Colorado začalo dotovat pořízení elektrokol, lidem přispěje přes deset tisíc korun

Elektrokolo. Foto: Energy Office ColoradoElektrokolo. Foto: Energy Office Colorado

Elektrokola mají pomoci snížit znečištění z dopravy.

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martas

Místním diskutujícím dotačním levicovým „ekonomům“ bych rád sdělil, že když začaly dotace na tepelná čerpadla, přesně o dotaci stoupla cena tepelných čerpadel. Dotace jsou zlo a nerozumím, proč se to pořád ve světě tak tlačí. Když na něco nemám, tak si buď danou věc nepořídím (nepotřebuji ji), nebo si na ni klasicky půjčím.

Radek

Souhlas, jen teda nechápu proč dotujeme parkování, respektive proč jeho cenu nenecháme určovat trhem.

Místní

Nebo třeba jízdenky populistickými Babišovými slevami. Souhlasím, že jakýkoliv dotační socialismus musí skončit, osobně v Praze v práci parkuji v soukromních podzemních garážích a tak by se měl chovat každý. Naopak úředníci, by si své parkování u úřadu, ministerstev, atd. měli vždy platit tržně ze svých platů, protože nikdy neparkují na soukromém pozemku, ale zabírají cený veřejný prostor.

Radek

Přesně tak, Babišovy populistické slevy byly ze stejného ranku.

Vít

U komerčních parkovišť cenu parkování určuje trh. U těch ve veřejném vlastnictví ne, ale to tak už bývá. Cena jízdenky na MHD je snad tržně určená? Poplatek za odpad? Některé služby poskytované státem nejsou a neměly by být za tržní cenu, na to už stát vybírá daně.

Radek

Já neobsahují dotovanou cenu MHD. Problém s nízkou cenou parkování je mj. ten, že stimuluje poptávku – tzn. ve vysledku je sama příčinou nedostatku parkovacích stání. Stejně by to fungovalo s jinými komoditami, pokud by stát zaplavil trh značně podstřelenou cenou. Je pro mě právě hrozne paradoxní, ze jinde to vidíme a je nám to zřejmé, ale v případě parkování si to omlouváme a zavirame před tím oči. Bydlení přece taky nerozdavame zdarma, je normální za nej platit tržní cenu. Tak proč v případě parkování uvažujeme jinak? Když developeři můžou stavět byty, jednoduše zvládnou i garáže.

Jaaa

A nebo taky nestoupla. O stimulaci poptávky a tedy zvýšení konkurenčního prostředí jste nikdy neslyšel?

novotny-5309

Už aby něco takového zavedli i v Evropě, místo nekonečného dotování parkovišť, elektromobilů a městských dálnic… Emise z dopravy mají do roku 2030 klesnout na polovinu – jak se to stane, když cykloinfrastruktura v Praze prakticky neexistuje, stále se prodávají převážně auta se spalovacími motory a 20% lidí jimi jezdí po Praze? To opravdu netuším…

Nose Peak

Elektrokolo zas tak drahý není, podle mě je největší problém chybějící infrastruktura, jmenovitě parkování. Kolo sice zaparkujete všude, ale ne všude ho potom zase najdete…

Jakub P

„cena od“ vysoká není, otázka je pak trvanlivost takových e-kol při denním používání a jejich servisovatelnost.

A pokud se bavíme o reálné náhradě aut, je potřeba zahrnout i e-carga a to už levná záležitost opravdu není. Dlouhodobě to vzhledem k nízkým provozním nákladům smysl dává (a čím lepší infrastruktura a tedy možnosti využití, tím větší), ale ta vstupní investice nízká není.

Jakub P

Na druhou stranu, pokud by ČR a Praha aspoň odstranily největší překážky a zajistily základ použitelný infrastruktury, bude to proti dnešku obří zlepšení podmínek i bez cílených dotací.

Místní

Co na to vymyslet komerční projekt, soukromé cyklostezky a z vybraného mýtného splácet? Ne zase rozšiřovat dotační socializmus.

Nose Peak

Vy ty cyklisty na silnicích prostě chcete 🙂

Jaaa

Jsem pro. Hned jak se začne totéž vybírat u aut.

Místní

Už se vybírá ve formě daně z minerálních olejů, mýta nebo dálničních známek.

Jakub P

To bohužel zdaleka nestačí na to, kolik provoz automobilů společnost stojí. Naopak cyklodoprava je pro společnost i při nulovém nebo téměř nulovém přímém zpoplatnění provozu zisková. Je pravda, že provoz auta stojí jeho majitele víc, než provoz kola. I z něj je odváděno více daní. Ale ten rozdíl v nákladech společnosti na infrastrukturu a externality tím způsobený je tak obrovskej, že ve výsledku je společností dotovaná ta automobilová doprava. Počítali to myslím v Dánsku, kilometr člověka ujetej automobilem jim vyšel pro společnost zdaleka nejdražší, kilometr veřejnou dopravou levnější, ale taky ztrátovej. Samozřejmě se započítáním daní, ceny jízdnýho, atd. Naopak na… Číst vice »

Ten Onen

Stále dokola tyhle nesmyslné výpočty… Odečtěte od těch tzv. nákladů na IAD (tedy na silnice) to, co by se stejně muselo vybudovat pro VHD a základní služby (zásobování, IZS, odvoz odpadů). No a k negativním externalitám si přidejte ty positivní. Pak najednou zjistíte, že výsledek je úplně jiný.

Ještě malá nápověda, silnice nejvíc ničí VHD a NAD.

Orange pilled

ano, treba pro IZS se musela vybudovat blanka, ze ano

Ten Onen

Tak schválně, jaké procento tvoří Blanka z hlediska celé silniční a dálniční sítě? Vážně bych si přál, aby vzniklo pokusné území, kde se úplně zakáže IAD nebo jedině za tržní poplatek. Zároveň si tam místní budou muset hradit veškerou infrastrukturu včetně cyklostezek a MHD z jiných vlastních daní. Nebudou mít ani korunu z daní z PHM apod. Pro začátek navrhuju vyhlásit za pokusnou zónu Prahu 7 a nastěhovat tam všechny aktivisty a politiky co nenávidí auta.

Jakub P

Jasně, že pozitivní externality jsou v tom započítaný taky. Jinak by ta cyklodoprava a chůze těžko mohly vycházet kladný…

Problém je opravdu v tom, jak velký ty negativní externality IAD jsou a že je řada lidí radši odmítá vidět…

digi

Takze cyklisti si to taky už zaplatili ve formě daně z oleje.. I kola se mažou víte???

Jaaa

To ani náhodou.

Nose Peak

Já si sbastlil elektroskládačku a vešel jsem se do 20 tisíc. Měním jenom špalky, lanka a hlavně řetěz. Mám středový motor a řetěz to žere fest. Kapacita baterky možná klesá, ale ne tak, aby mě to při nájezdech 20-30 kiláků zajímalo…

Jakub P

Vlastní bastlení je samozřejmě levnější ale je to něco, na co má chuť, znalosti, nářadí a prostor (toto vše najednou) minimum procent populace.

Fajn pro vás, širší použitelnost podle mě minimální.

Nose Peak

Použitelný kolo steinýho typu se podle mě za ty peníze koupit dá. Já nebastlil kvůli šetření, ale chtěl jsem mít kolo přesně podle sebe…

Jakub P

Jak jsem psal, dá se sehnat levně, ale pak je otázka servisovatelnost, zejména pro laika, kterej si sám moc neporadí, nemá na to prostor, nářadí, zkušenosti.

Pokud to má fungovat pro nezanedbatelnou část populace, je potřeba aby to bylo dostatečně spolehlivé a nevyžadovalo to časté ladění, kutění a podobně. A pak to levný být velmi rychle přestane.

Místní

Začal bych zrušením woke progresivně pirátského parkoviště na Loretánském náměstí!

Jindrich Kuchar

Proč by měl stát něco takového dotovat? Kolo přece není nezbytné k životu a elektrokolo už vůbec ne.

liposh

Přemýšlel jsem nad tím, napadaly mě stejné myšlenky…pokud by elektrokolo bylo alternativou k dojíždění autem do práce, pak je ten tah Colorada naprosto geniální. Ale to musí celé lidstvo začít přemýšlet diametrálně odlišně, než dosud.

Jakub P

Velká část Evropy tuhle změnu myšlení už udělala nebo jí právě prochází. Včetně potřebných úprav infrastruktury. Někde rychleji, někde pomaleji, někde začali před půlstoletím, někde před deseti lety, v mnoha místech to silně urychlili v posledních pár letech. A nejde zdaleka jen o cesty do práce, ale i spoustu a spoustu dalších cest, na které tam lidi dosud bez váhání brali auto a dneska po něm ani nevzdechnou.

To jen u nás jsme v tomhle bůhvíproč strašlivě pozadu a z nějakého šíleného důvodu jsme na to ještě nezřídka pyšní a chlubíme se tím…

Orange pilled

Podle mého názoru změna nastane až současná generace vymře.

Jakub P

Akorát možná ty mladší generace mezitím emigrují někam do civilizace…

Ondra

To jsem i já ale já po Praze na kole jezdím 🙂

Gouda

Mluvíte o městech, kde kvůli historickému urbanismu dostatečně nefunguje a nemůže fungovat MHD. Taková sídla se v Evropě vyskytují jen v zemích, které v posledních desetiletích procházejí rychlým růstem populace skrz imigraci, a tento růst nezvládají. To ČR není a v ČR není ani jedno takové sídlo. Praha by tento problém měla, pokud by v nejstarších částech města žilo značné množství místních rezidentů. Ve skutečnosti v těchto částech ale nežije skoro nikdo, jsou to téměř ryze turistické a komerční oblasti. Oblasti skutečně obývané rezidenty výrazný problém s dopravou nemají. Ostatní města se podobným problémům ani neblíží. Takže v ČR se… Číst vice »

Jakub P

Díky za ukázku toho, o čem jsem psal. Zaslepené hrdosti a zavírání očí před problémy. Pražská MHD bývala velmi dobrá, ale vždycky měla své slabiny a dlouhá doba prakticky bez rozvoje, kterej se teprve relativně nedávno znovu rozjel (a je velká otázka, na jak dlouho) znamená, že vůbec neudržela krok se změnama, který nastaly. Například s tím, že centrum už zdaleka tolik nedominuje co se týče zaměstnávání, naopak vyrostly poměrně velký klastry kanclů mimo centrum. Takže daleko víc lidí dneska potřebuje tangenty mimo vlastní centrum, což jsou zároveň směry, ve kterých je pražská MHD zoufalá. Furt je velmi dobrá, ale… Číst vice »

Gouda

Z irelevantních frází jako „na špičce“ a „směr vývoje“ je zjevné, že jste si nejdříve podle ideologických not vybral závěr, a pak jste se pomocí různých pseudo argumentů ty závěry snažil odůvodnit, abyste sám sebe přesvědčil, že to dává smysl.

Mě to přesvědčivé nepřijde, protože já žiju ve světě, kde se nejdříve díváme na důkazy, a pak pomocí logických argumentů na nich založených docházíme k pragmatickému závěru. Ideologie mě absolutně nezajímá. Z reálné situace nelze žádným logickým způsobem dojít k závěru, že je v organizaci dopravy v českých městech třeba dělat zásadní změny.

Jaaa

Ekonomické studie i praxe měst, kde podle těchto studií pracují, jsou jasné. Fakta jsou zřejmá.

Ideologii tomu dodáváte pouze vy, protože jiný argument nemáte.

Gouda

Jak jsem už řekl, jsou města, kde to smysl dává. Ta samozřejmě mohou mít neideologické studie, které nějakou transformaci dopravy doporučují.

V ČR takové město není, a pokud nebudou zastupitelé úplně na hlavu, ani nebude.

Jaaa

Praha je migrantů plná. Oni totiž migranti i z jiných regionů ČR jsou pořád migranti.

Gouda

Saldo je cca 100 tisíc za 20 let. To není při extrémně bohatém rozpočtu Prahy nic. Kdyby to bylo tolik, že by to město vystavovalo znatelnému přetlaku, natlačilo by to rezidenty ve velkém počtu zpátky do historického centra. Dokud k něčemu takovému nedojde, žádný přetlak není, a žádné koncepční změny dopravy nejsou třeba.

Gouda

Zrovna v USA je nějaký motorizovaný dopravní prostředek prakticky základní životní potřeba, bez které se člověk pořádně nedostane do práce ani do obchodu. Jejich infrastruktura, mimo center několika málo „starých“ měst, je kompletně založená na silnicích, dojít se nedá nikam (chůze po silnici je často nelegální, chodník neexistuje), a MHD prakticky neexistuje. Zároveň mají velmi vysokou příjmovou nerovnost; lidí, kteří nemají na auto a musí se jej snažit nahradit něčím levnějším, jsou potenciálně desítky milionů. To samozřejmě nijak nemění, že u nás by podobné dotace byly totální nesmysl. A taky to nemění, že tyto dotace v USA budou zneužívat jak… Číst vice »

Radek

Souhlas a souhlas. Jen když vezmu ty dva vaše logické argumenty – že žít v USA znamená být odkázán na auto (protože je k tomu přizpůsobena infrastruktura) a že všechny sociální programy končí stejně (včetně výstavby car-oriented infrastruktury) – neimplikuje to, že za tím masivním rozvojem automobility (nejen) v USA stojí silná lobby ( corporate welfare pro miliardáře)? Sám píšete o tom, že de facto tam dnes již neexistuje svoboda volby.

Ondra

To není ani auto a stát kolem něj toho dotuje spoustu

jurali

U aut stat dotuje EV, jinak ne.

jurali

Cili cena elektrokol vzroste o objem tech dotaci placenych z penez vsech danovych poplatniku.
Aneb nechci slevu zadarmo. Pokud by v dnesnim zavadenem zelenem socialismu zil i pan ekonom Bastiat, to by mel nespocet prikladu na tema hodnota uslych prilezitosti. Opravdu, krasa.

Adam Ř

A to vzroste globálně, nebo jen v tom městě?

Zlámalík

Přesně. Ceny fotovoltaiky a tepelných čerpadel u nás budiž příkladem.

Radek

Doporučuji srovnat s dotováním rezidentního parkování (čímž se ale nijak nezastávám dotování elektrokol)

Jaaa

A nebo taky ne.

frank

No zatím to vypadá, že značná část prodejců elektrokol se toho nechce účastnit, protože forma “ klient dostane slevu na kolo hned, obchodníkovi ji stát proplatí až podají daňové přiznání za rok 2024 „. čili jim to udělá díru do cash flow a budou celý program gratis úvěrovat . Zatím potvrdilo účast v programu slev jen 24 prodejců z celého Colorada …

frank

ještě malý detail, ten program je vlastně jen pokračování loňského , jen jinou formou. Loni dávali rovnou 500 dolarů a 1100 dolarů pro nízkopříjmové občany a peníze státu Colorado došly již v v únoru , po té co slevu na kolo kolo dostalo 5600 občanů . Letos jsou tedy “ chytřejší“ 🙂

novotny-5309

Nevím, kde jste na tento mechanismus přišel… Daňový kredit funguje tak, že si o těch 450 dolarů zákazník sníží daň. Obchodníkovi platí plnou cenu a po podání daňového přiznání zaplatí o 450 dolarů míň…

frank

rozumím principu daňového kreditu, ale tento termín je v článku použit velmi nešťastně, možná chyba v překladu ale místní tisk píše : offering every resident a $450 point-of-sale discount off the purchase of a battery-powered bicycle. The program currently requires a retailer to front the cost of the rebate, which it can’t recover until filing its 2024 taxes. Hardt said that’s an unreasonable delay given his business’s small margins and limited cash flow. …

Frank

To je v pohodě, mě na tom zaujalo, že prodejci s tím nejsou v pohodě, protože budou, při této podobě dotace, nuceni dlouhodobě úvěrovat stát. Jinými slovy stát Colorado vymyslel, po loňském vyčerpání přímé dotace během necelých dvou měsíců, pro něj lepší metodu. Metodu která je špatná pro malé a lokální prodejce kol, buď jim odvede klienty nebo z každého prodaného kola , pokud se přihlásí do programu, nedostanou 450 dolarů hned, ale až příští rok po podání daňového přiznání…

Jakub P

Na druhou stranu, asi to nebude, zejména u malejch prodejců v plný výši, ale nějakou rezervu na daň si z každýho prodeje nechávat musej. Asi těžko pak tu daň zaplatěj najednou za celej rok z prodejů za poslední měsíc před jejím placením…

frank

ještě pár detailů, včera slíbili, že od příštího roku bude slevu prodejcům kol stát Colorado proplácet kvartálně a ne jednou za rok po podání daňového přiznání , což je čerstvá změna po tom, co prodejci neprojevili pro systém “ dostatečné nadšení“ 🙂 . Celý program má trvat do roku 2032 a je na něj plánováno celkem 120 milionů dolarů …

Průvodce původní Aleš

Ten daňový kredit je na prodejní daň, ne na daň z příjmu. Prodejní daň prakticky vždy vybírá od zákazníka obchodník a odvádí je eráru za zákazníka. Daňové přiznání k prodejní dani podávají občané jen výjimečně, takže tak jak jste to popsal, to fakt nefunguje.