Dopravci Železnice Železniční průmysl

Čtyřkolák už má opravený kotel, vyjede do konce roku. Stroj 365.0 si vyžádá ještě rok

Lokomotiva 434.2186 (čtyřkolák). Autor: PetrS. at cs.wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2975327
Lokomotiva 434.2186 (čtyřkolák). Autor: PetrS. at cs.wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2975327

České dráhy s partnery pokročily v opravách dvou ostře sledovaných parních lokomotiv. Známější pražský čtyřkolák (434.2186) by měl být hotov do konce letošního roku, „pětašedesátka“ (365.024) vyjede vlastní silou zhruba za rok. Dráhy o tom informovaly ve své čtrnáctideníku Železničář.

Před dokončením je oprava kotle pro čtyřkolák ve specializované kolínské firmě SEA. „Vrátí se v těchto dnech a bude zavázán na rám, který jsme spravili svépomocí. Pak vyvážeme všechny nápravy a pošleme je do německého Meiningenu, do dílen Deutsche Bahn, aby nám nalisovali nové obruče,“ uvedl v Železničáři ředitel Centra historických vozidel ČD Miloslav Kothera. Němci by práci měli zvládnout do několika týdnů.

Do Meiningenu poputuje i kotel z „pětašedesátky“, sváže se tam s pojezdem. Ten už je v opravě u Deutsche Bahn od loňského léta. Na kotel už mechanici ČD namontovali armatury a pod dohledem zkušebního komisaře natlakovali. „Pracovat se bude i na dalším příslušenství včetně pneumatické a mechanické brzdy či oplášťování kotle. Hotovo by mělo být zhruba do roka,“ dodal Kothera.

Téměř stejně staré parní lokomotivy měly rozdílný osud. Více než stoletý čtyřkolák jezdil v uplynulých desetiletích až do předloňska na nostalgických vlacích v Praze a okolí, k vidění býval hlavně na Posázavském pacifiku. Jeho oprava se dlouho odkládala, došlo na ní až loni v září. Lokomotiva 365.024 z roku 1923 byla přes 50 let odstavena na různých místech a vlivem povětrnosti chátrala. I proto je u ní uvedení do provozního stavu náročnější.

Náklady na opravy dráhy neuvádějí.

O renovovaných lokomotivách (pramen České dráhy)

Řada 365.0 představuje první typ parních lokomotiv zkonstruovaný ve svobodném Československu. V letech 1921 až 1924 vyrobila firma První Českomoravská továrna na stroje v Praze Libni, později lokomotivka ČKD Praha, celkem 40 strojů původně určených pro rychlíky a pro těžké dálkové osobní vlaky. Jejich maximální rychlost byla 90 km/h a výkon přibližně 1 500 koňských sil. V počátku provozu byly soustředěny např. v depech v Praze-Nuslích (dnes Vršovice), České Budějovice a Přerov, odkud vyjížděly na hlavní československé tratě. Koncem 20. let 20. století je z prestižních výkonů začaly vytlačovat modernější „mikáda“ řady 387.0. Přesto byly poslední lokomotivy vyřazeny a předány do kovošrotu až v roce 1972. Jejich provoz na přelomu 60. a 70. let ukončila intenzivní motorizace ČSD. Tendr 818.021, který bude k lokomotivě připojen, uveze 11 kubíků uhlí a 18 kubíků vody.

Parní lokomotiva řady 365.0. Autor: Von Rainerhaufe - Reproduktion aus der Sammlung von Matthias Hengst, Bild-by, https://de.wikipedia.org/w/index.php?curid=5498717
Parní lokomotiva řady 365.0.
Autor: Von Rainerhaufe – Reproduktion aus der Sammlung von Matthias Hengst, Bild-by, https://de.wikipedia.org/w/index.php?curid=5498717

Parní lokomotiva 434.2186 předloni oslavila sté narozeniny. Vyrobena byla v roce 1917 v lokomotivce Breitfeld & Daněk ve Slaném pro Císařsko-královské státní dráhy. Patří mezi lokomotivy řady 170 vyráběné v několika lokomotivkách v rakousko-uherské monarchii v počtu několika set kusů. Československé státní dráhy jich převzaly více než 300 a dalších 70 si nechaly po roce 1918 ještě dodatečně vyrobit – označily je řadou 434.0. Jejich maximální rychlost byla 60 km/h a výkon kolem 1 300 až 1 400 koňských sil. Díky tomu utáhly na rovině vlak o hmotnosti 1400 t rychlostí 58 km/h, na stoupání 5‰ vlak o hmotnosti 600 t rychlostí 51 km/h a stejnou hmotnost na sklonu 10 ‰ rychlostí 30 km/h. Hmotnost v provozu je skoro 70 tun. Její tendr pojme 8 kubíků uhlí a 16 kubíků vody. Původně rakousko-uherské lokomotivy byly Československými státními drahami modernizované v letech 1924 až 1947. Lokomotivy nové řady 434.2 našly během svého života velmi rozličné uplatnění a dopravovaly všechny typy vlaků od rychlíků, přes osobní spoje až po nákladní vlaky. Stroj 434.2186 dosloužil v pravidelném provozu s koncem parní trakce u ČSD a pak byl deponován pro nostalgické vlaky v pražském depu ve Vršovicích.

5
Diskuze

avatar
3 Komentáře
2 Reakce na komentáře
5 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
Tuzemákželezničář v důchoduOndraRenata KlánováObtloustlý Travolta Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tuzemák
Host
Tuzemák

Tušíte někdo co je s modrým Albatrosem 498.022 ? Co s ním je, po technické stránce, tak vážného, že už je tak dlouho odstaven? Měl snad „jen“ propadlou zkoušku na kotel, nic víc. A plánuje se vůbec někdy v dohledné budoucnosti oprava?

Ondra
Host
Ondra

Je dobře, že Národní dopravce takto pečuje o historická vozidla, ačkoli by to měla být úloha spíče technického muzea, resp. náklady na opravy a údržbu těchto strojů by měl financovat stát a České dráhy by měly být jejich správcem a provozovatelem.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Stát“ přece ty opravy a údržbu (a i provoz) stejně fakticky financuje, jen ne přímo z rozpočtu, ale prostřednictvím své železniční správy …

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

To je dobře, byla to snad nejfilmovanější mašina, účinkovala v mnoha filmech.

Renata Klánová
Host
Renata Klánová

Nejkrásnější a moje srdeční

Partneři