Letecké společnosti Letectví

ČSA a Smartwings postupně do pondělí zastaví provoz letů z Česka

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

České aerolinie a Smartwings přeruší kvůli chystanému uzavření hranic během příštích dnů provoz všech leteckých linek, které začínají a končí v Česku. V provozu zůstanou pouze letadla, která nelétají v Česku, například na linkách pro jiné dopravce v Kanadě nebo ve Spojených arabských emirátech.

O opatření jako první informovala ČT24, deníku Zdopravy.cz je potvrdila mluvčí skupiny Smartwings Group Vladimíra Dufková. Firma v tiskové zprávě oznámila, uzemní až polovinu své flotily.

K omezování letů má docházet postupně do 16. března, aby se mohli lidé vrátit do svých zemí. Cestujícím z dotčených letů umožňují České aerolinie a Smartwings bezplatné překnihování na pozdější datum nebo vrácení peněz v plné výši. Z důvodu vládního nařízení nemožnosti operovat lety na regionální letiště, budou lety společnosti Smartwings provozované z/do Brna a Ostravy, přesměrovány do Prahy. Skupina Smartwings z důvodu šíření koronaviru už dříve přerušila linky ČSA z Prahy do Milána, Boloni, Říma, Soulu a linku Smartwings do Tel Avivu. Firma současně uvedla, že je připravena na žádost vlády zajistit repatriaci občanů do Česka.

„V této bezprecedentní situaci zůstává naší hlavní prioritou zdraví a bezpečnost našich zákazníků a zaměstnanců. Dramatický pokles poptávky zapříčiněný mimořádnými okolnostmi nás vede k realizaci radikálních úsporných opatření a kroků. Věříme, že se nám tuto obtížnou situaci, které čelíme, podaří překonat a důvěra v cestování se opět brzy obnoví,“ říká Jiří Šimáně, předseda představenstva Smartwings.

Firma chce opatřením snížit finanční dopady na celou skupinu kvůli propadu poptávky. „Další opatření a kroky Smartwings Group budou záviset na dalším vývoji epidemie koronaviru v Evropě a přijatých opatřeních a nařízeních příslušných států v následujících dnech a týdnech,“uvedla firma v prohlášení.

Provoz letadel Smartwings Group v Kanadě, Spojených arabských emirátech, Polsku a Francii zatím zůstává zachován.

Celkový dopad současného vývoje na celkové příjmy skupiny není možné zatím odhadnout. Skupina Smartwings zaměstnává přes 2 300 lidí.

 

108 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel Jezbera

Já mám dojem, že tady někdo nechápe vážnost situace. Tady jde o čas, každá hodina prodlení s uzavíráním hranic bude znamenat v budoucnu větší katastrofu. Takže sice je to nepříjemné, ale nějaká letecká doprava je teď zcela marginální záležitost, asi tak jako jestli si Pepa v Horní Dolní u piva uprdne nebo ne. Je dobře, že toto vláda udělala, ale za sebe říkám, že tak s týdenním zpožděním. Ale lepší, než drátem do oka. Ti co přijedou, tak půjdou automaticky do karantény a ještě bude případně možné již na hranici diagnostikovat případy s větším stádiem progrese viru. Mě naopak děsí… Číst vice »

Jakub

A nechystá se k něčemu podobného Ryanair a norwegian?

Vnější pozorovatel

Asi ne, ledaže by to i u nich vedli odborníci našeho kalibru.

Japak

Jsi totální debil, víš to?

Karel

No pokud se uzavřou letiště, protože v Evropě je v podstatě zákaz pohybu ze země do země, tak kam by lítali. Do Ameriky nemohou a do Číny s Koreou také ne.

Vnější pozorovatel

Když jste tak informován, kde kromě Slovenska zavedli opatření jako u nás?

Tomas

Dánsko, Polsko a další zcela jistě budou pokračovat.

V podstatě se „čekalo“ kdo s tím přijde první, a dál to půjde jako sněhová koule.

MartinS.

Polsko, Dánsko (to až do 13. 4.) a další budou asi přibývat…

Karel

Každým příspěvkem ukazuješ co jsi za totálního d e b i la.

LiborV

U Norwegian to záleží zda sežene peníze na další provoz. Zatím létá tam kam smí.

Anonymus

Norsko je tak bohatá země, že Norwegian mohou dotovat rok co rok…

Tomas

Ryanair normálně vrací.

Vnější pozorovatel

A co říct na tvrdo, příští rok o 5 procent zvedneme daň z příjmů. To by bylo najednou lidí, co by se tady cítili úplně bezpecne.

Vaclav

super, dneska letěl poslední… a jak se teď mám dostat domů? nejsem v nebezpečné oblasti (Rumunsko) a jsem tu pracovně už od nového roku… jsem zvědavej, jestli to Tarom zapíchne, zatím lety jsou vidět

Pette

Tohle zadna vlada neresi! Sleduju ceskou, polskou a slovenskou ale i kdyz vedi kolik lidi maji v zahranici, protoze jim pres operatory posilaji sms na vsechny ceska cisla mimo cr tak jsem dostal vcera prvni ze se jako obcan dostanu domu a odkaz na web mdcr. Dnes 14.3. je tam posledni novinka z 12.3. . A tak to tady nasi slavni koblihari vedou. Ja se vracim dnes v noci z nejmenovane bezpecne zeme v eu do pilska odkud jsem letel. Prilet 23.45 a zakaz letu a vstupu cizincu o 15min pozdeji. Tak uvidime. Bud mne normalne pusti mym autem domu… Číst vice »

Vnější pozorovatel

Se slzou v oku vzpomeneme ještě na Kalouska, jak dusil ekonomiku on.

Jakub

Srovnáváte Kalouska s koronavirem?

Vnější pozorovatel

Srovnavam nepřiměřená opatření mezi sebou.

Původní Pražák

Doufám, že kdyby na to přišlo a byl byste jedním z těch, u nichž by doktoři museli volit, koho léčit a koho už ne, tak budete stejný hrdina jako tady.

Vnejší pozorovatel

A jak Vy víte, jestli třeba nemám srdeční vadu, nebo nejsem jinak v rizikové skupině? Myslíte, že jen proto, že se na věc dívám z více úhlů a zachovávám chladnou hlavu si myslím, že se mi nic nemůže stát? může, ale upřímně, pořád je větší šance, že se zabiju v autě a do auta sedám docela v klidu.

Původní Pražák

Podařilo se mi dohledat, ze v Itálii na silnicích ročně zemře asi 3 300 lidí. Na koronavirus tam zatím zemřelo 1 266 lidí za dejme tomu měsíc, a to ten virus zasáhnul spíš jen malou část země. Tak nevím, co je statisticky pravděpodobnější…

Vnejší pozorovatel

3300, dobrý číslo, to je za rok, já třeba jezdím už 20 let a dalších 30 jezdit snad budu, takže dokud ten virus nezabije v Itálii přes 150.000 lidí, asi bych měl jako Ital větší strach sednout do auta, ne?

Původní Pražák

Zajímavá úvaha. Možná bych to přirovnal k situaci, kdy 20x sjdete řeku s minimálním průtokem, kde se nikdy nikdo neutopil, a vyvodíte z toho, ze ani při stoleté vodě se nemůže nic stát. Ale konečně možná něco chápu (pode mnou se lavina nikdy neutrhla, tady nikdy nehořelo, k čemu helma, zbytečné platit pojištění…), takže děkuju.

Pette

Ne. S Uplakankem Babisem.

Eva

A zaměstnanci (pozemáci) na 60% překážce na neurčito… :/ se z nás všech stanou rozvažeči rohlíku…

Karel

Jo jo tech.úsek je už na 60% doma a chodí jen jedinci pro zajištění nejnutnějšího provozu. A LP to čeká též.

Eva

Jj, všechny dispečinky a provozní h24 jsou od pondělí doma. Ještě uděláme těch par letu o víkendu a pak konec…

Karel

Tak se tam třeba potkáš s Hrušínským až bude rozvážet rohlíky po domácnostech 🙂

Kulhán

Vždyt tam na tech přepážkách stejně nadáváte na tu práci a cesťáci vás sr… , tak teď máte od nich volno a stejně brečíte?

Eva

Tak já třeba na přepážce nesedím, že… a vůbec, co si myslíš, že někomu přeješ tuhle zasranou nejistotu a skoro půlku výplaty v prdeli na neurčito?

Anonymus

Aspoň si prostě člověk bude vážit víc všeho.zdravi práce rodiny svobody cestovani

Pette

Bud rada za 60%. Osvc budou mit uplne hov.. teda 0%

Pette

Evco. Ver mi, ze uplne stejne problemy cekaji vsechny obyvatele nejen CR. To co tahle zbytecna opatreni udelaji s ekonomikou uz za chvili pozna uplne kazdy! A zbytecna jsou, pokud funguje mhd a chodi se do prace.

Anonymus

Vztahují se omezení i na charterove lety?

kanafasik

čemu na textu „Vláda zakázala vycestování z území ČR českým občanům a cizincům s trvalým nebo přechodným pobytem nad 90 dnů. Zákaz začne platit z neděle na pondělí.“ nerozumíte? Boha JEHO!

Karel

SWG má především chartery.

Anonymus

Takže jsou vlastně zakázané i lety pro cestovky? Tak to nemohou cestovky přežít…

Anonymus

To smrdí tvrdým propuštěním.

Vnější pozorovatel

To víte, zaměstnanci mají osetrovne nebo Home office (rozuměj dovolenou s trochou prace), takže většina je nadšená a živí paniku.

Karel

Dělal si někdy v letectví? Těžko ty houmeofisi.

Vnější pozorovatel

Nemyslel jsem letectví, ale ekonomiku jako celek. Zamestnanci vidí jen to, ze můžou byt s detma doma za 60 procent mzdy, nebo na Home Officu za plnou mzdu a nedochází jim, že ta ekonomika to nemůže vstrebavat dlouho, bez ohledu na sektor. Takže vláda má podporu, nikdo to neřeší. Nevadí, příště se trochu zamyslete.

Karel

Zde je článek o letectví a ne o kancelářských pracovnících mimo tento obor, Understand.

Vnější pozorovatel

🙂 Budeš tvrdak vid? 😉 Tak honem do supermarketu, dokud mají ještě mouku.

Původní Pražák

Když jste tak chytrý, kolika procent ze všech ekonomicky činných v republice myslíte, ze se práce z domova může týkat? Více jak 10%?

Anonymus

Ošetřování má jen zaměstnanec s malými dětmi a home office letuška s pilotem asi těžko. 🙂

kanafasik

tuhle situaci bude muset řešit vláda finanční výpomocí. Tohle neustojí nikdo.

Anonymus

Souhlas, akorát, jak rozhodnout,kdo kolik dostane. Hospody, divadla, sportovní kluby, dopravci, cestovky…

kanafasik

všem… protože tohle zasahuje všechny bez rozdílu. tohle je mimořádná situace vyžadující mimořádná opatření.

Anonymus

Tolik peněz česko nemá.

Japak

A proč by meli všichni něco dostat? Co riziko podnikání? Najednou jsou všichni strašný chudáci!

Pepa z depa

A většinou chce každej vsechno vošulit, včetně daní. A teď by chtěl mít každej nataženou pazouru.

kanafasik

tuhle výjimečnou situaci chcete zahrnout do rizika podnikání?

Radek Janata

Taky by mohla zase vybouchnout sopka a soptit měsíc.

Kubrt

Ta vláda na to vezme kde? Z daní těch, které pak bude „odškodňovat“? To asi není řešení, že.

kanafasik

tak za prvé, aerolinky se do této situace nedostaly vlastní vinou. za druhé jde o vládní nařízení zasahující do života celé společnosti (z důvodů její ocjrany), zantřetí tak jako by se o lidi, kteří by díky tomu přišli o místa musela tak jako tak v soicálním systému. Takže pokud se pomůže přímo vyjde to na stejno.

Kubrt

V této situaci jaksi viník zřejmý není, že. Vláda přijala nějaká opatření, která samozřejmě budou mít vliv na ekonomiku. Vliv na ekonomiku má i samotná pandemie, i bez jakýchkoliv vládních opatření. O adekvátnosti opatření se může diskutovat, ale je to celkem plané, protože nevíme, co by bylo kdyby opatření byla jiná/žádná.. Spousta neznámých. Celosvětová záležitost. Obrovský dopad na ekonomiku řady odvětví, celých států, celého světa. Zcela jistě poklesne ekonomický výkon, výběr daní. Osobně nevidím prostor pro nějaké státní odškodňování jako když na Hané pomrznou jabka.

kanafasik

o tohle není něco podbného jako když na Hané pomrznou jablka. Státní odškodnování nemyslím samozřejmě hned cash na ruku, jemhodně způsobů jak stát může pomoci.

Dushan

Podpora pro postižené firmy se již řešila: bude odklad daňové povinnosti a bezúročné půjčky.

Pette

A ty pujcky se splati z ceho? Mas poneti jak vysoka resp. Nizka marze je dneska u vseho?

Tomas

Vláda na to nikde brát nebude, protože žádné odškodňování nebude.

Podpoří určitá odvětví ekonomiky, protože tato opatření budou mít schopnost zlikvidovat kulturní instituce (např., ono je toho podstatěn více), ale že by jako se řeklo tak a vám dáme 50 miliard, protože jste nemohli létat… to je velmi iluzorní představa.

Jarda

Pardon, ale nebyl jste to vy kdo pod kazdym clankem o SW horoval za to at zkrachuji a ze jim v zadnem pripade nema vlada pomahat? Mno, zajimave myslenkove turbolence mate.

kanafasik

Ano byl. Ovšem tohle je zcela jiný případ. Tohle není důsledek špatných manažérských rozhodutí. Takže tady zcela jistě nějaká forma státní pomoci přijít musí. To je jen konstatování faktu. Může klidně nastat situace, že stát aerolinky převezme, aby ochránil pracovní místa.

Jarda

Aha, takze si prejete at do nich vlada nasype penize z nasich dani at se zachrani. A vy pak budete zase pod kazdou zminkou o SW psat at zkrachuji protoze ve fronte je X spolecnosti ktery okamzite jejich kapacity nahradi.
Radsi uz snad nic nepiste, vy koumaku

kanafasik

nerozumíte mi. já přeci neříkám, že si to přeji ,ale že k tomu nejspís v tomto případě dojde, stejně jako v dalších oborech. Nějaká forma státní pomoci jistě přijde (napříč odvětvími), protože jinak si vláda zadělá na velký sociální problém, který stejně pak bude muset řešit.. . Já jsem se zpravidla vyjadřoval k chování a způsobu vedení firmy, které ji vede do krachu. A to i díky tvrdé konurenci, na kterou prostě dle mého názoru, nemají. …Ovšem momentální situace je něco zcela jiného. Důsledky pandemie pocítí víceméně všechny oblasti ekonomiky. na tohle není připraven nikdo.

kanafasik

a jen dodám, já jsem nepřál nikomu krach jen jsem říkal, že to jak firma funguje a jak je vedena ji ke krachu dřív nebo později přivede. Ovšem toto je zcela mimo tento rámec.

Dushan

„Nebude to na úplně všechny možné typy podpory, ale v tuhle chvíli jednáme řádově o dvou miliardách korun, které bychom záručním mechanismem okamžitě pustili do režimu půjček přes komerční banky, čímž bychom okamžitě získali řádově desetinásobek zdrojů pro podnikatele na úvěrové bázi,“ řekl Havlíček. Mimo to vláda už v pondělí například schválila bezúročné půjčky, na které vyčlenila 600 milionů korun.
zdroj: https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-koronavirus/632545/koronavirus-online-cesko-zavira-hranice-nakazeni-jsou-hasici-sestricka-i-prezident-brazilie.html

Pette

Blesk. To fakt ten pravy zdroj!🤣🤣🤣🤣

Dushan

Přesná citace ministra Havlíčka.

Pette

Jj. To je ten co levou zadni zvlada dve ministerstva a klidne si pribere dalsi🤣

Petr

Promiňte, je to trochu off topic, ale nevíte někdo, jak je to v případě, kdy jsem měl letět z Vídně, kam se teď nedostanu? Musí mě přebookovat, když je to kvůli vládnímu nařízení, nebo mám smůlu? Od dopravce jsem zatím zprávu nedostal…

Anonymus

A s kým letité z Vídně?

Ondřej

Řeším úplně stejný problém… Transavia zatím nereaguje, u WizzAir smolík…

Tomas

Smůlu nemáte. V zásadě vás buď rebookují, nebo vám nabídnou vrácení. Jen to chce chvilku počkat, fakt nestíhají.

Petr

Díky moc! Já to chápu, že toho teď mají nad hlavu, tak jsem to zkusil tady, jestli třeba už někomu neodpověděli.

Bob

Máte samozřejmě smůlu. Když si koupíte letenku a nemáte do destinace platné vízum, tak Vám taky peníze nevrátí. Nicméně zde je ještě velká šance, že Váš let bude zrušen kvůli zákazu země, kam letíte, nebo z vlastního rozhodnutí aerolinky, a pak dostane peníze zpět.

Pette

To prave nikdo neresi! Ja tohle resim stejne akorad z polska. Ja to ale snad o 15min stihnu do zavreni. A to tam mam i na placenem parkovisti auto…

Radek Janata

Otázka je, proč by to měl někdo řešit. Ten risk, že letíte z jiné země, jste vzal na sebe dobrovolně. Tak to nevyšlo, smůla. Co je aerolince po tom? No-show a hotovo.

Viťa

Tak to jsem zvědav, jestli nás Air Arabia v úterý přepraví. Bureši, já tě tak nesnáším!!

Jenda

To není pouze jeho rozhoduje. To je opatření, které je nutné udělat pro ochranu obyvatel.

Anonymus

Nepřepravi to neni možné

Viťa

Já ale potřebuju zpátky, ven už jsem odletěl :))

Kkarel

Vem to pěšky 😁

Pette

Uz moje babicka rikala: S taku radu, do dupy dojadu!

Pepa z depa

Máš pravdu Víťo, ty a lidi tobě podobní by měli vycestovat…a už se nevracet!

Japak

Tak pojedeš holt do prdele, zoufalče! Je holt nouzový stav, tak to snad pochopíš! Za to premiér nemůže!

Pette

Zacal bych to uz resit se zastupitelskym uradem a mzcr

LiborV

Problémy má i skupina Lufthansa, která se chystá zcela zastavit provoz. Současně požádala o státní pomoc. https://app.handelsblatt.com/unternehmen/handel-dienstleister/airline-lufthansa-will-staatshilfen-wegen-coronakrise-beantragen/25642214.html

Krach hrozí dle mluvčí i společnosti Norwegian, která shání intenzivně peníze na přežití

pzag

Krach hrozí komukoli, kdo bude muset zastavit provoz na několik týdnů.

Anonymus

Tezjo rict.treba jen budou propouštět a mmzredukuji letadla.leasingove společnosti se s nima dohodnou.potrebuji aerolinie ke svému podnikání

Karel

Tak tady už končí všechna legrace, protože to klekne komplet celé letiště včetně veškerého supportu.

LiborV

Norwegian hrozí bankrot, existenční potíže má i Lufthansa, kterou živí převážně nyní zakázané mezikontinentální lety. Když se celkově propadne letecká doprava, mnoho lidí ve vzduchu i na letištích a v okolí přijde o práci.

Roiman4

Ti co si přejou krach SW group, tak si prosím uvědomte, ze ti co pracuji na letišti jsou teď bez práce. A nepočítám další odvětví. Tady už končí sranda.

Adam H

To je takové typicky české přát někomu krach. Já jen doufám, že to zvládnou.

Honza

Doufám, že to zvládnou

Petr

Krach prozatím nebude, stále zůstávají příjmy z ACMI pronájmů. Každopádně se to dotkne všech zaměstnanců Smartwings, zaměstnanců letiště, cestovek a jejich zaměstnanců. Snad je vláda připravena kompenzovat vzniklé škody. Všichni se držme, finančně to všichni zaměstnanci cestovního ruchu pocítíme.

Pepa z depa

No, takže si projdou tím, čím si prošlo před pár lety ČSA a jeho zaměstnanci. Přeju dobrou chuť!

Karel

Pepo ty si astrální idiot, pokud se přestane létat, tak se to týká celého Letiště Praha, Brno, Ostrava a ne jenom SWG.

Pepa z depa

Karle, idiot seš ty, protože v tomto článku se píše o SW a ČSA 😀 A na to jsem reagoval. Nevím, proč sem leze někdo, kdo nerozumí psanému textu 🙂

Karel

Pepo zastavením SWG, stojí Letiště Praha, Support, úklid, ČSA technik, Catering, to samé v Brně a Ostravě, takže začni používat tu věc co máš na krku, hňupe.

Pepa z depa

Já to přeci vím. To mám Šimáněmu přispět? Psal jsem pouze, že si projdou tím, čím ČSA pred lety. Restrukturalizací, propouštěním, snižováním nákladů atd. Nic vic, nic míň. Tak si vyndej hlavu z prdele a začni jí používat.

Karel

Ty si opravdu tupé stvoření.

LiborV

Část leteckých společností coronavirovou krizi nepřežije. Moc bych přál všem lidem, které nějakým způ (přímo i nepřímo) SW živí, aby z toho tahle skupina vyvázla v dobré kondici. V případě krachu by jejich místo celkem rychle zaplnil někdo jiný, jako to bylo v Budapešti po krachu Malev, ale samozřejmě by to bylo pro spoustu zaměstnanců hodně nepříjemné.

Karel

Tak třeba Lufthansa v Budapešti zaměstnala převážnou většinu licencovaných techniků od MALEV na Heavy maintenance.

Karel

Jen ještě pro tvoje info, více jak 70% zaměstnanců současného SWG přišlo z krachujícího ČSA, tak že oni si tím už prošli.

Anonymus

Přesně tak. Smažete se SWG ale ti živí celkem přes 30 tisíc dalších lidí…

Anonymus

Smejetese

Karel

To on nechápe, tak daleko nedospěl, protože provoz bude stát v celé Evropě. Jedině kdo teď ještě pojede je ČSA technics a Job Air v Ostravě, kteří mají přes zimu nasmlouvanou Heavy maintenance.

Pepa z depa

Mám teda zavolat Šimáněmu nebo Babišovi ať lítají dál a otevřou hranice? 😀
Prostě nejsi schopný pochopit, co jsem psal. Za to já nemůžu.
Dál v tom nepokračuju, protože když se někdo baví s blbcem déle než dvě minuty, tak pak už se spolu baví blbci dva… 😉