lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

D4 za soukromé peníze: Kvalifikací prošla tři uskupení, stavět se má na přelomu roku

D4. Autor: MDČR
D4 u Dubence, ilustrační foto. Autor: MDČR

Příprava dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) postoupila do další fáze. Ministerstvo dopravy vyzvalo tři účastníky soutěžního dialogu k podání nabídek na stavbu a provozování 32 kilometrů písecké dálnice.

Výzva navazuje na čtyři kola soutěžního dialogu, která se uskutečnila mezi dubnem 2019 a lednem 2020. Kvalifikovala se tři sdružení: DIVIa (společnosti Vinci, Meridiam a Eurovia), Via4 – jižní spojení (společnosti Porr, OHL, EGIS a Macquarie), a HO-ST – South Bohemia Link (společnosti Hochtief a Strabag). Dostavba dálnice má začít na přelomu letošního a příštího roku, zprovozněna pak má být dle předpokladů ministerstva do konce roku 2023.

Jde o jednu z vůbec největších státních zakázek v tuzemsku. Vítěz (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a po dalších 28 let se o ní bude starat. Do péče dostane vedle zmíněných 32 nových kilometrů i dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Stát mu to bude splácet. Odhadovaná hodnota zakázky je 24,9 miliardy korun. Stát začne platit až po otevření dálnice.

„Jedná se v podstatě o dálnici na operativní leasing, kdy stát je vlastníkem dálnice, ale platit začne až v okamžiku zahájení provozu na hotové dálnici a platit bude jen tehdy, budou-li poskytovány bezvadné služby,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. D4 je pilotní projekt, pokud se státu zdaří, bude se stejným způsobem budovat zřejmě i středočeská část D3 nebo další úseky D35.

Předložení nabídek očekává ministerstvo do konce května 2020 a následně bude mimo samotné hodnocení probíhat i schvalování vládou a sněmovnou. Koncesionářskou smlouvu chce ministerstvo s vítězem uzavřít na podzim, aby bylo možné zahájit přípravné práce na přelomu letošního a příštího roku.

Platby koncesionáři stát určí podle dosažené kvality. „Koncesionář tedy bude finančně sankcionován například za každou uzavírku, která vznikne v důsledku nedodržení jeho povinností, sankce budou navíc zvýšeny v případě uzavírek v dopravních špičkách,“ uvedl koordinátor projektu na MD Martin Janeček.

Jako příklad lze podle Janečka uvést požadavky na dodržení příčné a podélné nerovnosti (dálnice bez „hupů“ a vyjetých kolejí), kdy v případě jejich nedodržení v kterémkoliv půlkilometrovém úseku bude celý tento úsek považován za nedostupný a platba se za něj nebude vyplácet vůbec.

Koncesionář bude „svých“ 48 kilometrů dálnice udržovat ze střediska správy a údržby dálnice, které sám vyprojektuje a postaví, a to včetně nového střediska pro oddělení dálniční policie. Pro řidiče osobních i nákladních aut bude dálnice zpoplatněna jako každá jiná. Příjmy půjdou do Státního fondu dopravní infrastruktury, se splátkami koncesionáři nebudou provázány.

O dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016, má jít o test alternativního způsobu financování dopravní infrastruktury. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza D.
Eduard

Jsem zvědav jak to bude fungovat. Hlavně co se týče rychlosti záhajení stavby. Zvláště jak se soukromé subjekty vypořádají se všemi administrativními překážkami. Pokud to bude fungovat, tak bychom jsme se mohli dožít rychlejší výstavby dálniční sítě.

Radovan Komínek

Jsem zvědav, jaké budou na nové dálnici intenzity provozu. Bude problém ze stávajících 11 tisíc vozidel denně udělat do budoucna 20 tisíc vozidel na dálnici a 5 tisíc na staré cestě. Osídlení v okolí je poměrně řídké. V Česku jsou sice daleko nižší intenzity například v trase budoucí D6 nebo D7, ale možná by stálo za to uvažovat o polovičním profilu, který při mimoúrovňových křižovatkách má denní kapacitu až 20 tisíc vozidel. Myslím si, že za stavbu dálnice v plném profilu v případě některých úseků D4, D6 a D7 by v Německu v obdobném případě někdo skončil ve vězení za… Číst vice »

Ondra L.

Ja v tyhle souvislosti moc nerozumim tomu, proc jako hlavni tah do jiznich cech nebyla prosazovana prave dostavba tehle dalnice, kdyz na ni je dostatecna volna kapacita a hlavne ma hotovou tu cast z prahy pres stredni cechy. Stat by nemusel resit stavbu nove dalnicni vypadovky pres nesmirne konfliktni huste zasidlenou oblast posazavi. Silnici č. 3 by pak stacilo opravit, doplnit o obchvaty a stoupaci pruhy. Takova koncepce se udajne objevila v 90. letech a kdyby u ni stat zustal, mohla by ta dalnice za vynalozenych podobnych prostredku, za jake byla pouze rozestavena D3, uz byt hotova.

Dusanh

Ta Vaše „nesmirne konfliktni huste zasidlenou oblast posazavi“ je víceméně jen o majitelích chat kolem Sázavy. Lidi z Neveklovska a Sedlčanska budou rádi, že se konečně můžou slušně dostat do Prahy…
Dále je zvláštní, jak snadno spousta jedinců ignoruje skutečnost, že ta I/3 se před Prahou musí napojit do D1.

Gejza

Souhlasím, že to území na plánované D3 potřebuje lepší spojení s Prahou. Ale než budete tvrdit, že „nesmirne konfliktni huste zasidlenou oblast posazavi“ je víceméně jen o majitelích chat kolem Sázavy, tak se prosím nejprve podívejte do projektového záměru. Těch tunelů je tam víc, než na celé dálniční síti dohromady. Konflikt není jen o střetu s NIMBYsty, ale i s limity využití území. A propos, kolem Jílového se má stavět tunel také jen a kvůli NIMBYSmu.

Dusanh

Tunely jsou tam potřeba především kvůli přivedení dálnice k Sázavě do přijatelné výšky, aby most přes údolí nebyl jak viadukt v Millau.
To že jinak moc tunelů nemáme je dáno terénem, v jakém jsme dosud dálnice stavěli. Jak se dokončuje dálniční síť, tak se jde i na náročnější úseky. Mimochodem, třeba v takových Lensedlích by tunel klidně mohl být, ale pro soudruhy bylo jednodušší vyhrabat megazářez…

Radovan Komínek

Pokud by byla jižním směrem pouze D4, asi by to s ohledem na osídlení dávalo větší význam. To už je bohužel historie. Že se dají trasy dálnic měnit podle aktuálních potřeb, přestože jsou plánovány desítky let dopředu bylo dokázáno na střední Moravě. Proč to nešlo směrem do Jižních Čech je otázka.

Gejza

Přesně tuhle otázku si kladu od 90. let. Ještě před dokončením D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí jezdili motoristi do Budějic po R4 a I/4. Holt si to asi jednou Táborští prolobovali a od té doby je závislost na zvolené cestě. Přitom se tam daly ušetřit vyšší desítky miliard, které by byly potřeba jinde…

Dusanh

Jel jste někdy z Tábora do Prahy po I/19 – D4?

David

Poloviční profil značený jako dálnice určitě ne. Kdyby bylo jisté, že do deseti let bude hotová D3 přes Posázaví, tak by stačil od Příbrami profil 2+1. Jenže D3 je ve hvězdách a tak alternativa v podobě plnohodnotné D4 se bude ještě hodit.

jozka

Vy jste nikdy nejel v nedeli po D4 do Prahy, ze?

David

Ano a právě proto reaguji na to, že Háje – Mirotice by stačil poloviční profil dálnice, což je blbost.

Petr Petr

Právě, že nestačil. Už nyní ta silnice nestačí a pokud by se postavil poloviční profil, tak se na něj přesune 90% dopravy. Což ale stačit nebude.

David

Přesně tak

Jiří Šrámek

Nehádejte se, kluci.

Paja

Já tedy nevím z jakých dat nebo zkušeností čerpáte, ale doby kdy cesta „přes Písek“ do Prahy byla lákavější a „podpultovější“ než přes Tábor jsou dávno pryč. Pokud není potřeba D4, není potřeba ani D3. Tak prostě v pátek a v neděli jsou kolony spíše stojící než jedoucí. BTW. když jedete po D3 mezi Táborem a ČB ta dálnice je skoro prázdná, přitom předtím to byla hodně plná silnice a navíc vedená přes města. Takže není pak „nehospodárná“ i ta D3?

Petr Petr

V neděli na I/4 vznikají kolony při cestě do Prahy. Navíc D3 v rozemné době 10 let nebude.

žlutý klandr

Na to je jediná odpověď – efekt indukce dopravy. Ovšem co se týče D6 a D7, tak sdílím vaše pochybnosti.

Vladimir

Máme rekordní výběry daní, takže pokud by ABŠ nenabral se socanama nesmyslných 40tis úředníků, tak bychom hned měli 40mld na dálnice. Stát neustále chce regulovat, dohlížet a ve finále závaží vše co chtějí sami dělat na sebe. Cesta je jasna snížit náklady na provoz státu a můžeme stavět za své hned.

Vladimir

oprava:* byrokracie zavazi všem, co chtějí dělat na sebe.

Jakub

Nabrali 40 tis. úředníků? Tak to je hodně velkej nesmysl.

Vladimir

Třeba tady v roce 2015: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1580560-stat-chysta-nabor-12-tisic-zamestnancu-nejvic-jich-ma-zamirit-do-skolstvi když se chvíli hledá, najdou se podobne články i v jiných letech. Mimochodem 1000 lidi ve státní správě vychází na cca 1mld ročně!

Daniel Mach

Jsou to státní zaměstnanci, takže kromě úředníků jsou to učitelé, policisté a vojáci. No a na učitelích bych neškudlil, už takhle to s výchovou a znalostmi průměru populace není nic moc. A náklad 1 mil. Kč na úředníka za rok se mi zdá přehnaný, odhadl bych to na polovinu. Takže ta konečná úspora tak dramatická nebude. A teď jde ještě o to, aby to koblihy prosadily.

Vladimir

Proč by to dělal? Vždyť jede levicovou hyrici a rozhazovacnou politiku a tímto si rovnou kupuje podstatnou část hlasu. Navíc nepripadne mi spravedlive, aby státní sektor měl vyšší průměrný plat jak soukromý sektor. Mělo by to být minimálně vyrovnané. Paušální vysluha pro všechny policejní složky je taky absolutní nesmysl. Stejně jako sleva na jízdné ve výši 75%.

Cestovatel

Stát sype peníze státním úředníkům, aby donutil soukromý sektor tak zvedat mzdy..
Jinak souhlasim že výsluhy policajtum jsou zrůdnost a měly by se postupně osekávat směrem k nule, stejně jako by se měly zrušit režijky všem , KROMĚ lidí v zaměstnaneckym poměru ČD.
To zas bude křikuuu, tak sem s tim h-n-o-j-e-m… 🙂

Kubrt

Oprava oblíbeného hoaxu: nejedná se o úředníky, ale o státní zaměstnance.

Petr

Že by jako stát přestal poskytovat základní vzdělání? To je hodně originální!

Vladimir

Pokud jste správně četl titulek, kde je napsáno, že většina jde do školství, tak by jste určitě takový nesmysl nenapsal. A kdby jste docetl clanek, tak zjistite ze nabrali stovkylidi na kontrolu EET. Navíc v odkazu c. 2 je je nabor státních zam. do úplně jiných pozic než do školství.

Pepa

Takový dotaz, proč se dálnici říká Strakonická, když má vést na Písek? Mám takovou doměnku, že dřív měla vést na Strakonice a díky rozvoji Písku došlo k přehodnocení? Nebo se mýlím? Díky za odpověď

BND30

Třeba proto, že silnice I/4 vede přes Strakonice a ne přes Písek ?

Arimatejsky

Stará silnici na Zbraslav se říkalo strakonická, tak to zdědila i dálnice.

Ryno

Neznám Jihočecha, ktery by rikal Strakonická dálnice, rika se tomu Písecká dálnice… nebo teda „pres Písek“.

žlutý klandr

Tak třeba já říkám přes Písek po Strakonické :-).

David

Podobně se kdysi D8 říkalo teplická dálnice.

Josef Trögl

Moje hypotéza:
1. Protože silnice I/4 pokračuje dále na Strakonice.
2. Protože její začátek v Praze se oficiálně jmenuje Strakonická (ale to je možná důkaz kruhem).

Kodl

Znovu naprosto jasně vychází najevo, že stát na výstavbu infrastruktury nebude mít v dlouhodobém horizontu prostředky.
Bohužel se obávám že tyto PPP projekty v obzvlášť českém prostředí dopadnou neslavně.

PetrPetr

Zatím se staví se spoluúčastí fondů EU a to se týká téměř všech nových staveb. PPP není nic jiného než úvěr, který se nezapočítává do zadluženosti země. PPP skončí pěkným tunelem, ale aspoň se něco bude stavět, když se peníze od EU budou tenčit.

Kodl

Evropská unie jasně uvedla, že v příštím desetiletém horizontu nebude výstavba dálnic v rozvojových zemích jako je Česko prioritou a půjde na ni z těchto programů méně a méně prostředků.
Andrej B. si jasně musel vyslechnout, že jeho požadavky a nároky jsou z minulého století a že české republice ujel vlak. Každý program má začátek a konec, Česko svou šanci na dotované dalnice promeškalo mezi lety 2010 – 2020.

Petr Petr

EU dělá v sedmiletkách. Následující je 2021-2027. Peněz bude méně, ale budou.

Jiří

Ted se prave o te pristi sedmiletce vyjednava. Kolik penez a na co bude. A Babis to dost projizdi. Navic to bude asi posledni, kdy CR vyrazne vic ziska nez odvede do EU rozpoctu. Po odchodu Britanie a po priblizeni CR prumeru EU uz budou platby/prijmy vice mene vyrovnane.

Jiří

Ano, za to EU chtela vyrazne financne podporit prechod od tezby a spalovani uhli (coz je i v nasem narodnim planu a stejne to hodlame udelat) k jinym zdrojum a jinemu prumyslu, coz by pomohlo nejchudsim ceskym regionum. Andrej v tomto oboru nepodnika, takze ho to nezajima a nesnazi se nic moc vyjednat. Za to se snazi vsi moci zabranit omezeni zemedelskych dotaci pro velke firmy ve prospech malych. Pry se ohanel, ze navrh programu pro celou EU pro pristi obdobi navrhne sam, nebot uz udelal X rozpoctu. Kolegove z ostatnich zemi dobre vedi, ze se resi jeho osobni konflikt… Číst vice »

Ondrys

Tak ve své podstatě není PPP nic jiného než tunel, jen tomu dali jiný název a umějí to prodat pomalu jako všelék…

David

Pozitivní je, že se nepřihlásila žádná pofiderní firma.

mgr.pavel

To ani nemusí, stačí pokud podá odvolání k ÚOHS tak jako v Brně v Pisáreckém špuntu. 🙁

Bernard

Že by toto bylo řešení „nekvality“ staveb našich dálnic? Pokud by takto byla financována D1 u Ostravy nebo D5 za Plzní, současný stav by zdaleka nemusel být tak špatný, jako je dnes.

David

Souhlasím. Nicméně to bude za pětinásobnou cenu.

Tonda

David: jak jste přišel na ten petinasobek?

David

Pro hrubé srovnání jsem si vybral např. D11 Hradec – Smiřice (15 km), vysoutěžená cena 2,5 mld. Kč. Tady se má stavět 32 km (z toho 4 km dostavba druhého profilu), žádné tunely ani estakády tu nebudou. Odhaduji, že by se to dalo vysoutěžit za cenu 5-6 mld. Kč. PPP vychází odhad 25 mld.

jozka

Nesoutezi se nahodou stavba a provoz po dobu stanovenou smlouvou?

Paja

Žádnou dostavbou profilu se neohánějte, stejně jako u „dostavby“ na D3 u Ševětína to bude komplet nové, včetně nadjezdů. A ten původní profil se komplet vymění taky s odtěžením až na štěrk. Takže jediná výhoda takové dostavby je, že tam nebude nutné budovat zemní těleso komplet.

David

Souhlas

žlutý klandr

Včetně údržby na 28 let dopředu. Kolik by to stálo ve státní režii a s jakou kvalitou ?

thegrid

Tak jen aby ke konci nebyla dálnice v haj…., neopravená. Přičemž stát za ní celou dobu kontraktu bude platit jak za novou.

Mirek

Při nákupu auta na leasing se po celou dobu také platí „jako za nové“ 😉

Vladimir

Realita z jiných států jasné ukazuje, že tomu tak je. Ke konci predavacih období se údržba už omezuje. Nicmene kompletni oprava svrsku po 30 letech je určitě na místě. Pokud ale takto chtějí postavit pater d35, tak to už v vůbec nechápu. Klíčové věci ma mít stát plné pod kontrolou.

jozka

Urcita reseni se pry pouzivaji, napr. posledni splatka ve vetsi vysi, nez cena zaverecne opravy a vyplacena po jejim provedeni. Jak to nakonec bude netusim.