Co dál s Libeňským mostem? Zbourat a postavit nový, navrhuje Dolínek
Osud stávajícího Libeňského mostu je zřejmě zpečetěn. Pražští radní mají v úterý schválit materiál, který počítá s demolicí stávajícího mostu
Osud stávajícího Libeňského mostu je zřejmě zpečetěn. Pražští radní mají v úterý schválit materiál, který počítá s demolicí stávajícího mostu a stavbou nového. Doporučuje to Technická rada náměstka primátorky pro dopravu pro oblast mostních konstrukcí.
„Navrhnu Radě Hlavního města Prahy, aby se šlo cestou zbourání a stavby nového Libeňského mostu. Ze všech podkladů expertů vychází tato možnost jako nejrychlejší a nejefektivnější s ohledem na životnost, funkčnost a bezpečnost mostu, a rovněž nejekonomičtější z hlediska budoucích nákladů,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek na svém facebookovém profilu.
https://www.facebook.com/dolinekpetr/posts/1627461450706516
Podle materiálu by mělo dojít ke stavbě nového obloukového mostu přes Vltavu, dojde ale současně k zachování stávající polohy pilířů. „Přitom bude most upraven tak, aby odpovídal současné době a respektoval charakter nové výstavby, která se v oblasti Holešovic a Libně úspěšně rozvíjí,“ uvedli autoři ve zprávě, kterou má redakce k dispozici.
Měly by tak skončit dlouholeté tahanice o to, co s mostem ve špatném stavu dál. Havarijní stav vedl k tomu, že se v polovině ledna na několik týdnů zastavil provoz, po vybudování nových podpěr došlo k návratu tramvají i aut na most.
Materiál zatím nemluví o ceně, kterou má nový stát, ale o způsobu soutěžení. Poradci náměstka navrhují, aby se firma na stavbu mostu vybrala metodou Design and Build. Jinými slovy, vítězná firma má most navrhnout a pak ho i postavit. Už v roce 2014 začala Technická správa komunikací vybírat firmu na opravu mostu, zakázka je pozastavena.
Libeňský most je tvořen několika mosty, v nejhorším stavu je most vedoucí přes Vltavu. Ten se má vyměnit.
Řada lidí usilovala o zápis mostu na seznam chráněných památek, ministerstvo kultury ale nakonec zápis odmítlo. Odborníci v materiálu sami uvádí, že most z roku 1928 je konstrukčně skutečně výjimečný tím, že obloukové segmenty klenby jsou z prostého betonu různé tloušťky.
„Hlavním důvodem tohoto neobvyklého řešení byla nepochybně úspora investičních nákladů, kdy použité kamenivo do prostých betonů bylo přímo těženo v místě stavby ze dna Vltavy, zpracováno a následně ukládáno do bednění. Tato ekonomičnost stavby je současně její největší technickou slabinou z pohledu budoucích oprav nosné konstrukce,“ uvedli autoři studie. Most ale doplatil i na to, že se za celou dobu prakticky nikdy neopravoval, jeho stav ještě zhoršily povodně v roce 2002.
Léta nečinnosti si kromě omezení provozu vyžádaly i nemalé náklady: o řešení situace se mluví 14 let, za tu dobu město utratilo za různé studie a projekty téměř 80 milionů korun.
„Je patrné, že i kdyby se nepřihlíželo k neúčelně vynaloženým finančním prostředkům a ztrátě času, který uplynul, celá změna přístupu hlavního města k rekonstrukci by mohla vést, vzhledem ke stavu 10 mostních objektů, k uzavření Libeňského mostu pro dopravu, aby se předešlo ohrožení života a zdraví osob,“ uvedla rada v závěru.
Dolínek očekává, že ho kvůli demolici čeká střet se starostou Prahy 7 a Janem Čižinským a Zelenými. „V zájmu všech Pražanů a pražské dopravy věřím, že uspěju a most postavíme,“ uvedl.