikdo nejezdí vysokorychlostním vlakem…
Pokud to nebude v cele delce 2+2, tak to neprevezme tranzit z D1-D0-D5 a tim neulevi Praze a Strednim Cecham. Takze az vyjde v intenzitach vycerpani kapacity okolo Prahy, pak zacne byt D19 realna.
A kolik jste ochoten platit za dálniční známku/mýto?
Jsem ochoten platit stejně jako v Rakousku. Tedy v přepočtu na kilometry a průměrnou mzdu. I když je to ode mě docela hloupé. Rakušanům na dálnice nikdo nic nedal, nám dala EU na infrastrukturu stovky miliard. Ano, jsou země jako Německo, Švédsko, kde se za dálnice neplatí (no není to úplně dávno, co se neplatilo ani u nás). Ale jak jsem napsal – částku jakou platí Rakušané přepočtenou an kilometry síťe a průměrnou mzdu jsem ochoten akceptovat.
Netuším kolik se platí v Rakousku.
Kolik jste ochoten platit u nás? Podle mě by cena dálniční známky měla začínat na 5000,-Kč odstupňovaná podle hmotnosti (bez výjimek elektromobilů). Platíte si za luxus.
Rozhodně až po dokončení základní sítě, aby bylo jasné, jak se rozloží provoz. Podle mapy je jižní trasa kratší pouze o 20 km, a intenzita dopravy na západ od Tábora klesá hodně pod 10 tis., takže to nevidím nadějně.
Tak na hraničním přechodu I/49 u Horní Lidče je intenzita sotva 2 tis. a taky se tam plánuje kapacitní silnice… aneb zrovna v případě „D19“ jde o větší význam než náhrada stávající silnice, a to hlavně v převedení velmi silného tranzitu mimo Prahu. „D19“ by teda měla být ideálně trasovaná z Plzně kolem I/20 až k Písku, který obejde ze severu a následně severně od Tábora a k D1 u Humpolce, bude tak součástí významného spojení Plzně s Českými Budějovicemi. Nejkratší trasování kolem I/19 přes Brdy samozřejmě nedává význam, na tom se odborníci shodnou.. S tou D49 (I/49) je to… Číst vice »
Tak samozrejme, ze ted tam ty intenzity nejsou, i kdyz 10 tis mi neprijde malo. Ale zato poradne intenzity jsou (a budou) na D0, a tahle potencialni dalnice muze vyznamnou cast z nich prevzit…
Sice „jen“ o 20km kratší, ale hodiny strávené v kolonách na D0 hovoří jasně pro přímou trasu D1 – D5.
Doufám, že nikdy. Spojovat prdele s počtem obyvatel menším než kdejaká pražská čtvrť nemá smysl.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Seznam_katastr%C3%A1ln%C3%ADch_%C3%BAzem%C3%AD_v_Praze
Chápete význam slova „dálnice“?
Pražských čtvrtí s počtem obyvatel větším než Plzeň nebo Brno moc neznám. Můžete alespoň 3 vyjmenovat?
V Brně chybí nějaká část D1?
Myslí se tím rozšíření na 3 pruhy.
Takže to není nová dálnice, jen prachsprosté zkapacitnění…
Myslel jste 6 pruhů. To holečku nebude nikdy.
Kdyby ty peníze raději dávali do rekonstrukce železnice, auto doprava není budoucnost, jenom to děla další bariéru v krajině.
Zato železnice bariéru nedělá co? Hlavně s neustálým voláním po zrušení přejezdů…
Tak spousta rušených přejezdů je nahrazena nadjezdy/podjezdy. Zlepšuje to i bezpečnost pro silnici.
Silniční nadjezd přes železnici je jistě stavba, kterou všichni ze železničního rozpočtu chceme.
A motivuje pěší chodit přes koleje v širé trati, protože kdo by se drápal na nadjezd oklikou a ještě podél aut. Zvláště, když ta obchůzka činí třeba i pět kilometrů, pokud jsou dva přejezdy nahrazeny jedním mostem. Nemluvě o spotřebě. Ale jo, když je možnost podjezdu (při příznivém terénu i nadjezdu) v místě bez zbytečných převýšení a prodloužení, jsem též pro.
Čistě z mého pohledu by přechody pro pěší (už ne pro cyklisty) klidně na dráze do 200 km/h mohly být, v Anglii jsem na ECML jich pár na 4 kolejce viděl.
Železnice zabere mnohem méně orné půdy než dálnice a odpočívadla. Navíc je často elektrizovaná. Proč se ty nové dálnice nestaví rovnou elektrické?
A jak byste po ní jezdil, to bude mít každý vlastní trolejbus? Nebo jste myslel elektromobily s baterkou?
Po něm volají především technokraté – ti samí, kteří pro ideální rychlost klidně přesunou stanice tak, že na ně bude nutno nově dojíždět, takže sice budou někde o 15 minut rychleji, ale dalších 30 se budou dostávat do původního cíle. Nejspíš jsou to ti samí, kteří stejně jezdí autem, a počítají s ním ideálně jak v počáteční, tak i v koncové stanici. A současně chtějí ty dálnice.
To o ty železnici máte z nějaké CK dobové publikace, kdy to byla konkurence volským a koňským povozům?
Jenže ani silnice už nejsou dělané na volské potahy a zlepšují se jejich parametry. Tak proč taky ne u železnic?
320km/h rychlodráha je prosím z kterého období CK mocnářství?
Hmm taková VRT, to je panečku bariéra. Česko 2. nejhustší síť kolejí v Evropě, koridory se rušit nebudou a přibude k nim vrt
Jakože dálnice se dá přebíhat, nebo o čem to tady žvaníte? Dálnic už bylo dost, dopravní modely to říkají jasně.
Když se podívat na výši rozpočtů na silnice a železnice, jsou přibližně stejné. Jen je rozdíl v tom, kolik se rozkrade. Správa železnic nám jen maže med kolem huby s vizualizacemi VRT, které jsou s naší tragickou legislativou nereálné postavit v následujících 20 letech. Kolik by asi musela být cena jízdenky Praha Ostrava, aby projekt dával alespoň trochu ekonomicky smysl proti jízdě autem? Už dnes jsou řidiči neskutečně zdanění přes vysoké spotřební daně DPH a emisní povolenky na prodej nových vozů. Jen ze spotřební daně na palivech zaplatíme my řidiči ročně tři rozpočty ŘSD.
Jednak se do rozšiřování silnic investovalo v mnoha uplynulých desetiletích, jednak je to především věc politického zadání. Spotřební daň by měla spíše pokrývat následky spalování a platí ji i naftové vlaky, pokud se nepletu. Stejně tak DPH. Jo, řidiči jsou ovšem děsní chudáci…
Hlavně, že se zahajuje. V drtivé většině případů je výstavba samotná nejkratší částí celého procesu.
A jak to bude v roce 2026? Po dvou rekordních letech to zákonitě nastoupí sestupnou tendenci.
Záleží na nové vládě.
takový fofr to asi nebude… když si vezmu, že výstavba je vždy min. na dva roky, tak už teď je dost jasné, co by mohlo být v roce 2026.
To právě ještě ne, roky 26, 27 a 28 půjdou ještě za touto vládou.
Jestli tu bude opět systém o všem rozhoduje jediný ředitel zeměkoule a jeho multiministr a všechny dotace jdou do AF, tak uvidíte, že půjde zase všechno do kopru.
A jakto, že se v posledních letech tedy otevírá a zahajuje tolik nových úseků? Můžeš to třeba demonstrovat na jejich rozpočtech, jak žádné peníze nešly na dálnice?
Ano, přípravy jdou právě za tím koho zmiňujete. Já chápu, že je to pro vás těžké to pochopit, ale bohužel je to tak.
Nezáleží pokud se má něco otevřít v roce 2026, tak z to musí být rozestaveno , takže v roce 2026 budou otevřeny rozestavěné úseky na D3, D35, D6 a D7
To se právě hluboce mýlíte. Kolik se toho otevře v letech 2026 až 2030 záleží právě na této vládě. Tato vláda totiž nyní sklízí to co zase někdo jiný.
Tak to co má být v 2026 se už staví – cca 35km. Ale ono, D6/7 je už je skoro celá, D11 toho taky moc nechybí… A takový ty Ve si chybějící části jako středočeska D3, D52 se ještě nestaví a na kilometry toho není tolik. Po 2026 zůstane nedostavěno kolik 200km?
Po roce 2027 bude chybět dostavit D0 na severu, D3 ve středních Čechách a D52 z Brna na jih a tyto úseky budou ve výstavbě. A možná některé úseky D35 se ještě budou stavět (varianta PPP).
A ještě zbytek D55 od Bzence do Břeclavi. Ale to má být snad až někdy kolem 2030 – 32.
A D49
Ta nebude dlouho.
D0 na severu je idiotsky trasovaná, to nebude ani po roce 2037. Úsek už ani nemá EIA, pokud vím.
I***t jste tady vy. D0 518-519 ma EIA od září. Čili nevíte nic.
Idiotsky trasovaná? Máte v kapse jistě lepší řešení, které by bylo bez odporu?
Na D11 toho sice moc nechybí, ale nezapomeňte, že ty úseky jsou poměrně dlouhé, takže ono těch 20 km na jeden úsek ve statistikách pak prostě bude znát.
a je třeba dodat, že letos to sice byl rekord, příští rok druhý rekord, ale 2023 a 2022 dost slabé, a vlastně i došlo k posunu na rok 2024…
https://www.ceskedalnice.cz/dalnicni-sit/ve-stavbe/
To je alo v pořádku, bude dálniční síť hotová.
A bude také potřeba ty nové cesty z něčeho udržovat. Problém už je teď kolikrát s těmi stávajícími, jak to tu tak čtu. A nepíšu o silnicích nižších tříd, mostech apod. (aneb přetížení je přece OK a patří mezi výhody silnic oproti železnicím ;)).
Zvednout mýto )a silniční daň), když není na údržbu.
Pokud se nepletu, mělo by se zprovoznit do konce 2025 ještě asi 3 km na D11 u Polska, kousek úseku D35 Sadová-Plotiště a kousek D6 Petrohrad-Lubenec
Máte pravdu s asi 1km u Sadové D35 (po MÚK) a 2km D6 jakožto 2.etapy obchvatu Lubence (osady Ležky), ale v případě D11 u hranic, pokud nedojde k urychlení, to bude až zjara 2026, podle smlouvy je na ten hraniční úsek 18 měsíců od zahájení stavby, na celý úsek pak 42 měsíců…
Ano, přesně tak. V rámci D6 to bude stavba „D6 Lubenec, obchvat – II. etapa“, což je nový úsek dalnice v prostorech obce Ležky.