Co budeme stavět po roce 2028. ŘSD řeší, jaké silnice mají mít prioritu

Pořadí priorit má řešit například i bezpečnost či souběh se železnicí.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zapojí externí firmy do plánování strategie, jaké silnice I. třídy má ještě v budoucnu stavět.
Kvůli tomu již vypsalo zakázku s odhadovanou cenou 6 milionů korun. Vítěz má zpracovat koncepci rozvoje silnic I. třídy na území ČR. Vypsání soutěže předcházely předběžné tržní konzultace, kterých se účastnily všechny hlavní projekční firmy v Česku.
Strategický dokument má částečně navázat na koncepci rozvoje dálniční sítě, kterou schválilo ministerstvo dopravy letos. ŘSD vypsání zakázky vysvětluje potřebou získat dokument, který by „nezávisle vyhodnotil naléhavost přípravy jednotlivých výhledových silničních staveb na síti stávajících silnic I. tříd v širším celospolečenském kontextu“.
Nové české dálnice vyjdou na 360 miliard. Stát ukázal podrobnější mapu, začíná hledat shodu
Seřadit stavby podle priorit je pro ŘSD důležité i kvůli financím. Po rekordních letech do staveb nových dálnic a silnic přijdou hubenější roky, kdy se budou muset jednak splácet dálnice postavené metodou PPP, jednak narostou díky rozšíření sítě náklady na údržbu a opravy.
Bez hledání nových tras
Vítěz soutěže má porovnat priority přípravy jednotlivých staveb a určit, podle čeho hodnotit jejich důležitost. „Hlavním výstupem celého díla by měl být návrh souboru kritérií a obecných doporučení pro stanovení priorit/určení pořadí naléhavosti jejich přípravy a realizace v rámci celé ČR, jednotlivých krajů a jednotlivých silničních tahů,“ uvádí ŘSD v dokumentaci.
Podle podmínek soutěže má koncepce řešit stavby po roce 2028. „Posláním koncepce není vyhledávání nových tras či koridorů silniční sítě ani jejich dodatečné projektování či upřesňování,“ uvedlo ŘSD. Má zohlednit i navrhované dálnice, které částečně řadu silnic I. třídy nahradí.
Materiál bude vycházet z tři roky staré studie Inventarizace a revize výhledových záměrů na silnicích I. třídy, kterou v roce 2022 zpracovala společnost AFRY CZ (je součástí zadávací dokumentace). Jde o několik stovek projektů, nejčastěji formou rozšíření na režim 2+1 jízdní pruhy nebo budování přeložek kolem měst a obcí.
Priority jednotlivých staveb mají vznikat s ohledem na řadu parametrů, nejen technických. Jde například o nehodovost nebo souběh s železničními tratěmi či vazbu na zahraniční síť.
Vítěz soutěže má koncept zpracovat do jednoho roku.