Dacia útočí v Česku na bronz, hybridy mají poprvé přes procento trhu
Červenec nebývá v tuzemských autosalonech nejrušnějším měsícem v roce, čísla o registracích nových vozidel za první prázdninový měsíc ale ukazují
Červenec nebývá v tuzemských autosalonech nejrušnějším měsícem v roce, čísla o registracích nových vozidel za první prázdninový měsíc ale ukazují pokračování některých trendů. Růst počtu nově registrovaných aut (o 4,6 %) je nejnižší za letošní rok. Celkem úřady zaregistrovaly za červenec 19 649 vozidel.
V registracích v Česku dlouhodobě kraluje Škoda Auto. Jako jedna z mála značek v červenci ale spadla a její tržní podíl klesl pod třicet procent. Firma pokles vysvětluje tím, že v červenci výroba přes dva týdny stála kvůli celozávodní dovolené. „V červenci jsou pro nás více než samotné registrace důležitější počty příchozích objednávek pro nadcházející období, které vykazují stejně jako doposud velmi pozitivní trend a projeví se ve statistikách registrací později,“ říká Luboš Vlček, generální ředitel Škoda Auto Česká republika.
I červencová data pokračují fenomenální růst značky Dacia. Ta se již v červnu dostala poprvé v historii v počtu prodaných aut v Česku na čtvrté místo. S 1508 nově registrovanými vozy (nárůst o 46 % v porovnání s červencem 2016) atakuje už třetí místo, které v červenci patřilo značce Hyundai (1663 vozů, růst o 6,3 %). Také její prodeje ale mohla částečně ovlivnit celozávodní dovolená v nošovickém závodě, která začala minulý týden a končí v pátek 4. srpna.
Dacia současně zamíchala i žebříčkem nejprodávanějších vozů. Tomu dlouhodobě vévodí trio škodovek: Octavia, Fabia a Rapid. Dacia se ale dostala se dvěma modely do první desítky. Duster je sedmý, Sandero osmé.
Pokles za červenec hlásí také například Audi, Volkswagen nebo Renault, žebříčkem stoupá nahoru Seat, který byl v červenci už osmý.
Nejprodávanějším typem vozu zůstává SUV, jeho podíl na trhu neustále roste. Ještě před rokem bylo SUV každé páté auto, teď již podíl přesáhl 23 %. V segmentu těchto aut přibývá nových modelů nejrychleji.
K zajímavým posunům dochází i v registracích podle paliv. Pokračuje pokles aut, která jezdí na naftu. Ještě loni odjelo z autosalónů přes 40 % nových vozů na naftu, letos jen necelých 38 %. I když jde stále spíše o mikroskopická čísla, roste podíl alternativních pohonů.
Daří se zejména hybridním autům, především pak Toyotě, která má přes sedmdesát procent trhu s tímto pohonem u nás. Podle dat za červenec se u nás prodalo 262 aut s hybridním pohonem, poprvé tak jejich podíl na celém trhu přesáhl jedno procento. Hybridů se u nás prodává už i více, než aut na stlačený zemní plyn. Hojně diskutované elektromobily zůstávají zatím skutečnou menšinou: v červenci se jich prodalo 22.
Kompletní statistiky jsou k dispozici na stránkách Svazu dovozců automobilů.