D4 za soukromé peníze: Kvalifikací prošla tři uskupení, stavět se má na přelomu roku

D4. Autor: MDČRD4. Autor: MDČR

Příprava dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) postoupila do další fáze.

Příprava dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) postoupila do další fáze. Ministerstvo dopravy vyzvalo tři účastníky soutěžního dialogu k podání nabídek na stavbu a provozování 32 kilometrů písecké dálnice.

Výzva navazuje na čtyři kola soutěžního dialogu, která se uskutečnila mezi dubnem 2019 a lednem 2020. Kvalifikovala se tři sdružení: DIVIa (společnosti Vinci, Meridiam a Eurovia), Via4 – jižní spojení (společnosti Porr, OHL, EGIS a Macquarie), a HO-ST – South Bohemia Link (společnosti Hochtief a Strabag). Dostavba dálnice má začít na přelomu letošního a příštího roku, zprovozněna pak má být dle předpokladů ministerstva do konce roku 2023.

Jde o jednu z vůbec největších státních zakázek v tuzemsku. Vítěz (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a po dalších 28 let se o ní bude starat. Do péče dostane vedle zmíněných 32 nových kilometrů i dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Stát mu to bude splácet. Odhadovaná hodnota zakázky je 24,9 miliardy korun. Stát začne platit až po otevření dálnice.

„Jedná se v podstatě o dálnici na operativní leasing, kdy stát je vlastníkem dálnice, ale platit začne až v okamžiku zahájení provozu na hotové dálnici a platit bude jen tehdy, budou-li poskytovány bezvadné služby,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. D4 je pilotní projekt, pokud se státu zdaří, bude se stejným způsobem budovat zřejmě i středočeská část D3 nebo další úseky D35.

Předložení nabídek očekává ministerstvo do konce května 2020 a následně bude mimo samotné hodnocení probíhat i schvalování vládou a sněmovnou. Koncesionářskou smlouvu chce ministerstvo s vítězem uzavřít na podzim, aby bylo možné zahájit přípravné práce na přelomu letošního a příštího roku.

Platby koncesionáři stát určí podle dosažené kvality. „Koncesionář tedy bude finančně sankcionován například za každou uzavírku, která vznikne v důsledku nedodržení jeho povinností, sankce budou navíc zvýšeny v případě uzavírek v dopravních špičkách,“ uvedl koordinátor projektu na MD Martin Janeček.

Jako příklad lze podle Janečka uvést požadavky na dodržení příčné a podélné nerovnosti (dálnice bez „hupů“ a vyjetých kolejí), kdy v případě jejich nedodržení v kterémkoliv půlkilometrovém úseku bude celý tento úsek považován za nedostupný a platba se za něj nebude vyplácet vůbec.

Koncesionář bude „svých“ 48 kilometrů dálnice udržovat ze střediska správy a údržby dálnice, které sám vyprojektuje a postaví, a to včetně nového střediska pro oddělení dálniční policie. Pro řidiče osobních i nákladních aut bude dálnice zpoplatněna jako každá jiná. Příjmy půjdou do Státního fondu dopravní infrastruktury, se splátkami koncesionáři nebudou provázány.

O dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016, má jít o test alternativního způsobu financování dopravní infrastruktury. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod.

Tagy D4 dálnice Ministerstvo dopravy PPP
58 komentářů