Čtyřkolák už má opravený kotel, vyjede do konce roku. Stroj 365.0 si vyžádá ještě rok
České dráhy s partnery pokročily v opravách dvou ostře sledovaných parních lokomotiv. Známější pražský čtyřkolák (434.2186) by měl být hotov
České dráhy s partnery pokročily v opravách dvou ostře sledovaných parních lokomotiv. Známější pražský čtyřkolák (434.2186) by měl být hotov do konce letošního roku, „pětašedesátka“ (365.024) vyjede vlastní silou zhruba za rok. Dráhy o tom informovaly ve své čtrnáctideníku Železničář.
Před dokončením je oprava kotle pro čtyřkolák ve specializované kolínské firmě SEA. „Vrátí se v těchto dnech a bude zavázán na rám, který jsme spravili svépomocí. Pak vyvážeme všechny nápravy a pošleme je do německého Meiningenu, do dílen Deutsche Bahn, aby nám nalisovali nové obruče,“ uvedl v Železničáři ředitel Centra historických vozidel ČD Miloslav Kothera. Němci by práci měli zvládnout do několika týdnů.
Do Meiningenu poputuje i kotel z „pětašedesátky“, sváže se tam s pojezdem. Ten už je v opravě u Deutsche Bahn od loňského léta. Na kotel už mechanici ČD namontovali armatury a pod dohledem zkušebního komisaře natlakovali. „Pracovat se bude i na dalším příslušenství včetně pneumatické a mechanické brzdy či oplášťování kotle. Hotovo by mělo být zhruba do roka,“ dodal Kothera.
Téměř stejně staré parní lokomotivy měly rozdílný osud. Více než stoletý čtyřkolák jezdil v uplynulých desetiletích až do předloňska na nostalgických vlacích v Praze a okolí, k vidění býval hlavně na Posázavském pacifiku. Jeho oprava se dlouho odkládala, došlo na ní až loni v září. Lokomotiva 365.024 z roku 1923 byla přes 50 let odstavena na různých místech a vlivem povětrnosti chátrala. I proto je u ní uvedení do provozního stavu náročnější.
Náklady na opravy dráhy neuvádějí.
O renovovaných lokomotivách (pramen České dráhy)
Řada 365.0 představuje první typ parních lokomotiv zkonstruovaný ve svobodném Československu. V letech 1921 až 1924 vyrobila firma První Českomoravská továrna na stroje v Praze Libni, později lokomotivka ČKD Praha, celkem 40 strojů původně určených pro rychlíky a pro těžké dálkové osobní vlaky. Jejich maximální rychlost byla 90 km/h a výkon přibližně 1 500 koňských sil. V počátku provozu byly soustředěny např. v depech v Praze-Nuslích (dnes Vršovice), České Budějovice a Přerov, odkud vyjížděly na hlavní československé tratě. Koncem 20. let 20. století je z prestižních výkonů začaly vytlačovat modernější „mikáda“ řady 387.0. Přesto byly poslední lokomotivy vyřazeny a předány do kovošrotu až v roce 1972. Jejich provoz na přelomu 60. a 70. let ukončila intenzivní motorizace ČSD. Tendr 818.021, který bude k lokomotivě připojen, uveze 11 kubíků uhlí a 18 kubíků vody.
Parní lokomotiva 434.2186 předloni oslavila sté narozeniny. Vyrobena byla v roce 1917 v lokomotivce Breitfeld & Daněk ve Slaném pro Císařsko-královské státní dráhy. Patří mezi lokomotivy řady 170 vyráběné v několika lokomotivkách v rakousko-uherské monarchii v počtu několika set kusů. Československé státní dráhy jich převzaly více než 300 a dalších 70 si nechaly po roce 1918 ještě dodatečně vyrobit – označily je řadou 434.0. Jejich maximální rychlost byla 60 km/h a výkon kolem 1 300 až 1 400 koňských sil. Díky tomu utáhly na rovině vlak o hmotnosti 1400 t rychlostí 58 km/h, na stoupání 5‰ vlak o hmotnosti 600 t rychlostí 51 km/h a stejnou hmotnost na sklonu 10 ‰ rychlostí 30 km/h. Hmotnost v provozu je skoro 70 tun. Její tendr pojme 8 kubíků uhlí a 16 kubíků vody. Původně rakousko-uherské lokomotivy byly Československými státními drahami modernizované v letech 1924 až 1947. Lokomotivy nové řady 434.2 našly během svého života velmi rozličné uplatnění a dopravovaly všechny typy vlaků od rychlíků, přes osobní spoje až po nákladní vlaky. Stroj 434.2186 dosloužil v pravidelném provozu s koncem parní trakce u ČSD a pak byl deponován pro nostalgické vlaky v pražském depu ve Vršovicích.