regio-vlak

Čtvrtý koridor na jihu Čech dnes podruhé ochromen. Stál kvůli nehodě na přejezdu

Nehoda na přejezdu v Hrdějovicích u ČB (25. leden 2025). Pramen: SŽNehoda na přejezdu v Hrdějovicích u ČB (25. leden 2025). Pramen: SŽ

K nehodě došlo na přejezdu v Hrdějovicích, kde auto vjelo do cesty rychlíku R 662.

Odebírat
Upozornit na
guest
102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš B

Znovu se ptám, kolik životů ještě musí vyhasnout a jak velké materiální škody musejí vzniknout, než politikům a úředníkům konečně dojde, že na koridorové trati nemají přejezdy co dělat

Kebab

Hodně. Vždyť přece přejezd není nebezpečný, nebezpečný je řidič.

Modré Zábradlí

Že vůbec máme mosty a podjezdy pod dálnici a není tam jen značka, třeba jen kříž se stopkou, co?

Kebab

Přesně, pravidla by byla jasná, stejně jako viníci nehod🙂

Modré zábradlí

Buďte tak laskav a parazitujte na jiném nicku, děkuji.

Karel

Protože tam v ČR nejde udělat zabezpečovací zařízení.

skeptik

Oba přejezdy v Hrdějovicích jsou vybaveny světelným výstražným zařízením a na jednom jsou dokonce i závory – co tam kdo chce mít víc, když jde o v podstatě jen místní komunikace?

Pavel Skládaný

Závory k PZS, tam nejsou statisticky téměř žádné nehody s auty.

Tom

Ve vší úctě, 98% řidičů v takovém ( i mnohdy nižším)věku za volantem nemá co dělat.

Gajda

A kdyby došlo těm řidičům, že je lepší zvýšit opatrnost a pak v pohodě ten přejezd přejet a nebo před ním zastavit, to by nestačilo?

MRC

No očividně ne… taky jsem názoru, že si za to můžou řidiči sami, ale kvůli jednomu blbovi trpí desítky a stovky dalších, tj. jsem jednoznačně pro vymítit přejezdy a nahradit je mimoúrovňovým křížením…

Karel

Někde to nejde – není na to místo a vždy je to velmi drahé

Pavel Skládaný

Drahé, ale zase životnost mostu je cca 100 let, přejezdu cca 30 let.

Matador Cemp.

Nadjezdy jsou drahé a ti kvůli kterým se dělají na to nepřispějí ani korunou. Vymýtit přejezdy se však dá celkem jednoduše jejich zrušením a zamezením vjezdu silničních vozidel. Ale nechci slyšet ten řev ublížených autařů.

Stráťa

Přejezdy platí správce dráhy která rozpůlila staletí používané cesty takže ten kvůli komu se staví na to přispívá…no i když vzhledem k tomu že si tu organizaci platíme z daní a sama nevydělá ani na slanou vodu je to vlastně sporné.

Jenda

Proč jen autařů? Co lidé co chodí pěšky nebo jezdí na kole?

FR 8519

Ten „koridor“ je jednokolejka s maximální povolenou rychlostí 90 km/h. Jaksi jsme po více než 20 letech rekonstrukce nedošli ještě ani do Budějovic, natož na hranice.

luzkovyvagon

A hned tak nedojdeme. Kolik let tam budou ještě tyhle nebezpečné přejezdy než se dostaví NemaŠe?
Jak dlouho bude tento koridor jednokolejka?
Ještě spousty let.

Michal Bartoníček

A kdy to dojde samotným řidičům?

Karl vB.

Prozatím na tomto „koridóru“ u Hrdějic je v.max. 90 kmh.
Chtěl byste snad mávnutím kouzelního proutku zrušit všechny přejezdy tam, kde vlaky jezdí 90 kmh a nahradit nad/ podjezdem?
Zvýšení traťové rychlosti a náhrada úrovňového křížení nadjezdy v úseku CB – Ševětín nastane teprve až v rámci stavby NemaŠe.

luzkovyvagon

Tak především by tam neměly co dělat přejezdy pouze se světlem; ty jsou nejvíc nebezpečné.

Pavel Skládaný

Jednoznačně. Zhruba čtvrtina evidenčního stavu, ale polovina mrtvých. PZS bez závor je nejnebezpečnější varianta zabezpečení, statistiky jsou exaktní.

František

Se mi tomto webu nejvíc líbí, že narozdíl od všech jiných zpravodajských portálů, se nepíše, že vlak srazil/narazil do auta/chodce/autobusu…ale že tam vlaku vjelo to auto!

Vavrroch

Kdyby jen „srazil“ nebo „narazil“. Občas se můžeme dočíst i to, že „vlak zabíjel“, např. když zlá víla Bo*delei hackne jinak všestranně bezchybný portál.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/vlak-eurocity-zabil-maleho-chlapce-164037

A. O.

Že vlak do toho auta na přejezdu vrazil, je naprosto správná definice děje, který se tam odehrál. Auto do vlaku nenarazilo. Zároveň ta formulace nemění nic na tom, že tam to auto nemělo co dělat, což je mimochodem jasné každému průměrné inteligentnímu člověku.

Sáček

Proboha, doslovníci zase slovíčkaří…všechno berou osobně, technicky akurátně doslovně…jak za Rakouska-Uherska

Jan

Jako jeden z problému současné železnice vidím i to, že cestující nemá nárok na odškodnění ztraceného času od viníka zpoždění.

David

V autobuse ho máte?

Jenda

Mohla by železnice naopak odškodňovat lidi čekající na zbytečně dlouho zavřených přejezdech? (prý něco něco přejezd je v kolejovém obvodu stanice a ani ve 21. století s tím nic dělat nejde)

Zbyněk

Na koridorové trati jsou ještě někde přejezdy? A ke všemu bez závor?

tarten

Spíš naopak. Existuje snad nějaká koridorová trať, kde zmizely všechny přejezdy?

Lukáš Chytil

Ano Břeclav – Brno. Tam jsou na celé trati asi 3 přejezdy, zbytek nadjezd/podjezd.

MRC

Které by stejně být neměli..

Petr

Takže neexistuje.

rogo01

Havlíčkův Brod Řikonín a Tišnov Brno, ale není to hlavní koridor.

Pavel Skládaný

Havlíčkův Brod – Brno, s výjimkou jediného přejezdu v Tišnově.

Pavelruz

Plzeň -zdice

nedulezite

Ne, protože Kařízek

Pavel Skládaný

Veselí nad Moravou – Nové Mesto nad Váhom. To se původně plánovalo jako koridor, resp. jižní tah.

Matador Cemp.

Jsou, protože si je autíčkáři ještě neodstranili a nevybudovali si náhradní trasu.

A. O.

Železniční přejezd je dle platných předpisů zařízení drážní, tedy jeho odstranění a nahrazení mimoúrovňovým křížením je odpovědností správce dráhy.

Matador Cemp.

Rušení přejezdů je samozřejmě v pořádku. Více v této směrnici: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/139626480/SZDC_SM86__20190909.pdf/7bd21e51-e6f0-40d9-bf46-8f649b4900a8?version=2.0
I tato směrnice však hodnotí ekonomičnost náhrady přejezdu. Určitě si SŽ nemůže libovolný přejezd nahradit mostem. Rovněž může přejezdy zrušit bez náhrady.
Zároveň však paragraf 28 silničního zákona361/2000 jasně definuje, že při výstražném znamení nemůže auto vjet na přejezd. Tedy řidiči porušují zákon.

A. O.

SŽ si přejezd jen tak z plezíru bez náhrady zrušit nesmí. Musí jí to být povoleno. Nikdo po ní nechce nahrazovat všechny přejezdy podjezdem/nájezdech, nicméně na koridoru by to tak být mělo. Nejenže by byl provoz bezpečnější, ale mohly by se i zvyšovat rychlosti (pokud by to dovolily ostatni podmínky na trati). Řidič má povinnost nevjíždět na přejezd když je výstražné zařízení zakazující dálší jízdu v činnosti (a když není, musí se ujistit, že může bezpečně přejet a to i když svítí pozitivní signalizace), nicméně člověk je tvor chybující. Na přejezdu může uvíznout vlivem technické poruchy (a nestihne nikam zavolat),… Číst vice »

Matador Cemp.

Super, takže když budu unavený, tak můžu krást, loupit a prodávat drogy? Perfektní.

A. O.

Rozdíl mezi úmyslným a nedbalostním činem vám něco říká?

Karel

Ano, ale jen při rychlosti vlaků nad 161 km/h. Platí to v celé Evropě

A. O.

Nad 160 km/h tam nesmí být úrovňové křížení. Pod 160 by na koridorech být neměla.

Joe

Jste zrovna vylez ze stoletého závalu?

Milan

Ano, ta část /jednokolejná s rychlostí 90 km/h, která už nemusela být, a má být nahrazena novostavbou /dvoukolejnou 160-200 km/h. Právě Hrdějovice před lety dosáhly toho, že trať se nebude modernizovat skrz obec, ale přemístí se mimo zástavbu.

Matador Cemp.

Zase autíčkáři. Silniční doprava zase exceluje. Prosím pana ministra aby okamžitě začal jednat. Místo výhradního provozu ETCS se už konečně zaměřte na tu džungli na silnicích. Aby nesvéprávný jednotlivec v autě na dlouhé hodiny omezil stovky lidí ve vlaku je neomluvitelné. Drahý zabezpečovač očividně nevyřešil největší bolístku české železnice – auta, minimálně půlka přejezdů by měla být okamžitě pro auta zatarasena betonovým kvádrem.

Taros

Zrušte dotace na ztrátovou železnici

Karel

A také pro školy.

František

Příště to klidně může být hakovnice

pzag

Dneska nějaký profík strhl trolejové vedení, vzhledem k tomu, že ten strojvedoucí by měl být profesionál, tak žádný zázrak.

Kebab

Trololo🙂

Eduard Tahoun

Moc mě netěší, že je tady v diskuzi tolik cyniků, kteří bagatelizují tragédii a řeší místo toho lidskou hloupost, fyzikální zákony nebo zpoždění vlaků.

Martin

Ono to není ani moc o cynismu, ale je to i o tom, že ten vlak řídí chlap, nebo i žena. Obvykle jsou první, co tohle vidí a vidí I důsledky. 99 % uživatelů pozemních komunikací prostě na červenou nezastaví, protože prostě ne. Stal jsem na přejezdu, vlak v oblouku a bylo vidět, že to projet přes prejezd jde, ale svítí světla, nejedu. Za mnou dva frajeři troubí a objedou mě. Ne, fakt nemá u mě příliš soucit ten, kdo nezastaví na světla. Říkám to jako strojvedoucí a táta od rodiny. Říkám to i jako ten, kdo takovým nehodám jezdil.… Číst vice »

Herold

99 % řidičů na červenou nezastaví? To jako myslíte vážně?

Martin

99 % střetu zavini uzivstel pozemní komunikace

sklenář

Přidejte. 99,9 %.

Martin Verner

Což je ovšem úplně jiná informace, žejo.

Herold

To jsou ale dvě úplně rozdílná tvrzení…

Pavel Skládaný

Ale když projdete sto přejezdů, nenajdete ani jediný, který má v pořádku dopravní značení. Dobrých deset jich má špatně směrované či chybějící výstražníky do některých vjezdů, až 50 % nemá splněné rozhledové poměry dle ČSN. Ale zákon je napsán tak, že odpovědným je řidič auta, takže ano, všechno zaviní z téměř 100 % řidič a tento stav bude trvat tak dlouho, až se upraví zákon.

pzag

To víte, profesionálové od železnice nedají dohromady procenta, neumí stáhnout, ale autíčkáři jsou nejhorší.

tarten

Dám vám otázku. Na přejezdu svítí červená světla, ale závory už nebo ještě nejsou dole. Kolik řidičů projede a kolik zastaví?

Herold

98 % zastaví

Michal Bartoníček

Proč si lidi na tyhle sebevražedné mise nevyberou nějakou lokálku?

Petr

Protože tady to Maj 100procentni

Achilles

Proč lokálku? Proč ne něco úplně jiného, než srážku s vlakem?

Michal Bartoníček

Já jen, kdyby na tom vlaku fakt trvali. Ale ano, jiný nesobecký způsob, který neomezí jakéhokoliv jiného člověka, bude nejlepší.

František

Jakože tam mají čekat celý den na 1-2 vlaky?

Michal Bartoníček

Třeba, to už je jejich problém.

xyz

V tom Veselí to trvalo fakt hodně nekonečných hodin. Z R11 až k Brnu se stal trhací kalendář – zpoždění přes 60 min. u R 663, 665 i 667.

Docela se i divím, že ty R neodjely z Veselí včas dle JŘ s tím, že holt lidi, které přiveze (kyvadlová, tzn. jedoucí „jak to vyjde“!) NAD z ČB, počkají na další spoj.

sklenář

Je dobře, že se můžete jen divit, ale nerozhodujete.

Petr

R 702 v Táboře 70 min. R 700 30 min. Po cestě tam narvané IC 535, jelikož R byly odřeknuty..

Jiří Švácha

Doprčic! Kdy se lidi naučí že souboj auto vs. vlak vyhraje vždy vlak…

tarten

Hrdějovičtí se to učit nebudou muset. Za pár let už v obci mít trať nebudou.

Tomáš Záruba

Uhersko… 🙁

A. O.

Člověk je tvor chybující.
Za některé chyby holt draze zaplatí.

Pavel Skládaný

To je pěkná volovina. Stačí se podívat na Hradčovice, 10. října 1988, souboj prohrála lokomotiva i půl staniční budovy. Vlak nezvítězil ani ve Studénce v červenci 2015 a za výhru asi nelze považovat ani srážku u Dolní Lutyně skoro přesně před rokem. Ta hromada trosek pod náspem, která zbyla z elektrické lokomotivy, měla k vítězství dost daleko.

Petr

Kde jsem to slyšel, že koridory nebudou mít přejezdy. To je takových let, že už jsem na to pomalu zapomněl 😁

xyz

Je to podobná spousta let, kdy jsem četl o kompletní novostavbě Ševětín – Nemanice, se kterou toto celé souvisí.

Petr

„Koridor stojí kvůli nehodě na přejezdu.“ To je ta souvislost. Sliby jako dnes s VRT. Když koridor tak tak nějak po česku a když Vrt, tak také takovou tu pomalejší verzi.

xyz

Nebo ta možnost, že koridor stojí vlivem nehody v již posledním nekoridorovém úseku.

Karel

Při tom jste si nevšiml, že se psalo o koridorech s rychlostí vyšší než 161 km/h.

Petr

Koridor pod 160 je také český fenomén. Stejně jako VRT pod 250.

Ivan_pha

VRT se projektuji na 320.

Tonda

Kdyby neexistovali prejezdy nejsou nehody…

Matador Cemp.

Kdyby nejezdila přes koleje autíčka s neřidiči tak také nejsou nehody…

Pavel Skládaný

Keby boli ryby v rici, prehrady netreba.

Modré Zábradlí

Žádný takový hezký jen rekonstrukce nádraží a modré zábradlí. To by tak hrálo, aby na koridorových tratích se aktivně odstraňovaly přejezdy a nebo tam kde to kvůli zástavbě úplně nejde, tak byly aspoň závory a kamery. Ideálně stačí jen nějaká značka a podtrhnout si to v předpisu.

Dobrodruh

Nějak nechápu, proč by SŽ za miliardy měla investovat do pohodlí a bezpečnosti sebevražedných plechovkářů? Jediné řešení je zabavovat auta a na koleje zamezit vjezd. Sebevrahovi taky seberete zbraň a nepokoušite se odklonit kulku.

Jenda

Bylo by ale dobré udělat i nějaká opatření z druhé strany: často vídám přejezdy, které velmi dlouho zvoní a závorují a nic nejede, často dokonce vlak stojí ve stanici a nastupují cestující, ale přejezd je dlouhé minuty zavřený (prý je to kvůli tomu, že máme zabezpečovací systém z předminulého století, takže by se to mělo s ETCS konečně opravit?). To pak učí lidi červenou ignorovat.

A. O.

Úrovňová křížení jsou ve správě SŽ a ta odpovídá i za jejich bezpečnost.
Ono je taky fajn podotknout, že nehody na přejezdech způsobují i řidiči – profesionálové nebo i samotní zaměstnanci správce dráhy.

Lukáš Chytil

By mě zajímalo, jak zaměstnanci SŽ způsobí nehodu na přejezdu.

A. O.

Řeč byla o zaměstnancích správce dráhy obecně a ano, i to se děje. Nehoda Metropolitanu s autobusem na Slovensku je toho zářným příkladem.

Jenda

Například tak, že na přejezdu upadne krajnice, uvízne tam auto, přes auto se nesklopí závory, ale neexistuje systém, který by po detekci nesklopení závor (=přejezd je zjevně v nepořádku) zastavil/zpomalil přijíždějící vlak. (nehoda Žichlínek, 2017)

Matador Cemp.

A šotouši, nemůžou za vetšinu nehod na přejezdech šotouši?

Pavel Skládaný

Na hlavních tratích je standard zabezpečení PZS se závorami. Prakticky v celé Evropě. Podobnou otázku si v zahraničí nikdo neklade. Podobně jako auta mají povinně ABS a už se příliš nediskutuje nad tím, proč výrobce montuje nějaký zbytečný systém jenom proto, že blblí plechovkáři neumějí brzdit.

Modré zábradlí

Buďte tak laskav a parazitujte na jiném nicku, děkuji.