Železnice Železniční průmysl

CZ Loko uspělo v další zakázce pro metro. Po Istanbulu dodá lokomotivy i do Varšavy

Lokomotiva EffiShunter 300 na testování ve Velimi společně s lokomotivou pro ČD. Foto: CZ Loko
Lokomotiva EffiShunter 300 na testování ve Velimi společně s lokomotivou pro ČD. Foto: CZ Loko

Český výrobce železničních strojů CZ LOKO uspěl v zakázce pro společnost Metro Warszawskie provozující varšavské metro. Pro varšavské metro dodá diesel-elektrickou lokomotivu EffiShunter 300.

EffiShunter 300 bude sloužit v depu u stanice Kabaty, kde bude zajišťovat technologickou obsluhu mezi halami pro údržbu souprav. Zároveň bude sloužit jako záloha pro případ, kdy by došlo např. k výpadku elektrického proudu, a jednotky metra by uvázly v tunelu.

Podobně jezdí dvě lokomotivy CZ Loko v Istanbulu v tunelu Marmaray pod Bosporem. Jde o stroje řady 741.7.

Metro Warszawskie v současnosti provozuje tři typy souprav metra – modernizované 81-71 ruské výroby, nově vyrobené Alstom Metropolis a Siemens Inspiro. V provozu je jedna trasa, otevření další se připravuje.

Lokomotiva EffiShunter 300 je nejmenší lokomotivou z portfolia CZ LOKO. Je určena pro posunovací službu s osobními i nákladními vozy ve stanicích, na průmyslových vlečkách, terminálech, dále pak pro posun hnacích vozidel v železničních depech. V neposlední řadě je také vhodná pro provoz na speciálních drahách, jako je například právě metro.

Lokomotiva EffiShunter 300. Foto: CZ LOKO
Lokomotiva EffiShunter 300. Foto: CZ LOKO

Dvanáct těchto lokomotiv si již objednaly České dráhy, které je budou využívat pro staniční posun a seřazování souprav osobních vlaků. Jednu lokomotivu této řady pak také provozuje VÚŽ na zkušebním okruhu ve Velimi, kde slouží při manipulaci se zkoušenými železničními vozidly. Pro provoz ve varšavském metru musí být lokomotivy lehce modifikovány, např. použitím jiného typu spřáhla a instalací protipožárního systému. Jinak je technické provedení stejné jako u dodávky lokomotiv pro České Dráhy. Zkušební provoz této řady by měl v Polsku začít v I. čtvrtletí roku 2019.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • EffiShunter 300 je novostavba, nebo rekonstrukce něčeho staršího?

    • Určitě novostavba.Má však stejnosměrné trakční komutátorové motory podobné jako Brejlovci 753,Bangle742 apod…

  • Od roku 2015 jsou ve Varšavě v provozu dvě linky metra.

    • Přesně tak, modrá linka M1 Mlociny-Kabaty a červená linka M2 Dworzec Wileński – Rondo Daszyńskiego… Na modré jezdí převážně ruské 81-71 a Alstom Metropolis, na červené pouze nejnovější Siemens Inspiro.

Newsletter

Partneři


Výběr editora