cargo

Číňani, nebo Švýcaři? JHMD dokončily tržní konzultace k nákupu vlaků pro úzkokolejku

Motorový vůz M27.004 po opravě v nových barvách. Pramen: JHMDMotorový vůz M27.004 po opravě v nových barvách. Pramen: JHMD

Na jindřichohradecké úzkokolejky by měla vyjet nová vozidla za 370 milionů korun

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) dokončily tržní konzultace k nákupu nových vlaků. Nabídky mají od čínské firmy CRRC a švýcarské Stadler Rail. Investice bude 370 milionů korun, zkušební provoz plánuje dopravce na konec roku 2023. Řekl to ředitel JHMD Boris Čajánek.

JHMD se ve smlouvě s Jihočeským krajem z loňského prosince zavázaly, že nejpozději v roce 2024 koupí tři nové motorové jednotky. Budou to nízkopodlažní vozy s 80 sedadly, umožní i přepravu kol. „Budeme vypisovat výběrová řízení na nová vozidla. Jsou tam nejméně dva renomovaní výrobci. Jeden je švýcarská firma Stadler Rail, která tradičně vyrábí úzkokolejná vozidla, druhá čínská CRRC, dnes největší výrobce (na světě). Zajímavé pro nás je, že oba dva kladou důraz na ekologii,“ řekl Čajánek.

Firma pokračuje i v jiných investicích. V Kamenici nad Lipou začala opravovat nádražní budovu, kam chce přesunout tiskárnu jízdenek. Zatím dokončila čekárnu, další práce nemá z čeho platit. Podle Čajánka proto, že kraj Vysočina odmítá hradit poplatek za použití dopravní cesty. „Podali jsme stížnost k Evropské komisi,“ uvedl Čajánek. V Kamenici chystá společnost i plynofikací nádraží, přestane topit fosilními palivy.

Kraj Vysočina hradí společnosti souhrnnou sazbu za vlakové kilometry, loni jí vyplatil 13,7 milionu Kč, řekla již dříve mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová. K poplatkům za dopravní cestu se nevyjádřila. Kraj nicméně dlouhodobě tvrdí, že přesně plní smlouvu s JHMD.

Motorový vůz M27.004 po opravě v nových barvách. Pramen: JHMDMotorový vůz M27.004 po opravě v nových barvách. Pramen: JHMDMotorový vůz M27.004 po opravě v nových barvách. Pramen: JHMDLokomotiva U47.001 Malletka se už jen tak na jindřichohradecké úzkokolejky nepodívá. Národní technické muzeum si ji stáhlo zpět. Foto:  Petr TylšarKalamita na jindřichohradeckých úzkokolejkách.
Pramen: JHMDKalamita na jindřichohradeckých úzkokolejkách.
Pramen: JHMDLokomotiva U46.101 (polka) při zkoušce. 
Autor: Jan Píšala/JHMDOsobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMDÚzkorozchodná trať JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letošní sezonu ovlivnil koronavirus. V dubnu i květnu klesl počet najetých kilometrů na jihu Čech o víc než třetinu, v obou měsících o víc než 6000 kilometrů. Na Vysočině byl pokles nižší. Nejvíce cestujících, o 82 procent, ubylo meziročně v dubnu, za říjen téměř o polovinu. Naopak v červenci jich přibylo o 2,5 procenta více (33 712).

„Byla to sezona, kdy jsme obnovili parní provoz, protože v loňském roce jsme ho neměli. Ukázala nám, že máme věrné návštěvníky. V hlavním parním provozu jsme neměli propad, i když jsme museli zvýšit ceny, a přesto nám všichni zůstali věrni. Na létě byl zvláštní přesun ze skupinové do individuální turistiky,“ řekl Čajánek. Jednou z novinek pro příští rok by mělo být, že bude možné koupit jízdenky přes aplikaci.

Společnost měla v obchodním roce od července 2018 do června 2019 čistý obrat 96 milionů Kč a provozní zisk 6,2 milionu. Kompenzace prokazatelné ztráty z provozu 32,9 milionu uhradily kraje Jihočeský a Vysočina. Vyplývá to z výroční zprávy. Loni firma přepravila 158 190 cestujících, tržby z jízdného byly 2,32 milionu Kč.

JHMD vlastní a provozují úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Vlastní tři parní lokomotivy, tři motorové, osm osobních vozů a jeden nákladní. Firma zaměstnává okolo 80 lidí. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897.

ČTK

Tagy crrc JHMD seznam Stadler Top
126 komentářů