cargo

D4 za soukromé peníze: MD chce čtyři zájemce, ještě letos zahájí soutěžní dialog

D4. Autor: MDČRD4. Autor: MDČR

Ministerstvo dopravy dnes představilo případným zájemcům z řad soukromých firem projekt PPP pro dostavbu dálnice D4. Stavbu dálnice má vůbec

Ministerstvo dopravy dnes představilo případným zájemcům z řad soukromých firem projekt PPP pro dostavbu dálnice D4. Stavbu dálnice má vůbec poprvé v tuzemsku zafinancovat soukromé konsorcium (koncesionář), které se následně o ní bude čtvrt století starat.

„Projekt má silnou podporu ministerstva dopravy a také vlády,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Zástupce ministerstva a poradenských firem si vyslechlo zhruba 150 byznysmenů z celého světa. Ministerstvo chce ještě letos zahájit výběr koncesionáře, na přelomu února a března vydá předběžné oznámení. Soutěž bude probíhat formou dialogu, úřad předpokládá, že se do něj kvalifikují čtyři zájemci. Samotný soutěžní dialog by měl začít ještě letos v říjnu.

Zároveň bude Ředitelství silnic a dálnic připravovat samotnou stavbu. Do letošního října chce obnovit již jednou vydané kladné stanovisko EIA, do října příštího roku pak chce ukončit výkupy pozemků a ve druhé polovině roku 2019 rovněž získat stavební povolení.

O dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016. Výrazně se ale zdržel výběr poradce, když první tendr byl zrušen. Nakonec loni v létě ve druhém tendru zvítězilo sdružení White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika.

Náklady se odhadují na 25 miliard korun, které stát bude splácet. Vítěz, vedle toho, že postaví nové úseky dálnice, dostane na starost i dalších již hotových 16 kilometrů (u Příbrami a Písku). Jedním z témat diskuse proto dnes bylo, od kdy se soukromník začne starat o již dostavěné úseky. Hovořilo se i o podmínkách pro firmy, které se budou chtít do finálního dialogu kvalifikovat, zda například zahraniční firmy budou potřebovat česky hovořící tým. To v řadě infrastrukturních tendrů zahraniční firmy diskvalifikuje. Na Slovensku místní jazyk nevyžadují. Podmínky pro český tendr se teprve ladí.

Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod.

Tagy D4 Ministerstvo dopravy PPP
4 komentáře