Cyklostezku na Benešovsku v trase starého koridoru převezme a zaplatí kraj

Cyklostezka Olbramovice - Votice vede ve stopě někdejší železniční trati. Pramen: Středočeský krajCyklostezka Olbramovice - Votice vede ve stopě někdejší železniční trati. Pramen: Středočeský kraj

Cyklostezka už ale nebude mít stejně „pohodlnou“ niveletu jako trať, Správa železnic totiž místo využila k uložení vytěžené zeminy.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zkamašutra

Jaktože tohle nenapadlo Italy při stavbě Alpe Adria? Te rubaniny při té stavbě dvoukolejneho metra místo původní tratě musely mít neskutečné množství. To neznali borce z Dobré Správy a jejich postupy? Mohli zavozit i ty původní tunely.

Martin

Myslím si, že tady vzniklo mnoho povyku pro nic. Nějak si nevybavuji, kde by na původní trase dráhy vzniklo zásypem zářezů nějaké cyklisticky nepřekonatelné stoupání či převýšení. Kdo nemá fyzičku na to aby to dal a chce jezdit na kole, dávno používá elektrokolo – soudě podle toho jaký boom elektrokola zažívají.

František

Budou jim tam třeba stavět zábradlí, aby náhodou nevjeli na trávu?

Zbyněk

SŽ je vůbec veselá kopa, v Čelákovicích staví silniční nadjezd na novostavbě krajského obchvatu.
https://zdopravy.cz/poklepavaci-manie-v-celakovicich-zahajili-stavbu-obchvatu-na-ktery-jeste-nemaji-zhotovitele-220351/
Správce železniční infra staví silnici.

Než aby se těleso trati využilo na cyklostezku, si SŽ vymyslí, že je potřeba zářezy zasypat. Když se objeví spolek, který chce na části trati jezdit drezínami, tak to najednou zasypávat zrovna tam nemusejí. Ale jinde to zasypou. Přitom obce o cyklostezku na opuštěném tělese usilovali už když se přeložky projektovaly. Když už to SŽ nedojde samotné…

Jakub P

Bohuzel, v SZ i na ministerstvu je furt nemalo lidi,kteri jizdni kolo povazuji za nenavidenou konkurenci svych milovanych vlaku, nevidi a nechteji videt mozne synergie a prinos kombinovani ruznych druhu dopravy v ramci jedne cesty, atd.

Zkamašutra

Asi tak nějak to bylo.

Martin

Tak národního sportu kopat všude a do všeho jste se zúčastnil, ještě nám ale konstruktivně a reálně řekněte, co s těmi obrovskými masami neplodné zeminy a mizerného nekonstrukčního kameniva chcete dělat? Dáte si to za barák na zahradu? Zasypání starých zářezů je logická a správná volba. Doprava na nějaké vzdálené úložiště? Proč?

A to jsem myslím někde četl, nevím to teda jistě, že zasypání původních zářezů byl eko-požadavek na rekultivaci krajiny do původního stavu před dávnou stavbou původní trati.

Zkamašutra

A v zahraničí to šlo proč? ČR je chuda rozvojová země, kde jsme si proste nemohli dovolit to odvozit jinam? Kam to vozi masivně tunelujicici Itálie? Stavi umělé ostrovy? Nebo jak… povězte, vy obhájce tech lemplů ze Spržele.

Jaroslav

A co takhle rubaninu neklasifikovat jako stavební nebezpečný odpad kvůli vyššímu obsahu stopových prvků a kovů se kterým musí být nakládáno podle zvláštních předpisů o zacházení s odpadem ! Tím totiž SŽ zdůvodnila zavezení původní trasy železnice. Já bych prostě nechal ten materiál na hromadě na takzvané meziskládce. Vznikl by tím krásný umělý kopec místo vymrskaného rovného pole. Ten by přirozenou cestou zarostl náletem a nakonec by vznikl nový biotop druhově pestřejší než původní pole. Za takových 50 až 100 let by na něm mohla být přírodní rezervace dohromady s nezasypaným původním vrcholovým zářezem trati vedle. Ten by ostatně měl… Číst vice »

Mosquit

Předpokládám, že bude potřeba pod cyklostezku vyvrtat hlubové piloty, aby se cyklostezka nepropadala pod tou nezhutněnou zeminou. Skvěle zkoordinováno.

Michal M

Prosím tě a co je to hlubový pilot? Máš ty termity správně?

Jinak zemina je v těch zářezech uložena minimálně tři roky a její konsolidace probíhá taknějak sama od sebe. Před stavbou cyklostezky tam jede buldozer a několik dalších výrazně těžších vozidel než jsou kola a údržba cyklostezky.

Piloty si nech na stavbu dálnice u Moravského písku a tady s nima nemachruj.

Mosquit

Nene, termity správně nemám, původně jsem psal cosi o hlubokých základech, pak jsem to chtěl změnit na vrtané piloty, a vzniklo z toho tohle 🙂 Moje chyba, měl jsem si to přečíst.

Navežená zemina (i s na ní položeným asfaltem) sedá sama od sebe, i když po ní nejezdí nikdo, ani kolo. Takže asi tak.

Michal M

A já mám pro jistotu Písek s malým p. 😀

jfp

Taky se ty cyklostezky staví na 5km etapy trvající 3 roky při nickolném provozu?

Libor

No jasný, a až to dokončí, tak to další roky vždy na pár měsíců zavřou a budou se dělat propustky, pěkně každý rok celý jeden. Aneb nová zkrátka SP – spěchej pomalu.

Tom

to je jak z kocourkova

Ondřej Wagner

A jak to vypadá se šlapací drezinou u Strezimire?

Libor

A co si to jako dovolují vytrhat koleje a udělat škaredou cyklostezku. Taková krásná trať to byla a dalo se tam kochat. 😄😄😄

firon

A to nešlo nadbytečnou zeminu uložit haldu? Třeba by se jednou mohla hodit.

Adam Ř

Jako ta zemina? Spíš ne, zeminy je všude hromada, takže nemá canu ji vozit z dálky. A hlavně se případně může odtěžit z toho bývalého zářezu asi stejně snadno jako z haldy

firon

Když na tom postaví cyklostezku, už se to asi neodtěží, že? Že je zeminy dost mě velmi uklidnilo…

Zbyněk

Šlo. Respektive zemina na haldě už byla, teprve po zrušení staré tratě se z haldy rozvezla do původních zářezů.

A takhle my si tu žijem.

Jan

Je to naprosto strašné jak zachází s naši zemí projektanti jak dalnic tak železnic a pak SŽ…

Michal M

No úplně strašně, Postaví tunel a vznikne z toho hlína.

Jaroslav

Bohužel nikoliv hlína kterou je možné kdekoli rozhrnout , ale dle předpisů nebezpečný stavební odpad ! A s tím už musí být naloženo jinak než s hlínou! A hlavně za úplně jiné peníze!

Frantisek X

Jako, že chtějí uvést krajinu do původního stavu, místo aby nechávali jizvy a vyráběli haldy? A to ještě tam, kde by to sloužilo jen k projíždění se na kole sem a tam, ne k použití kola jako dopravního prostředku odněkud někam?

Zkamašutra

Jízda na kole po náspech a zářezech je hezký zážitek. Projíždět se sem a tam vadí čemu? Vylet po turistické značce taky není zrovna zpusob jak chodit do práce a dělá se to. Jinak proc myslíte, že z pohledu místních by to bylo nepoužitelné k cestě do sosusednich obci treba na nákup, navstevu? S zeleznicini nivelitou to prave mohlo byt vhodné i k tomu. S tou současnou to bude spis jen na ten vylet. I když lepší nez po te rusne silnici dole nebo zigzag pres ještě víc kopců po současných cestách.

Jaroslav

Původní stav znamená vymrskané pole bez lesa a remízků . Není umělý kopec zarostlý přirozeným náletem, který poskytne útočiště v hospodářské krajině fauně a flóře nemajícím v širém poli šanci na život lepší varianta rekultivace? A hlavně levnější? A zářez nebo násep stoleté trati není rozhodně jizva v krajině!

David

Určitě na to byla i studie s vizualizací

Michal M

A proč by měly být ve volné krajině haldy, když je možné je použít pro rekultivaci zářezů?

Zbynek

Halda tam být vůbec nemá. Stačilo tu zeminu odvezt k Sepekovu a narovnat trať Tábor- Milevsko, například. Šlo by to i vlakem.

Nebo ji nechat v místě, kde se bude stavět D3 a pak ji vyuzit pri stavbe…

Michal M

A to se ví předem, že D3 má zápornou materálovou bilanci? Ono ta halda je mj. výrub z docela dlouhých tunelů a z toho šíleného zářezu. SuVo se projektovala možná deset let zpátky, včetně materiálové bilance, která by v každé stavbě měla být co nejblíž neutralitě. D3 tehdy neměla snad ani platné ZÚR… Jinak zápal pro cyklostezky vítám, ale v té krajině jsou malá sídla a s výjimkou I/3 po cestách jezdí aut minimum. Takovéhle úsilí o samostatné a kvalitní cyklostezky by mělo smysl někde blíže k Praze, kde bude jezdit i o dva řády víc cyklistů než pár náhodných… Číst vice »

Jakub P

Cyklostezka samozřejmě nemusí mít stejně mírná stoupání a klesání jako trať, ale to neznamená, že je dobře, když je může snadno mít a „zbytečně“ o to přijde. Zrovna tak není dobře, když Až ušetří za uskladnění zeminy a vzápětí erár z jiné přihrádky musí vydat o to víc za náročnější stavbu stezky, která nakonec ani nebude tak dobrá, jako mohla být. Že by blíž k Praze (a blíž k Táboru) byly takové stezky potřeba víc je taky pravda, ale když tady je taková příležitost, proč ji nevyužít? Pokud by se podařilo pokračování k Praze/Táboru, bude tím i tento úsek o… Číst vice »

Michal M

To je argument typu „našli jsme opuštěný tunel, tak tam pojďme udělat metro“. Ty stezky by se fakt měly stavět tam, kde jsou potřeba a ne na venkově chudém na turistické cíle a infrastrukturu.
Kdyby někdo chtěl stavět cyklostezku na České Sibiř, mohl tak dávno učinit, a třeba by takovou stezkou i spojil zajímavější místa než bývalé stanice FJB uprostřed ničeho…
Ale samozřejmě pro diskusi „jak zlý železniční investor brání cyklistice“ jistě může spousta lidí vést, včetně lidí, co seděli na kole naposledy před 20 lety nebo tady v životě nebyli…

Jakub P

Ne, není. metro v opuštěném tunelu bude úplně bez návazností, tahle cyklostezka návaznosti mít bude. Jo, ne tak dokonalý a pohodlný jako ta vlastní stezka, ale i o tom to je. Když víte, že vás čeká příjemná, pěkná projížďka pár desítek km po dobré stezce, klidně se k ní na kole dostanete pár km pro ne úplně ideální infrastruktuře (samozřejmě když to není úplně vražedný). Na výlet, kde budete muset v provozu jezdit furt jen nahoru a dolů spoustu lidí nikdo nedostane. Pro cyklodopravu to platí tuplem (byť té tady minimálně ze začátku tolik nečekám). A že tam mohl někdo… Číst vice »

Zkamašutra

Nemyslim, ze mu to vysvětlite. Kdo ma rozum, chápe to presne tak, jak jste to napsal. Vse zcela logicky. Ostatně je to v zahraničí běžná praxe. Inteligent kategorie Michala M by ale bych schopen navrhnout zasypat i tělesa opuštěných trati, kde už cyklostezky jsou nebo úseky nedostavenych trati. Pán ma zřejmě 150kg mindrak z toho, že pro něj by i cyklostezka s mirnym sklonem byla zahul a nikdy si nedokáže vydělat na elektrokolo, protoze ma 6 exekuci.

Zbyněk

https://www.bahntrassenradeln.de/

Plno těch stezkotratí vede i po odlehlejších výspách než je Česká Sibiř. Včetně tunelů.

Typicky Pontebbana z Tarvisia do nitra Itálie, kde výrubem z tunelů nezasypali ty původní a mají tam něco, co slouží lidem. My nemáme nic.

Jaroslav

Zrovna přes Střezimíř vede dálková evropská cyklotrasa (GreenWay)Vídeň-Praha. Myslím, že její zkratka ve stopě železnice na Benešov a přes Konopiště do Týnce nad Sázavou by mohla být dostatečně atraktivní.

Zkamašutra

A proto se to v zahraničí bezne stavi a jiné sporty se misto toho nedoporučují.

Jakub P

Chápu, že uskladnění hlíny v takovém množství a nekvalitě je problém. Ale na druhou stranu uklidit ji do zářezů za cenu ztížení, prodražení a zhoršení výsledku u projektu cyklostezky, kterej mohl bývalý těleso skvěle využít za to podle mě fakt nestojí…

Zkamašutra

Byl jste někdy v zahraničí?

Jaroslav

Protože zářezy sto let staré a tvořící součást krajiny a místních biotopů není třeba rekultivovat!

Martin

Jenže to byl stanovený stavební postup a součást výstavby nové trati. Ta halda byla jen tzv. dočasná deponie. Součástí každé stavby je definitivní uložení přebytečné zeminy, a tady to bylo dva v jednom. Uložení zeminy a současně rekultivace původní stopy.

Jaroslav

Rekultivace něčeho co rekultivaci nepotřebovalo!

Michal M

Možná by stálo za to si ujasnit, co je to ta „zemina“ je – je to mizerná hlína plná kamenů, zčásti převážně kameny z různých výkopů či výrubů (kamenivo je rula, stavět z toho podkladní vrstvy po protřídění nelze). Tuhle zeminu pravděpodobně nikdo potřebovat nebude. Jak ohavně vypadá halda, kterou se měl zavézt zářez u Střezimíře, lze vidět u Mezna. (Haldu se daří nějak průběžně zpracovat a ukládat jinam, takže je menší.) Jinak každému filosofovi na téma hlína a její převozy doporučuju na zahradě vykopat jámu třeba na dešťovou vodu a objednat odvoz hlíny na skládku (tím se nemyslí skládka… Číst vice »

Franta

Amen. A s každým kilometrem dopravy navíc faktura raketově roste. To by pak zas bylo keců na nehospodárnou SŽ.
Nemluvě o emisích a rachotu ze stovek náklaďáků. Čím míň se s tím jezdí, tím líp.

Jaroslav

A ty bagry, náklaďáky a buldozery co rozvážely tu skládku do těch zářezů v délce cca +
– 10km asi nic nestály a netropily hluk a emise!

Zkamašutra

Kde na to v tom zahraničí berou. 😀😀

Jaroslav

Pár takových hromad hlíny a zeminy na zahradě právě mám(zakopávám bazén). Rozhodně nebudu objednávat žádný odvoz na skládku. Jalovinu rozhrnu po ploše a přikreju zeminou. Navrch zaseju novou trávu. Pokud něco zbude , zmizí to v rokli za vsí .

Martin

Jenže když naprojektujete novou dvoukolejku a do projektu napíšete něco ve smyslu ,,obrovské masy přebytečné zeminy a nevhodného kameniva uložíme na haldu – ono se to jednou bude někde hodit za dvacet let“ tak ekoteroristům a ochranářům stoupne tlak a zatroubí do útoku takovým stylem, že jsme to ještě neviděli. A žádná nová trať by se nikdy nepostavila.

Zkamašutra

A tihlle ekoteroriste z jakého důvodu nežijí v Itálii, Rakousku apod?