Dá se brát nabíjení jako povinný odpočinek? Čeští autodopravci vyjednávají pravidla pro nástup e-trucků

Odbory namítají, že i nabíjení baterií kamionu je pro řidiče práce.
V Česku je sice aktuálně registrováno jen 32 vozidel kategorie N3 (nad 12 tun) s elektrickým pohonem, sdružení autodopravců Česmad Bohemia už se však začalo připravovat na jejich masivnější rozšíření.
Nákladní a autobusová autodoprava je totiž regulována pracovním právem a má přesně definované povinné přestávky a doby odpočinku řidičů. A jelikož se e-trucky od běžných náklaďáků odlišují především delší dobou svého nabíjení, je nutné právně vyřešit, kam se takto strávená pracovní doba řidiče bude započítávat.
Zástupci Česmadu už začali možné změny pravidel pro doby řízení a odpočinků řidičů řešit v rámci Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) a Evropské komise.
„Zatím jsme definovali základní parametr, že doba nabíjení vozidla, pokud řidič nebude muset nějakým způsobem při nabíjení asistovat, bude považována za dobu přestávky nebo odpočinku. Odbory sice prosazují, aby to byla jiná práce, ale jestliže řidič nemusí nic dělat, není důvod,“ uvedl Česmad na svém facebookovém profilu.
Sdružení dopravců také navrhuje, aby měl řidič možnost odložit bezpečnostní přestávku po čtyř a půl hodině řízení za účelem dojezdu k nabíjecí stanici.
Další změnou má být možnost čerpat bezpečnostní přestávku 45 minut v jiném rozložení než 15 plus 30 minut z důvodu, že to vyžaduje nedostupnost nabíjecího bodu a doba nabíjení.
„Třetím naším požadavkem je, aby řidič mohl přerušit denní nebo týdenní odpočinek po skončení nabíjení za účelem uvolnění nabíjecího bodu,“ uvedl Česmad s tím, že se jedná o stejné pravidlo, které už nyní platí při přepravě kamionu či autobusu trajektem.
Průlom u elektro tahačů: Volvo ukázalo e-truck s dojezdem 600 km, poprvé konkuruje dieselům
Podle odhadů sdružení výrobců automobilů ACEA by na konci roku 2025 mělo být v EU v provozu 40 000 bezemisních nákladních vozidel BEV, z nichž 30 000 budou nákladní auta nad 16 tun pro dálkový provoz.
Na konci roku 2030 by to už mělo být 330 000 BEV a FCEV, z nichž 200 000 pro dálkový provoz s hmotností nad 16 tun.