CZ LOKO předalo dvojici EffiShunterů 600 pro Čepro a Třinecké železárny
Oba zákazníci již několik stejných lokomotiv provozují.
V polovině prosince dokončilo CZ LOKO lokomotivy typu EffiShunter 600 pro dva tuzemské provozovatele. První lokomotivu označenou 723.719 převzala akciová společnost Čepro, která ji využívá při obsluze skladu pohonných hmot ve Šlapanově. Druhou lokomotivu 723.718 získaly Třinecké železárny. V obou případech jde o zákazníky, kteří mají s tímto typem lokomotiv zkušenosti. Zatímco pro Čepro jde v pořadí o třetí EffiShunter 600, v případě Třineckých železáren jde již o šestou lokomotivu tohoto typu. Třinecké železárny přitom lokomotivy využívají také v režimu dvoučlenného řízení, kdy jsou dva stroje ovládány jedním strojvedoucím.
Typ EffiShunter 600 je přednostně určen pro provoz na vlečkách. Tomu odpovídají základní parametry: maximální rychlost 80 km/h, celková hmotnost v rozmezí 72 až 78 t nebo možnost snížení minimálního poloměru pojížděného oblouku až na 60 m. EffiShunter 600 vzniká modernizací původních lokomotiv řad 740/742, ze kterých jsou použity podvozky a hlavní rám. Ostatní celky jsou vyrobeny nově. V současném portfoliu nahradil EffiShunter 600 starší typy modernizací čtyřnápravových lokomotiv. Odvozen je z něj také silnější EffiShunter 1000M, vybavený silnějším spalovacím motorem a plnohodnotnou výbavou pro traťovou službu.
Pro země Evropské unie je nabízena varianta se slabším spalovacím motorem CAT C18 (522 kW), splňující emisní normy EU Stage V. Pro země mimo Evropskou unii je k dispozici silnější spalovací motor CAT C27 (709 kW). Přenos výkonu je elektrický AC/DC.
Z celkem devatenácti modernizovaných lokomotiv tohoto typu je dvanáct v provozu v České republice, šest v Turecku a jedna na Slovensku. V jihlavském závodě CZ LOKO aktuálně probíhá stavba dalších tří lokomotiv pro Železiarne Podbrezová.
Dalibor Palko, CZ LOKO