Dopravci Železnice

Číňani, nebo Švýcaři? JHMD dokončily tržní konzultace k nákupu vlaků pro úzkokolejku

Motorový vůz M27.004 po opravě v nových barvách. Pramen: JHMD
Motorový vůz M27.004 po opravě v nových barvách. Pramen: JHMD
Na jindřichohradecké úzkokolejky by měla vyjet nová vozidla za 370 milionů korun

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) dokončily tržní konzultace k nákupu nových vlaků. Nabídky mají od čínské firmy CRRC a švýcarské Stadler Rail. Investice bude 370 milionů korun, zkušební provoz plánuje dopravce na konec roku 2023. Řekl to ředitel JHMD Boris Čajánek.

JHMD se ve smlouvě s Jihočeským krajem z loňského prosince zavázaly, že nejpozději v roce 2024 koupí tři nové motorové jednotky. Budou to nízkopodlažní vozy s 80 sedadly, umožní i přepravu kol. „Budeme vypisovat výběrová řízení na nová vozidla. Jsou tam nejméně dva renomovaní výrobci. Jeden je švýcarská firma Stadler Rail, která tradičně vyrábí úzkokolejná vozidla, druhá čínská CRRC, dnes největší výrobce (na světě). Zajímavé pro nás je, že oba dva kladou důraz na ekologii,“ řekl Čajánek.

Firma pokračuje i v jiných investicích. V Kamenici nad Lipou začala opravovat nádražní budovu, kam chce přesunout tiskárnu jízdenek. Zatím dokončila čekárnu, další práce nemá z čeho platit. Podle Čajánka proto, že kraj Vysočina odmítá hradit poplatek za použití dopravní cesty. „Podali jsme stížnost k Evropské komisi,“ uvedl Čajánek. V Kamenici chystá společnost i plynofikací nádraží, přestane topit fosilními palivy.

Kraj Vysočina hradí společnosti souhrnnou sazbu za vlakové kilometry, loni jí vyplatil 13,7 milionu Kč, řekla již dříve mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová. K poplatkům za dopravní cestu se nevyjádřila. Kraj nicméně dlouhodobě tvrdí, že přesně plní smlouvu s JHMD.

Letošní sezonu ovlivnil koronavirus. V dubnu i květnu klesl počet najetých kilometrů na jihu Čech o víc než třetinu, v obou měsících o víc než 6000 kilometrů. Na Vysočině byl pokles nižší. Nejvíce cestujících, o 82 procent, ubylo meziročně v dubnu, za říjen téměř o polovinu. Naopak v červenci jich přibylo o 2,5 procenta více (33 712).

„Byla to sezona, kdy jsme obnovili parní provoz, protože v loňském roce jsme ho neměli. Ukázala nám, že máme věrné návštěvníky. V hlavním parním provozu jsme neměli propad, i když jsme museli zvýšit ceny, a přesto nám všichni zůstali věrni. Na létě byl zvláštní přesun ze skupinové do individuální turistiky,“ řekl Čajánek. Jednou z novinek pro příští rok by mělo být, že bude možné koupit jízdenky přes aplikaci.

Společnost měla v obchodním roce od července 2018 do června 2019 čistý obrat 96 milionů Kč a provozní zisk 6,2 milionu. Kompenzace prokazatelné ztráty z provozu 32,9 milionu uhradily kraje Jihočeský a Vysočina. Vyplývá to z výroční zprávy. Loni firma přepravila 158 190 cestujících, tržby z jízdného byly 2,32 milionu Kč.

JHMD vlastní a provozují úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Vlastní tři parní lokomotivy, tři motorové, osm osobních vozů a jeden nákladní. Firma zaměstnává okolo 80 lidí. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897.

ČTK

126 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
peníz investovaný do čajánka je vyhozená investice

JHMD má výhodu v její historické hodnotě a turistické atraktivitě, takže stále existují, navzdory stálým přešlapům Čajánka a jeho kývačů. Přestože většina lidí ví, že je Čajánek jen slibotechna a tlučhuba, tak se snaží úzkokolejky podporovat, ale on se stejně s nimi pak vždy snaží vydrbat, tak jako to třeba udělal kraji Vysočina s hašišbednama. Jedinej Čajánkův skill je, že mu jde na ruku rodina Čočků, takže SFDI stále navyšuje budget a kontroly nezjištují žádné pochybení, přestože všichni ví, že fakturace na SFDI je z velké části vtip, což je na stavu trati a zvlášť mostů každým rokem, čím dál… Číst vice »

kosmik68

Švýcaři nebo Číňani…to je ode zdi ke zdi….no co z toho vznikne?

Jenda

Možná se Vám tento názor nebude líbit, ale 370 milionů (123 milionů za soupravu) se mi zdá na takhle vytíženou trať skoro dost. A co třeba ZOŠ Vrútky – ty snad dělali vozy pro Pinzgaubahn (nebo jiný výrobce). Tam mají rozchod 760 a pěkné push-pull soupravy. Nějaké řešení jako má Pinzgaubahn by nebylo levnější? … ale neznám detaily.

Krušnohorec

Mimo téma
Bude se dodatečně elektrizovat traťový úsek Kadaň – Kadaň předměstí. Dosavadní elektrizace končí u odjezdových návěstidel na Vilémovském zhlaví, takže soupravy nemohou objíždět.
To mi připomíná jednu úvraťovou kolej v UnL (bude se dělat další) a nedokonalá odbočka Velký Rybník (též se bude upravovat).

Jan Sůra

To jako vážně? a je to už rozhodnuto?

Krušnohorec

Elektrizace ano, informace od údržbáře trakčního vedení MVTV 109, pracoviště Chomutov.

Pavel

Hlavně ne vlaky z Číny. Dobrá, možná budou lacinější, ale co náhradní díly do budoucna. Navíc je lepší dát práci někomu v Evropě. Z toho alespoň něco máme.

Jiří Kocurek

Pokud máte výrobní výkresy k nim, tak není problé… vždyť to jde naskenovat 3D scanerem a vyrobit ve firmě, která něco podobného vyrobit umí. A negativ odlitku se dá vyrobit na 3D tiskárně. Jenom to nebude za tři dny.

Gwann

Slyšel jsem vselicos…včetně toho, že se s výrobcem řeší i financování. Nevím, jestli by do tohoto Stadler šel, takže se osobně bojím jednotky Velký Kormidelník…

ViliamS

čína dodá cez wish.com 😀

Gwann

Ta cenovka 370mio je poněkud šílená… To tam snad radši za tyto peníze provozovat neustále parní provoz i ve všední dny…

Václav John

Současné motorové vozy by od JHMD mohly odkoupit České dráhy, aby konečně řešily situaci na trati do Osoblahy, kde mají jen jednu provozní lokomotivu. Samozřejmě by s tím souvisela i humanizace „hašišbeden“.

Hajnej

Osoblažka by se měla dočkat druhé lokomotivy.

Jan

A odkud ji seženou…?

Leinad

A co by tahala, jakou by to mělo výhodu proti motorovému vozu?

BND 30

Humanizaci mohli provést ve Vítkovicích…

Gwann

Velmi vtipné. Jen nevím, kde přesně ty provozované vysoké pece jsou, ale obávám se, že to již Vítkovice nebudou. Je spíš katastr Kuncice.

Jiří Kocurek

A že se samotné železárny stále hlásí ke jménu „Vítkovice“ například adresou vitkovice.cz
A něco o nádraží Královské Vinohrady…

Gwann

V Vítkovicích jsou dle mého snad pece už zhasle, ne? Fungují ty co patřily Mittalu přes trať od areálu Vítkovických železáren. Ale myslím, že chtěli snad omezovat i ty.

Jinak ve Vítkovicích je zavřená snad už i ocelárna, ne? Ta co patřila Evrazu, který bral železo z Mittalu.

Vítkovice už vubec nemají hutní prvovyrobu. A i velká část zpracování je v kopru.

Jouda

Je opravdu skvěle smutné, nebo smutně skvělé pozorovat, jak se v podstatě naše jediné tři úzkokolejky 30 let trápí v předsmrtné agónii, zatímco sousedi pár metrů od nás, jak Rakušáci, tak Němci z toho dokážou udělat věc ke každodennímu využití a když už ne tak, tak alespoň víkendovou turistickou výkladní skříň. A je jedno, v jakém regionu trať je, kdo ji financuje a zda je státní, či soukromá. U nás je to taky jedno, ale výsledek vždy stejný. Naprosto tristní stav. Je to velká škoda.

xyz

Rakousko a např. jeho prakticky zcela zlikvidovaná Ybbstalbahn či trať do Manku? 🙂
(Ano, mají i Pinzgaubahn či Zillertalbahn, ale mj. s úplně jinou traťovou rychlostí.)

Německo a jejich úzkokolejky coby malý počet z někdejšího rozsahu, přitom i ten malý počet je (snad bez výjimky – ?) provozován (mj. i s ohledem na nízkou traťovou rychlost) prakticky jen pro turistické účely (?).

Nechápu tolik plusů k příspěvku objektivně obsahujícímu nepravdivé informace.

všd

Na žitavských úzkokolejkách platí u dieselových vlaků tarif integrované dopravy, pokud vím. Dippoldiswalde nevím. Přísečnická dráha je výlučně turistická a na Rujáně si vůbec nejsem jist.

xyz

Nejde jen o tarif IDS (mám dojem, že do Kipsdorfu – tzn. přes Dippoldiswalde – platí jen předplatní jízdenky VVO; určitě ne jednorázové jízdenky), ale obecně o podobu jízdního řádu co do (ne)možnosti užití pro běžné dojíždění + co do jízdních dob.

Žitavské úzkokolejky jsou pro běžné dojíždění nepoužitelné přinejmenším z hlediska jízdního řádu (žádné ranní spoje do Žitavy + podvečerní z Žitavy), Weisseritztalbahn je pro změnu velmi pomalá (max. rychlost 30 km/h!) a krom toho po ní jezdí jen 2 – 3 spoje v každém směru = i z tohoto pohledu nepoužitelné pro běžné dojíždění.

Twix

Na většině saských úzkých tratí platí tarif IDS pro časové jízdenky počínaje týdenními, ale je to spíš takový bonus, protože pro denní dojíždění mají jen omezený význam. Mnohde sice jezdí denně pára, ale pořád je to zejména turistický provoz. Trochu se liší Döllnitzbahn, která slouží hlavně dopravě do školy, ale myslím že to má celkem nahnuté. Pak ještě něco jako základní dopravní obslužnost teoreticky existuje na některých úsecích v Harzu, a dále tratě na Východofríských ostrovech jsou součástí pravidelné lodní dopravy, ale tu zase využívají především ti turisté.

BND 30

Rasender Roland je spíš také pro turisty. Jezdí každou druhou hodinu 8-20, v sezoně je takt proložen vlaky Binz-Göhren.

Twix

Opatrně s tím srovnáním s Rakouskem. U nás nemáme úzkorozchodky, které nebyly „omylem“ postaveny jako normálněrozchodné, kde terén umožňuje vysokou rychlost, a zároveň se snadno obslouží většina sídel v údolí (Pinzgau, Zillertal, Murtal). Stejně tak nemáme úzkorozchodky, vedoucí do vysokých hor, které se charakterem provozu blíží lanovkám (Schneeberg, Achensee, Mariazell atd.). Ani příměstské tramvajové tratě bych nepočítal. Takže co nám tam zbylo? Když porovnám třeba Waldviertelbahn „pár metrů od nás“ a JHMD před 30 lety a dnes, skoro bych přes všechny ty kotrmelce věřil v zářnější budoucnost JHMD. Stejně tak Feistritztalbahn, Bregenzerwaldbahn, Gurktalbahn… myslím že naše úzkokolejky jim nic moc… Číst vice »

všd

Mariazell je zrovna případ tratě, kde odepsali ten úsek nad nynější koncovou stanicí a odepsali většinu té odbočné tratě. Jinak neštěstí je hlavně to, co ČD provádí s Osoblažkou. Na JHMD bych přes některé nešťastné kroky současného vedení viděl sitauci nadějně, i když pravidelná doprava pro běžné cestující tam bude ve významné míře jen z JH do Kamenice a dál na sever je to dost na hraně, pokud jde o využití, na NB se pak jezdí pro turisty. Ono to souvisí s tím, že kromě samotné NB vede trať mimo osídlení.

Martin

Já bych to třeba u Osoblažky tak špatně neviděl. Investice do turistického provozu jsou stabilní. Tento rok byla zrekonstruována lokomotiva U57. 001. Správa železnic postupně trať opravuje, postavila nové nástupiště. No a obce okolo trati získali nádražní budovy, opravili nádraží ve Slezských Rudolticích, zastávku v Amalíně a příští rok má začít oprava zbylých nádraží. Ano, ČD jsou bohužel ta černá kaňka na provozu…

Gwann

Upřímně…je zázrak, že dosud vubec fungují. Provozovat vlaky Obratan-Kamenice je dost dílo…obzvláště od Cerrnovic dál.

Kom

Škoda že se ČD nepřidaly s osoblažkou

Zdeněk

To je pravda. Mohly při společné objednávce dosáhnout lepší ceny.

Kubrt

Byla to jen tržní konzultace.

Gwann

Já bych řekl…že tyhle tratě má smysl provozovat výhradně v retromodu. Nová vozidla jsou zcela neopodstatnena. I ty TU47 a Balm/u nevyužívají max.rychlost díky stavu infrastruktury. A Balm/u je určitě příjemnější vozidlo než hasisbedna.

Jen je otázka, zda tyto veterány je reálné udržovat provozuschopne v každodenním provozu.

Jan

Mám tendenci s tebou souhlasit, ale pak si říkám, jestli zcela nová a hlavně důstojná vozidla nedokážou „sehnat“ nové pravidelné cestující. Sice je to poměrně drahý „experiment“, ale možné to je… protože to čím se tam aktuálně jezdí může běžně „snášet“ fakt jen velkej nadšenec, retro-milovník nebo turista… 😀

Gwann

Tak Balm by šel humanizovat. Mělo se jich nechat víc, a část vevnitř komplet překopat. Nejhorší vozidlo je hlučná a nepohodlná hasisbedna. To nedá ani retro milovník a zpatecnik (jako já). Ale víme jistě, že turista nepřijede za Stadlerem či čínským motorakem Rudý knížka Velkého Kormidelníka…ten chce páru nebo TU47 s Balmem. Nový motor má tak smysl jako pendl mezi Kamenici a Jindrichacem, možná s některými spoji do Cerrnovic (?). Provozovat takhle drahé vozidlo na tom tankodromu do Obratane nebo kolem lesů a rybníků do Nové Bystřice je ještě daleko větší luxus nez provozování retrocyklolinky Krásná Lípa – Mikulasovice přes… Číst vice »

Zdeněk

Jsem optimistou, neboť nic horšího, než hašišbedna, nelze vyrobit. Takže ať pořídí, co pořídí, bude to pokaždé změna k lepšímu.

Apollo17

No ale 370 milionů za 240 sedadel je víc,než dvojnásobek ceny sedadla u Pantera. 🙂
To bude cena za sedadlo jako u Pendolína.A aby se to kolíbalo třicítkou s deseti cestujícími….Tam podle mého ta hašišbedna cenově odpovídá.

Robin137

Jde hlavně o malo-výrobu jako pro ZSSK v Tatrách, proto taková cena

Josef Kubeš

Pane Čajánku, prosím Vás tentokrát to nopokažte… To co jste vyvedli s projektem M27, to úzkokolejku opravdu dehonestovalo…

Paja

Budou vozidla vybavena ETCS ? 🙂

Krušky-Středohoří

Zde neni potřeba. Ani na trati ČB-Jihlava nemá být zaváděno.

Jaaaa

To je škoda. 😀

Turnovak

😀

Oran Gutan

Ve svý podstatě se jedná o 1325 fábií.

Václav John

Výčet vozidel se mi nezdá úplný. Osobních vozů je jistě více (včetně historických, z Rumunska). Jen tři lokomotivy, 1 nákladní vagon. A co motorové vozy?

Avlaky

Ale historické se měnit nebudou

Karl vB.

Z textu:
„….začala opravovat nádražní budovu, kam chce přesunout tiskárnu jízdenek.“ To je informace, jak nějaké jiné epochy. Kolik těch lístků JHMD prodá za rok, že kvůli tomu musí mít vlastní tiskárnu?
Díky kulatým oknům vypadá motorový vůz pro neznalého na první pohled, jako motorová lokomotiva. Když jsem našel fotku interiéru „Hašišbedny“, tak bych v tom autora tohoto povedeného návrhu z liberecké architektonické kanceláře Mjölk, nechal za trest denně jezdit.

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/uzkokolejka-hasisbedna-nebo-nautilus.A140409_154418_eko-doprava_suj

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/hasisbedny-jhmd-mohou-vyjet-je-z-nich-tramvaj-uzkokolejka.A141003_192715_eko-doprava_vez/foto/JB526ee3_3.jpg

Kubrt

Jedná se o (pokud je mi známo) poslední tuzemskou tiskárnu klasických lepenkovych jízdenek, takže tisknou i pro jiné muzejni spolky, suvenýry atd. Ta věta je zajímavá spis v kontextu finanční kondice firmy a budoucího financování nových vlaků. Jak dlouhý kontrakt na provoz mají JHMD uzavřený s kraji?

Kubrt

Tak už jsemto našel; JHMD má s JČk pětiletou smlouvu a s Vysočinou zatim do 2024 a skvělé vztahy. Hm, tak to se bude slvele vyjednávat o financování nových vlaků.

Karl vB.

Nevěděl jsem, že vedou ještě lepenkové lístky, potom to rozhodnutí má logiku. Díky za informaci.

Jihočeský kraj objednal u JHMD po dobu následujících pěti let (do 12/2024) regionální dopravu v rozsahu 235 tis. vlkm/ rok. Kraj Vysočina prodloužil pro svůj úsek tratě č. 228 z hranice kraje do Obrataně stávající Smlouvu na stejnou dobu.

Josef Kubeš

Lepenkové již v pravidelném provozu skončily, ale před cca 4 lety je ještě běžně ve stanicích člověk dostal…

BEL

Je to tak. Bývalý ředitel ing. Šatava za cenu šrotu koupil stroje z poslední funkční tiskárny lepenkových jízdenek a rozběhl tisk jízdenek i vizitek v Kamenici. V létě rekonstruovaná část budovy nádraží vypadala spíš, že by tu mohla fungovat restaurace… Současně zde provozované hašišbedny jsou skvostné. Při odjezdu z Kamenice nás fíra instruoval, že pokud vypadne klimatizace, což se běžně stává, máme na něho zabouchat a on ji zkusí nahodit. Prostě vydechnete před odjezdem, rychle si řeknete co chcete, protože pak už se moc neuslyšíte. A na své si přijdou i milovníci houpavých a kývavých pohybů za jízdy. Záchod zamčený.… Číst vice »

xyz

Docela překvapivou zprávou pro mě je, že švýcarský výrobce tedy bude schopen vyrobit nové vozy pro rozchod 760 mm.

Píšu to v kontextu s brzkým přerozchodováním švýcarské tratě „Waldenburgbahn“ nedaleko Basileje, kde přerozchodování ze 760 na 1000 mm je zdůvodňováno právě nemožností/obtížností vyrobit nové (byť tedy v tamním případě elektrické) vozidlo pro 760mm rozchod.

medical_examiner

Mě na švýcarských metrových tratích zaujala jiná věc…
Traťová rychlost až 90 km/h…

xyz

Zajímavých je i 80 km/h na „760milimetrové“ Pinzgaubahn (zřejmě výhradně/převážně v těch úsecích, které byly po roce 2005 – tzn. po povodních, které trať na několik let vyřadily z provozu – přeloženy do nové trasy).

Hajnej

A taky autovlak z Oberwaldu do Realpu.

Olda

Když už je tady o tom řeč. Ti chalani ze Slovača, tedy přesněji Černého Balogu, jako fakt chtějí od těch Švýcarů koupit ty ojetý el. soupravy a nasadit je na tu svoji lesní drážku pro turisty? Jedna věc je za 80.000 CHF sehnat soupravy (zcela upřímně to je za hodně dobrý peníze a nevypadají vůbec v žalostném stavu, alespoň dle obrázků, s tím, že jim asi švýcaři navíc přihodí i to co půjde), dále mít na papíru příslib, jak BB kraj tam chce tu integrovanou dopravu pod elektrikou, ale na druhé straně si to vůbec neumím představit (už jen to… Číst vice »

SaulGoodman

Zajímavé, že má CRRC zájem o takovouhle obskurní zakázka na tři úzkorozchodné jednotky. Tady na rozdíl od vlaků pro Leo nepředpokládám ani motivaci získat EU papíry na jednotku, kterou by pak mohli nabízet jinde…

Martin

tak samozrejme…

švestka

Třeba se Boris kámoší s Luftjardou…nevíme…

Gajda

Shodou náhod má ta jednotka podobnou kapacitu, kterou nemůže sehnat Český dráhy, a když už by se jim povedla udělat a dostat na naše koleje, upravit jí pro normální rozchod už by přeci jen byla o dost menší komplikace než jí vyvíjet od nuly.

Jarda Š.

Jenomže ČD by chtěly jednotku na normální tratě. Tyhle jednotky ale mohou získat povolení jen pro tratě s odděleným provozem (jako jsou JHMD). Změnit rozchod by nebyl problém, ale pak by stejně na normální tratě, kde jezdí i jiné vlaky, nesměly.

xyz

„Tyhle jednotky ale mohou získat povolení jen pro tratě s odděleným provozem (jako jsou JHMD).“

Podotknu, že vzhledem ke splítce u žst. Jindřichův Hradec, NENÍ provoz JHMD fyzicky oddělen od provozu SŽDC.

P73

A jak budou řešit Jindřichův Hradec, když má být „oddělený provoz“? Stačí jim věřit zabzař?

P73

Koukám se nás tu s tím sešlo víc. 😀

ABC

no tohle se řešilo od vzniku hašišbeden a vzhledem k tomu že už pár let vesele jezdí, tak nejspíš ano….

Karl vB.

A jak tedy bude ošetřen problém s kolejovou splítkou v J.Hradci, kdy to jede asi 6 km po normální trati?

https://www.youtube.com/watch?v=9tnLZ6ewu1g

ABC

jenže hašišbedna byla formálně prohlášena za tramvaj, takže s tímto trikem ani nové jednotky nebudou muset plnit TSI

Karl vB.

Takže se vlastně poptává nová motorová tramvaj…

ABC

pravděpodobně 🙂

K.S.

Někde jsem před pár lety viděl web kde měli kompletní sortiment vozidel pro tady tu skupinu rozchodů.

jkjk

CRRC je schopna vyrobit relativně cokoliv v jakémkoliv rozchodu. A referenční zakázka v EU se vždycky hodí.

Jenda

U takhle velké firmy s takovým počtem zaměstnanců se dá mluvit o sériovém procesu – „jako když si necháte v hypermarketu ukrojit u pultu kus masa“.

všd

Ale mohli. Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Rakousko.

xyz

„Kraj Vysočina hradí společnosti souhrnnou sazbu za vlakové kilometry, loni jí vyplatil 13,7 milionu Kč“
… a to za provoz vlaků v úseku jednak poměrně málo vytíženém a jednak míjejícím hlavní přepravní směr (od Kamenice do Pelhřimova)…

Jarek

Taky myslím, že je na místě spíš šoupat nohama a být rád, že to kraj financuje… Trať je tam bohužel naprosto zbytečná.

Frantisek

Kdysi snad bývaly přípoje. Variantou je třetí kolejnice do Pelhřimova, i když je to trochu oklikou. Ale zase lepší, než přijet do Obrataně a tam kde nic, tu nic.

všd

Ony by přípoje teoreticky být mohly. Ale pokud vím, ve směru na Pelhřimov to nevychází, to spíš jakž takž na Tábor. Rychlostně to stejně na Pelhřimov přes Obrataň vychází dost hrozně.

Turnovak

Takže český průmysl to totálně …

Kubrt

Český průmysl kolejových vozidel je tak zakazkove naplněn, že nestojí o malou zakázku na naprosto atypicka vozidla, ktera by uz nejspíš nikomu dalšímu neprodal. Otázkou taky je, jak moc je cela akce reálná.

Jarek

Kdy naposledny český průmysl vyrobil něco úzkorozchodného? Balm/ú, šedesátá léta?

Kubrt

V ČKD vyrobili počátkem 90. let 6 lokomotiv do Kambodže na 1000 mm.

Twix

Ono toho bude víc. Třeba před dvěma lety firma John Cockerill (tehdy CMI CZ) dodala úzkorozchodnou posunovací lokomotivu do Tuniska. Sice má matku v Belgii, ale tato lokomotiva byla kompletně navržena a postavena v Berouně. A třeba takové úzkorozchodné tramvaje dělá Škoda celkem bez problémů (Bratislava).

jirka

… jakýpak český průmysl..spíš průmysl? na českém území, takřka vše je vlastněno cizím kapitálem

Ondřej

Jak to souvisí s tím, že jsou ty firmy na českém území a pracují v nich Češi?

Peeetr

Jako sukromé muzeum je to neskutečný tunel na veřejné finance. Jako krajské muzeum možná, ale za tu stávající cenu stejně delší dobu zvláště v krizových letech neudržitelné. Jediná dlouhodobě ufinancovatelná možnost jako státní národní muzeum, jenže existuje dobrý důvod proč stát staví drahá muzea uprostřed velkých měst a né v odlehlém lese.

Jiří Kocurek

Mají jim to znárodnit a předat ČD a koleje Správě Železnic? Pak nebude vadit, protože ty peníze, ikdyby 3x větší zůstanou státu, když je stát zaplatí stání firmě a tam se prožerou?

Pezos

Fajn představa, znárodnit trať, která kdysi už byla ve vlastnictví státu a bez soukromníka by dnes už nejspíš neexistovala, 😉

xyz

Na druhou stranu, „muzeum“ či „muzejní železnice“ evokuje dojem, že cílem návštěvy jsou prostory nějakého depa s tím, že případná jízda je „kousek tam a zpět“ bez nějakého konkrétního cíle. Trať do Nové Bystřice snese daleko více označení „turistická železnice“. Ovšem se vším všudy – tzn. že postačí starší vozidla (protože ZDO je zajišťována autobusy) + s ohledem na sezónní aspekt (paradoxem posledních let je celoroční objednávka osobní dopravy do Nové Bystřice, dle neoficiálních zdrojů proto, aby tam jezdilo tolik spojů ročně, aby byl překročen limit požadovaný státem pro příspěvek pro JHMD na údržbu infrastruktury té tratě). A samozřejmě stačí… Číst vice »

noerf

Paradoxně linka JH – Kamenice – Obrataň v rámci ZDO přepraví více lidí než linka JH – Nová Bystřice, kde kraj opravdu objednal opravdu, aby spadla do správného režimu. Jinak je tato trať hlavně turistická.

Boris Čajánek

I turistický ruch je základní dopravní obslužnost.

Tuzemák

No paradoxni asi je, ale kdo by se taky hrkal motorákem 33km 1h 20min, když tu stejnou trasu dá člověk autem kolem 20min a autobusem za 40min. Pára to na NB jede někde ke 2,5h. To se opravdu dají za jízdy snad i sbírat houby 😀 Ale souhlasím, prostě turistická trasa. JHMD by se podle mě měly hlavně soustředit na pravidelný parní provoz, to je to co tam táhne hlavně cestující. Motorák moc turistů nezaujme a litovat ty, kdo tím musí pravidelně jezdit. Pára, to je to hlavní lákadlo. Snažit se co nejvíc udržet provozní páru. Tady bych si klidně,… Číst vice »

Frantisek

Ano, trať do Kamenice skutečně nemusí plnit turistický účel, neboť dobře funguje i jako ZDO. Škoda, že z Obrataně se nejede dál (byť oklikou) do Pelhřimova.

Člověk

32 milionů stát, 2 miliony cestující.. K jedné koruně utracené za jízdenku tedy doplatí 16 korun lidé vlak nevyužívající, třeba obyvatelé měst a vesnic, kam žádný vlak nejezdí. Tohle je opravdu zvrácené.

xyz

Plus navíc ještě kompenzace za 75% slevy pro důchodce a studenty (nad rámec těch 2 mil. Kč vybraných z jízdného)…

Boris Čajánek

stojí za to nastudovat si, co je to závazek veřejné služby. Nebo se podívat do koncesní listiny z roku 1894, kde František Josef První, císař Rakouský etc. zaručil železnici státem roční ryzí výnos ve výši 4% z prioritní půjčky 1.000.000 zlatých. Už když byla trať budovaná, osvícený císař si byl vědom, že její provozování bude vždy ztrátové. Stejně tak, jako jiné železnice. Obecně je to tak, že z vybraných daní jsou hrazeny mandatorní výdaje. Na tom asi nic nezměníte. Díky tomu máte armádu, soudnictví, školství, zdravotnictví a také veřejnou dopravu.

xyz

„Stejně tak, jako jiné železnice. Obecně je to tak, že z vybraných daní jsou hrazeny mandatorní výdaje.“

Lze namítnout, že podíl státního příspěvku vůči tržbám od cestujících by měl být v přiměřené podobě (např. 1 : 1 či i kdyby dejme tomu ještě 3 : 1).

Nikoliv cca 15 : 1.

Boris Čajánek

Co je přiměřeně? Kdo to rozhodne? V důsledku by to znamenalo, že tam kde není „poměr“ nebude veřejná drážní doprava nebo veřejná doprava vůbec. Pak přijde někdo, a řekne, že i 1:1 je špatný poměr a že stačí doprava na komerční riziko. A tam, kde nebude takto stanovený poměr vzniknou sociálně vyloučené regiony, protože samozřejmě doprava na komerční riziko vám bude lépe fungovat tam, kde je vysoká hustota obyvatelstva a vysoká kupní síla. Závazek veřejné služby je znakem sociální soudržnosti. Zákonodárce určil míru veřejné podpory úhradou ekonomicko oprávněných nákladů a úhradou přiměřeného zisku. Už v roce 1894. Nikoliv poměrem 1:1,… Číst vice »

xyz

„V důsledku by to znamenalo, že tam kde není „poměr“ nebude veřejná drážní doprava nebo veřejná doprava vůbec.“
V důsledku by to znamenalo, že tam, kde je drážní doprava v nepřiměřené situaci 15 : 1, dostane plnou přednost jiný druh veřejné dopravy s příznivějším poměrem.

„Pak přijde někdo, a řekne, že i 1:1 je špatný poměr a že stačí doprava na komerční riziko.“
Nepřijde. „Argumentace“ ad absurdum (totéž platí pro navazující věty, připomínající argumentační klam „přinést argument ad absurdum + následně s ním sám polemizovat).

Boris Čajánek

Toto ale není na rozhodnutí dopravce, zodpovědnost za dopravní obslužnost regionu má objednatel. Na něm tedy je, aby zvolil druh dopravy, zda bude dopravní obslužnost zajišťovat veřejnou drážní dopravou nebo veřejnou linkovou dopravou. Se všemi klady i zápory a tedy i důsledky. Ale ani pro veřejnou linkovou dopravu se nepoužívá poměr tržeb vůči nákladům. K argumentaci „ad absurdum“ patří argumentace Kraje Vysočina, že úzkokolejce nebude hradit prokazatelnou ztrátu, protože linková veřejná doprava je levnější (což je vždy) a že úzkokolejce nebude platit poplatek za použití dopravní cesty, protože je úzkokolejka jejím vlastníkem. A příspěvek státu na zajištění finanční stability regionální… Číst vice »

xyz

„Tady vidíte, že objednatel je schopen absurdních rozhodnutí.“
Souhlasím; existenci osobní dopravy v úseku Kamenice nad Lipou – Obrataň (coby důsledek objednávky Krajem Vysočina) skutečně považuji za absurdní.

xyz

Plus navíc dodám, že ten poměr 15 : 1 je PRŮMĚREM za všechny výkony JHMD, tzn. jiný poměr „tržeb z jízdného vs. úhrady za dopravní obslužnost od kraje“ je v létě na novobystřické trati vs. například (celoročně) v úseku Obrataň – Kamenice nad Lipou.

Vyplývá to i ze zveřejněných čísel – 13,7 mil. Kč ročně od Kraje Vysočina vs. (32,9 mínus 13,7 = ) 19,2 mil. Kč ročně od Jihočeského kraje.

Přitom na území Jihočeského kraje je „skoro 1,5 úzkokolejky“, zato na území Kraje Vysočina jen „půl a kousek úzkokolejky_

Jarda Š.

Jenomže císařpán dráhám přispíval z eráru kvůli tomu, že byly důležité pro rozvoj ekonomiky a pro obranu státu. JHMD jsou z hlediska obrany státu zcela k ničemu a jejich přínos k rozvoji ekonomiky je velice pofidérní.

Boris Čajánek

V závazku veřejné služby napomáhá rozvoji turistického ruchu. Turistický ruch tvoří v ČR 7,8% HDP. V Jihočeském kraji to funguje.

Jarda Š.

Proto by JHMD měly být financovány z rozpočtové kapitoly rozvoj turistického ruchu, ne z kapitoly veřejná doprava.

xyz

Souhlasím co se týče tratě Jindřichův Hradec – Nová Bystřice.

Boris Čajánek

Veřejná doprava, kterou využívá turista není totéž, co turistická atrakce. Tou je parní provoz, a ten není v závazku veřejné služby a úzkokolejky ho jezdí na komerční riziko. Trať je regionální dráha.

všd

Podle Vaší logiky by totéž muselo být uplatněno i u dalších tratí.

xyz

„32 milionů stát, 2 miliony cestující.“… a to ještě s přihlédnutím k tomu, že převážná většina vlaků je primárně zajišťována vozidly bez funkčního WC, vozidly s velmi bariérovým přístupem (schody připomínající žebřík) + jízdními vlastnostmi způsobujícími kymácení vozu a z něj vyplývající nevolnosti (a to i více než u průměrného linkového autobusu)…

Pe.tr

Krásný muzeální počin . Na běžný provoz , kde by toto ojelo max 5 busů s 10 řidiči zaměstnávat za ranec 80 lidí je to zhýralost a rozmařilost

PetrB

A neojelo spíše těch 5 busů vás? 😂😂😂

Pe.tr

Neobjelo . Případně přepravu nezajistilo. Navíc zvláštní , že tato dráha má nabídku na 80míst v mašince od dvou výrobců a ČD nemá ani jednu. JHMD bere tři a ČD jich chce 200 . Nicméně i zde je otázka , kde pravidelně jezdí vlakem tři lidi proč provozovat vlak místo mikrobusu .

Rejow

Souhlas, takových trati je plno. Například do trati MB-Mělník 076 se za poslední roky nasypali stovky milionů korun, bez jakéhokoli hmatatelného zlepšení služeb. Za ty prachy se mohly koupit treba vodíkové autobusy včetně infra a z trati udělat krásnou cyklostezku Kokořínskem. Regionu by to prospělo mnohem víc.

xyz

„Například do trati MB-Mělník 076 se za poslední roky nasypali stovky milionů korun, bez jakéhokoli hmatatelného zlepšení služeb.“

Zlepšením služeb se tam stalo mj.:
– vybudování nástupišť s normovanou výškou (všude mezi Mělníkem a Mšenem, vyjma dvojice jmenovaných)

– zavedení přímého víkendového vlaku z/do Prahy (nejprve v režii ČD, poté KŽC).

(Nehodnotím, konstatuji.)

noerf

Víkendová doprava neveze děti do škol a zaměstnance do práce. Takže lze říci, že se nejedná o dopravní obslužnost.

PetrB

Nepracujete nahodou na JIKORDu? Takhle totiž oni rádi argumentují, cokoliv je mimo návoz škol a, pracujících není dopravní obslužnost. Což je blbost, protože zákon o veřejných službách v přepravě cestujících v odst. 2 mluví jasně:
Dopravní obslužností se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu.

Jakub P

Navíc rozhodně neplatí, že všichni zaměstnaní pracují jen ve všedních dnech přes den. Takže i kdyby opravdu v ZDO šlo jen o dopravu do škol a zaměstnání, i ta je potřeba i o víkendech. samozřejmě v menší míře, takže se dá pochopit (tam, kde linky nevytíží turisté) o víkendu míň spojů nebo menší vozidla, pokud je má dopravce k dispozici), ale co se týče ZDO, i ta víkendovej provoz vyžaduje.

medical_examiner

Přesně. Někdo dělá v nepřetržitém provozu včetně sobot, nedělí a „svátků“…

Aleš

Až bude noerf v sobotu ráno potřebovat sanitku, tak mu plechová huba na druhé straně drátu řekne, že sanitka přijede v pondělí, protože o víkendu přeci nikdo nepracuje 🙂

Karl vB.

Nový jihočeský hejtman Kuba se o Jikordu na iDnes už vyjádřil:
„Začíná být pro mě politickou otázkou, jestli Jikord plní svou funkci. Jde o to, zda ho dokážeme personálně obsadit tak, aby dobře fungoval. Pokud ne, tak se budeme v koalici bavit o budoucnosti této společnosti.“

Jaaa

„Takže lze říci, že se nejedná o dopravní obslužnost.“

Aha, pán bude odborník. 😀

Ondřej

Takže dle Vás lidé tedy nemají právo se kromě práce či školy nikam dopravit?

4918

Takových tratí je 135 most- Moldava, Osoblažka, 295, 017, 141, 038…

4918

Všechny tyhle tratě by ste s touhle logikou mohli zrušit

Frantisek

To taky chtějí. Namísto takových opatření, která na ně přivedou část přeprav ze silnic. Jenže toho se nedosáhne ani stávajících šolícháním.

všd

To je docela sporné. Navíc některé ty tratě mají nákladní dopravu a ne úplně slabou (ta do Javorníka ve Slezsku rozhodně). Na Bílý Potok jde zase o přímé spojení z Liberce, to bus nenabídne (silnice Liberec-Frýdlant je kapacitně přetížená).

Partneři

Škoda transportation