Čtvrtý koridor boduje. Pasažérská frekvence mezi jihem Čech a Prahou prudce vzrostla

Jižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhyJižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhy

K úbytku cest vlakem do Prahy došlo u severní i jižní Moravy.

Posledních deset let přineslo nebývalý nárůst počtu železničních pasažérů mezi Prahou a Jihočeským krajem. Jak vyplývá z aktuálně zveřejněné dopravní ročenky ministerstva dopravy, Jihočeský kraj se stal v tomto směru premiantem.

Zatímco v roce 2015 vyjelo z jihu Čech do Prahy vlakem 461 tisíc lidí, předloni to bylo 995 tisíc a loni už 1,12 milionu. Zhruba stejná čísla vycházejí i na opačný směr.

Za nárůstem jsou investice do IV. koridoru a stále zrychlující vlaky, které udělaly především z Tábora destinaci pro každodenní dojíždění do Prahy. A také nedostatečné spojení po silnici, kde chybí především středočeská část dálnice D3.

Zatímco v roce 2015 trvala jízda rychlíku mezi Českými Budějovicemi a Prahou přes 2,5 hodiny a mezi Táborem a Prahou přes 1,5 hodiny, dnešním Jižním expresům (zavedeny koncem roku 2016) trvá celá cesta 1 hodinu a 41 minut, z Tábora do Prahy je to hodina. Nově zavedené pendolino zvládne trasu ještě rychleji (Tábor – Praha za 52 minut). Navíc výrazně přibylo spojů.

Podobný vývoj lze pozorovat i u Plzeňského kraje, který se také dočkal modernější infrastruktury, když byl v roce 2018 otevřen Ejpovický tunel na III. koridoru. Před deseti lety mířilo z kraje do Prahy zhruba půl milionu cestujících ročně, loni to bylo 972 tisíc. Přes milion (1,2 mil.) má i Pardubický kraj na I. koridoru, který je na tom ovšem posledních deset let zhruba stejně (téměř milion měl už před deseti lety).

Nejsilnější pasažérská frekvence je mezi Středočeským krajem a Prahou, kterou ministerská statistika vyčíslila loni na 12,3 milionu cestujících a předloni na 12,1 milionu. Před deseti lety to ovšem bylo ještě o dva miliony více. Stagnuje i Ústecký kraj (loni 809 tis. cestujících).

K poklesu došlo u severní i jižní Moravy. Zatímco před deseti lety mířilo z Moravskoslezského kraje do Prahy přes milion cestujících ročně, loni to bylo 871 tisíc. U Jihomoravského kraje jde o pokles z 1,2 milionu na půl milionu.

Logice se vymyká Liberecký kraj, kde počet cestujících do Prahy loni činil 243 tisíc, před deseti lety 67 tisíc. Kraj přitom zůstává stále stejně infrastrukturně zaostalý a odříznutý od elektrifikované železnice.

Tagy počet cestujících na železnici ročenka dopravy 2024
50 komentářů